Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.4.2022PN.9 Zmiana ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "na budowie i eksploatacji farmy fotowoltaicznej o mocy do 1,5 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4720 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.4.2022PN.9 Zmiana ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "na budowie i eksploatacji farmy fotowoltaicznej o mocy do 1,5 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną

 

                     

 

                                                                                                                                      Żerków, dnia 17.06.2022 r.

 

RIGO-GOK-OŚ.6220.4.2022PN.9

 

  

DECYZJA

 

 

 

Na podstawie art. 87 w powiązaniu z art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029), w związku z art. 155 oraz art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora MITHRA H Sp. z o.o. ul. Kramarska 3/1, 61-765 Poznań, pełnomocnik Marek Kozioł ul. Kramarska 3/1, 61-765 Poznań, w sprawie zmiany ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „na budowie i eksploatacji farmy fotowoltaicznej o mocy do 1,5 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce o nr ewidencyjnym 107/2 i 107/3 obręb Stęgosz, gmina Żerków- Nr RIGO.GOK-OŚ.6220.23.2021.PN.10 z dnia 13.01.2022 r.

 

 

 

orzekam

 

 

 

zmienić ww. decyzję Nr RIGO.GOK-OŚ.6220.23.2021.PN.10 z dnia 13.01.2022 r. o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „na budowie i eksploatacji farmy fotowoltaicznej o mocy do 1,5 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce o nr ewidencyjnym 107/2 i 107/3 obręb Stęgosz, gmina Żerków”

 

 

 

w ten sposób, że:

 

 

 

  1. nazwa inwestycji zamiast:

 

„budowa i eksploatacji farmy fotowoltaicznej o mocy do 1,5 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce o nr ewidencyjnym 107/2 i 107/3 obręb Stęgosz, gmina Żerków”

 

Będzie:

 

 „budowa i eksploatacji farmy fotowoltaicznej o mocy do 1,5 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działkach o nr ewidencyjnym 107/2 obręb Stęgosz, gmina Żerków”

 

  1. Lokalizacja inwestycji zamiast:

 

„działce o nr ewidencyjnym 107/2 i 107/3 obręb Stęgosz, gmina Żerków”

 

Będzie:

 

„działce o nr ewidencyjnym 107/2 obręb Stęgosz, gmina Żerków”

 

  1. Powierzchnia inwestycji zamiast:

 

„do 3,2 ha”

 

Będzie:

 

„do 3,0 ha”

 

  1. Kąt nachylenia paneli zamiast:

 

„Panele fotowoltaiczne będą nachylone pod kątem 30-70 stopni”

 

Będzie:

 

„Panele fotowoltaiczne będą nachylone pod kątem 20-70 stopni”

 

  1. Odległość od cieku wodnego zamiast     

 

„min. 85 m”

 

Będzie:

 

„min.100 m”.

 

 

 

  1. Pozostałe warunki decyzji pozostają bez zmian.
  2. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE

 

W dniu 18.02.2022 r. roku wpłynął wniosek MITHRA H Sp. z o.o. ul. Kramarska 3/1, 61-765 Poznań, pełnomocnik Marek Kozioł ul. Kramarska 3/1, 61-765 Poznań dotyczący zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach polegającego na budowie i eksploatacji farmy fotowoltaicznej o mocy do 1,5 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce o nr ewidencyjnym 107/2  i 107/3 obręb Stęgosz, gmina Żerków- Nr RIGO.GOK-OŚ.6220.23.2021.PN.10 z dnia 13.01.2022 r. zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a, rozporządzenia Rady Ministrów z 9 listopada 2010 roku (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839) w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, tj. „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą,  o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: a) 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy”, zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany. 

 

Zgodnie z art. 155 KPA „decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przepisy szczególne  nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony”.

 

Niezbędnym zatem do zmiany decyzji ostatecznej, na mocy której strona nabyła prawo jest spełnienie następujących przesłanek:

 

1)      zgoda strony  MITHRA H Sp. z o.o. ul. Kramarska 3/1, 61-765 Poznań, pełnomocnik Marek Kozioł ul. Kramarska 3/1, 61-765 Poznań składając wniosek o zmianę decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach  taką zgodę wyraził;

 

2)       brak przeciwwskazań w przepisach szczególnych. W tym przypadku przepisem szczególnym jest ustawa ooś, której art. 87 stwierdza, że w przypadku zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, „przepis art. 155 Kpa stosuje się odpowiedni, z zastrzeżeniem, że zgodę wyraża wyłącznie strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na którego została przeniesiona  decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach”. Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, że dopuszcza on zmianę decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach  zgody na realizację  przedsięwzięcia w trybie art. 155 Kpa a ponadto wyłącza konieczność uzyskania zgody wszystkich stron biorących udział w postępowaniu, ograniczając wymóg do wyrażenia zgody przez podmiot który złożył wniosek o jej wydanie;

 

3)      za jej zmianą przemawia interes społeczny lub słuszny interes strony. Zmiana decyzji wiąże się ze zmianą polegającą na zmianie nazwy, lokalizacji, powierzchni, kąta nachylenia paneli oraz odległości od cieku wodnego.

 

Jednocześnie art. 87 ustawy ooś wprowadza wymóg zastosowania procedury wymaganej przy wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia  również do zmiany w trybie art.155 Kpa.

 

W dniu 24.02.2022 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do tut. Urzędu 03.03.2022 r.

 

Po uzupełnieniu wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Karta informacyjna przedsięwzięcia dla planowanego przedsięwzięcia została sporządzona w lutym 2022 roku przez p. Szymona Bugaja EKO – GREEN Pracowania Ekspertyz Środowiskowych ul. Ostrowska 97a, 63-460 Skalmierzyce.

 

Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

 

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie pismem nr ON-NS.9011.2.9.2022 z dnia 17.03.2022 r. (data wpływu 21.03.2022 r.) wyraził opinię, że dla ww. przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

 

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu opinią nr PO.ZZŚ.2.435.60.2022.JS z dnia 22.03.2022 r. (data wpływu 23.03.2022 r.), nie stwierdza potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-IV.4220.282.2021.WR.2 z dnia 13.05.2022 r., które wpłynęło do tutejszego urzędu 16.05.2022 roku wydał opinię, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

 

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu.

 

Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, Burmistrz Miasta i Gminy Żerków na podstawie art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), poinformował strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebranymi w toku postępowania materiałami dla ww. przedsięwzięcia oraz o możliwości wypowiedzenia się co do złożonych materiałów w terminie 7 dni od dnia doręczenia wskazanej informacji. W określonym terminie żadna ze stron postępowania nie wniosła uwag ani wniosków.

 

Po wnikliwej analizie wniosku Burmistrz Miasta i Gminy Żerków stwierdził, że zebrane materiały są wystarczające i biorąc pod uwagę opinie ww. organów opiniujących, odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W decyzji wzięto pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029) i przeanalizowano: rodzaj, skalę   i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

 

Zmiana decyzji środowiskowej nr RIGO.GOK-OŚ.6220.23.2021PN.10 z dnia 13.01.2022 r. polegającej na budowie i eksploatacji farmy fotowoltaicznej o mocy do 1,5 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce o nr ewidencyjnym 107/2 i 107/3 obręb Stęgosz, gmina Żerków dotyczy zmiany nazwy, lokalizacji, powierzchni, kąta nachylenia paneli oraz odległości od cieku wodnego. Początkowo Inwestor w porozumieniu z Właścicielem działki wyznaczyli obszar inwestycji od południowej strony działki 107/2 oraz dz. 107/3. Pierwotnie inwestycja została ograniczona od strony północnej obszarem infrastruktury gazociągowej. W trakcie procedowania ww. decyzji środowiskowej właściciel gruntu wystąpił z pismem do gestora sieci gazowniczej, którym się PGNiG SA, o udzielenie informacji czy niniejszy gazociąg jest użytkowany. Pismem z dnia 23.11.2021 (sygn. TK.431.39(4).21) właściciel infrastruktury potwierdził, że gazociąg nie jest już użytkowany i możliwa jest jego likwidacja. Mając na uwadze powyższe Inwestor wspólnie z właścicielem gruntu podjęli decyzję o zmianie lokalizacji (obszaru działki) przedmiotowej inwestycji.

 

Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o zmianę wyżej wymienionej decyzji polegającą na rezygnacji z realizacji przedsięwzięcia na działce nr ewid. 107/3. Wyżej wymieniona zmiana pociąga za sobą zmniejszenie powierzchni przedsięwzięcia z 3,2 ha do 3 ha. Pozostała charakterystyka przedmiotowego przedsięwzięcia pozostaje bez zmian w stosunku do określonej decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia Burmistrza Miasta i Gminy Żerków z 13 stycznia 2022 r., znak RIGO.GOK-OŚ.6220.23.2021PN.10. Analiza wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko została już dokonana w toku postępowania                         w sprawie wydania wyżej wymienionych decyzji.

 

Ustalono, że wnioskowana zmiana planowanego przedsięwzięcia spowodują zmianę skali, usytuowania przedsięwzięcia i sposobu zagospodarowania terenu. Przy zasadniczo tej samej jego lokalizacji i zmniejszeniu powierzchni z 3,2 ha do 3 ha nie dojdzie do negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

 

Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę wnioskowanych zmian w zakresie przedmiotowego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się ich wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania.

 

Ustalono, że po uwzględnieniu wniosku Inwestora odległość przedsięwzięcia od terenów chronionych akustycznie nadal będzie wynosiła minimum 90 m. Zmiana przedsięwzięcia nie wpłynie znacząco na jego oddziaływanie na klimat akustyczny. Parametry farmy fotowoltaiczne mające wpływ na klimat akustyczny, w tym liczba elementów infrastruktury będącej źródłem hałasu (transformatory i inwertery), ich jednostkowa moc akustyczna oraz minimalna odległość od terenów chronionych akustycznie pozostaje niezmienna. Mając oto na względzie nie przewiduje się, aby realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia mogła wiązać się z przekroczeniami dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112) na granicy najbliższych terenów chronionych akustycznie. Z tego samego względu nie przewiduje się, aby eksploatacja inwestycji mogła powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. z 2019, poz. 2448).

 

Na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) ustalono, że wnioskowane zmiany nie spowodują kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych z przedmiotowym przedsięwzięciem.

 

W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj i skalę wnioskowanych zmian, nie przewiduje się wzrostu tego ryzyka. Przedmiotowe przedsięwzięcie po wprowadzeniu wnioskowanych zmian nadal nie będzie należało do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016, poz. 138).

 

Wnioskowane zmiany nie wpłyną na oddziaływanie przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne. Eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym. Na podstawie dokumentacji kartograficznej ustalono, że wzdłuż zachodniej granicy działki nr 107/2 obręb Stęgosz przebiega ciek wodny Dopływ z Chrzana. W KIP wskazano, że w ramach inwestycji nie będą wykonywane żadne prace mogące naruszyć strukturę ww. cieku, a inwestycja zostanie posadowiona w odległości 100 m od cieku. Woda deszczowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. Zmiana parametrów,
o które wnioskuje Inwestor nie wpłynie na wzrost zapotrzebowania na wodę i inne surowce, materiały, paliwa oraz energię.

 

Ustalono, że nie przewiduje się zmian w zakresie gospodarki odpadami w związku z planowanymi zmianami w realizacji przedsięwzięcia.

 

Wnioskowane zmiany dotyczą przedsięwzięcia zlokalizowanego poza na obszarami wodno-błotnymi i innymi obszarami o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, strefami ochronnymi ujęć wód  i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych, obszarami wybrzeży i środowiska morskiego, górskimi, leśnymi oraz obszarami przylegającymi do jezior. Przedsięwzięcie będzie położone także poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe i archeologiczne, obszarami uzdrowiskowymi i ochrony uzdrowiskowej oraz obszarami o dużej gęstości zaludnienia. W związku z wnioskowanymi zmianami przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.

 

Analiza dostępnych źródeł kartograficznych wykazała, że planowane przedsięwzięcie znajduje się na poza obszarem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych (GZWP).

 

Ustalono, że hydrograficznie działka inwestycyjna zlokalizowana jest na obszarze dorzecza Odry, w regionie wodnym Warty, w granicach obszaru Jednolitej Części Wód Powierzchniowych: JCWP o kodzie PLRW600016185269 – Lubieszka, a także w granicach Jednolitej Części Wód Podziemnych JCWPd o kodzie PLGW600061.

 

Stan JCWPd o kodzie PLGW600061 oceniono jako dobry pod względem ilościowym, jak i pod względem chemicznym. Ocenę ryzyka nieosiągnięcia dobrego stanu chemicznego i ilościowego określono jako „niezagrożona”. Cele środowiskowe dla JCWPd zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) to: zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń, zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu oraz ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnianie równowagi między poborem, a zasilaniem tych wód, tak aby utrzymać ich dobry stan.

 

Zasoby JCWPd PLGW600061 podlegają ochronie z uwagi na ich wykorzystywanie do celów zaopatrzenia ludności w wodę do picia. Inwestycja nie znajduje się w strefie ochrony bezpośredniej ani pośredniej ujęć wody.

 

JCWP o kodzie PLRW600016185269 – Lubieszka ma status naturalnej część wód, o złym stanie  i ocenie ryzyka określonej jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWP przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego do roku 2027 ze względu na brak możliwości technicznych. W zlewni JCWP występuje presja rolnicza. W programie działań zaplanowano wszystkie możliwe działania mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dla dobrego stanu. Z uwagi jednak na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do roku 2027. Z przedstawionej charakterystyki przedsięwzięcia nie wynikają presje mogące oddziaływać na stan części wód lub zagrażające osiągnięciu ustalonych dla nich celów środowiskowych, a zastosowane środki minimalizujące ewentualny negatywny wpływ na środowisko gruntowo – wodne zapewnią jego ochronę.

 

Zatem, mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz skalę oddziaływania przedsięwzięcia, przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków mających ograniczyć jego negatywne oddziaływanie nie stwierdza się prawdopodobieństwa oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód w zakresie stwarzającym zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 poz. 1967).

 

Stwierdzono, iż zmiany, o które wnioskuje Inwestor nie wpłyną na nadmierne wykorzystanie zasobów naturalnych oraz na różnorodność biologiczną.

 

Stwierdzono, że nie zmieni się lokalizacja przedsięwzięcia względem obszarów chronionych. Planowana farma fotowoltaiczna położona jest na terenie obszaru chronionego krajobrazu Szwajcaria Żerkowska, w obrębie którego nie obowiązują zakazy, poza korytarzami ekologicznymi oraz poza obszarami ważnymi dla ptaków województwa wielkopolskiego wyznaczonymi w opracowaniu Przemysława Wylegały, Stanisława Kuźniaka, Pawła T. Dolaty Obszary ważne dla ptaków w okresie gniazdowania oraz migracji na terenie województwa wielkopolskiego (opracowanie na zlecenie Wielkopolskiego Biura Planowania Przestrzennego. Poznań, 2008, mscr.). Najbliżej położonym obszarem zależnym od wód jest Żerkowsko – Czeszewski Park Krajobrazowy. Przedmiotem ochrony ww. obszaru chronionego, dla którego utrzymanie lub poprawa stanu wód jest ważnym czynnikiem jego ochrony są różnorodność biologiczna, kompleksy ekosystemów i siedliska gatunków. Zgodnie z Załącznikiem nr 2 do „Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1967) celem środowiskowym dla przedmiotowego obszaru chronionego jest objęcie ścisłą ochroną wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniami. Projektowane przedsięwzięcie nie wpłynie na cele środowiskowe ww. obszaru zależnego od wód. Najbliższym obszarem Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300053 oddalony o 5,47 km. Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na wyżej wymienione obszary została dokonana w toku postępowania w sprawie wydania decyzji Burmistrza Miasta i Gminy Żerków z 13 stycznia 2022 r., znak RIGO.GOK-OŚ.6220.23.2021PN.10.

 

Mając powyższe na względzie nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione,  w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedlisk, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie znacząco negatywnie na krajobraz, ciągłość korytarzy ekologicznych i funkcję ekosystemu.

 

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

 

W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by jego realizacjai  eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.

 

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska oznaczono, jak w sentencji.

 

 

 

 

 

POUCZENIE

 

 

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r., poz. 247 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

 

Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach.  

 

 

 

 

 

Załączono dowód opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej- wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa w kwocie 205 zł i 17 zł, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt. 2 oraz art. 5 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1923 ze zm.).

 

 

Załącznik

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

 

 

 

  1. MITHRA H Sp. z o.o. ul. Kramarska 3/1, 61-765 Poznań, pełnomocnik Marek      Kozioł  ul. Kramarska 3/1, 61-765      Poznań;
  2. Tablica ogłoszeń –Urząd Miasta i Gminy Żerków ul. A. Mickiewicza 5,63-210 Żerków;
  3. Biuletyn Informacji publicznej na stronie Urzędu Miasta i Gminy Żerków;
  4. Strony postępowania wg. wykazu w aktach sprawy;
  5. a/a.

 

 

 

Do wiadomości:

 

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w  Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79,

60-529 Poznań;

      2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie,ul. Wąska 2, 63-200 Jarocin;

      3.Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu ul. Skarszewska 42A, 62-800 Kalisz.

 

Metryka

sporządzono
2022-06-17 przez Nowak Paulina
udostępniono
2022-06-17 00:00 przez Włoszczyk Zuzanna
zmodyfikowano
2022-06-17 10:17 przez Włoszczyk Zuzanna
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
97
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.