Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.10.2022PN.9 „Wydobywanie kopaliny ze złoża kruszywa naturalnego „Żółków L” metodą odkrywkową w granicach działek nr ewid. 150/12 i 150/14 arkusz mapy 2 obręb Żółków, gmina Żerków” z załącznikiem - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4821 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.10.2022PN.9 „Wydobywanie kopaliny ze złoża kruszywa naturalnego „Żółków L” metodą odkrywkową w granicach działek nr ewid. 150/12 i 150/14 arkusz mapy 2 obręb Żółków, gmina Żerków” z załącznikiem

 

                    

                                                                                                                                     Żerków, dnia 23.08.2022 r.

RIGO.GOK-OŚ.6220.10.2022PN.9                                                                            

 

 

 

DECYZJA

 

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.), w związku z art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora Kopalnia Kruszywa Naturalnego ŻÓŁKÓW I „LIBERSCY” Spółka Cywilna Żółków 28, 63-210 Żerków w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Wydobywanie kopaliny ze złoża kruszywa naturalnego „Żółków L” metodą odkrywkową w granicach działek nr ewid. 150/12 i 150/14 arkusz mapy 2 obręb Żółków, gmina Żerków”:

 

I Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko
oraz

II Określam warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:

  1. Zdejmowanie nadkładu oraz rozpoczęcie prac eksploatacyjnych przeprowadzić w okresie od 1 sierpnia do końca lutego.
  2. Zachować pas ochronny od lasu na dz. 150/4, obr. Żółków, o minimalnej szerokości wynoszącej 24 m.
  3. Nie odwadniać złoża w związku z eksploatacją kruszywa.
  4. Nie prowadzić jednocześnie eksploatacji kruszywa ze złoża kruszywa naturalnego Żółków L i ŻÓŁKÓW.
  5. Na terenie przedsięwzięcia nie prowadzić procesów przeróbczych kopaliny.
  6. Na terenie zakładu górniczego nie przechowywać paliw i innych materiałów ropopochodnych.
  7. Pojazdy transportujące kopalinę tankować poza terenem zakładu górniczego, w miejscach do tego przeznaczonych, w szczególności na stacjach paliw.
  8. Wszelkie czynności związane z utrzymywaniem we właściwym stanie pojazdów transportujących kruszywo i maszyn urabiających złoże, obejmujące w szczególności naprawę lub wymianę części zużytych wskutek eksploatacji wykonywać poza terenem obszaru górniczego w specjalistycznych warsztatach.
  9. W przypadku braku możliwości przetransportowania maszyn urabiających złoże                              w wyznaczone miejsca ich naprawy i tankowanie prowadzić w poza wyrobiskiem eksploatacyjnym, w miejscu do tego przeznaczonym i zabezpieczonym przed przedostaniem się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.
  10. Wycieki substancji mogących zanieczyścić środowisko gruntowo-wodne usuwać niezwłocznie z wykorzystaniem sorbentów.
  11. Teren zakładu górniczego oraz miejsca pracy i postoju sprzętu i maszyn, wyposażyć                           w sorbenty i biopreparaty neutralizujące wycieki paliw i płynów eksploatacyjnych, właściwe w zakresie ilości i rodzaju potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych.
  12. Zanieczyszczony substancjami ropopochodnymi grunt należy wybrać i przekazać upoważnionym do neutralizacji podmiotom.
  13. Prace wydobywcze prowadzić wyłącznie przy użyciu maszyn w pełni sprawnych oraz spełniających wymogi dopuszczające je do użytku.
  14. W czasie eksploatacji złoża należy prowadzić stały monitoring stanu technicznego wykorzystywanych maszyn i sprzętu.
  15. Eksploatację złoża prowadzić odkrywkowo, systemem wgłębnym, bez użycia środków wybuchowych, a z części zawodnionej wydobywać kruszywa naturalne bez odpompowywania wykopu.
  16. Kruszywo wydobyte z części zawodnionej złoża, w celu grawitacyjnego odsączenia wody, składować na pryzmie na terenie zakładu górniczego.
  17. Na terenie zakładu górniczego nie prowadzić prac związanych z obróbką kopaliny.

 

III Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

UZASADNIENIE

W dniu 03.06.2022 r. został złożony wniosek przez Inwestora Kopalnia Kruszywa Naturalnego ŻÓŁKÓW I „LIBERSCY” Spółka Cywilna Żółków 28, 63-210 Żerków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach polegającego na: „Wydobywanie kopaliny ze złoża kruszywa naturalnego „Żółków L” metodą odkrywkową w granicach działek nr ewid. 150/12 i 150/14 arkusz mapy 2 obręb Żółków, gmina Żerków” zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 40 lit. a) tiret trzeci, czwarty i siódmy, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. „wydobywanie kopalin ze złoża metodą odkrywkową inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 27 lit. a: a)bez względu na powierzchnię obszaru górniczego:

- na terenie gruntów leśnych lub w odległości nie większej niż 100 m od nich,

- na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy,

- jeżeli w odległości nie większej niż 0,5 km od miejsca planowanego wydobywania kopalin metodą odkrywkową znajduje się inny obszar górniczy ustanowiony dla wydobywania kopalin metodą odkrywkową”, zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany.

Wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Karta informacyjna przedsięwzięcia dla planowanej inwestycji została sporządzona w maju 2022 roku przez „GEOSS” Zakład Usług Geologiczno-Górniczych mgr Sławomir Szulc ul. Zgodna 1A/3, 62-800 Kalisz.

Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu opinią nr PO.ZZŚ.2.435.179.2022.JS z dnia 24.06.2022 r., które wpłynęło do tutejszego urzędu 24.06.2022 roku nie stwierdza potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-IV.4220.783.2022.KJ.2   z dnia 21.07.2022 r., które wpłynęło do tutejszego urzędu 22.07.2022 roku wydał opinię, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu. Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, Burmistrz Miasta i Gminy Żerków na podstawie art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), poinformował strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebranymi w toku postępowania materiałami dla ww. przedsięwzięcia oraz o możliwości wypowiedzenia się co do złożonych materiałów w terminie 14 dni od dnia doręczenia wskazanej informacji. W określonym terminie żadna ze stron postępowania nie wniosła uwag ani wniosków.

Po wnikliwej analizie wniosku Burmistrz Miasta i Gminy Żerków stwierdził, że zebrane materiały są wystarczające i biorąc pod uwagę opinie ww. organów opiniujących, odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W decyzji wzięto pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.) i przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na wydobywaniu kopaliny ze złoża kruszywa naturalnego Żółków L metodą odkrywkową w granicach działek nr ewid. 150/12 i 150/14 arkusz mapy 2, obręb Żółków, gmina Żerków. Złoże kruszywa naturalnego udokumentowano w postaci jednego pola o powierzchni 1,9289 ha położonego w granicach działek nr ewid. 150/12 i 150/14, obręb Żółków. Odkrywka posiada zasoby geologiczne w ilości 433 739,9 ton (250 716,6 m3) kruszywa naturalnego w postaci piasku dla celów budownictwa i drogownictwa. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) wskazano, że przewidywana roczna wielkość wydobycia nie przekroczy 30 000 ton. Średni punkt piaskowy dla przedmiotowego złoża wynosi 96,6 %. Miąższość złoża waha się od 10,0 m do 14,0 m, średnio 12,8 m. Złoże kruszywa naturalnego Żółków L jest złożem zawodnionym, lecz nie wymagającym odwodnienia. Powyższe założenie znalazło odzwierciedlenie w warunkach niniejszej decyzji. W związku z tym urealizacja zamierzenia inwestycyjnego nie naruszy reżimu wód i nie wpłynie ujemnie na stosunki wodne w sąsiedztwie złoża. Z uwagi na powyższe, nie przewiduje się powstania leja depresji i obniżenia zwierciadła wód podziemnych w rejonie przedsięwzięcia. Z KIP wynika, że została sporządzona „Dokumentacja geologiczna złoża kruszywa naturalnego Żółków L” zatwierdzona decyzją Starosty Jarocińskiego znak A-BS.6528.1.2022.MB z dnia 20 kwietnia 2022 r. Dokumentacja ta zatwierdza złoże kruszywa naturalnego Żółków L w kat. C1 w miejscowości Żółków, gmina Żerków, powiat jarociński, województwo wielkopolskie. W KIP wskazano, że złoże Żółków L eksploatowane będzie sposobem odkrywkowym, wgłębnie, z poziomu powierzchni terenu, dwoma piętrami eksploatacyjnymi. Eksploatacja obejmie suchą i zawodnioną część serii piaszczystej. Eksploatacja ta będzie prowadzona z tworzeniem skarp eksploatacyjnych dwóch pięter – o wysokości skarp: skarpy 1-go piętra (suche) – o wysokości max. 5,3 m i 2-go piętra (zawodnione) o wysokości max. 11,3 m. Pobrane kruszywo zbywane będzie w postaci naturalnej, bez przeróbki, co wskazano w warunkach niniejszej decyzji. Załadunek kruszywa odbywać się będzie bezpośrednio na środki transportowe w przypadku kruszywa suchego; kruszywo z warstwy zawodnionej wcześniej zostanie shałdowane celem odsączenia wody. Podczas końcowego etapu eksploatacji w obrębie złoża, nadkład zdeponowany na tymczasowych zwałowiskach przemieszczany będzie do wyrobiska poeksploatacyjnego w celu uwolnienia miejsca dla następnych zdejmowanych mas nadkładu. Rekultywacja złoża Żółków L będzie się odbywać w kierunku rolno-wodnym.

W związku z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia nie przewiduje się poboru wód, ani konieczności stosowania nośników energii, w tym energii cieplnej, poza paliwami niezbędnymi do napędu maszyny urabiającej oraz środków transportu. Odnosząc się do kryteriów wskazanych w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, na podstawie zgromadzonych materiałów ustalono, że wszelkie czynności związane z utrzymywaniem we właściwym stanie środków transportowych, obejmujące naprawę sprzętu i innych pojazdów związanych z planowanym przedsięwzięciem oraz tankowanie, nie będzie dokonywane na terenie zakładu górniczego. Czynności te będą regularnie zlecane i wykonywane wyłącznie przez zewnętrzne specjalistyczne podmioty poza terenem objętym wydobyciem kopaliny. Jednocześnie z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia wskazano, że w przypadku braku możliwości przetransportowania uszkodzonych maszyn w wyznaczone miejsca ich naprawy należy prowadzić poza wyrobiskiem eksploatacyjnym, w miejscu do tego przeznaczonym i zabezpieczonym przed przedostaniem się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego. W KIP wskazano, że zakład górniczy będzie wyposażony w sorbenty w ilościach niezbędnych do przechwytywania ewentualnie powstających wycieków substancji niebezpiecznych. Powyższe rozwiązania zostały uwzględnione w warunkach realizacji przedsięwzięcia wskazanych w niniejszej decyzji. Woda będzie na bieżąco dostarczana przez Inwestora na teren kopalni. Ścieki bytowe będą magazynowane w szczelnym zbiorniku typu TOI-TOI i odbierane przez specjalistyczną firmę do oczyszczalni ścieków. Eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z powstawaniem ścieków przemysłowych. Wody opadowe                i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne lecz będą naturalnie infiltrować w grunt. Ze względu na brak projektowanego odwodnienia i odpompowywania wód w trakcie eksploatacji, nie przewiduje się powstanie leja depresji i obniżenia się zwierciadła wód podziemnych w otoczeniu wyrobiska.

Na podstawie informacji zawartych w KIP ustalono, że na etapie eksploatacji będą powstawać odpady w wyniku bieżącej konserwacji i napraw środków transportowych. Będą to głównie odpady w postaci zużytego oleju, zaolejone czyściwa, filtry olejowe czy zużyte akumulatory. Naprawa, serwisowanie oraz tankowanie maszyn i pojazdów będzie przebiegało w specjalistycznych warsztatach i na stacjach paliw, a jedynie w przypadku niemożności przetransportowania maszyn roboczych, ich naprawy będą wykonywane na terenie przedsięwzięcia poza wyrobiskiem. Z uwagi na charakter inwestycji planowane przedsięwzięcie inwestycyjne w miejscowości Żółków może być związane z wytwarzaniem odpadów w postaci zużytego sorbentu oraz zanieczyszczonego podkładu (szmaty, ścierki); z grupy 15 Odpady opakowaniowe; sorbenty, tkaniny do wycierania, materiały filtracyjne i ubrania ochronne nieujęte w innych grupach, 15 02 Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania i ubrania ochronne, 15 02 02* Sorbenty, materiały filtracyjne (w tym filtry olejowe nieujęte w innych grupach), tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi (np. PCB) a także 15 02 03 Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne inne niż wymienione w 15 02 02. Do czasu ich odbioru uprawnionym do ich odbierania i unieszkodliwiania podmiotom, będą one zabezpieczone i przetrzymywane w odrębnych, oznakowanych, zamkniętych szczelnie pojemnikach, w kontenerze socjalnym. Odpady w postaci zużytego sorbentu oraz zanieczyszczony podkład wykorzystywany podczas ewentualnej naprawy maszyn (zakładana ilość około 2 kg rocznie) zostaną przekazane specjalistycznej firmie posiadającej stosowne zezwolenie na zagospodarowanie tego typu odpadów. Odpady komunalne wytwarzane w związku z przebywaniem osób pracujących przy wydobyciu będą gromadzone w pojemnikach, a następnie przekazywane uprawnionym podmiotom. Na terenie kopalni nie będą magazynowane paliwa do maszyny roboczej. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzono, że przy zastosowaniu planowanych ww. rozwiązań, przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywne oddziaływać na środowisko gruntowo-wodne.

Odnosząc się do kryteriów wskazanych w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit a i c oraz g ustawy ooś w oparciu o KIP i pomiary przeprowadzone za pomocą systemu informacji przestrzennej na stronie https://polska.e-mapa.net/ (dostęp 20.07.2022 r.) ustalono, że tereny chronione akustycznie znajdują się w odległości minimum 350 m od przedmiotowych działek. Jak wynika z KIP źródłami hałasu do środowiska będą poruszające się samochody wywożące urobek (max. 10 pojazdów ciężarowych na dobę) oraz 1 koparka, wykorzystywana wyłącznie w momencie załadunku urobku i unieruchamiana podczas przestoju w załadunku. Biorąc pod uwagę rodzaj przedsięwzięcia, jego eksploatację w porze dziennej oraz znaczną odległość od terenów objętych ochroną akustyczną, nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014 r., poz. 112).

Stwierdzono, że źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy związane z wydobyciem kopalin oraz procesy spalania paliw w silnikach sprzętu stosowanego do eksploatacji złoża kruszywa naturalnego Żółków L. Emisja ta będzie miała charakter niezorganizowany. Z uwagi na fakt, iż eksploatacja złoża będzie odbywać się w stanie naturalnej wilgotności, nie przewiduje się ponadnormatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na stan powietrza atmosferycznego w rejonie inwestycji. Ponadto będą stosowane plandeki na samochodach transportujących kruszywo celem ograniczenia pylenia.

Z informacji przedstawionych w KIP wynika, że w obszarze oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia znajduje się istniejąca kopalnia ŻÓŁKÓW należąca również do Wnioskodawcy. Działalność wydobywczą zaplanowano jako naprzemienną z planowaną kopalnią Żółków L, co uwzględniono w warunkach decyzji. Dalej w kierunku północno-wschodnim zlokalizowana jest kopalnia ŻOŁKÓW II należąca do innego Przedsiębiorcy. Działalność wydobywcza w jej obrębie jest już częściowo zakończona, rekultywacja na znacznej części uznana jest przez organ administracji za zakończoną. Trwa etap zamykania i rekultywacji pozostałej części złoża. Natomiast w kierunku południowo-wschodnim znajduje się kopalnia Żółków DS należąca do innego Przedsiębiorcy. Działalność wydobywcza prowadzona jest na podstawie koncesji udzielonej przez Starostę. Biorąc pod uwagę rodzaj, stosunkowo niewielką skalę i charakter przedsięwzięcia, złożoność oddziaływania, jego lokalizację z dala od terenów objętych ochroną akustyczną, a także realizację zgodnie ze wskazanymi w niniejszej decyzji warunkami nie przewiduje się wystąpienia znaczących powiązań ani ponadnormatywnego kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.

Stwierdzono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych oraz obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych i strefach ochronnych ujęć wód podziemnych. Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami wybrzeży i środowiska morskiego, obszarami górskimi oraz obszarami przylegającymi do jezior. Przedsięwzięcie nie zostanie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Planowane przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia oraz nie będzie zlokalizowane na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. W związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia przy uwzględnieniu planowanych rozwiązań i eksploatacji zgodnie ze wskazanymi w decyzji warunkami nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.

Z uwagi na rodzaj, skalę oraz przyjętą technologię planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś należy stwierdzić, że planowana inwestycja nie należy do zakładów o dużym ani zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii wskazanych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. (Dz. U. poz. 138) w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. W związku z eksploatacją przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, ryzyko katastrofy budowlanej będzie ograniczone. Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, powodzi czy osuwisk. Ponadto z uwagi na rodzaj i charakter inwestycji nie będzie ona wpływać na zmiany klimatyczne w skali globalnej. Przedsięwzięcie z uwagi na charakter, odporne będzie także na zmiany klimatu (w tym na opady deszczu, upał, itp.), a w sezonie zimowym zapotrzebowanie na kruszywo jest niewielkie, w związku z czym przedsiębiorca może dostosować wydobycie w tym czasie, do panujących warunków klimatycznych.

Eksploatacja przedsięwzięcia będzie wiązała się z wykorzystaniem zasobów naturalnych w postaci kruszywa naturalnego.

Na podstawie danych kartograficznych ustalono, że planowane przedsięwzięcie położone będzie w odległości około 0,6 km od rzeki Lutynia. Stwierdzono, że eksploatacja złoża przy zachowaniu warunków określonych w niniejszej decyzji (tj. eksploatacja złoża bez odpompowywania wody z wykopu) nie spowoduje negatywnego wpływu na stan ilościowy i jakościowy wód ww. cieku.

Analiza dostępnych źródeł kartograficznych wykazała, że planowane przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarze Głównych Zbiorników Wód Podziemnych (GZWP).

Ustalono, że hydrograficznie działka inwestycyjna zlokalizowana jest na obszarze dorzecza Odry, w regionie wodnym Warty, w granicach obszaru Jednolitej Części Wód Powierzchniowych: JCWP o kodzie PLRW60001918529 – Lutynia od Lubieszki do ujścia, a także w granicach Jednolitej Części Wód Podziemnych JCWPd o kodzie PLGW600061.

Stan JCWPd o kodzie PLGW600061 oceniono jako dobry pod względem ilościowym, jak i pod względem chemicznym. Ocenę ryzyka nieosiągnięcia dobrego stanu chemicznego i ilościowego określono jako „niezagrożona”. Cele środowiskowe dla JCWPd zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) to: zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń; zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu oraz ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnianie równowagi między poborem, a zasilaniem tych wód, tak aby utrzymać ich dobry stan.

Zasoby JCWPd PLGW600061 podlegają ochronie z uwagi na ich wykorzystywanie do celów zaopatrzenia ludności w wodę do picia. Inwestycja nie znajduje się w strefie ochrony bezpośredniej ani pośredniej ujęć wody.

JCWP o kodzie PLRW60001918529 – Lutynia od Lubieszki do ujścia ma status naturalnej część wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. W analizowanej zlewni JCWP brak jest możliwości technicznych osiągnięcia założonych celów. Występuje w niej presja rolnicza. W programie działań zaplanowano wszystkie możliwe działania mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dla dobrego stanu. Ponadto w zlewni JCWP nie zidentyfikowano presji mogącej być przyczyną występujących przekroczeń wskaźników jakości. Konieczne jest dokonanie szczegółowego rozpoznania przyczyn w celu prawidłowego zaplanowania działań naprawczych. Z uwagi na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do 2027 r.

Z przedstawionej charakterystyki przedsięwzięcia nie wynikają presje mogące oddziaływać na stan części wód lub zagrażające osiągnięciu ustalonych dla nich celów środowiskowych, a zastosowane środki minimalizujące ewentualny negatywny wpływ na środowisko gruntowo – wodne zapewnią jego ochronę.

Zatem, mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz skalę oddziaływania przedsięwzięcia, przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków mających ograniczyć jego negatywne oddziaływanie nie stwierdza się prawdopodobieństwa oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód w zakresie stwarzającym zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 poz. 1967).

Na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcia zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobrazu o nazwie Szwajcaria Żerkowska, który obecnie nie ma obowiązujących zakazów oraz na obszarze Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, który ma obowiązujące zakazy. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Ostoja Nadwarciańska PLH300009 i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalone o 7,1 km od przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na nieużytkowanym gruncie ornym i jego realizacja nie będzie się wiązać z wycinką drzew lub krzewów. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt. 1 Uchwały nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 września 2013 r. w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego (Dz.Urz.Woj.Wiel. z 2013 r., poz. 5747) na terenie parku krajobrazowego obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Ponadto zgodnie z § 4 ust. 1 pkt. 4 obowiązuje zakaz pozyskiwania do celów gospodarczych skał; § 4 ust. 1 pkt. 5 zabrania wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu; § 4 ust. 1 pkt. 6 zabrania dokonywania zmian stosunków wodnych. Przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się w części Parku oznaczonej w Załączniku nr 3 do Uchwały Nr XXXVII/730/13 jako „obszar nr 1C”, który zgodnie z § 4 ust. 4 jest wyłączony spod obowiązywania ww. zakazów. W związku z powyższym należy stwierdzić, że realizacja przedsięwzięcia nie jest sprzeczna z obowiązującymi na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego zakazami. Przewiduje się rekultywację wyeksploatowanego złoża w kierunku rolno-wodnym. W celu ochrony ptaków lęgowych nałożono w niniejszej decyzji warunek, zdejmowania nadkładu oraz rozpoczęcia prac eksploatacyjnych poza okresem lęgowym ptaków. Dla większości ptaków krajobrazu rolniczego okres lęgowy przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Planowane przedsięwzięcie od kierunku południowego sąsiaduje z lasem. Na podstawie informacji z Banku Danych o Lasach (https://www.bdl.lasy.gov.pl/portal/) (dalej: BDL) tutejszy organ ustalił, że jest to drzewostan zbudowany przez sosnę zwyczajną w wieku 52 lat, wysokości 17 m i II klasy bonitacji – stan na 2021 r. Wiek rębności tego drzewostanu wynosi 100 lat. Zgodnie z danymi Szymkiewicza - Tablice zasobności i przyrostu drzewostanów ważniejszych gatunków drzew leśnych. Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, 2001, Warszawa dla sosny w wieku 100 lat w II klasie bonitacji docelowa wysokość drzew wynosi 24 m. Zgodnie z § 26 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących prowadzenia ruchu odkrywkowego zakładu górniczego (Dz. U. poz. 1008, z późn. zm.) wykonywanie robót udostępniających, eksploatacyjnych oraz zwałowanie nadkładu wykonuje się z zachowaniem odpowiednich parametrów wyrobiska górniczego, w tym wymagań określonych w Polskiej Normie dotyczącej szerokości pasów ochronnych wyrobisk odkrywkowych, w celu zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego i geotechnicznego oraz bezpieczeństwa pracowników i ciągłości ruchu zakładu górniczego. Przywołana w tym przepisie Polska Norma PN-G-02100: 2013-12 stanowi, że najmniejsza szerokość pasa ochronnego od użytków leśnych jest równa docelowej wysokości drzew, lecz nie mniej niż 6 m. Wnioskodawca wskazał, że zachowa pas ochronny od strony lasu o szerokości 15 m. Uwzględniając stan faktyczny, tj. skład gatunkowy drzewostanu w najbliższym sąsiedzie terenu przeznaczonego do eksploatacji kruszywa naturalnego oraz zapisy rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących prowadzenia ruchu odkrywkowego zakładu górniczego nałożono warunek zachowania pasa ochronnego od lasu na dz. nr 150/4 o szerokości co najmniej 24 m.

Mając na względzie lokalizację przedsięwzięcia na nieużytkowanym gruncie ornym, brak konieczności wycinki drzew i krzewów oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedlisk, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na ciągłość korytarzy ekologicznych i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by jego realizacja i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska oznaczono, jak w sentencji.

     

     

    POUCZENIE

     

    Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

    W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

    Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2022r., poz. 1029 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

    Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

     

    Załączono dowód opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej- wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w kwocie 205 zł, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt. 2 oraz art. 5 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1923 ze zm.).

     

     

     

    Załączniki:

     

     

    Otrzymują:

     

    1. Kopalnia Kruszywa Naturalnego ŻÓŁKÓW I „LIBERSCY” Spółka Cywilna Żółków 28, 63-210 Żerków;
    2. Strony postępowania wg. wykazu w aktach sprawy;
    3. a/a.

     

    Do wiadomości:

    1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, Poznań;
    2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu ul. Skarszewska 42A,  62-800 Kalisz.

       

       

       

       

       

       

       

       

      Metryka

      sporządzono
      2022-08-23 przez Nowak Paulina
      udostępniono
      2022-08-23 00:00 przez Włoszczyk Zuzanna
      zmodyfikowano
      2022-08-23 13:18 przez Włoszczyk Zuzanna
      zmiany w dokumencie
      ilość odwiedzin
      105
      Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.