Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.1.2022.PN.10 - Postanowienie stwierdzające obowiązek przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4625 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.1.2022.PN.10 - Postanowienie stwierdzające obowiązek przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko

Burmistrz Miasta i Gminy

           w  Żerkowie

Żerków, dnia 25.03.2022 r.

 

 

 

 

RIGO.GOK-OŚ.6220.1.2022.PN.10

 

 

POSTANOWIENIE

 

       Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021r., poz. 735 ze zm.), w związku z art. 59 ust. 1 pkt 2, art. 63 ust. 1 i 4, art. 65 ust. 2 i 3, art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), a także na podstawie § § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), po rozparzeniu wniosku złożonego w dniu 31.01.2022 r. przez Inwestora..................................., 63-210 Żerków w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Raszewy, gm. Żerków” oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu

 postanawiam

 

I. stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzić raport o oddziaływaniu na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Raszewy, gm. Żerków. Po przeanalizowaniu załączonej do pisma informacji o planowanej inwestycji stwierdzono, że projektowane przedsięwzięcie może znacząco wpływać na środowisko  i zasadne jest sporządzenie raportu w zakresie określonym w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r., poz.2373 ze zm.).

II. określić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który powinien zostać sporządzony zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku  i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a ponadto winien zawierać szczegółową analizę podanych niżej zagadnień:

1. Opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:

a) charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania, w tym w odniesieniu do obszarów szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne,

b) główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,

c) przewidywane rodzaje i ilości emisji, w tym odpadów, wynikające z fazy realizacji i eksploatacji lub użytkowania planowanego przedsięwzięcia,

d) informacje o różnorodności biologicznej, wykorzystywaniu zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi,

e) informacje o zapotrzebowaniu na energię i jej zużyciu,

f) informacje o pracach rozbiórkowych dotyczących przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,

g) ocenione w oparciu o wiedzę naukową ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyko związane ze zmianą klimatu;

2. Opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym:

a) elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz korytarzy ekologicznych w rozumieniu tej ustawy,

b) właściwości hydromorfologicznych, fizykochemicznych, biologicznych i chemicznych wód;

3. Wyniki inwentaryzacji przyrodniczej, przez którą rozumie się zbiór badań terenowych przeprowadzonych na potrzeby scharakteryzowania elementów środowiska przyrodniczego, jeżeli została przeprowadzona, wraz z opisem zastosowanej metodyki; wyniki inwentaryzacji przyrodniczej wraz z opisem metodyki stanowią załącznik do raportu.

4. Inne dane, na podstawie których dokonano opisu elementów przyrodniczych.

5. Opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

6. Opis krajobrazu, w którym dane przedsięwzięcie ma być zlokalizowane.

7. Informacje na temat powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych, zrealizowanych lub planowanych, dla których wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

8. Opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia, uwzględniający dostępne informacje o środowisku oraz wiedzę naukową.

9. Opis wariantów uwzględniający szczególne cechy przedsięwzięcia lub jego oddziaływania, w tym:

a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,

b) racjonalnego wariantu najkorzystniejszego dla środowiska- wraz z uzasadnieniem ich wyboru.

10. Określenie przewidywanego oddziaływania analizowanych wariantów na środowisko, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej i katastrofy naturalnej i budowlanej, na klimat, w tym emisje gazów cieplarnianych i oddziaływania istotne z punktu widzenia dostosowania do zmian klimatu, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko, a w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej, także wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

11. Porównanie oddziaływań analizowanych wariantów na:

a) ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze,

b) powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, i krajobraz,

c) dobra materialne,

d) zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,

e) formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszarów Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych,

f) elementy wymienione w art. 68 ust. 2 pkt 2 lit. b, jeżeli zostały uwzględnione w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub jeżeli są wymagane przez właściwy organ,

g) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-f.

12. Uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w pkt 6 i 6a.

13. Opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z:

a) istnienia przedsięwzięcia,

b) wykorzystywania zasobów środowiska,

c) emisji.

14. Opis przewidywanych działań mających na celu unikanie, zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych, wraz z oceną ich skuteczności odpowiednio na etapach realizacji, eksploatacji, użytkowania lub likwidacji przedsięwzięcia.

15. Jeżeli planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji, porównanie proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.

16. Odniesienie się do celów środowiskowych wynikających z dokumentów strategicznych istotnych z punktu widzenia realizacji przedsięwzięcia.

17. Uzasadnienie spełnienia warunków, o których mowa w art. 68 pkt 1, 3 i 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, jeżeli przedsięwzięcie wpływa na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ust. 1 tej ustawy.

18. Wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania, o którym mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich; nie dotyczy to przedsięwzięć polegających na budowie lub przebudowie drogi oraz przedsięwzięć polegających na budowie lub przebudowie linii kolejowej lub lotniska użytku publicznego.

19. Przedstawienie zagadnień w formie graficznej.

20. Przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

21. Analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem.

22. Przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego realizacji i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych, oraz informacje o dostępnych wynikach innego monitoringu, które mogą mieć znaczenie dla ustalenia obowiązków w tym zakresie.

23. Wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport.

24. Streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu.

25. Datę sporządzenia raportu, imię, nazwisko i podpis autora, a w przypadku gdy wykonawcą raportu jest zespół autorów - imię, nazwisko i podpis kierującego tym zespołem oraz imiona, nazwiska i podpisy członków zespołu autorów.

26. Oświadczenie autora, a w przypadku gdy wykonawcą raportu jest zespół autorów - kierującego tym zespołem, o spełnieniu wymagań, o których mowa w art. 74a ust. 2, stanowiące załącznik do raportu.

27. Źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.

28. Z zakresu ochrony przyrody i bioróżnorodności:

1. Odniesienie się do celów utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego wynikających z ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098, z późn. zm.) oraz szczególnych celów ochrony w Parku Krajobrazowym im. gen. Dezyderego Chłapowskiego.

2. Odniesienie się do celów utworzenia obszaru chronionego krajobrazu „Szwajcaria Żerkowska”.

3. Odniesienie się do wszystkich zakazów obowiązujących na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego.

4. Przedstawienie aktualnych informacji na temat występowania na danym terenie oraz w jego sąsiedztwie chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów wraz z podaniem źródła danych, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków, płazów i nietoperzy. Pozyskane dane powinny uwzględniać sezonowe zmiany aktywności i migracji poszczególnych gatunków zwierząt. Inwentaryzację ptaków lęgowych należy przeprowadzić zarówno na terenie przedsięwzięcia, jak i w 100 m strefie buforowej wskazując stwierdzone gatunki, liczbę par lęgowych oraz kategorie lęgowości.

5. Przedstawienie na załączniku graficznym lokalizacji elektrowni słonecznej oraz istniejących w najbliższym sąsiedztwie zbiorników wodnych, zadrzewień, zakrzewień, cieków, innych zrealizowanych, realizowanych bądź planowanych do realizacji elektrowni słonecznych i wiatrowych ze wskazaniem minimalnych odległości między najbliższymi elektrowniami.

6. Przedstawienie oceny wpływu przedsięwzięcia na chronione, rzadkie lub zagrożone wyginięciem gatunki roślin, grzybów oraz zwierząt, w szczególności ptaki lęgowe i migracyjne, płazy i duże ssaki. Przy ocenie oddziaływania skumulowanego należy uwzględnić realizowane, zrealizowane farmy słoneczne, elektrownie wiatrowe oraz istniejące linie energetyczne na terenie przedsięwzięcia i w jego bezpośrednim sąsiedztwie.

7. Określenie, przeanalizowanie oraz ocenienie bezpośredniego i pośredniego wpływ przedsięwzięcia krajobraz, w tym na walory kulturowe, historyczne i archeologiczne Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego poprzez: przedstawienie na mapie zasięgu widoczności planowanego przedsięwzięcia z poziomu człowieka; przeprowadzenie analizy krajobrazowej w zakresie ekspozycji przedsięwzięcia w krajobrazie za pomocą dokumentacji fotograficznej z różnych punktów z zaznaczeniem na mapie miejsc wykonania zdjęć; wizualizacja przedsięwzięcia z różnych punktów widokowych, przedstawienie mapy krajobrazu; przedstawienie wizualizacji przedsięwzięcia.

8. Przedstawienie propozycji zastosowania środków ograniczających potencjalny negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze i krajobraz na etapie realizacji i eksploatacji inwestycji, z naniesieniem na załącznik graficzny planowanych działań minimalizujących, w tym nasadzeń osłonowo-izolacyjnych.

9. Dokonanie oceny wpływu planowanego przedsięwzięcia na bioróżnorodność i wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie wpłynie na utratę różnorodności gatunków, w tym gatunków chronionych na mocy przepisów dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej oraz czy wpłynie na bogactwo gatunków lub skład gatunkowy siedlisk na badanym obszarze.

10. Przedstawienie działań zmniejszających możliwe konflikty społeczne.

29. Z zakresu ochrony klimatu:

Wyjaśnienie, w jaki sposób przedsięwzięcie może wpłynąć na zmiany klimatu (uwzględnić emisję gazów cieplarnianych) i wskazanie rozwiązań łagodzących te zmiany, proszę także ocenić odporność przedsięwzięcia na przewidywane zmiany klimatu, tj. wyjaśnić czy przedsięwzięcie będzie przystosowane do postępujących zmian klimatu uwzględniając elementy związane z klęskami żywiołowymi np. silne wiatry, susza, pożary, fale upałów i mrozów, powodzie, nawalne deszcze i burze, intensywne opady śniegu i proszę opisać działania adaptacyjne.

30. Z zakresu ochrony przed hałasem:

1. Dołączenie informacji od właściwego organu o faktycznym zagospodarowaniu terenów wokół planowanego przedsięwzięcia, ze wskazaniem rodzajów terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 z późn. zm.) i rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. Nr 112); w szczególności należy określić odległości najbliższych terenów, o których mowa w ww. aktach prawnych od granic inwestycji.

2. Zinwentaryzowanie źródeł hałasu na terenie przedsięwzięcia wraz z podaniem poziomów mocy akustycznych i określeniem czasu pracy w ciągu najbardziej niekorzystnych ośmiu godzin pory dnia i jednej najbardziej niekorzystnej godziny pory nocy.

3. Określenie przewidywanych poziomów hałasu na najbliżej położonych terenach, dla których w przepisach odrębnych określone zostały dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku wraz z graficznym załącznikiem prezentującym emisję hałasu do środowiska.

4. Przedstawienie załącznika (w wersji papierowej lub elektronicznej) z danymi wejściowymi do programu modelującego rozprzestrzenianie się hałasu w środowisku, celem weryfikacji uzyskanym wyników.

5. Dołączenie DTR lub danych producenta elementów infrastruktury farmy fotowoltaicznej będących źródłem hałasu, zawierających w szczególności ich poziom mocy akustycznej celem weryfikacji wartości przyjętych do obliczeń w programie modelującym rozprzestrzenianie się hałasu w środowisku.

31. Ustalenie rodzaju oddziaływania planowanego przedsięwzięcia, jego skali oraz skutków na konkretne, zidentyfikowane na terenie JCWP przedmioty ochrony obszarów chronionych od wód zależnych, które wyszczególnione zostały w Planie Gospodarowania Wodami na Obszarze Dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967). W raporcie należy przedstawić konkretne przedmioty ochrony obszaru chronionego zależnego od wód (ustalone dla Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego) oraz określone dla niego cele środowiskowe i na tej podstawie dokonać szczegółowej oceny wpływu planowanej inwestycji na te przedmioty. Analizę potencjalnych oddziaływań i ich skutki środowiskowe należy przedstawić w formie opisowej wraz z merytorycznym uzasadnieniem i odpowiednimi wnioskami wynikającymi z tej analizy. W przypadku stwierdzenia braku znaczących oddziaływań na cele środowiskowe, informację taką należy odpowiednio uzasadnić.

32. Ustalenie zgodności planowanej inwestycji z celami ochrony oraz zakazami obowiązującymi na obszarze Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego w granicy którego usytuowane zostanie ww. przedsięwzięcie, ze wskazaniem konkretnych rozwiązań ograniczających negatywny wpływ inwestycji na krajobraz.

33. Wskazanie lokalizacji ww. inwestycji w odniesieniu do jednolitych części wód powierzchniowych  i podziemnych (z przypisaniem im właściwego kodu i nazwy) wraz ze szczegółowym uzasadnieniem jej ewentualnego wpływu bądź jego braku (na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji) na możliwość nieosiągnięcia celów środowiskowych określonych dla tych wód w Planie Gospodarowania Wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) oraz w art. 56, 57   i 59 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 2233 z późn.zm.).

W raporcie należy dokonać szczegółowej analizy wpływu poszczególnych etapów inwestycji na cele środowiskowe określone dla jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) i jednolitej części wód podziemnych (JCWPd), występującej na tym terenie i przywołując konkretne rozwiązania techniczne podjęte przez Inwestora uzasadnić czy realizacja zamierzenia może zagrażać osiągnięciu celów środowiskowych, czy też nie.

34. Określenie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia (na etapie jego realizacji, eksploatacji i likwidacji) na środowisko gruntowo - wodne ze wskazaniem konkretnych rozwiązań chroniących je przed ewentualnym zanieczyszczeniem, w tym celu należy:

− opisać sposoby zabezpieczenia środowiska gruntowo – wodnego w trakcie realizacji inwestycji;

− opisać usytuowanie przedsięwzięcia względem cieków powierzchniowych oraz wód podziemnych;

− przedstawić usytuowanie projektowanego przedsięwzięcia w stosunku do najbliżej zlokalizowanych ujęć wód podziemnych wraz z ich strefami ochronnymi;

− opisać możliwy wpływ przedsięwzięcia na wszystkie komponenty środowiska hydrogeologicznego oraz przedstawić rozwiązania mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu planowanej inwestycji;

− wskazać rodzaje odpadów powstających na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji inwestycji, a także sposób postepowania z ww. odpadami zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;

− opisać sposoby zabezpieczenia miejsc magazynowania surowców i materiałów, lokalizacji postoju pojazdów oraz maszyn i urządzeń wykorzystywanych na etapie realizacji ww. inwestycji ze wskazaniem sposobu ich zabezpieczenia przed ewentualnymi wyciekami substancji ropopochodnych do gleby lub do wód podziemnych.

 

UZASADNIENIE

W dniu 31.01.2022 r. do Urzędu Miasta i Gminy w Żerkowie wpłynął wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Raszewy, gm. Żerków.

Projektowane przedsięwzięcie:

polegać będzie na realizacji i eksploatacji farmy fotowoltaicznej o maksymalnej mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce nr ewid. 295, obręb Raszewy, gmina Żerków.  Z karty informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) wynika, że farma fotowoltaiczna składać się będzie z paneli fotowoltaicznych w ilości do 2220 sztuk, kontenerowej stacji transformatorowej, inwerterów oraz innych niezbędnych elementów infrastruktury. Panele zostaną umieszczone w rzędach, między którymi pozostawiony zostanie odstęp około 10 m. W ramach jednego rzędu panele zostaną połączone za pomocą stalowych konstrukcji i posadowione na podporach – słupkach wkręconych lub wbitych w grunt na głębokość około 1,20 m. Wysokość panelu w rzucie bocznym wraz ze słupkiem wynosić będzie około 2,50 m. Panele będą usytuowane na wysokości około 0,70 m nad gruntem i nachylone do ziemi pod kątem około 20°.Teren farmy zostanie ogrodzony. Dojazd do planowanej inwestycji odbywać się będzie istniejącą drogą publiczną. Na terenie planowanej inwestycji nie będzie odbywał się pobór wody, nie będą powstawały ścieki socjalno - bytowe, za wyjątkiem etapu budowy, podczas którego zaplecze budowy będzie wyposażone w system odbioru i odprowadzania ścieków bytowych w postaci montażu przenośnych toalet opróżnianych w miarę potrzeb przez uprawniony podmiot. Ogniwa fotowoltaiczne działają bezobsługowo i nie wymagają konserwacji, a jedynie okresowego czyszczenia przy użyciu wody. która dowożona będzie na teren przedsięwzięcia. Wody opadowe i roztopowe w naturalny sposób odprowadzane będą powierzchniowo w obrębie działki.

Teren przeznaczony pod przedsięwzięcia zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobraz o nazwie Szwajcaria Żerkowska, który obecnie nie ma obowiązujących zakazów oraz na obszarze Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, który ma obowiązujące zakazy. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Ostoja Nadwarciańska PLH300009 i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalone o 4,5 km od przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie ornym i jego realizacja nie będzie się wiązać z wycinką drzew i krzewów. W odległości co najmniej 100 m od granic działki brak rzek i zbiorników wodnych. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt. 1 Uchwały nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 września 2013 r. w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego (Dz.Urz.Woj.Wiel. z 2013 r., poz. 5747), zmienionego Uchwałą nr XXIX/754/17 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 27 marca 2017 r. na terenie parku krajobrazowego obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. W dniu wejścia w życie ww. uchwały nie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098, z późn. zm.), cyt.: „zakaz o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko nie jest obowiązkowe i procedura oceny oddziaływania na środowisko wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyrodę i krajobraz parku krajobrazowego”.

Raport oddziaływania na środowisko przyrodniczego powinien zawierać opis szaty roślinnej, a także stwierdzonych chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów. W szczególności należy opisać wykorzystanie terenu przez awifaunę zarówno na terenie przedsięwzięcia jak i w strefie buforowej       o szerokości co najmniej 100 m wokół planowanej elektrowni słonecznej zarówno w okresach migracji, jak i w okresie lęgowym. W przypadku ptaków lęgowych należy wskazać stwierdzone gatunki ptaków, liczbę par oraz kategorie lęgowości. W raporcie powinna także znaleźć się analiza oddziaływania przedsięwzięcia, w tym oddziaływania skumulowanego, na ptaki, płazy i inne drobne zwierzęta na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia zarówno na samym terenie planowanej elektrowni jak i na komponenty środowiska przyrodniczego znajdujące się w jego najbliższym otoczeniu wraz ze wskazaniem działań minimalizujących negatywny wpływ na te zwierzęta, w szczególności w okresie lęgowym ptaków i migracji ptaków. W oddziaływaniu na ptaki migrujące w szczególności należy uwzględnić wpływ na ewentualne żerowiska i miejsca odpoczynku gęsi, żurawi i ptaków siewkowatych. Należy także opisać sposób użytkowania powierzchni elektrowni na etapie eksploatacji, tj. rodzaj roślinności pokrywający teren, planowane działania pielęgnacyjne, zagospodarowanie powstałej z koszenia biomasy itp. oraz wskazać przewidziane działania minimalizujące, w tym uwzględniającymi terminy koszenia.

Raport powinien także zawierać analizę wpływu przedsięwzięcia na krajobraz Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, poprzez przeprowadzenie analizy krajobrazowej w zakresie ekspozycji przedsięwzięcia w krajobrazie za pomocą dokumentacji fotograficznej z różnych punktów z zaznaczeniem na mapie miejsc i kierunków wykonania zdjęć; wizualizację przedsięwzięcia  z różnych osi widokowych; wykonanie mapy krajobrazów okolicy. Należy wykazać także obecność innych zrealizowanych, realizowanych elektrowni słonecznych i wiatrowych w promieniu co najmniej 1 km od przedsięwzięcia oraz istniejących w pobliżu linii elektrycznych. W raporcie należy także uwzględnić działania minimalizujące wpływ przedsięwzięcia na krajobraz, w tym np. zasłonięcie przedsięwzięcia przed obserwatorem poprzez posadzenie pasów zieleni osłonowo-izolacyjnych, obsadzenie ogrodzenia rodzimymi gatunkami roślin pnących, zastosowanie odpowiedniej kolorystyki ogrodzenia, stołów montażowych pod panelami, obiektów kubaturowych itp.

Przeprowadzenie procedury oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie wpływu inwestycji na akustyczny stan środowiska zgodnie z zakresem nałożonym w niniejszym postanowieniu pozwoli na zajęcie stanowiska, czy planowana inwestycja spełniać będzie wymagania prawne w zakresie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku na granicy terenów wymagających ochrony przed hałasem zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Szczególną uwagę należy zwrócić na: zinwentaryzowanie wszystkich źródeł hałasu oraz prawidłowe określenie parametrów ich pracy (poziomu mocy akustycznej w fazie obciążenia pracą, rzeczywistego czasu pracy oraz czasu pracy uwzględnianego przy wyznaczaniu wskaźników hałasu).

Z uwagi, iż na ww. obszarach chronionych występują przedmioty ochrony zależne od wód, w raporcie należy przedstawić szczegółową analizę wpływu planowanej inwestycji na te przedmioty. Należy też wskazać konkretne rozwiązania ograniczające negatywny wpływ inwestycji na krajobraz.

Ponadto raport powinien wskazywać usytuowanie przedsięwzięcia względem zlewni i jednolitych części wód oraz identyfikować konkretne cele środowiskowe określone dla jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych, na terenie których będzie realizowane. Powinien też określać, czy i w jaki sposób inwestycja będzie oddziaływać na te cele. W opracowywanej dokumentacji należy przedstawić oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na każdym jego etapie (tj. realizacji, eksploatacji i likwidacji) na środowisko gruntowo – wodne i podać konkretne rozwiązania chroniące je przed ewentualnym zanieczyszczeniem.

Dokładna analiza parametrów projektowanego przedsięwzięcia dokonana w oparciu o szczegółowe uwarunkowania środowiskowe i terenowe pozwoli na określenie skutecznych warunków, mających na celu zabezpieczenie środowiska przed negatywnym wpływem ww. inwestycji. Przeprowadzenie oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko pozwoli również na weryfikację skuteczności rozwiązań projektowych i organizacyjnych mających na celu ograniczenie wpływu zamierzenia inwestycyjnego na środowisko zarówno na etapie jego realizacji, eksploatacji jak i likwidacji.

Zatem raport powinien zostać wykonany zgodnie z art. 66 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko i powinien dodatkowo zawierać szczegółowe informacje w zakresie aspektów przedstawionych w pkt 28 – 34 sentencji niniejszego postanowienia.

Informacje zawarte w raporcie powinny zostać opracowane stosownie do stanu współczesnej wiedzy i uwzględniać obecnie obowiązujące przepisy prawa, natomiast poszczególne zagadnienia określone w zakresie raportu należy przedstawić w sposób czytelny, poparty stosownymi analizami oraz załącznikami kartograficznymi i graficznymi.

Mając na uwadze powyższe, w celu szczegółowego rozpoznania zakresu i jednoznacznego określenia oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, stwierdza się potrzebę opracowania raportu oddziaływania w zakresie przedstawionym w sentencji.

Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia sporządzonej przez p. Bernadettę Mąkę ul. Kolejowa 10B, 63-210 Żerków, należało stwierdzić, że  wnioskowana inwestycja zgodna jest z  § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839).

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem znak: RIGO.GOK-OŚ.6220.1.2022.PN.5 z dnia 04.02.2022 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wnioskowanego przedsięwzięcia informując o możliwości zapoznania się z aktami sprawy.

W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,  przekazując w załączeniu wniosek o wydanie decyzji wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia, mapą, wypisem z rejestru gruntów, zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych (płyta cd). Burmistrz Miasta i Gminy Żerków wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia.

Dnia 11.02.2022 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło wezwanie Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu do uzyskania od Inwestora i złożenia dodatkowych wyjaśnień z dnia 10.02.2022 r. znak sprawy PO.ZZŚ.2.435.22.2022.AN, oraz informacja, że wydanie opinii w przedmiotowej sprawie nastąpi w terminie 14 dni  od otrzymania wyjaśnień.

W dniu 14.02.2022 r. Burmistrz Miasta i Gminy Żerków wezwał Inwestora do złożenia wyjaśnień do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu.

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem z dnia 16.02.2022 r. wysłał dodatkowe wyjaśnienia do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu, które wpłynęło do tut. Urzędu 15.02.2022 r.

W toku prowadzonego postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, dnia 18.02.2022 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło pismo znak: ON.NS.9011.2.2.2022 z dnia 18.02.2022r., w której Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie poinformował, że nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Dnia 18.02.2022 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło wezwanie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 17.02.2022r., na które zostało przekazana odpowiedz pismem nr  RIGO.GOK-OŚ.6220.1.2022.PN.8 z dnia 23.02.2022 r. 

Dnia 03.03.2022 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło Postanowienie Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu znak: PO.ZZŚ.2.435.22.2022.AN w którym stwierdza, że dla ww. przedsięwzięcia stwierdza potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko oraz określa zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

 Dnia 10.03.2022 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 09.03.2022 r., znak: WOO-IV.4220.138.2022.KJ.2, w którym tamtejszy Organ postanowił wyrazić opinię, że dla ww. przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i określenia zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko.

W dniu 14.03.2022 r. Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem znak: RIGO.GOK-OŚ.6220.1.2022.PN.9 z dnia 14.03.2022 r. zawiadomił Strony postepowania o wydanych opiniach.

W związku z powyższym Burmistrz Miasta i Gminy Żerków uznał za konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i określił zakres raportu, który winien w całości uwzględniać wymogi art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji  o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, winien zawierać szczegółową analizę zagadnień wskazanych w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu.

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w osnowie.

  

POUCZENIE

 

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronom zażalenie za pośrednictwem Burmistrza Miasta  i Gminy Żerków do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu w terminie 7 dni od dnia jego odbioru.

 

Otrzymują:

 

  1. ........................................................
  2. Sołtys wsi Rszewy Matuszak Mariola Raszewy 29, 63-210 Żerków- do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń);
  3. a/a.

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu;
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie;
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu.

Opublikowano:

  1. Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Żerków;
  2. Tablica ogłoszeń Urzędu Gminy Żerków.

Metryka

sporządzono
2022-03-25 przez Nowak Paulina
udostępniono
2022-03-25 00:00 przez Graczyk Ewa
zmodyfikowano
2022-03-25 08:26 przez Graczyk Ewa
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
123
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.