Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.24.2021PN.13 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "powiększeniu stada bydła mlecznego powyżej 40 DJP na działce nr ewid. 235 w miejscowości Bieździadów": z załącznikiem - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4614 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.24.2021PN.13 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "powiększeniu stada bydła mlecznego powyżej 40 DJP na działce nr ewid. 235 w miejscowości Bieździadów": z załącznikiem

 

 

                     

                                                                                                                                      Żerków, dnia 09.03.2022 r.

RIGO.GOK-OŚ.6220.24.2021PN.13                                                                             

 

 

 

DECYZJA

 

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), w związku z art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestor ........................., pełnomocnik Karolina Wesołowska-Osiałkowska ul. Wąska 26, 63-200 Cielcza w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „powiększeniu stada bydła mlecznego powyżej 40 DJP na działce nr ewid. 235 w miejscowości Bieździadów”:

 

  1. Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko

 

oraz

 

  1. Określam warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
    1. W budynkach inwentarskich nr 1, 2 i 3 - oborach o powierzchni zabudowy 264 m2, 156 m2 oraz 64 m2, w systemie uwiązowym i wolnostanowiskowym bez wydzielonych legowisk, na głębokiej ściółce, utrzymywać do: 50 krów mlecznych, 8 jałówek powyżej 1 roku, 7 jałówek od ½ do 1 roku oraz 10 cieląt, to jest do 60 DJP bydła.
    2. Obornik magazynować na szczelnych płytach obornikowych oraz zagospodarowywać jako nawóz naturalny na własnych gruntach rolnych, zgodnie z przepisami szczegółowymi.
    3. Zaopatrzenie gospodarstwa w wodę prowadzić z sieci wodociągowej.
    4. Czyszczenie pomieszczeń inwentarskich prowadzić metodą „na sucho”, poprzez omiatanie, lub metodą zamgławiania wyłącznie gorącą wodą pod ciśnieniem, powstałą ciecz zagospodarowywać razem z nawozami naturalnymi.
    5. W przypadku prowadzenia dezynfekcji pomieszczeń inwentarskich, procesy prowadzić bez generowania ścieków.
    6. Ścieki przemysłowe powstałe z mycia urządzeń przeznaczonych do udoju i pomieszczeń udojowych odprowadzać do podziemnego, szczelnego, bezodpływowego zbiornika i po jego zapełnieniu wywozić pojazdami asenizacyjnymi do oczyszczalni ścieków.
    7. Stosować fazowy system żywienia, dostosowany do wieku oraz stanu fizjologicznego bydła.
    8. Zwierzęta padłe i ubite z konieczności magazynować na szczelnym, utwardzonym podłożu i przekazywać podmiotom do przetwarzania zgodnie z przepisami szczegółowymi.
    9. Nie ogrzewać budynków inwentarskich.
    10. Na terenie budynków inwentarskich stosować preparaty ograniczające emisję odorów.
    11. W budynkach inwentarskich utrzymywać odpowiednią temperaturę oraz wilgotność.
    12. Ruch pojazdów prowadzić wyłącznie w porze dnia, to jest w godzinach 06.00 do 22.00.
    13. Budynkach stosować system wentylacji grawitacyjnej, bez użycia wentylatorów mechanicznych.

 

 

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE

W dniu 05.11.2021 r. został złożony wniosek przez Inwestora ......................., pełnomocnik Karolina Wesołowska-Osiałkowska ul. Wąska 26, 63-200 Cielcza o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „powiększeniu stada bydła mlecznego powyżej 40 DJP na działce nr ewid. 235 w miejscowości Bieździadów” zgodnie z myśl § 3 ust. 2 pkt 3, w związku z § 3 ust. 1 pkt 104 a tiret pierwszy, podwójny tiret pierwszy i tiret drugi, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj.  „w liczbie nie mniejszej niż 40 DJP i mniejszej niż 210 DJP – jeżeli ta działalność będzie prowadzona w odległości mniejszej niż 210 m od: terenów lub gruntów, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, tj. mieszkaniowych, rolnych zabudowanych zajętych pod budynki mieszkalne, innych zabudowanych z wyłączeniem cmentarzy i grzebowisk dla zwierząt, zurbanizowanych niezabudowanych lub w trakcie zabudowy, rekreacyjno-wypoczynkowych z wyłączeniem kurhanów, pomników przyrody oraz terenów zieleni nieurządzonej niezaliczonej do lasów oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych, nie uwzględniając nieruchomości gospodarstwa, na którego terenie chów lub hodowla będą prowadzone oraz na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–3 tej ustawy”. Zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany. 

Wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Karta informacyjna przedsięwzięcia dla planowanej inwestycji została sporządzona w listopadzie 2021 roku przez p. Annę Dembińską oraz p. Karolinę Wesołowską-Osiałkowską CT GEA CENTRUM TECHNIKI ul. Wąska 26, 63-200 Cielcza.

Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie pismem nr ON-NS.9011.2.42.2021 z dnia 26.11.2021 r. (data wpływu 29.11.2021 r.) wyraził opinię, że dla ww. przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Poznaniu opinią nr PO.ZZŚ.4.435.830.2021.AR.1 z dnia 30.11.2021 r. (data wpływu 01.12.2021 r.), nie stwierdza potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-IV.4220.1870.2021.WK.4 z dnia 09.02.2022 r. (data wpływu 09.02.2022 r.) wydał opinię, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu. Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, Burmistrz Miasta i Gminy Żerków na podstawie art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), poinformował strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebranymi w toku postępowania materiałami dla ww. przedsięwzięcia oraz o możliwości wypowiedzenia się co do złożonych materiałów w terminie 7 dni od dnia doręczenia wskazanej informacji. W określonym terminie żadna ze stron postępowania nie wniosła uwag ani wniosków.

Po wnikliwej analizie wniosku Burmistrz Miasta i Gminy Żerków stwierdził, że zebrane materiały są wystarczające i biorąc pod uwagę opinie ww. organów opiniujących, odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W decyzji wzięto pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) i przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na powiększenia stada bydła z 39 DJP do 60 DJP, na działce nr 235, obręb Bieździadów, gmina Żerków. Obecnie na terenie gospodarstwa prowadzony jest chów bydła o obsadzie 39 DJP, to jest: 27 krów, 12 jałówek powyżej 1 roku, 6 jałówek od ½ do 1 roku oraz 4 cielęta.  Chów i hodowla zwierząt odbywa się w 3 budynkach inwentarskich. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) ustalono, że istniejące obiekty po wprowadzeniu działań optymalizujących wykorzystanie powierzchni pozwolą na zwiększenie obsady bydła do 60 DJP, to jest: 50 krów mlecznych, 8 jałówek powyżej 1 roku, 7 jałówek od ½ do 1 roku oraz 10 cieląt. Łączna obsada zwierząt na terenie gospodarstwa wyniesie 60 DJP bydła, i dla tej liczby i tego rodzaju zwierząt dokonano analizy oddziaływania na środowisko i jest to maksymalna możliwa obsada tego gospodarstwa. W żywieniu zwierząt stosowane są i będą pasze treściwe (kiszonki, sianokiszonki, słoma) oraz pasze objętościowe (zboża i inne komponenty), dozowane w zależności od kondycji i wieku bydła.

Na podstawie KIP ustalono, że bydło na terenie gospodarstwa utrzymywane jest i będzie w 3 oborach o powierzchniach 264 m2, 156 m2 oraz 64 m2. Krowy i jałówki będą utrzymywane w systemie na uwięzi w budynku nr 1 i 2, a cielęta w systemie wolnostanowiskowym, bez wydzielonych legowisk w budynku nr 3. Na podstawie informacji przedstawionych w KIP oraz jej uzupełnieniu  stwierdzono, że wymiary powierzchni hodowlanej, na której będą utrzymywane zwierzęta na terenie gospodarstwa będą spełniały wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 28 czerwca 2010 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania gatunków zwierząt gospodarskich innych niż te, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1966) oraz rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 15 lutego 2010 r. w sprawie wymagań i sposobu postępowania przy utrzymywaniu gatunków zwierząt gospodarskich, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz. U.  z 2010 r., Nr 56, poz. 344, z późn. zm.).

Zgodnie z rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie określenia w regionie wodnym Warty wód powierzchniowych i podziemnych wrażliwych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz obszaru szczególnie narażonego, z którego odpływ azotu ze źródeł rolniczych do tych wód należy ograniczyć (Dz. Urz. Woj. Wlkp. poz. 1638) oraz rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu z dnia 1 lutego 2017 r. w sprawie określenia w regionie wodnym Środkowej Odry wód powierzchniowych i podziemnych wrażliwych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz obszaru szczególnie narażonego, z którego odpływ azotu ze źródeł rolniczych do tych wód należy ograniczyć (Dz. Urz. Woj. Wlkp. poz. 1153) cały region wodny Warty oraz cały region wodny Środkowej Odry zostały określone jako obszar szczególnie narażony na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych, z którego odpływ azotu ze źródeł rolniczych do wód należy ograniczyć. Ponadto, zgodnie z art. 104 ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2233, z późn. zm.) na obszarze całego państwa wdraża się program działań w celu zmniejszenia zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobiegania dalszemu zanieczyszczeniu. Na podstawie art. 107 ustawy Prawo wodne wszystkie podmioty prowadzące produkcję rolną obowiązane są stosować zapisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie przyjęcia "Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu" (Dz. U. poz. 243). Tak więc, przechowywanie nawozów naturalnych i nawożenie gruntów musi być zgodne z zasadami, które są w tym Programie określone.

Obecnie w istniejących obiektach, zwierzęta utrzymywane są w systemie ściółki głębokiej i po realizacji przedsięwzięcia także będą w tym systemie utrzymywane. Na terenie gospodarstwa zlokalizowane są dwie płyty obornikowe o łącznej powierzchni ok. 150 m2. W KIP wykazano, że urządzenia o wskazanych parametrach umożliwią przechowywanie obornika przez okres 5 miesięcy, kiedy nie można wywozić tego nawozu naturalnego na pola. W KIP wskazano, że Wnioskodawca jest w posiadaniu ok. 33 ha, co pozwoli na zagospodarowanie całej ilości wyprodukowanego w gospodarstwie nawozu z zapewnieniem dawki nie większej niż 170 kg azotu w czystym składniku na 1 ha użytków rolnych, zgodnie z art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne. Planowane rozwiązania w zakresie przechowywania i gospodarowania powstającymi na terenie gospodarstwa nawozami naturalnymi znalazły odzwierciedlenie w warunkach niniejszej decyzji.

Z treści zgromadzonych materiałów wynika, że zaopatrzenie w wodę realizowane dotąd było z istniejącego przyłącza wodociągowego. Wobec powyższego wpisano w warunkach niniejszej decyzji aby zaopatrzenie w wodę prowadzone było z sieci wodociągowej. Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane są i nadal będą do sieci kanalizacji sanitarnej. Ścieki z mycia robotów udojowych i zbiornika na mleko będą spływały do bezodpływowego, szczelnego zbiornika o pojemności ok. 10 m3 i sukcesywnie wywożone przez specjalną firmę wozem asenizacyjnym na oczyszczalnię ścieków. Pomieszczenia inwentarskie czyszczone będą metodą „na sucho” lub metodą zamgławiania wyłącznie gorącą wodą pod ciśnieniem. Powyższe rozwiązania w utrzymania czystości pomieszczeń inwentarskich zostały uwzględnione w warunkach niniejszej decyzji. Ponadto w decyzji wpisano jako warunek, aby dezynfekcję pomieszczeń inwentarskich, prowadzić bez generowania ścieków z tego procesu, to jest np. za pomocą preparatów biodegradowalnych, metodą białkowania, bądź gorącej pary wodnej, co zapewni minimalizację wpływu przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne.  Wody opadowe i roztopowe z terenu przedsięwzięcia odprowadzane będą powierzchniowo po terenie działki, do której Wnioskodawca posiada tytuł prawny.

Wytworzone na terenie przedsięwzięcia odpady będą magazynowane selektywnie w pojemnikach lub kontenerach i odbierane przez uprawnione podmioty posiadające odpowiednie zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. Zwierzęta padłe i ubite z konieczności magazynowane będą    w wydzielonym kojcu, do czasu przekazania upoważnionym podmiotom do przetwarzania, co wskazano warunkach realizacji przedsięwzięcia. Biorąc pod uwagę powyższe, w tym planowane rozwiązania organizacyjne i techniczne w zakresie gospodarowania nawozami naturalnymi i sztukami padłymi oraz planowany sposób postępowania z odpadami, nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

Ustalono, że teren planowanego przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych oraz obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, na obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskich oraz obszarach przylegających do jezior oraz strefach ochronnych ujęć wody. Z KIP wynika, iż przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Obora nie będzie zlokalizowana na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej, poza terenami o dużej gęstości zaludnienia. Przy uwzględnieniu realizacji przedsięwzięcia zgodnie ze wskazanymi w decyzji warunkami nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska w związku z realizacją przedsięwzięcia.

Obiekty inwentarskie nie są i nie będą ogrzewane. Eksploatacja przedmiotowego gospodarstwa będzie wiązała się z emisją substancji do powietrza, w szczególności substancji zapachowo- czynnych. Głównymi źródłami emisji będą procesy chowu zwierząt. Źródłami emisji do powietrza będą również  pojazdy poruszające się okresowo po terenie gospodarstwa: samochody ciężarowe dowożące paszę, pojazdy transportujące zwierzęta, mleko, ścieki oraz pojazdy wywożące nawozy naturalne. Z uwagi na stosunkowo niewielkie natężenie ruchu pojazdów, emisje z nimi związanie będą pomijalnie niskie. Z uwagi na założenia przyjęte w KIP oraz w celu ograniczenia emisji substancji odoroczynnych z terenu inwestycji, w niniejszej decyzji zobowiązano Wnioskodawcę, aby w budynku działał sprawny system wentylacji, który pozwoli na utrzymywanie odpowiedniej temperatury i wilgotności, jak również, aby nie ogrzewać budynku inwentarskiego. Ponadto zobowiązano Wnioskodawcę do stosowania preparatów ograniczających emisję odorów na terenie obiektu inwentarskiego. Mając na względzie lokalizację i rodzaj przedsięwzięcia, a także przyjęte rozwiązania w zakresie przechowywania gnojowicy, a także planowane działania ograniczające emisję substancji odorowych, nie przewiduje się ponadnormatywnej emisji zanieczyszczeń do powietrza.

Przedmiotowe przedsięwzięcie zaplanowane zostanie w otoczeniu gruntów użytkowanych rolniczo oraz zabudowy zagrodowej. Najbliżej położone tereny podlegające ochronie akustycznej to tereny zabudowy zagrodowej znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie gospodarstwa. Obory są i będą wyposażone będzie w wentylację grawitacyjną. Ze względu na małe i czasowe natężenie ruchu pojazdów po terenie gospodarstwa, emisję hałasu w wyniku pracy silników do środowiska uznano za pomijanie niską. W decyzji nałożono na wnioskodawcę warunek, aby ruch pojazdów prowadzić wyłącznie w porze dnia, to jest w godzinach 06.00 do 22.00. Przyjęte przez Wnioskodawcę rozwiązania dotyczące systemu wentylacji znalazły odzwierciedlenie w warunkach realizacji przedsięwzięcia. Biorąc pod uwagę przyjęte rozwiązania, a także przedłożone dokumenty można stwierdzić, że eksploatacja planowanego gospodarstwa nie będzie powodować przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu na terenach objętych ochroną akustyczną określonych  w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112).

Z uwagi na rodzaj, skalę oraz lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś należy stwierdzić, że gospodarstwo nie należy do zakładów o dużym ani zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii wskazanych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. (Dz. U. poz. 138) w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się  w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi przepisami ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej w trakcie jego eksploatacji będzie ograniczone. Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi czy osuwisk. Z uwagi na stosowanie odpowiedniej wentylacji, utrzymywanie czystości w budynku inwentarskim, przechowywanie obornika pod przykryciem z folii oraz stosowanie preparatów ograniczających emisję substancji odorowych, należy uznać, że planowane zabiegi ograniczą emisje substancji do powietrza, a tym samym zminimalizują wpływ przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Przyjęte rozwiązania techniczne i technologiczne, w tym konstrukcja budynku oraz zastosowane materiały i sprawnie działające systemy wentylacji ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na postępujące zmiany klimatu. Planowane rozwiązania techniczne i technologiczne, w szczególności ukierunkowane na ograniczenie emisji substancji do powietrza wpłyną na mitygację zmian klimatu na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia.

Uwzględniając zapisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś biorąc pod uwagę rodzaj przedsięwzięcia, jego skalę i lokalny charakter oraz lokalizację na terenie rolniczym, w fazie eksploatacji przedsięwzięcia nie przewiduje się znaczących powiązań z innymi przedsięwzięciami, poza obiektami należącymi do Wnioskodawcy, ani kumulowania się oddziaływań planowanego przedsięwzięcia i innych przedsięwzięć.

Inwestycja zlokalizowana będzie w granicach jednolitych części wód:

- podziemnych JCWPd o kodzie PLGW600061, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz chemicznym; jest ona monitorowana, a w odniesieniu do ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych została uznana za niezagrożoną; przeznaczona do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.

- powierzchniowych JCWP o kodzie PLRW60002118539 – Warta od Lutyni do Moskawy, jest silnie zmienioną częścią wód, niemonitorowaną, o aktualnym złym stanie, a zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona; celem środowiskowym jest dobry potencjał ekologiczny, możliwość migracji organizmów wodnych na odcinku cieku istotnego, oraz dobry stan chemiczny; termin osiągnięcia dobrego stanu wyznaczono na rok 2021.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie podczas realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na stan jednolitych części wód oraz na realizację celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 poz. 1967).

Eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz znaczącym negatywnym wpływem na bioróżnorodność.

Stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobrazu „Szwajcaria Żerkowska”, który nie ma obowiązujących zakazów oraz na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, który ma obowiązujące zakazy. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300053 i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalone o 2,8 km od przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w obrębie istniejącej zabudowy zagrodowej, a jej realizacja nie będzie się wiązać z wycinką drzew. W odległości co najmniej 100 m od planowanego przedsięwzięcia nie występują rzeki ani naturalne zbiorniki wodne. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 Uchwały nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 września 2013 r. w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego (Dz.Urz.Woj.Wiel. z 2013 r., poz. 5747) na terenie parku krajobrazowego obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie z § 4 ust. 2 zakazy o których mowa w ust. 1 nie dotyczą ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin oraz decyzji  o warunkach zabudowy obowiązujących w dniu wejścia w życie uchwały. W dniu wejścia w życie Uchwały nr XXXVII/730/13 na działce nr 235, obr. Bieździadów nie obowiązywał miejscowy plan, ani nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Zgodnie z § 4 ust. 3 zakaz o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy ponadto ustaleń studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin obowiązujących w dniu wejścia w życie niniejszej uchwały. Teren analizowanej działki, zgodnie ze studium obowiązującym w dniu wejścia w życie Uchwały nr XXXVII/730/13 obejmuje obszary zabudowane o zdefiniowanym przeznaczeniu cyt.: „obszary zabudowy zagrodowej oraz mieszkaniowej z usługami towarzyszącymi” oraz obszary, które mogą być przeznaczone pod zabudowę cyt.: „obszary o dominującej funkcji mieszkaniowo-usługowej”. Uwzględniając charakter planowanego przedsięwzięcia należy stwierdzić, że jego realizacja jest zgodna ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Żerków obowiązującego w dniu wejścia w życie Uchwały nr XXXVII/730/13. Ponadto z analizy przedłożonej dokumentacji nie wynika, aby przedsięwzięcie było sprzeczne z innymi zakazami obowiązującymi na terenie parku. Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia w obrębie istniejącego gospodarstwa rolnego oraz brak konieczności wycinki drzew, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na  obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie  wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

 

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Poznaniu. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by jego realizacja i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska oznaczono, jak w sentencji.

 

 

 

 

POUCZENIE

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r., poz. 2373 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

 

 

Załączono dowód opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej- wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa w kwocie 205 zł i 17 zł, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt. 2 oraz art. 5 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1923 ze zm.).

 

 

 

 

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś.>>>

 

Otrzymują:

 

  1. ................................. pełnomocnik Karolina Wesołowska-Osiałkowska ul. Wąska 26, 63-200 Cielcza;
  2. Tablica ogłoszeń –Urząd Miasta i Gminy Żerków ul. A. Mickiewicza 5,63-210 Żerków;
  3. Biuletyn Informacji publicznej na stronie Urzędu Miasta i Gminy Żerków;
  4. Strony postępowania wg. wykazu w aktach sprawy;
  5. a/a.

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w  Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań;
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie, ul. Wąska 2, 63-200 Jarocin;
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Poznaniu ul. Szewska 1,  61-760 Poznań.

Metryka

sporządzono
2022-03-09 przez Nowak Paulina
udostępniono
2022-03-09 00:00 przez Włoszczyk Zuzanna
zmodyfikowano
2022-03-09 15:14 przez Włoszczyk Zuzanna
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
151
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.