Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.20.2022.PN.16 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcie pn. „Wykonanie urządzenia wodnego umożliwiającego pobór wód podziemnych zlokalizowanego w miejscowości Pogorzelica na działce 176” z załącznikiem. - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 5071 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.20.2022.PN.16 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcie pn. „Wykonanie urządzenia wodnego umożliwiającego pobór wód podziemnych zlokalizowanego w miejscowości Pogorzelica na działce 176” z załącznikiem.

 

                     

                                                                                                                                      Żerków, dnia 04.05.2023 r.

RIGO.GOK-OŚ.6220.20.2022PN.16                                                                             

 

 

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.), w związku z art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora Gospodarstwo Rolno-Ogrodnicze Marek Podlewski Komorze Przybysławskie 18A, 63-210 Żerków, Pełnomocnik Przemysław Wilczyński Biezdrowo 29, 64-510 Wronki w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Wykonaniu urządzenia wodnego umożliwiającego pobór wód podziemnych zlokalizowanego w miejscowości Pogorzelica na działce 176”:

 

I. Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko

oraz

II. Określam warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:

  1. Otwór hydrogeologiczny wyposażyć w pompę głębinową o wydajności nie większej, niż Qhmax = 30 m3/h.
  2. Studnię eksploatować okresowo w ramach ustalonych i zatwierdzonych dla niej zasobów eksploatacyjnych w ilości Qe = 3,5 m3/h przy depresji s = 0,10 m, nie przekraczając maksymalnego poboru rocznego na poziomie 30660,0 m3/rok a maksymalnego godzinowego poboru wody na poziomie Qhmax = 30 m3/h.
  3. Ujęcie eksploatować wyłącznie w okresie od 1 kwietnia do 31 października.
  4. Nie prowadzić nawadniania w południe w porze największego nasłonecznienia.

III. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

UZASADNIENIE

W dniu 28.11.2022 r. został złożony wniosek przez Inwestora Gospodarstwo Rolno-Ogrodnicze Marek Podlewski Komorze Przybysławskie 18A, 63-210 Żerków, Pełnomocnik Przemysław Wilczyński Biezdrowo 29, 64-510 Wronki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Wykonaniu urządzenia wodnego umożliwiającego pobór wód podziemnych zlokalizowanego w miejscowości Pogorzelica na działce 176” zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 73, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. „urządzenia lub zespoły urządzeń umożliwiające pobór wód podziemnych lub sztuczne systemy zasilania wód podziemnych, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 37, o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 10 m3 na godzinę”. Zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany. 

Wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Karta informacyjna przedsięwzięcia dla planowanej inwestycji została sporządzona w listopadzie 2022 roku przez GeoWip Biezdrowo 29, 64-510 Wronki.

Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

Dnia 16.01.2023 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęła opinia Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu z dnia 13.01.2023 r., znak: PO.ZZŚ.2.435.379.2022.JS w którym tamtejszy Organ wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia stwierdza potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określenia zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko. Następnie po uzupełnieniu karty informacyjnej przedsięwzięcia Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu wydał opinie nr PO.ZZŚ.2.435.379.2022.JS.2 z dnia 13.03.2023  r. (data wpływu 20.03.2023 r.), w której nie stwierdza potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-IV.4220.1687.2022.AK.2 z dnia 13.02.2023 r. (data wpływu 13.02.2023 r.), wydał opinię, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu.

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu. Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, Burmistrz Miasta i Gminy Żerków na podstawie art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775), poinformował strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebranymi w toku postępowania materiałami dla ww. przedsięwzięcia oraz o możliwości wypowiedzenia się co do złożonych materiałów w terminie 14 dni od dnia doręczenia wskazanej informacji. W określonym terminie żadna ze stron postępowania nie wniosła uwag ani wniosków.

Po wnikliwej analizie wniosku Burmistrz Miasta i Gminy Żerków stwierdził, że zebrane materiały są wystarczające i biorąc pod uwagę opinie ww. organów opiniujących, odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W decyzji wzięto pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.) i przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na wykonaniu urządzenia wodnego umożliwiającego pobór wód podziemnych w ilości Qhmax = 30 m3/h na działce nr ewid. 176 obręb Pogorzelica-Szczonów gmina Żerków. Analiza k.i.p. wykazała, że planowane ujęcie zostanie wykonane w odwierconym na głębokość 21,5 m p.p.t. otworze hydrogeologicznym ujmującym czwartorzędowy poziom wodonośny, który został zrealizowany po uzyskaniu decyzji właściwego organu zatwierdzającej projekt robót geologicznych na wykonanie tego otworu. Decyzją z 09.11.2022 r., znak: A-BS.6531.1.3.2022.MB Starosta Jarociński zatwierdził dokumentację hydrogeologiczną ustalającą zasoby eksploatacyjne dla planowanego ujęcia w ilości Qe = 3,5 m3/h przy depresji s = 0,10 m. Wydajność eksploatacyjna ujęcia została określona na poziomie Qe = 30 m3/h. Na podstawie treści zgromadzonych materiałów ustalono, że w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia otwór hydrogeologiczny, o którym wyżej mowa, zostanie wyposażony w pompę głębinową umożliwiającą pobór wody w ilości Qhmax = 30 m3/h oraz w szczelną obudowę. Z k.i.p. wynika, że pobór wody z planowanej studni będzie realizowany w sposób okresowy od 1 kwietnia do 31 października do nawadniania upraw o powierzchni 13,5 ha. Z uwagi na to, że przyjęte przez wnioskodawcę założenia w zakresie zapotrzebowania na wodę stanowiły podstawę do przeprowadzonej w niniejszym postepowaniu analizy oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, zostały one wpisane jako warunek w niniejszej decyzji. W k.i.p. oraz w dokumentacji hydrogeologicznej przeprowadzono analizę oddziaływania planowanej studni na inne studnie (stanowiące własność innych użytkowników) dla poboru Qhmax = 30 m3/h, która wykazała, że w zasięgu leja depresji wyznaczonego dla poboru Qhmax = 30 m3/h, będącego odzwierciedleniem sytuacji najbardziej niekorzystnej, jaka może  wystąpić  (R = 64 m), nie znajdują się inne, czynne studnie eksploatujące ten sam czwartorzędowy poziom wodonośny, stanowiące własność innych podmiotów i właścicieli prywatnych. Z k.i.p. wynika, że najbliższe czynne ujęcie wód podziemnych eksploatujące poziom czwartorzędowy znajduje się w odległości ok. 770 m (na działce nr ewid. 155) od ujęcia objętego niniejszym wnioskiem. Zgodnie z informacjami przedstawionymi zgromadzonych materiałach zasięg promienia leja depresji wytworzonego w wyniku eksploatacji tego ujęcia wynosi R = 10 m. Przeprowadzona w przedłożonej dokumentacji analiza w aspekcie możliwości wzajemnego oddziaływania ww. ujęć wykazała, że odległość dzieląca oba rozpatrywane ujęcia jest większa, niż suma promieni lejów depresji przez nie wytworzonych. Biorąc pod uwagę przewidywaną maksymalną wydajność chwilową planowanej studni na poziomie 30 m3/h i jej planowaną lokalizację względem innych ujęć, na które mogłaby oddziaływać, w oparciu o informacje zawarte w k.i.p. i w dokumentacji hydrogeologicznej nie przewiduje się ryzyka wystąpienia wzajemnego oddziaływania studni planowanej ze studniami już istniejącymi, ani też znacząco negatywnego wpływu poboru wody z analizowanej studni na lokalne zasoby wód podziemnych. Z uwagi na fakt, że powyższe ustalenia i założenia wnioskodawcy w zakresie zapotrzebowania zakładu na wodę stanowiły podstawę do analizy w zakresie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na lokalne zasoby wód podziemnych, znalazły one swoje odzwierciedlenie w warunkach wpisanych w niniejszej decyzji, jako gwarant eksploatacji studni w sposób bezpieczny dla lokalnych zasobów wód podziemnych, szczególnie w aspekcie ilościowym.

Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i lokalizację przedmiotowego przedsięwzięcia, w odniesieniu do zapisów art. 63 ust 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś, nie przewiduje się powiązań, ani kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.  Ze względu na skalę, rodzaj i charakter przedsięwzięcia, po zapoznaniu się ze zgromadzoną dokumentacją stwierdzono, że nie będzie ono negatywnie wpływać na lokalne warunki gruntowo-wodne. Odwiercony otwór hydrogeologiczny po uzbrojeniu w pompę zostanie zabezpieczony w sposób uniemożliwiający migrację wraz z wodami opadowymi zanieczyszczeń z powierzchni ziemi do jego wnętrza poprzez wyposażenie w szczelną obudowę. Zgodnie z wnioskami zawartymi w przedłożonej dokumentacji hydrogeologicznej sporządzonej dla przedmiotowego ujęcia oraz w k.i.p. eksploatacja ujęcia z planowaną wydajnością nie wpłynie znacząco negatywnie zarówno na ilościowy, jak i jakościowy stan wód powierzchniowych i podziemnych. Nie zostaną również naruszone interesy osób trzecich.  W odniesieniu do istniejących rezerw zasobowych ustalono, że planowany pobór nie naruszy w znaczący sposób zasobów dyspozycyjnych jednostki bilansowej, w granicach której będzie prowadzony. Ujęcie będzie eksploatowane w sposób zapewniający ochronę użytkowej warstwy wodonośnej przed nadmierną eksploatacją i umożliwiający korzystanie z dostępnych rezerw zasobowych przez innych, przyszłych użytkowników.

Ustalono, że planowane przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych i obszarach objętych ochroną, w tym w obrębie stref ochronnych ujęć wód. Ponadto, przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Nie będzie także zlokalizowane na obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, obszarach górskich  leśnych, a także na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. Nie przewiduje się ponadto przekroczenia standardów jakości środowiska na przedmiotowym obszarze w związku z realizacją przedsięwzięcia. Na podstawie k.i.p. ustalono, że etap eksploatacji studni nie będzie się wiązał z wytwarzaniem odpadów. Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia w odniesieniu do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś stwierdzono, że w wyniku realizacji inwestycji nie zwiększy się poziom hałasu w środowisku, a co za tym idzie nie zostaną przekroczone akustyczne standardy jakości środowiska. Nie przewiduje się również wpływu przedsięwzięcia na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Z uwagi na rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś należy stwierdzić, że przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej będzie ograniczone. Jak wskazał wnioskodawca, przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29.01.2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U 2016 r., poz. 138). Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, powodzi czy osuwisk. Z uwagi na charakter i lokalizację przedsięwzięcia nie przewiduje się jego wpływu na zmiany klimatu, ani wpływu postępujących zmian klimatu na to przedsięwzięcie.

Eksploatacja przedsięwzięcia będzie się wiązała z wykorzystaniem zasobów naturalnych w postaci wód podziemnych. W wyniku realizacji i eksploatacji inwestycji nie będzie dochodzić do znaczącego negatywnego wpływu na bioróżnorodność.

Ustalono, że teren na którym zlokalizowane jest przedsięwzięcie nie leży w granicach obszarów szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne.

Zgodnie z obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” (Dz. U. z 2023 r. poz. 335) przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze dorzecza Odry, w regionie wodnym Warty, w granicach obszaru Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodach: PLRW60001218519 – Warta od Prosny do Lutyni, a także w granicach Jednolitej Części Wód Podziemnych JCWPd o kodzie PLGW600061.

Stan JCWPd o kodzie PLGW600061 oceniono jako dobry pod względem ilościowym, jak i pod względem chemicznym. Ocenę ryzyka nieosiągnięcia dobrego stanu chemicznego i ilościowego określono jako „niezagrożona”. Zasoby JCWPd PLGW600061 podlegają ochronie z uwagi na ich wykorzystywanie do celów zaopatrzenia ludności w wodę do picia. Projektowane przedsięwzięcie nie znajduje się w strefie ochrony bezpośredniej ani pośredniej ujęć wody.

JCWP o kodzie PLRW60001218519 – Warta od Prosny do Lutyni ma silnie zmienionj części wód. Zlewnia jest monitorowana, charakteryzuje się złym stanem i oceną ryzyka określoną jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. Potencjał ekologiczny na podstawie monitoringu jakości wód powierzchniowych oraz oceny eksperckiej określono jako słaby, natomiast stan chemiczny poniżej stanu dobrego. Jest to silnie zantropogenizowana jednolita część wód, w której występuje presja troficzna (nawożenie i depozycja oraz odpływ miejski – wody opadowe), presja hydromorfologiczna oraz presja chemiczna (źródła rozproszone – rozwój obszarów zurbanizowanych; rolnictwo; leśnictwo). Celem środowiskowym dla ww. JCWP jest: osiągniecie dobrego potencjału ekologicznego; zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny na odcinku cieku istotnego Warta w obrębie JCWP (dla jesiotra); zapewnienie drożności cieku według wymagań gatunków chronionych; zapewnienie drożności cieku dla migracji gatunków o znaczeniu gospodarczym na odcinku cieku głównego Warta w obrębie JCWP (dla troci wędrownej oraz węgorza europejskiego) oraz osiągniecie stanu chemicznego, dla złagodzonych wskaźników poniżej stanu dobrego, a dla pozostałych wskaźników – stanu dobrego. JCWP Warta od Prosny do Lutyni nie jest przeznaczona do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę do spożycia. Dla wskaźników azot azotanowy, azot ogólny; IFPL, MMI, EFI+PL/ IBI_PL; bromowane difenyloetery(b), rtęć(b) z uwagi na warunki naturalne zastosowano odstępstwo z art. 4 ust. 4 RDW z terminem osiągnięcia celu środowiskowego do 2027 r., a dla substancji priorytetowych z uwagi na brak możliwości technicznych i nieproporcjonalność kosztów do 2039 r. Natomiast dla wskaźnika: benzo(a)piren(w) ustanowiono odstępstwo z art. 4.5 RDW z uwagi na brak alternatywnych opcji zaspokojenia potrzeb społeczno-gospodarczych.

Analiza dostępnych źródeł kartograficznych wykazała, że planowane przedsięwzięcie będzie znajdować się poza obszarem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych GZWP.

Na podstawie informacji przedstawionych w k.i.p. stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie wpłynie negatywnie na stan wód podziemnych i powierzchniowych oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do inwestycji i działań, które wymagają uzyskania oceny wodnoprawnej, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie rodzajów inwestycji i działań, które wymagają uzyskania oceny wodnoprawnej (Dz.U. z 2019 r., poz. 1752).

Z przedstawionej charakterystyki przedsięwzięcia nie wynikają presje mogące oddziaływać na stan części wód lub zagrażające osiągnięciu ustalonych dla nich celów środowiskowych, a zastosowane środki minimalizujące ewentualny negatywny wpływ na środowisko gruntowo – wodne zapewnią jego ochronę.

Zatem, mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz skalę oddziaływania przedsięwzięcia, przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków mających ograniczyć jego negatywne oddziaływanie nie stwierdza się prawdopodobieństwa oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód w zakresie stwarzającym zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz. U. z 2023 poz. 335).

Teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobrazu o nazwie Szwajcaria Żerkowska, który obecnie nie ma obowiązujących zakazów oraz na obszarze Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, który ma obowiązujące zakazy. Ustawa z dnia 7 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz.U. z 2001 r. Nr 3, poz. 21) w art. 11 określała, iż przepisy wykonawcze wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 114, poz. 492 z późn. zm.) zachowują moc do czasu wejścia      w życie aktów wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień ustawowych w brzmieniu nadanym ustawą o zmianie ustawy o ochronie przyrody w zakresie, w jakim nie są z nią sprzeczne, jednak nie dłużej, niż przez okres 6 miesięcy od dnia jej wejścia w życie. Oznacza to, że akty powołujące istniejące obszary chronionego krajobrazu straciły swoją  moc, o ile nie wydano aktów nowych w ww. terminie. Jednocześnie jednak, art. 7 ustawy  o zmianie ustawy o ochronie przyrody stanowi, że parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, pomniki przyrody utworzone na podstawie dotychczasowych przepisów stają się parkami krajobrazowymi, obszarami chronionego krajobrazu, pomnikami przyrody w rozumieniu ustawy. Uwzględniając następnie art. 153 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916 z późn. zm. ) należy wskazać, że formy  te zachowały byt prawny jako formy ochrony przyrody, jednakże z powodu utraty mocy aktów, które je powoływały i określały m.in. zakazy i nakazy obowiązujące na ich obszarze, należy uznać, że nakazy i zakazy na ich terenie nie obowiązują. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: specjalny obszar ochrony siedlisk Ostoja Nadwarciańska PLH300009 i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalone o 0,01 km od miejsca realizacji przedsięwzięcia. Analiza przedłożonych materiałów wykazała, że przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie ornym, a jego realizacja nie będzie się wiązać z wycinką drzew lub krzewów.

Zgodnie z „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz. U. z 2023 poz. 335) celem środowiskowym dla Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego jest m.in. ochrona przyrody i krajobrazu w warunkach zrównoważonego rozwoju; eliminacja lub ograniczanie zagrożeń dla przyrody i krajobrazu (w szczególności: rzeki, starorzecza, torfowiska niskie, rzeki włosienicznikowe, zmiennowilgotne łąki trzęślicowe, łąki selernicowe, łęgi, grąd niski, flora i fauna ekosystemów wodno-błotnych) oraz zachowanie cennych ekosystemów, w szczególności zespołów lasów grądowych i łęgowych na terenie doliny Warty (wymaga: odtworzenia reżimu okresowych zalewów wodami rzecznymi). Natomiast celem środowiskowym dla obszaru chronionego krajobrazu Szwajcaria Żerkowska jest zachowanie wyróżniającego się krajobrazu o zróżnicowanych ekosystemach, jego potencjału dla turystyki i wypoczynku oraz funkcji korytarzy ekologicznych. Projektowane przedsięwzięcie nie wpłynie na cele środowiskowe ww. obszarów zależnych od wód.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 Uchwały nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 września 2013 r. w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego (Dz.Urz.Woj.Wielk. z 2013 r., poz. 5747), zmienionego Uchwałą nr XXIX/754/17 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 27 marca 2017 r., na terenie parku krajobrazowego obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie z § 4 ust. 2 zakazy, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin oraz decyzji o warunkach zabudowy obowiązujących w dniu wejścia w życie uchwały. W dniu wejścia w życie ww. uchwały dla terenu przedsięwzięcia nie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie zostały wydane żadne decyzje o warunkach zabudowy. Zgodnie z § 4 ust. 3 zakaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 ww. uchwały, nie dotyczy ustaleń studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin obowiązujących w dniu wejścia w życie niniejszej uchwały. Zgodnie z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy Żerków obowiązującego w dniu wejścia w życie rozpatrywanej uchwały teren przedsięwzięcia stanowi cyt.: „grunty rolne kl. V-VI i rolnicze nieużytki, tereny, które można przeznaczyć pod zalesienie, w uzasadnionych przypadkach pod zainwestowanie (mieszkalnictwo, usługi turystyczne) pod warunkiem zapewnienia dojazdu oraz podstawowych mediów infrastrukturalnych oraz respektowania ograniczeń wynikających z ochrony środowiska i krajobrazu” oraz „ponadlokalne i lokalne korytarze ekologiczne – systemy dolinne wyłączone z intensywnego użytkowania gospodarczego i zabudowy – tereny koncentracji nasadzeń drzew i krzewów (z wyjątkiem obszarów między wałami przeciwpowodziowymi), zieleni łęgowej i łąkowej, małej retencji”. Uwzględniając cel realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia jakim jest nawadnianie gruntów rolnych, lokalizację studni na terenie użytkowanym rolniczo, należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie jest sprzeczne z zakazem wskazanym w § 4 ust. 1 pkt 1 Uchwały nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 6 Uchwały nr XXXVII/730/13 obowiązuje zakaz cyt. „dokonywania zmian stosunków wodnych, jeżeli zmiany te nie służą ochronie przyrody lub racjonalnej gospodarce rolnej, leśnej, wodnej lub rybackiej”. Uwzględniając głębokość studni oraz przewidywaną do eksploatacji warstwę wodonośną (izolowaną warstwą nieprzepuszczalnych glin zwałowych) można wykluczyć wpływ przedsięwzięcia na zmianę stosunków wodnych.

Ponadto zapisy § 4 ust. 1 pkt 2 - 5 oraz 7 - 9 ww. uchwały wprowadzają zakazy:

- umyślnego zabijania dziko występujących zwierząt, niszczenia ich nor, legowisk, innych schronień i miejsc rozrodu oraz tarlisk i złożonej ikry, z wyjątkiem amatorskiego połowu ryb oraz wykonywania czynności w ramach racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej, rybackiej i łowieckiej,

- likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych, jeżeli nie wynikają z potrzeby ochrony przeciwpowodziowej lub zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wodnego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów lub naprawy urządzeń wodnych,

- pozyskiwania do celów gospodarczych skał, w tym torfu oraz skamieniałości, w tym kopalnych szczątków roślin i zwierząt, a także minerałów i bursztynu,

- wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu, z wyjątkiem prac związanych z zabezpieczeniem przeciwsztormowym, przeciwpowodziowym lub przeciwosuwiskowym lub budową, odbudową, utrzymaniem, remontem lub naprawą urządzeń wodnych,

- budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem obiektów służących turystyce wodnej, gospodarce wodnej lub rybackiej,

- likwidowania, zasypywania i przekształcania zbiorników wodnych, starorzeczy oraz obszarów wodno-błotnych.

- organizowania rajdów motorowych i samochodowych.

Z analizy przedłożonej dokumentacji wynika, że planowane przedsięwzięcie nie narusza także pozostałych zakazów obowiązujących na terenie parku.

Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia na gruncie ornym oraz brak konieczności wycinki drzew i krzewów, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na  obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie  wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność oraz możliwość powiązania z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by jego realizacja i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska oznaczono, jak w sentencji.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2022r., poz. 1029 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

 

Załączono dowód opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej- wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa w kwocie 205 zł, i 17 zł, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt. 2 oraz art. 5 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 ze zm.).

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś.

Otrzymują:

  1. Gospodarstwo Rolno-Ogrodnicze Marek Podlewski Komorze Przybysławskie 18A, 63-210 Żerków, Pełnomocnik Przemysław Wilczyński Biezdrowo 29, 64-510 Wronki;
  2. Tablica ogłoszeń –Urząd Miasta i Gminy Żerków ul. A. Mickiewicza 5,63-210 Żerków;
  3. Biuletyn Informacji publicznej na stronie Urzędu Miasta i Gminy Żerków;
  4. Strony postępowania wg. wykazu w aktach sprawy;
  5. a/a.

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w  Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań;
  2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu ul. Skarszewska 42A, 62-800 Kalisz.

Metryka

sporządzono
2023-05-04 przez Nowak Paulina
udostępniono
2023-05-04 12:43 przez Graczyk Ewa
zmodyfikowano
2023-05-04 12:55 przez Graczyk Ewa
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
55
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.