Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.1.2022.PN.23 „budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Raszewy, gm. Żerków” z załącznikiem - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4862 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.1.2022.PN.23 „budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Raszewy, gm. Żerków” z załącznikiem

 

 

                                                                                                                                   Żerków, dnia 24.10.2022 r.

RIGO.GOK-OŚ.6220.1.2022.PN.23                                                                        

 

 

 

 

DECYZJA

 

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 80, art. 82 oraz art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.), w związku z art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 2000), a także § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839). Burmistrz Miasta i Gminy Żerków po rozpatrzeniu wniosku Inwestora Andrzeja Bogaczyńskiego Raszewy 4, 63-210 Żerków oraz po przeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko

 

orzeka

 

określić środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Raszewy, gm. Żerków

 

 

I. Określam:

 

1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia

 

 

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie instalacji fotowoltaicznej o łącznej mocy do 1 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działce o nr ewid. 295, obręb Raszewy, gmina Żerków. Powierzchnia ww. działki wynosi 2,02 ha, natomiast teren przeznaczony pod inwestycję wyniesie do 1,3826 ha.

Nieruchomość na której planowane jest przedsięwzięcie jest wykorzystywana rolniczo. Według klas bonitacyjnych stanowi grunty orne, grunty rolne zabudowane oraz inne tereny zabudowane (RIIIb, RIVa, Br-RIIIb, Br-RIVb, RIVb, Bi). Najbliższy budynek mieszkalny i gospodarczy znajduje się na działce na której planuje się ww. przedsięwzięcie, który należy do Wnioskodawcy. Inne najbliższe tereny chronione akustycznie zlokalizowane są na działce nr 28/2 w odległości ok. 13 m od działki objętej wnioskiem i znajduje się na niej Ośrodek Wsparcia dla osób niepełnosprawnych oraz boisko sportowe. Po drugiej stronie ulicy na działkach nr 27/4 i 27/6 znajduje się zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. Na działce nr ewidencyjny 295 obręb Raszewy nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

 

 

2. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

 

 

 

a) Prace związane z wykonaniem dróg wewnętrznych i placu montażowego oraz montaż konstrukcji wsporczych należy wykonać poza sezonem lęgowym ptaków, tj. w okresie od  1 września do końca lutego.

b) Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnych farmy fotowoltaicznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.

c) Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić poza sezonem lęgowym ptaków, tj. w okresie od 1 września do końca lutego.

d) Na etapie prowadzenia prac ziemnych minimum raz dziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce, poza teren realizacji prac budowlanych. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.

e) Prace budowlane oraz eksploatację sprzętu ciężkiego na etapie budowy prowadzić wyłącznie w porze dnia, tj. w godz. 6.00 – 22.00.

f) W przypadku konieczności mycia paneli fotowoltaicznych wykorzystywać do tego celu czystej wody bez użycia detergentów lub wody z domieszką środków biodegradowalnych.

g) zorganizować plac budowy i jego zaplecze oraz drogi dojazdowe z uwzględnieniem zasady minimalizacji zajęcia terenu i przekształcenia jego powierzchni.

h) Do realizacji przedmiotowej inwestycji stosować urządzenia i sprzęt budowlany sprawny technicznie, spełniający wymogi dopuszczające go do użytku; rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu musi zapewnić ochronę środowiska gruntowo – wodnego przed zanieczyszczeniem.

i) Plac budowy wyposażyć w odpowiednią ilość sorbentów, a ewentualne wycieki z maszyn budowlanych natychmiastowo neutralizować przy ich użyciu; zanieczyszczony grunt przekazać do unieszkodliwienia uprawnionym podmiotom.

j) Naprawy wykorzystywanego sprzętu dokonywać w miejscach do tego przystosowanych.

k) Na trenie inwestycji nie przechowywać paliw lub innych substancji mogących zanieczyścić wody powierzchniowe lub podziemne.

l) Wszelkie prace ziemne wykonywać w sposób zapewniający ochronę gruntu i wód podziemnych przed zanieczyszczeniem.

m) W przypadku występowania na terenie inwestycji urządzeń wodnych (np. sieci drenarskich, rowów melioracyjnych) prace związane z realizacją inwestycji należy prowadzić w sposób niepowodujący ich uszkodzenia i naruszenia struktury; montaż paneli i innych obiektów przeprowadzać w taki sposób, aby żadne urządzenia i pojazdy nie przemieszczały się po terenie urządzeń wodnych.

n) Ścieki bytowe powstające na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia, pochodzące od pracowników prowadzących montaż elektrowni odprowadzać do przenośnych zbiorników bezodpływowych, a następnie zapewnić ich systematyczny wywóz przez uprawnione podmioty.

o) Odpady magazynować w sposób selektywny, w pojemnikach lub kontenerach i sukcesywnie wywozić z placu budowy przez wyspecjalizowane podmioty.

p) Wody opadowe i roztopowe z terenu nowoprojektowanej elektrowni odprowadzać w sposób niezorganizowany w grunt.

q) Do mycia paneli stosować wyłącznie czystą wodę bez dodatku środków chemicznych, dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń.

r)Po zakończeniu robót budowlano – montażowych teren inwestycji należy uporządkować. 

 

3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w szczególności w projekcie budowlanym:

 

 a) W przypadku zastosowania transformatora olejowego, wykonać zabezpieczenie środowiska gruntowo-wodnego, które w przypadku awarii, umożliwi przejęcie całej pojemności, zastosowanego w stacji transformatorowej oleju transformatorowego.

b) Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem.

c) Panele fotowoltaiczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.

d) Zastosować panele fotowoltaiczne z powłoką antyrefleksyjną.

e) Nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w nocy.

 

4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych

 

Nie określa się, gdyż dla przedmiotowej inwestycji nie przewiduje się awarii przemysłowych.

 

5. Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko

 

 

Ze względu na oddalenie przedmiotowej inwestycji od granic państw sąsiednich przedsięwzięcie nie wymagało przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania.

 

 

II. Nie nakładam:

  1. Wymogów w zakresie zapobiegania oraz ograniczania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
  2. Wykonania kompensacji przyrodniczej.
  3. Obowiązku wykonania badań monitoringowych

III. Nie stwierdzam konieczności ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.).

 

 

 

 

IV. Nie stwierdzam konieczności utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.

 

 

V. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji. 

UZASADNIENIE

W dniu 31.01.2022 roku został złożony wniosek Inwestora.......................................….  o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Raszewy, gm. Żerków, na terenie nieruchomości stanowiącej działkę nr ewid. 295 ark. mapy 2, obręb Raszewy. Przedmiotowe przedsięwzięcie zgodne z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: a) 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy”. Zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany.

W związku z powyższym do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach została dołączona karta informacyjna przedsięwzięcia wykonana przez p. Bernadettę Mąkę ul. Kolejowa 10B, 63-210 Żerków. Wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem znak: RIGO.GOK-OŚ.6220.1.2022.PN.5 z dnia 04.02.2022 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wnioskowanego przedsięwzięcia informując o możliwości zapoznania się z aktami sprawy.

Dnia 11.02.2022 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło wezwanie Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu do uzyskania od Inwestora i złożenia dodatkowych wyjaśnień z dnia 10.02.2022 r. znak sprawy PO.ZZŚ.2.435.22.2022.AN, oraz informacja, że wydanie opinii w przedmiotowej sprawie nastąpi w terminie 14 dni od otrzymania wyjaśnień.

W dniu 14.02.2022 r. Burmistrz Miasta i Gminy Żerków wezwał Inwestora do złożenia wyjaśnień do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu.

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem z dnia 16.02.2022 r. wysłał dodatkowe wyjaśnienia do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu, które wpłynęło do tut. Urzędu 15.02.2022 r.

W toku prowadzonego postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, dnia 18.02.2022 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło pismo znak: ON.NS.9011.2.2.2022 z dnia 18.02.2022r., w której Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie poinformował, że nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Dnia 18.02.2022 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło wezwanie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 17.02.2022r., na które zostało przekazana odpowiedź pismem nr RIGO.GOK-OŚ.6220.1.2022.PN.8 z dnia 23.02.2022 r.

Dnia 03.03.2022 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło Postanowienie Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu znak: PO.ZZŚ.2.435.22.2022.AN w którym stwierdza, że dla ww. przedsięwzięcia stwierdza potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko oraz określa zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Dnia 10.03.2022 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 09.03.2022 r., znak: WOO-IV.4220.138.2022.KJ.2, w którym tamtejszy Organ postanowił wyrazić opinię, że dla ww. przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i określenia zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko.

W dniu 14.03.2022 r. Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem znak: RIGO.GOK-OŚ.6220.1.2022.PN.9 z dnia 14.03.2022 r. zawiadomił Strony postepowania o wydanych opiniach.

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków po wnikliwym przeanalizowaniu sprawy, zapoznając się z opiniami Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu, mając na uwadze rodzaj planowanego przedsięwzięcia postanowieniem nr RIGO.GOK-OŚ.6220.1.2022.PN.10 z dnia 25.03.2022 r. stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz nałożył obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu analizowanego przedsięwzięcia na środowisko. Od w/w postanowienia nie wpłynęło zażalenie.

Do tut. organu w dniu 14.04.2022 roku Wnioskodawca złożył raport o oddziaływaniu na środowisko wykonany w kwietniu 2022 roku przez Bernadettę Mąkę ul. Kolejowa 10B, 63-210 Żerków wraz z zapisem na nośniku CD.

W związku z art. 77 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.) warunki realizacji przedsięwzięcia zostały uzgodnione z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu oraz zaopiniowane przez Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie.

Do wniosku dołączono raport oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia w kwietniu 2022 roku przez Bernadettę Mąkę ul. Kolejowa 10B, 63-210 Żerków.

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków zawiadomieniem z dnia 27.04.2022 r. znak RIGO.GOK-OŚ.6220.1.2022.PN.16 poinformował o rozpoczęciu procedury udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia.

Niniejsze zawiadomienie zostało podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy Żerków oraz poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy Żerków oraz w miejscu planowanej inwestycji na tablicy ogłoszeń miejscowości Raszewy.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu w postanowieniu znak: PO.ZZŚ.2.4360.7.2022.AN z dnia 18.05.2022 r. (data wpływu 19.05.2022 r.) w którym uzgadnia realizację przedsięwzięcia w proponowanym do realizacji wariancie oraz określa warunki jego realizacji.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie w opinii sanitarnej nr ON-NS.9011.3.5.2022 z dnia dniu 23.05.2022 r. (data wpływu 24.05.2022 r.) w której opiniuję środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych z zastrzeżeniami.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w postanowieniu nr WOO-I.4221.121.2022.WB.2 z dnia 05.08.2022 r. (data wpływu 08.08.2022 r.) uzgodnił realizację planowanego przedsięwzięcia i określił warunki jego realizacji.

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do odpowiednich organów oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu.

Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, Burmistrz Miasta i Gminy Żerków na podstawie art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000), poinformował strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebranymi w toku postępowania materiałami dla ww. przedsięwzięcia oraz o możliwości wypowiedzenia się co do złożonych materiałów w terminie 7 dni od dnia doręczenia wskazanej informacji. W określonym terminie żadna ze stron postępowania nie wniosła uwag ani wniosków.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie instalacji fotowoltaicznej o łącznej mocy do 1 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działce o nr ewid. 295, obręb Raszewy, gmina Żerków. Powierzchnia ww. działki wynosi 2,02 ha, natomiast teren przeznaczony pod inwestycję wyniesie do 1,3826 ha. Powyższe zostało uwzględnione w warunkach niniejszej decyzji, bowiem określa skalę przedsięwzięcia i sposób zagospodarowania przedmiotowego terenu. W ramach planowanego przedsięwzięcia planuje się m.in. posadowienie do 2220 szt. paneli fotowoltaicznych, które zostaną umieszczone w rzędach. W ramach jednego rzędu panele zostaną połączone za pomocą stalowych konstrukcji i posadowione na podporach – słupkach wkręconych lub wbitych w grunt. Ponadto planuje się posadowienie jednej kontenerowej stacji transformatorowej, w której będzie umieszony transformator. Kontener jako abonencka stacja elektroenergetyczna składać się będzie z komory obsługi, komory transformatora, rozdzielnicy niskiego napięcia oraz rozdzielnicy średniego napięcia. Wnioskodawca planuje zastosować transformator olejowy lub żywiczny (suchy). W razie konieczności zastosowania transformatora olejowego, pod transformatorem zostanie zamontowana szczelna misa, zabezpieczająca przed awaryjnymi wyciekami oleju w przypadku rozszczelnienia obiektu, mogącą pomieścić 110% oleju. Ponadto planuje się zastosowanie maksymalnie 15 szt. inwerterów. W raporcie wskazano, że nie przewiduje się możliwości zastosowania magazynów energii.

W raporcie przedstawiono oddziaływanie przedmiotowego przedsięwzięcia na jakość powietrza. Na terenie inwestycji, podczas eksploatacji przedsięwzięcia, nie będą zlokalizowane zorganizowane źródła emisji zanieczyszczeń. Źródłami emisji niezorganizowanej będą silniki pojazdów pracowników obsługi technicznej poruszających się po terenie przedmiotowej inwestycji, niemniej ze względu na skalę i charakter przedsięwzięcia, emisje z tych źródeł będą pomijalnie niskie.

Spełnienie założeń zawartych w przedstawionej dokumentacji przyczyni się do minimalizacji uciążliwości związanych z emisją substancji zanieczyszczających powietrze, pochodzących z przedmiotowego przedsięwzięcia.

Zgodnie z przedłożoną dokumentacją instalacjami zlokalizowanymi na terenie farmy fotowoltaicznej, mogącymi powodować emisję hałasu do środowiska będą inwertery, transformator oraz wentylator komory transformatorowej. Projektowane do zastosowania panele ogniw fotowoltaicznych nie będą wyposażane w wentylatory służące do chłodzenia konstrukcji ogniw. Wnioskodawca zakłada sprawność urządzenia na poziomie fabrycznym. Chłodzenie paneli fotowoltaicznych będzie się odbywać w sposób naturalny, dzięki obiegowi powietrza atmosferycznego. W raporcie wskazano, że inwertery nie będą wymagały chłodzenia przy użyciu wentylatorów. Stacja transformatorowa będzie wyposażona w jeden wentylator mechaniczny. W uzupełnieniu do raportu wskazano, że wszystkie planowane do zastosowania na terenie farmy urządzenia generujące hałas będą wykorzystywane wyłącznie w porze dziennej. Stacja transformatorowa zostanie zlokalizowana w najbardziej wysuniętym punkcie farmy fotowoltaicznej w kierunku południowo-wschodnim.

W przedstawionej dokumentacji wykonano obliczenia rozprzestrzeniania się hałasu w środowisku. Z zaprezentowanych wyników obliczeń rozprzestrzeniania się hałasu wynika, że przy spełnieniu założeń przedstawionych w dokumentacji, eksploatacja przedsięwzięcia nie spowoduje przekroczenia poziomu dopuszczalnego określonego w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na klimat akustyczny w rejonie zainwestowania. Krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości w tym zakresie mogą wystąpić jedynie na etapie prowadzania prac budowlano-montażowych. Źródłem punktowej emisji hałasu będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie inwestycji. Prace budowlane oraz ruch pojazdów na tym etapie zostanie ograniczony do pory dnia, tj. od godz. 6:00 do 22:00. Powyższe założenia wskazano w warunkach niniejszej decyzji.

Uwzględniając przyjęte rozwiązania techniczne, w tym napięcia infrastruktury energetycznej, nie przewiduje się, aby eksploatacja inwestycji mogła powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. z 2019 r. poz. 2448).

Na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia będą wytwarzane odpady. W przedstawionej dokumentacji wnioskodawca opisał sposób i miejsce ich magazynowania, zabezpieczające środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami oraz oświadczył, że będą one przekazywane w pierwszej kolejności do odzysku podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. W przypadku, kiedy nie będzie takiej możliwości, wytworzone odpady będą przekazywane do unieszkodliwiania. Część odpadów wymienionych w raporcie może być wytwarzana przez firmy świadczące usługi w myśl definicji określonej w art. 3, ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699). Wówczas świadczący usługi, jako posiadacz odpadów, będzie obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami. W związku z informacja zawartą w raporcie, że w przypadku montażu na terenie inwestycji transformatora olejowego wnioskodawca wykona pod nim szczelną misę, nałożono warunek, aby w przypadku zastosowania takiego transformatora, wykonano zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego, które w przypadku awarii, umożliwią przejęcie całej pojemności, zastosowanego w stacji transformatorowej oleju transformatorowego. Przy założeniu, że planowane przedsięwzięcie będzie realizowane zgodnie z zapisami w raporcie i warunkami niniejszej decyzji, nie będzie ono naruszać przepisów w zakresie gospodarki odpadami.

Teren objęty wnioskiem nie znajduje się w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.W uzupełnieniu do raportu wskazano, że najbliższe komunalne ujęcie wód podziemnych zlokalizowane jest w miejscowości Raszewy w odległości ok. 87 m – 90 m na zachód od inwestycji, licząc od zachodniej granicy przedsięwzięcia. Ponadto planowane przedsięwzięcie będzie znajdowało się poza strefą ochrony bezpośredniej ujęcia. Ustalono, że hydrograficznie przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze dorzecza Odry, w regionie wodnym Warty, w granicach obszaru Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW60001918529 – Lutynia od Lubieszki do ujścia, a także w granicach Jednolitej Części Wód Podziemnych JCWPd o kodzie PLGW600061. Stan JCWPd o kodzie PLGW600061 oceniono jako dobry pod względem ilościowym, jak i pod względem chemicznym. Ocenę ryzyka nieosiągnięcia dobrego stanu chemicznego i ilościowego określono jako „niezagrożona”. Cele środowiskowe dla JCWPd zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) to zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń, zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu oraz ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnianie równowagi między poborem, a zasilaniem tych wód, tak aby utrzymać ich dobry stan.

Zasoby JCWPd PLGW600061 podlegają ochronie z uwagi na ich wykorzystywanie do celów zaopatrzenia ludności w wodę do picia. Inwestycja nie znajduje się w strefie ochrony bezpośredniej ani pośredniej ujęć wody.

JCWP o kodzie PLRW60001918529 – Lutynia od Lubieszki do ujścia ma status naturalnej części wód o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWP przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego do roku 2027 ze względu na brak możliwości technicznych. W zlewni JCWP występuje presja rolnicza. W programie działań zaplanowano wszystkie możliwe działania mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dobrego stanu. Ponadto w zlewni JCWP nie zidentyfikowano presji mogącej być przyczyną występujących przekroczeń wskaźników jakości. Konieczne jest dokonanie szczegółowe rozpoznania przyczyn w celu prawidłowego zaplanowania działań naprawczych. Wdrożenie działań będzie mogło nastąpić dopiero po ich rozpoznaniu, dlatego też przewiduje się możliwość wdrożenia zaplanowanych działań po roku 2021. W celu rozpoznania przyczyn nieosiągnięcia dobrego stanu zaplanowano następujące działania: przeprowadzenie pogłębionej analizy presji w celu ustalenia przyczyn nieosiągnięcia dobrego stanu wód. Z uwagi jednak na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do roku 2027.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 poz. 1967).

W raporcie wskazano, że projektowane panele fotowoltaiczne będą działać bezobsługowo i nie będą wymagać konserwacji. Czyszczenie paneli jest sporadyczne, w razie konieczności odbywa się 1 – 2 razy do roku i trwa około 3 dni. Panele będą czyszczone głównie w przypadku powstania lokalnych zabrudzeń. Czyszczenie odbywać się może na różne sposoby, np. za pomocą szczotki na wysięgniku oraz wody zdemineralizowanej. W przypadku ekstremalnych zabrudzeń można stosować wodę i środki biodegradowalne. W raporcie wskazano, że w razie konieczności zakłada się ewentualne 1-krotne mycie paneli w skali roku. W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego w decyzji wpisano jako warunek, aby na etapie eksploatacji inwestycji w przypadku konieczności mycia paneli fotowoltaicznych używać do tego celu wyłącznie czystej wody bez użycia detergentów lub czystej wody i środki biodegradowalne.

Miejsce realizacji inwestycji położone jest w granicach Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego oraz na obszarze chronionego krajobrazu Szwajcaria Żerkowska, dla którego aktualnie nie obowiązują zakazy. Ponadto inwestycja znajduje się w obszarze ważnym dla ptaków pn. „Żerkowsko–Czeszewski Park Krajobrazowy od Warty na południe” wyznaczonym w opracowaniu Wylegała P., Kuźniak S., Dolata P. T. „Obszary ważne dla ptaków w okresie gniazdowania oraz migracji na terenie województwa wielkopolskiego”. Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie poza korytarzami ekologicznymi wyznaczonymi w opracowaniu Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., Górny M., Kurek R.T., Ślusarczyk R. Projekt korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce. Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża 2011.

Obszar działki inwestycyjnej stanowią tereny zabudowane oraz grunty orne klas IIIb, IVa i IVb. W sąsiedztwie znajdują się grunty orne, zabudowa oraz droga. W związku z realizacją inwestycji nie przewiduje się jakiejkolwiek wycinki drzew czy krzewów.

Z przeprowadzonych wizji terenowych wykonanych 21.09.2021 r., 6.04. i 27.06.2022 r. wynika, że przedmiotowy obszar stanowi tereny użytkowane rolniczo, bez jakichkolwiek zakrzewień, zadrzewień, cieków i zbiorników wodnych. Nie stwierdzono występowania chronionych gatunków roślin oraz siedlisk przyrodniczych. Ze względu na monotypowy charakter agrocenozy obszar ten jest mało wartościowy także dla zwierząt. Brak oczek śródpolnych, rowów, kanałów nie sprzyja występowaniu herpetofauny. W miejscu planowanej inwestycji oraz w jej bliskim sąsiedztwie nie stwierdzono miejsc lęgowych zwierząt, w tym obecności gniazd ptaków. Gatunki występujące w sąsiedztwie inwestycji są typowymi przedstawicielami awifauny terenów i krajobrazów rolniczych. Zaobserwowane nad analizowanym terenem ptaki preferujące tereny rolnicze, to m.in. skowronek, trznadel, potrzeszcz. Spośród ssaków odnotowano m.in. mysz polną, nornika zwyczajnego, zająca szaraka. Analiza terenu wykazała brak aktywności nietoperzy na obszarze badań i w pobliżu lokalizacji elektrowni fotowoltaicznej. Ze względu na znaczny stopień przekształcenia najbliższej okolicy przez człowieka, związany z rozwojem rolnictwa, nie należy się spodziewać na tym obszarze występowania rzadkich czy też szczególnie cennych gatunków zwierząt.

Na terenie objętym planowaną inwestycją, jak i w obszarze jej oddziaływania, nie znajdują się przedsięwzięcia mogące prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Obszar ważny dla ptaków pn. „Żerkowsko–Czeszewski Park Krajobrazowy od Warty na południe” stanowi ważną ostoję dzięcioła średniego (100-150 par), bociana białego (ok. 30 par), bociana czarnego (ok. 5 par), a także gniazdowanie żurawia, bielika i prawdopodobnie błotniaka łąkowego. Ponadto jest ważnym miejscem lęgów wielu gatunków ptaków wodnych. Obszar inwestycji odznacza się małą różnorodnością. Zajmuje wyłącznie bardzo ubogie i dość jednorodne grunty rolne. Ze względu na położenie pośród drogi i zabudowań, nie stanowi szczególnie atrakcyjnego miejsca dla ww. gatunków. Wyniki badań nie wskazują na możliwość występowania na przedmiotowym terenie ptaków migrujących. Wobec powyższego, mając na uwadze dużą dostępność w okolicy atrakcyjnych miejsc do żerowania i odpoczynku dla wędrujących gatunków ptaków oraz skalę inwestycji uznano, że zajęcie przestrzeni nie jest tak znaczne by spowodować istotne zmiany w zachowaniu ptaków oraz znacząco wpłynąć na utratę ich miejsc koncentracji na tym obszarze.

Ze względu na możliwość gniazdowania w miejscu realizacji przedsięwzięcia ptaków objętych ochroną, określono warunek realizacji prac najbardziej ingerujących w potencjalne siedliska ptaków poza okresem ich rozrodu, który w Wielkopolsce przypada średnio w okresie od 1 marca do 31 sierpnia. Teren po zrealizowaniu inwestycji zostanie obsiany mieszanką traw oraz będzie systematycznie koszony od środka farmy w kierunku jej brzegów, po ewentualnym wyprowadzeniu lęgów przez ptaki. Celem ochrony rodzimej bioróżnorodności zobowiązano Wnioskodawcę, aby do obsiewu nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia. W celu ochrony ptaków lęgowych nałożono warunek koszenia terenu elektrowni na etapie eksploatacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków, tj. w okresie od 1 września do końca lutego. W związku z realizacją przedsięwzięcia nie będzie konieczna wycinka drzew i krzewów. Teren farmy zostanie ogrodzony, w związku z czym nałożono warunek wykonania ażurowego ogrodzenia bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem, dzięki czemu możliwa będzie dyspersja zwierząt o małych rozmiarach ciała. Dla ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz w celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom na etapie eksploatacji przedsięwzięcia nałożono warunek regularnych kontroli wykopów, uwalniania uwięzionych w nich zwierząt. Wskazano także na konieczność montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, a roślinom zawiązywanie nasion. Aby zmniejszyć efekt olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej, co ograniczy negatywne oddziaływanie na ptaki. Ponadto nałożono warunek nie stosowania ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w nocy.

Aktualnie obowiązującym aktem prawnym dla Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego jest uchwała nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 września 2013 r.w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2013 r. poz. 5747 ze zm.). Uchwała ta określa obowiązujące przepisy wykonawcze, w tym zakazy obowiązujące na terenie Parku, m.in. zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Z analizy wpływu na krajobraz zawartej w raporcie i jego uzupełnieniu wynika, że realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie istotnie na komponenty krajobrazu Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego. W związku z czym nie przewiduje się stosowania szczególnych rozwiązań łagodzenia wpływu, czy stosowania jakichkolwiek działań minimalizujących w powyższym zakresie. Tutejszy organ analizując położenie planowanej inwestycji w granicach Parku stwierdził, biorąc pod uwagę jej skalę charakter i położenie na terenach o niskich walorach przyrodniczych, że można zastosować odstępstwo od przedmiotowego zakazu zawarte w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Realizacja przedsięwzięcia nie jest sprzeczna z pozostałymi zakazami wskazanymi w powyższym akcie prawnym. Jednocześnie oceniono, że nie wpłynie znacząco negatywnie na szczególne cele ochrony Parku zawarte w § 3 ww. uchwały.

Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia na gruncie ornym, dużą dostępność podobnych siedlisk w otoczeniu, brak konieczności wycinki drzew i krzewów, skalę inwestycji oraz nałożone warunki realizacji przedsięwzięcia tutejszy organ uznał, że realizacja inwestycji nie wpłynie w sposób znaczący na właściwy stan ochrony gatunków zwierząt objętych ochroną. W związku z powyższym, nie przewiduje się znacząco negatywnego oddziaływania inwestycji na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji na środowisko przyrodnicze, w tym na krajobraz i bioróżnorodność rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności gatunków chronionych, rzadkich lub ginących oraz ich siedliska, w tym utraty, fragmentacji lub izolacji siedlisk oraz zaburzenia funkcji przez nie pełnionych, a także wpływu na ekosystemy – ich kondycję, stabilność, odporność na zaburzenia, fragmentację i pełnione funkcje w środowisku. Inwestycja nie powinna także spowodować nadmiernej eksploatacji lub niewłaściwego wykorzystania zasobów przyrodniczych, czy przyczynić się do rozprzestrzeniania się gatunków obcych. Ze względu na lokalizację planowanej inwestycji poza obszarami Natura 2000 nie nastąpi również negatywne oddziaływanie inwestycji na gatunki, siedliska gatunków lub siedliska przyrodnicze będące przedmiotami ochrony obszarów Natura 2000 oraz cele ochrony obszarów Natura 2000, integralność obszarów Natura 2000 lub ich powiązanie z innymi obszarami, a także na inne obszary chronione. Organ rozważył również możliwość oddziaływania skumulowanego i stwierdził, że nie przewiduje się znacząco negatywnego oddziaływania skumulowanego planowanej inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na cele i przedmioty ochrony obszarów Natura 2000 lub ich powiązanie z innymi obszarami chronionymi. Jednocześnie informuję, że prace związane z realizacją przedsięwzięcia, niezależnie od terminu ich realizacji, mogą powodować naruszenie zakazów określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. 2014 r. poz. 1408), rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. 2014 r. poz. 1409) i rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. 2016 r. poz. 2183 ze zm.). Przed przystąpieniem do prac sprzecznych z zakazami określonymi w wyżej cytowanych aktach prawnych należy uzyskać zezwolenia właściwego organu na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do danego gatunku.

Ze względu na pozyskanie energii ze źródła odnawialnego, farmy fotowoltaiczne nie wpływają na klimat. Nie wymagają zaopatrzenia w energię, wodę, paliwa. Nie są źródłem powstawania ścieków oraz emisji gazów i pyłów, a ponadto przyczyniają się do obniżenia emisji wskutek ograniczenia spalania paliw w elektrowniach konwencjonalnych.

Ze względu na szczegółowy i jednoznaczny opis planowanej do zastosowania technologii oraz stosowanych środków mających na celu minimalizację negatywnego oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia, nie stwierdzono konieczności ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś.

Ponadto, ze względu na lokalizację w dużej odległości od granic państwa oraz zakres i rodzaj oddziaływania przedsięwzięcia nie stwierdzono również konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Z informacji przedstawionych w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, jego uzupełnieniu, na podstawie uzgodnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektorem Zarządu Zlewni w Kaliszu oraz Opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie oraz biorąc pod uwagę wyniki postępowania z udziałem społeczeństwa uznano, ze przyjęte rozwiązania przyczynią się do ograniczenia negatywnego wpływu przedsięwzięcia na środowisko.

Realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje naruszenia wymagań ochrony środowiska zawartych w przepisach, jeśli spełnione będą warunki określone w raporcie o oddziaływaniu na środowisko i jego uzupełnieniu oraz w niniejszej decyzji.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska orzeczono, jak w sentencji.

 

POUCZENIE

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2022r., poz. 1029 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji                     o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Załączono dowód opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej- wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w kwocie 205 zł, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt. 2 oraz art. 5 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2142).


Załączniki:
1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś.>>>

 

 

Otrzymują:

 

  1. ………………………………...;
  2. Strony postępowania wg. wykazu w aktach sprawy;
  3. a/a.

 

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań;
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie, ul. Wąska 2, 63-200 Jarocin;
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu ul. Skarszewska 42A, 62-800 Kalisz.

 

Metryka

sporządzono
2022-10-24 przez Nowak Paulina
udostępniono
2022-10-24 00:00 przez Włoszczyk Zuzanna
zmodyfikowano
2022-10-24 13:58 przez Włoszczyk Zuzanna
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
104
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.