Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.12.2022PN.9 Przebudowie drogi powiatowej nr 3740P Żerków – Bieździadów”:”: z załącznikiem - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4817 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.12.2022PN.9 Przebudowie drogi powiatowej nr 3740P Żerków – Bieździadów”:”: z załącznikiem

 

 

                    

                                                                                                                                     Żerków, dnia 22.08.2022 r.

RIGO.GOK-OŚ.6220.12.2022PN.9                                                                          

 

 

 

DECYZJA

 

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.), w związku z art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora Powiat Jarociński Al. Niepodległości 10-12, 63-200 Jarocin, Pełnomocnik Budownictwo Komunikacyjne Projekty, Nadzory Ireneusz Ignaszak Os. Konstytucji 3 Maja 14a, 63-200 Jarocin w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Przebudowie drogi powiatowej nr 3740P Żerków – Bieździadów”:

 

I. Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko

oraz

II. Określam warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:

  1. Prace wykonawcze w rejonie terenów podlegających ochronie akustycznej prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00.
  2. Zaplecze budowy zabezpieczyć przed możliwością zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego a plac budowy wyposażyć w sorbenty na wypadek ewentualnego zanieczyszczenia powierzchni gruntu.
  3. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom w szczególności:
  • Pnie drzew narażonych na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów;
  • nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m, ponad pierwotny poziom terenu;
  • podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem                    i przemarzaniem;
  • nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statykę drzewa.
  1. Miejsca składowania materiałów budowlanych i postoju ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu koron drzew.
  2. Na etapie prowadzenia prac ziemnych, minimum raz dziennie przed rozpoczęciem prac, kontrolować ewentualne wykopy i zagłębienia a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce; taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidację zagłębień.
  3. Zabezpieczyć warstwy ziemi urodzajnej (warstwy próchniczej gleby) z terenu prac budowlanych i wykorzystać ją, jako warstwę urodzajną po zakończeniu realizacji prac budowlanych.
  4. Wycinkę drzew przeprowadzić od 1 września do końca lutego.
  5. Wycinkę ograniczyć do 26 drzew.
  6. Przeprowadzić nasadzenia minimalizujące drzew z wykorzystaniem drzew rodzimych gatunków w stosunku 1:1 za każde wycięte drzewo o obwodzie do 100 cm, w stosunku1:2 za każde wycięte drzewo o obwodzie od 101 cm do 200 cm i w stosunku 1:3 za każde wycięte drzewo o obwodzie powyżej 200.
  7. W pierwszym rzędzie nasadzenia prowadzić wzdłuż istniejących dróg, tworząc nowe aleje lub uzupełniając ubytki w istniejących.
  8. Do sadzenia zastosować w pierwszej kolejności młode osobniki drzew rodzimych gatunków pochodzące z odnowień naturalnych występujące w obrębie terenu objętego postępowaniem. W przypadku ich braku zastosować prawidłowo wyprodukowany materiał szkółkarski drzew: właściwie uformowanych, o wyprowadzonej koronie i prostym pniu oraz proporcjonalnej bryle korzeniowej. Nasadzenia pielęgnować i regularne podlewać przez okres min. 3 lat.
  9. Prowadzić monitoring udatności i trwałości nasadzeń zastępczych drzew, w okresie 3 lat od ich posadzenia - w 1, 2 i 3 roku. W przypadku stwierdzonego braku zachowania żywotności drzew lub krzewów, nasadzenia uzupełnić w stosunku 1:1 w następnym roku kalendarzowym, pielęgnować i regularnie podlewać przez kolejne 3 lata.
  10. Przy obsiewaniu skarp nie stosować gatunków roślin obcego pochodzenia.
  11. Do prac budowlanych stosować sprzęt w pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytku.
  12. Prowadzić kontrolę techniczną układów paliwowych używanych maszyn.
  13. Zanieczyszczone w wyniku awarii i wycieku paliwa lub oleju masy ziemne zebrać i przekazać do neutralizacji uprawnionym podmiotom.
  14. Teren przedsięwzięcia wyposażyć w sorbenty do neutralizacji ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych.
  15. Miejsca tankowania oraz napraw pojazdów i sprzętu budowlanego zabezpieczyć przed
  16. zanieczyszczeniem środowiska gruntowo-wodnego.
  17. Materiały potencjalnie niebezpieczne dla środowiska gruntowo-wodnego (tj. oleje smary, farby, masy i powłoki uszczelniające) magazynować w wyznaczonym miejscu, na szczelnej                i utwardzonej nawierzchni.
  18. Teren budowy wyposażyć w przenośne sanitariaty oraz zapewnić ich systematyczne opróżnianie przez wyspecjalizowane podmioty.
  19. Ewentualne odwodnienia wykopów prowadzić z intensywnością nie większą niż wymagana dla obniżenia lustra wody do poziomu nieznacznie niższego niż poziom dna wykopu.
  20. Wody z odwodnienia odprowadzać do środowiska z zastosowaniem rozwiązań minimalizujących zawartość zawiesiny ogólnej w odprowadzanych wodach.
  21. Na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, w tym 
  22.  
  23. minimalizować ich ilość, gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowisko gruntowo-wodnego substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione podmioty.

III. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

UZASADNIENIE

Wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Karta informacyjna przedsięwzięcia dla planowanej inwestycji została sporządzona w lipcu 2022 roku przez Budownictwo Komunikacyjne Projekty, Nadzory Ireneusz Ignaszak Os. Konstytucji 3 Maja 14a, 63-200 Jarocin.Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie pismem nr ON-NS.9011.2.27.2022 z dnia 26.07.2022 r. (data wpływu 27.07.2022 r.) wyraził opinię, że dla ww. przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-II.4220.182.2022.ŁB.3 z dnia 12.08.2022 r. (data wpływu 12.08.2022 r.) wydał opinię, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.Po wnikliwej analizie wniosku Burmistrz Miasta i Gminy Żerków stwierdził, że zebrane materiały są wystarczające i biorąc pod uwagę opinie ww. organów opiniujących, odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W decyzji wzięto pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz  o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.) i przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000. Z uwagi na charakter przebudowy nie przewiduje się wykonywania głębokich wykopów a tym samym nie ma konieczności odwadniania wykopów.Stwierdzono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia będzie wiązała się z oddziaływaniem na klimat akustyczny, zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji. Na etapie prac wykonawczych spodziewać należy się krótkotrwałej i odwracalnej emisji hałasu do środowiska, której źródłem będzie praca urządzeń i pojazdów obsługujących budowę. Celem ograniczenia uciążliwości w tym zakresie nałożono warunek, aby prace wykonawcze w rejonie terenów podlegających ochronie akustycznej prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00. W porze dnia, z uwagi na znacznie większy poziom tła akustycznego, roboty ziemne i budowlane nie będą odczuwalne, jako uciążliwe.Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i lokalizację przedmiotowego przedsięwzięcia oraz przeprowadzoną analizę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w odniesieniu do zapisów art. 63 ust 1 pkt 1 lit. b i pkt 3 lit. f ustawy ooś, nie przewiduje się znaczących powiązań, ani znaczącego kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami. Stwierdzono, że uciążliwości związane z realizacją przedsięwzięcia będą krótkookresowe i ustąpią po zakończeniu jego realizacji.Planowane przedsięwzięcie będzie oddziaływać na klimat. W przypadku przedmiotowej inwestycji emitowane będą gazy cieplarniane – głównie dwutlenek węgla. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, wystąpi emisja dwutlenku węgla w wyniku spalania paliw w silnikach pojazdów i maszyn wykorzystywanych do budowy. Wielkość emisji zależeć będzie od ilości sprzętu zaangażowanego do prac i ich parametrów. Emisja ta będzie stosunkowo niewielka i krótkotrwała, a więc oddziaływanie etapu budowy na klimat będzie pomijalne.W przedłożonej dokumentacji przedstawiono planowane do zastosowania rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu ochronę środowiska gruntowo-wodnego na etapie budowy. Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. g ustawy ooś stwierdzono, że ze względu na skalę, rodzaj i charakter przedsięwzięcia, nie będzie ono negatywnie wpływać na lokalne warunki gruntowo-wodne. W ramach prowadzonych prac zostanie wykorzystany sprzęt sprawny technicznie. W celu zapobieganie wyciekom, pojazdy oraz sprzęt budowlany będzie poddawany bieżącym przeglądom i konserwacji. Surowce i materiały do budowy drogi będą na bieżąco wykorzystywane. Na terenie inwestycji nie będą tankowane pojazdy obsługujące plac budowy. Czynności te odbywać się będą w miejscach do tego przeznaczonych. Zaplecze techniczne, miejsca magazynowania materiałów budowlanych i odpadów oraz miejsca postoju pojazdów i maszyn zostaną wyznaczone na terenie utwardzonym, z dala od cieków. W celu zminimalizowania wpływu etapu budowy na środowisko gruntowo – wodne sformułowano warunek, aby zaplecze budowy zabezpieczyć przed możliwością zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego, a plac budowy wyposażyć w sorbenty na wypadek ewentualnego zanieczyszczenia powierzchni gruntu.Ustalono, że teren przedsięwzięcia położony jest poza obszarami wodno-błotnymi, poza strefami ochronny ujęć wód i obszarami ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Ponadto inwestycja położona jest poza obszarami wybrzeży i środowiska morskiego, poza obszarami górskimi, poza obszarami przylegającymi do uzdrowisk i poza obszarami ochrony uzdrowiskowej, obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone. Zgodnie z rejestrem zabytków nieruchomych w początkowym odcinku przebudowywana droga sąsiaduje bezpośrednio ze strefą ochrony konserwatorskiej miasta Żerków, wpisaną do rejestru zabytków pod numerem 664/A z dnia 15 marca 1993 r.Ustalono, że hydrograficznie przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze dorzecza Odry, w regionie wodnym Warty, w granicach obszarów dwóch Jednolitych Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodach PLRW60001918529 – Lutynia od Lubieszki do ujścia oraz PLRW60002118539 – Warta od Lutyni do Moskawy, a także w granicach Jednolitej Części Wód Podziemnych JCWPd o kodzie PLGW600061.Zasoby JCWPd PLGW600061 podlegają ochronie z uwagi na ich wykorzystywanie do celów zaopatrzenia ludności w wodę do picia. Inwestycja nie znajduje się w strefie ochrony bezpośredniej ani pośredniej ujęć wody.JCWP o kodzie PLRW60002118539 – Warta od Lutyni do Moskawy ma status silnie zmienionej części wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. Z uwagi na niską wiarygodność oceny i związany z tym brak możliwości wskazania przyczyn nieosiągnięcia dobrego stanu brak jest możliwości zaplanowania działań naprawczych. Zaplanowanie i wdrożenie jakichkolwiek działań będzie generowało nieuzasadnione koszty. W związku z tym w JCWP zaplanowano działanie mające na celu rozpoznanie rzeczywistego złego stanu i wprowadzenie działań mających na celu rozpoznanie jego przyczyn. Takie etapowe postępowanie pozwoli na racjonalne zaplanowanie niezbędnych działań i zapewnienie ich wymaganej skuteczności.Zatem, mając na względzie charakter i skalę oddziaływania oraz zastosowane rozwiązania i technologie, przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków mających ograniczyć jego negatywne oddziaływanie nie stwierdza się prawdopodobieństwa oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód w zakresie stwarzającym zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 poz. 1967).Żerkowsko-Czeszewski Park Krajobrazowy został utworzony na mocy uchwały Nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 września 2013 r. w sprawie utworzenia Żerkowsko - Czeszewskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Wielk. z 2013 r. poz. 5747; zm.: Wielk. z 2017 r. poz. 2941). W § 4 ust. 1 pkt 1 ww. uchwały wprowadzono zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy ooś. Zgodnie jednak z art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o ochronie przyrody zakazy nie dotyczą realizacji inwestycji celu publicznego w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Planowane przedsięwzięcie zalicza się do inwestycji celu publicznego.W celu minimalizacji negatywnych oddziaływań, mając na uwadze ochronę miejsc lęgowych ptaków, jakimi są drzewa, nałożono warunek ich wycinki poza sezonem lęgowym ptaków, który w Wielkopolsce przypada średnio w okresie od 1 marca do 31 sierpnia. W przypadku natrafienia podczas wycinki na gatunki chronione lub miejsca lęgowe ptaków, prace należy przerwać do czasu uzyskania stosownego zezwolenia na odstępstwa od zakazów. Zezwolenie takie, na podstawie art. 56 ust. 1 i ust. 2 ustawy o ochronie przyrody może wydać Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska lub Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska.Wprowadzanie do środowiska przyrodniczego i przemieszczanie w nim gatunków obcych, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o gatunkach obcych (Dz. U. poz. 1718), jest co do zasady zakazane. Choć zakładanie i utrzymanie zieleni na terenie wsi o zwartej zabudowie i miast zostało wskazane jako jeden z wyjątków od tego zakazu, warunek nasadzeń minimalizujących w oparciu wyłącznie o gatunki rodzime w niniejszym przypadku jest zasadny. Należy mieć na uwadze, że każdy gatunek obcy może w przyszłości stać się gatunkiem zagrażającym rodzimej bioróżnorodności. W odniesieniu do drzew status inwazyjnych zyskały w ostatnich dziesięcioleciach np. jesion pensylwański, dąb czerwony, a regionalnie i lokalnie także bożodrzew gruczołowaty, wiązowiec zachodni, orzech włoski, orzesznik pięciolistkowy.W celu ochrony drzew znajdujących się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nałożono szereg warunków mających na celu ich zabezpieczenie przez mechanicznymi uszkodzeniami, czy naruszeniem statyki. Dodatkowo nałożono warunek chroniący florę, faunę i biotę grzybów występujących na drzewach przydrożnych polegający na takim zabezpieczaniu pni drzew, które zapewni zachowanie występujących w ich obrębie gatunków zwierząt, roślin i grzybów.Mając na względzie lokalizację oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą, jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedliska. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności obszaru Natura 2000 lub jego powiązania z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

Ze względu na to, że realizacja przedsięwzięcia może wymagać wykonania prac ziemnych, które mogą wpływać negatywnie na zwierzęta nałożono warunek, aby na etapie prowadzenia prac ziemnych, minimum raz dziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować ewentualne wykopy i zagłębienia a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce oraz, aby taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidację zagłębień.

W celu zapewnienia jak najwyższej skuteczności nasadzeń nałożono warunki dotyczące jakości materiału do nasadzeń oraz prac pielęgnacyjnych. W pierwszej kolejności do nasadzeń powinny być wykorzystywane młode osobniki drzew pochodzące z odnowień, które stanowią bardzo dobry materiał odnowieniowy – są to osobniki najlepiej przystosowane do warunków, które panują w obrębie zadrzewień przydrożnych. Nałożono także warunek prowadzenia monitoringu udatności i trwałości nasadzeń zastępczych drzew, w okresie 3 lat od ich posadzenia.

Drzewa przydrożne stanowią bardzo istotny element ekosystemu pozytywnie kształtując lokalny klimat, absorbując zanieczyszczenia z powietrza, w tym metale ciężkie, oraz zwiększając retencję wód opadowych. Ponadto mają wielką wartość historyczną, kulturową oraz krajobrazową, ponieważ liniowe zadrzewienia na terenach otwartych są bardzo wyrazistymi dominantami. Łącząc ze sobą kompleksy leśne pełnią funkcje korytarzy ekologicznych, przede wszystkim jednak stanowią lokalne lub ponadlokalne ekosystemy cechujące się swoistą bioróżnorodnością znacznie przewyższającą otaczające tereny. W obrębie tych ekosystemów każde drzewo to mikro-ekosystem z właściwą mu florą i fauną oraz biotą grzybów. W związku z powyższym ich wycinka ma negatywny wpływ. W celu jego rekompensaty w pełni uzasadnione jest nałożenie obowiązku nasadzeń minimalizujących prowadzonych wzdłuż dróg w ramach zakładania nowych alei lub uzupełniania ubytków drzew w obrębie już istniejących z wykorzystaniem drzew rodzimych gatunków. Dodatkowo kierując się zasadą wzrastającej wartości drzewa przydrożnego wraz z jego wiekiem nałożono warunek nasadzeń w skali 1:2 (dwa nasadzane drzewa za jedno usuwane) dla drzew o obwodzie od 101 cm do 200 cm, w skali 1:3 (trzy nasadzane drzewa za jedno usuwane) dla drzew o obwodzie powyżej 200 cm. Wnioskodawca deklaruje, że w ramach planowanego przedsięwzięcia przewidziane jest dokonanie nasadzeń minimalizujących w liczbie 45 sztuk drzew miododajnych, ze szczególnym uwzględnieniem lipy drobnolistnej w pasie drogowym przebudowywanej drogi.

W związku z planowanym poszerzeniem szerokości nawierzchni jezdni oraz planowaną budową chodnika, w ramach przedsięwzięcia zachodzi konieczność usunięcia łącznie 26 sztuk drzew (1 sztuka orzecha włoskiego, 2 sztuki świerku srebrnego, 3 sztuki świerku pospolitego, 3 sztuki lilaka pospolitego, 3 sztuki klonu pospolitego, 3 sztuki jesionu wyniosłego oraz 11 sztuk lipy drobnolistnej). W ramach planowanego przedsięwzięcia planowana jest wycinka łącznie 9 sztuk drzew o obwodach pni mierzonych na wysokości 130 cm wynoszących poniżej 100 cm, 15 szt. o obwodzie od 101 cm do 200 cm; dwie sztuki o obwodzie powyżej 200 cm. Wycinka jest konieczna z uwagi na kolizję z przebudowywaną drogą. Jak wynika z dokumentacji, w trakcie oględzin drzew nie stwierdzono występowania roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną prawną. Lokalizacja inwestycji nie tworzy kolizji z siedliskami przyrodniczymi. Inwestycja prowadzona istniejącym ciągiem komunikacyjnym nie zniszczy walorów środowiska przyrodniczego i nie podzieli jednolitych ekosystemów o dużych walorach przyrodniczych. Gatunki występujące w sąsiedztwie drogi są typowymi przedstawicielami awifauny terenów i krajobrazów rolniczych. W uzupełnieniu KIP Wnioskodawca zaznaczył, że w związku z realizacją przedsięwzięcia nie ma konieczności wycinki krzewów.

Teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest na obszarze chronionym na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916) tj. na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego oraz w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Szwajcaria Żerkowska, dla którego nie obowiązują zakazy. Przedmiotem ochrony obszaru chronionego, dla którego utrzymanie lub poprawa stanu wód jest ważnym czynnikiem jego ochrony tj. Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego są różnorodność biologiczna, kompleksy ekosystemów i siedliska gatunków. Zgodnie z Załącznikiem nr 2 do „Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 poz. 1967) celem środowiskowym dla przedmiotowego obszaru chronionego jest objęcie ścisłą ochroną wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniami. Projektowane przedsięwzięcie nie wpłynie na cele środowiskowe ww. obszaru zależnego od wód. Najbliższymi obszarami Natura 2000 są obszar specjalnej ochrony Dolina Środkowej Warty PLB300002 oraz specjalny obszar ochrony siedlisk Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300053 znajdujące się w odległości około 2,3 km na północny zachód od terenu inwestycji. Zgodnie z opracowaną przez Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży siecią korytarzy ekologicznych, inwestycja będzie położona poza korytarzami ekologicznymi (Projekt korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce. Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża 2011).

Z przedstawionej charakterystyki przedsięwzięcia nie wynikają presje mogące oddziaływać na stan części wód lub zagrażające osiągnięciu ustalonych dla nich celów środowiskowych, a zastosowane środki minimalizujące ewentualny negatywny wpływ na środowisko gruntowo – wodne zapewnią jego ochronę.

JCWP o kodzie PLRW60001918529 – Lutynia od Lubieszki do ujścia ma status naturalnej część wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. W analizowanej zlewni JCWP brak jest możliwości technicznych osiągnięcia założonych celów. Występuje w niej presja rolnicza. W programie działań zaplanowano wszystkie możliwe działania mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dla dobrego stanu. Ponadto w zlewni JCWP nie zidentyfikowano presji mogącej być przyczyną występujących przekroczeń wskaźników jakości. Konieczne jest dokonanie szczegółowego rozpoznania przyczyn w celu prawidłowego zaplanowania działań naprawczych. Z uwagi na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do 2027 r.

Stan JCWPd o kodzie PLGW600061 oceniono jako dobry pod względem ilościowym, jak i pod względem chemicznym. Ocenę ryzyka nieosiągnięcia dobrego stanu chemicznego i ilościowego określono jako „niezagrożona”. Cele środowiskowe dla JCWPd zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) to zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń; zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu oraz ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnianie równowagi między poborem, a zasilaniem tych wód, tak aby utrzymać ich dobry stan.

Analiza dostępnych źródeł kartograficznych wykazała, że planowane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane poza granicami obszarów Głównych Zbiorników Wód Podziemnych.

Z uwagi na charakter przedsięwzięcia na etapie jego realizacji i eksploatacji nie będą wytwarzane ścieki przemysłowe, które wymagałyby odpowiedniego zagospodarowania. Realizacja inwestycji wiązać się będzie z powstawaniem nieczystości ciekłych o charakterze ścieków bytowych, wytwarzanych przez pracowników budowy. Na etapie budowy pracownicy korzystać będą  z przenośnych kabin sanitarnych objętych serwisem podmiotów uprawnionych do świadczenia usług w zakresie ich wynajmu i kompleksowej obsługi. Woda na cele budowlane będzie pobierana z wodociągów bądź dostarczana przez wykonawcę robót. Wody opadowe i roztopowe będą odprowadzane do istniejących rowów przydrożnych.

Ustalono, że gospodarowanie odpadami w związku z realizacją i eksploatacją przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych, źródłem powstawania odpadów będą roboty ziemne oraz prace związane z układaniem warstw nawierzchni drogi. Będą to typowe odpady budowlane obejmujące m.in. odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów, inne niż niebezpieczne i niebezpieczne, przede wszystkim gruz betonowy, odpady asfaltu oraz gleba i ziemia z prowadzonych wykopów. Miejsce magazynowania odpadów zostanie wyznaczone na uszczelnionym podłożu. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że planowana inwestycja, na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów.

Z uwagi na rodzaj, skalę oraz lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś należy stwierdzić, że przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej będzie ograniczone. Przedsięwzięcie nie zalicza się do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii przemysłowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138). Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, czy osuwisk.

Ze względu na rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz funkcję, jaką droga pełni w obecnie istniejącym ciągu komunikacyjnym, nie przewiduje się jej istotnego wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania na etapie eksploatacji. Na etapie realizacji przedsięwzięcia może nastąpić niewielka emisja substancji do powietrza (faza prowadzenia prac budowlanych). Będzie ona związana z powstawaniem pyłów, w związku z prowadzeniem robót ziemnych. Ponadto źródłem emisji substancji do powietrza będą także procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na budowie. Z uwagi jednak na fakt, że emisje te będą miały charakter miejscowy i okresowy oraz ustaną po zakończeniu prac budowlanych, należy je uznać za pomijalne.

Ustalono, że droga praktycznie na całej długości biegnie wśród gruntów rolnych pozbawionych zwartej zabudowy mieszkaniowej. Jedynie na początkowym odcinku przebudowywanej drogi znajdują się tereny wymagające ochrony akustycznej, tj. tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Zgodnie z informacjami przedstawionymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) natężenie ruchu na przedmiotowym odcinku drogi wynosi: ok. 800 pojazdów lekkich i ok. 100 pojazdów ciężkich na dobę. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112) dopuszczalny poziom hałasu dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wynosi 61 dB w porze dnia i 56 dB w porze nocy. Uwzględniając rodzaj inwestycji, ruch lokalny, a także jej skalę oraz niewielkie natężenie ruchu, nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach podlegających ochronie akustycznej, określonych w ww. rozporządzeniu. Planowane przedsięwzięcie nie będzie powodować ponadnormatywnej emisji hałasu do środowiska.

Ustalono, że realizacja inwestycji wiąże się z zastosowaniem typowych dla tego rodzaju przedsięwzięć materiałów budowlanych i surowców, takich jak m.in. piasek, cement, kruszywa łamane – ok. 27500 m2, beton asfaltowy – ok. 44000 m2, beton cementowy – ok. 27500 m2, kostka brukowa betonowa – 13200 m2, krawężnik betonowy – ok. 6600 mb. W ramach przedsięwzięcia wykorzystane zostaną również woda, energia elektryczna oraz paliwa.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie drogi powiatowej nr 3740P Żerków – Bieździadów na odcinku o długości maksymalnej 3681,50 m. Przedsięwzięcie realizowane będzie na działkach o numerach ewidencyjnych: 89, 1 obręb Żerków; 499, 70/1, 70/2, 130, 250, 155, 175, 156, 264, 132 obręb Bieździadów. W ramach inwestycji wykonane zostanie poszerzenie jezdni na całym odcinku przebudowywanej drogi z 5,00 m do 5,50 m. Na wybranych odcinkach planuje się chodnik o szer. 2,00 m i łącznej długości 2398 m z kostki brukowej betonowej. Powstaną także zjazdy do posesji z kostki brukowej betonowej, zjazdy na pola z kruszywa łamanego oraz obustronne pobocza z kruszywa łamanego o szer. 1,00 m na odcinkach, na których nie planuje się chodnika. Nie zmieni się przebieg istniejącej trasy jak również przekrój drogi, który pozostanie jako jezdnia dwupasowa – dwukierunkowa. Projektowana niweleta nawierzchni jezdni zostanie podniesiona równolegle o grubość warstw wzmacniających. Na istniejącej nawierzchni przewidziano jej wzmocnienie poprzez podfrezowanie i uzupełnienie braków w istniejącej nawierzchni oraz dołożenie kolejnych warstw ścieralnych betonu asfaltowego. Na poszerzeniu jezdni przewiduje się wykonanie nowej konstrukcji jezdni z pakietu warstw bitumicznych, warstwy podbudowy z mieszanki niezwiązanej stabilizowanej mechanicznie oraz warstwy ulepszonego podłoża z kruszywa związanego hydraulicznie cementem. Ponadto planowana jest wymiana znaków drogowych. Droga powiatowa charakteryzować się będzie kategorią ruchu KR2, klasą „Z” posiadającą parametry drogi lokalnej „L”, prędkością projektową 60 km/h. Wody opadowe i roztopowe odprowadzane będą do istniejących rowów przydrożnych.

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu. Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, Burmistrz Miasta i Gminy Żerków na podstawie art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), poinformował strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebranymi w toku postępowania materiałami dla ww. przedsięwzięcia oraz o możliwości wypowiedzenia się co do złożonych materiałów w terminie 7 dni od dnia doręczenia wskazanej informacji. W określonym terminie żadna ze stron postępowania nie wniosła uwag ani wniosków.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu opinią nr PO.ZZŚ.2.435.199.2022.JS z dnia 13.07.2022 r (data wpływu 15.07.2022 r.), nie stwierdza potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

W dniu 07.07.2022 r. został złożony wniosek przez Inwestora Powiat Jarociński Al. Niepodległości 10-12, 63-200 Jarocin, Pełnomocnik Budownictwo Komunikacyjne Projekty, Nadzory Ireneusz Ignaszak Os. Konstytucji 3 Maja 14a, 63-200 Jarocin o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „przebudowie drogi powiatowej nr 3740P Żerków – Bieździadów” zgodnie z myśl § 3 ust. 1 pkt 62, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”. Zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany.

W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by jego realizacja i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska oznaczono, jak w sentencji.

 

 

 

 

POUCZENIE

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2022r., poz. 1029 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji                    o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

 

 

Zwolnione z opłaty skarbowej zgodnie z art. 7, pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1923 ze zm.).

 

 

 

Załączniki:

 

 

Otrzymują:

 

  1. Powiat Jarociński Al. Niepodległości 10-12, 63-200 Jarocin, Pełnomocnik Budownictwo Komunikacyjne Projekty, Nadzory Ireneusz Ignaszak Os. Konstytucji 3 Maja 14a, 63-200 Jarocin;
  2. Tablica ogłoszeń –Urząd Miasta i Gminy Żerków ul. A. Mickiewicza 5,63-210 Żerków;
  3. Biuletyn Informacji publicznej na stronie Urzędu Miasta i Gminy Żerków;
  4. Strony postępowania wg. wykazu w aktach sprawy;
  5. a/a.

 

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, Poznań;
    1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie, ul. Wąska 2, 63-200 Jarocin;
    2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu ul. Skarszewska 42A, 62-800 Kalisz.

    Metryka

    sporządzono
    2022-08-22 przez Nowak Paulina
    udostępniono
    2022-08-22 00:00 przez Włoszczyk Zuzanna
    zmodyfikowano
    2022-08-22 13:21 przez Włoszczyk Zuzanna
    zmiany w dokumencie
    ilość odwiedzin
    89
    Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.