Założenia do projektu budżetu Gminy Żerków na 2025 r.
Założenia do projektu budżetu Gminy Żerków na 2025 r.
Zgodnie z § 1 ust. 1 uchwały nr XXVIII/241/10 Rady Miejskiej Żerkowa z dnia 27 października 2010 roku przedstawiam założenia i wskaźniki jakie należy przyjąć do konstrukcji projektu budżetu na rok 2025.
Podstawą konstrukcji projektu budżetu Gminy Żerków są obowiązujące przepisy prawa:
1) Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zmianami);
2) Ustawa z dnia 13 listopada 2013 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 356);
3)Założenia makroekonomiczne projektu budżetu państwa na 2025 rok:
- wzrost PKB - 3,9 %,
- średnioroczny wskaźnik inflacji - 5 %,
- wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej – 5%
- minimalne wynagrodzenie za pracę w 2025 roku – 4 666,00 zł
- stawka godzinowa od 01.01.2025 roku – 30,50 zł.
I.Dochody – podstawą planowania dochodów na 2025 rok jest przewidywane wykonanie dochodów budżetowych w roku 2024 przy uwzględnieniu realnego wykonania na dzień 30.09.2024 roku:
- podatek od nieruchomości i od środków transportowych – według stawek obowiązujący w 2024 roku oraz prognozowanych zmian w stawkach podatku na rok 2025;
- podatek rolny według ogłoszonej przez Prezesa GUS średniej ceny skupu żyta;
- podatek leśny według ogłoszonej przez Prezesa GUS średniej ceny sprzedaży drewna;
- opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi – na podstawie złożonych deklaracji i obowiązujących stawek w 2025 roku;
- dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu – na podstawie szacowanej ilości wydanych zezwoleń na sprzedaż jednoroczną;
- udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i od osób prawnych na poziomie zakładanym przez Ministerstwo Finansów;
- dotacje celowe oraz subwencja ogólna – w kwocie wynikającej z zawiadomień uzyskanych z Urzędu Wojewódzkiego, Krajowego Biura Wyborczego oraz Ministerstwa Finansów;
- środki i dofinansowania na projekty realizowane przy udziale środków z budżetu Unii Europejskiej – na podstawie zawartych umów;
- dochody z majątku gminy z tytułu dzierżawy gruntów, najmu lokali, opłat za wieczyste użytkowanie oraz planowanych przekształceń prawa użytkowania wieczystego w prawo własności – na podstawie zawartych umów;
- dochody ze sprzedaży majątku gminy – szacunkowo na podstawie wykazu mienia komunalnego przeznaczonego do sprzedaży w 2025 roku;
- pozostałe dochody – według przewidywanego wykonania budżetu za 2024 rok, zawartych umów i wskaźnika ściągalności.
II.Wydatki - podstawą planowania wydatków na 2025 rok jest przewidywane wykonanie wydatków budżetowych w roku 2024 przy uwzględnieniu realnego wykonania na dzień 30.09.2024 roku – kalkulację wydatków należy sporządzić w sposób racjonalny i celowy z uwzględnieniem w pierwszej kolejności obligatoryjnych zadań zleconych i zadań kontynuowanych wynikających z zawartych umów:
- zabezpieczenie środków finansowych na zadania bieżące dla jednostek organizacyjnych gminy na poziomie zapewniającym ich sprawne i nieprzerwane funkcjonowanie;
- zapewnienie środków na niezbędne remonty i naprawy zabezpieczające mienie komunalne;
- zapewnienie środków na zadania ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej;
- limit wydatków na zadania zlecone zaplanować zgodnie z planowanymi kwotami dotacji celowych przyznanych gminie z budżetu państwa;
- wynagrodzenia osobowe należy kalkulować według kwot wynikających z zawartych umów ze stosunku pracy z uwzględnieniem zmian organizacyjnych i jednorazowych płatności, takich jak: nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, dodatki stażowe, itp.;
- wydatki z tytułu dodatkowych wynagrodzeń rocznych planuje się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia, zgodnie z ustawą o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1690);
- składki na ubezpieczenie społeczne, składki na Fundusz Pracy i odpis na ZFŚS – zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- w projekcie budżetu gminy przyjmuje się rezerwę ogólną na wydatki nieprzewidziane w wysokości do 1% wydatków budżetowych i rezerwę celową na zarządzanie kryzysowe w wysokości 0,5% wydatków budżetu, pomniejszone o wydatki inwestycyjne, wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz wydatki na obsługę długu;
- wydatki jednostek pomocniczych – sołectw na 2025 rok winny być zaplanowane w sposób racjonalny na utrzymanie zieleni, placów zabaw, świetlic wiejskich oraz zakup materiałów i usług.
III. Przychody i rozchody budżetu zostaną zaplanowane zgodnie z aktualną Wieloletnią Prognozą Finansową gminy.
IV. Do projektu budżetu należy załączyć informację o wielkości zatrudnienia w jednostce organizacyjnej (liczba etatów z podziałem na rozdziały klasyfikacji budżetowej) na dzień 30.09.2024 r., planowane zatrudnienie na 01.01.2025 roku z uwzględnieniem zmian, które mogą nastąpić w ciągu 2025 roku. Jednostki oświatowe zobowiązane są do załączenia informacji o liczbie oddziałów i liczbie dzieci w poszczególnych oddziałach.
Zobowiązuje się dyrektorów-kierowników jednostek organizacyjnych oraz osoby na samodzielnych stanowiskach Urzędu Miasta i Gminy Żerków do opracowania i przedłożenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków materiałów planistycznych na 2025 rok w terminie do 15 października bieżącego roku.