Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.27.2021.PN.10_Postanowienie stwierdzające obowiązek przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4571 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.27.2021.PN.10_Postanowienie stwierdzające obowiązek przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko

Burmistrz Miasta i Gminy

           w  Żerkowie

Żerków, dnia 13.01.2022 r.

 

 

 

 

RIGO.GOK-OŚ.6220.27.2021.PN.10

 

 

 

 

 

POSTANOWIENIE

 

       Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021r., poz. 735 ze zm.), w związku z art. 59 ust. 1 pkt 2, art. 63 ust. 1 i 4, art. 65 ust. 2 i 3, art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 55 lit. b tiret pierwsze  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), po rozparzeniu wniosku złożonego w dniu 24.11.2021 r. przez  Inwestora ........................., 63-210 Żerków w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie 18 budynków mieszkalnych jednorodzinnych w miejscowości Bieździadów, gmina Żerków, na terenie nieruchomości stanowiącej działkę nr ewid. 498/1 ark. mapy 1 obręb Bieździadów” oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu

 

postanawiam

 

I. stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzić raport  o oddziaływaniu na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie 18 budynków mieszkalnych jednorodzinnych w miejscowości Bieździadów, gmina Żerków, na terenie nieruchomości stanowiącej działkę nr ewid. 498/1 ark. mapy 1 obręb Bieździadów. Po przeanalizowaniu załączonej do pisma informacji o planowanej inwestycji stwierdzono, że projektowane przedsięwzięcie może znacząco wpływać na środowisko  i zasadne jest sporządzenie raportu w zakresie określonym w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r., poz.247 ze zm.).

II. określić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który powinien zostać sporządzony zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku  i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a ponadto winien zawierać szczegółową analizę podanych niżej zagadnień:

1. Opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:

a) charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie realizacji  i eksploatacji lub użytkowania, w tym w odniesieniu do obszarów szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne,

b) główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,

c) przewidywane rodzaje i ilości emisji, w tym odpadów, wynikające z fazy realizacji i eksploatacji lub użytkowania planowanego przedsięwzięcia,

d) informacje o różnorodności biologicznej, wykorzystywaniu zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi,

e) informacje o zapotrzebowaniu na energię i jej zużyciu,

f) informacje o pracach rozbiórkowych dotyczących przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,

g) ocenione w oparciu o wiedzę naukową ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyko związane ze zmianą klimatu;

2. Opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym:

a) elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz korytarzy ekologicznych w rozumieniu tej ustawy,

b) właściwości hydromorfologicznych, fizykochemicznych, biologicznych i chemicznych wód;

3. Wyniki inwentaryzacji przyrodniczej, przez którą rozumie się zbiór badań terenowych przeprowadzonych na potrzeby scharakteryzowania elementów środowiska przyrodniczego, jeżeli została przeprowadzona, wraz z opisem zastosowanej metodyki; wyniki inwentaryzacji przyrodniczej wraz z opisem metodyki stanowią załącznik do raportu.

4. Inne dane, na podstawie których dokonano opisu elementów przyrodniczych.

5. Opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

6. Opis krajobrazu, w którym dane przedsięwzięcie ma być zlokalizowane.

7. Informacje na temat powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych, zrealizowanych lub planowanych, dla których wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

8. Opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia, uwzględniający dostępne informacje o środowisku oraz wiedzę naukową.

9. Opis wariantów uwzględniający szczególne cechy przedsięwzięcia lub jego oddziaływania, w tym:

a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,

b) racjonalnego wariantu najkorzystniejszego dla środowiska- wraz z uzasadnieniem ich wyboru.

10. Określenie przewidywanego oddziaływania analizowanych wariantów na środowisko, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej i katastrofy naturalnej i budowlanej, na klimat, w tym emisje gazów cieplarnianych i oddziaływania istotne z punktu widzenia dostosowania do zmian klimatu, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko, a w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej, także wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

 

11. Porównanie oddziaływań analizowanych wariantów na:

a) ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze,

b) powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, i krajobraz,

c) dobra materialne,

d) zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,

e) formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszarów Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych,

f) elementy wymienione w art. 68 ust. 2 pkt 2 lit. b, jeżeli zostały uwzględnione w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub jeżeli są wymagane przez właściwy organ,

g) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-f.

12. Uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w pkt 6 i 6a.

13. Opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z:

a) istnienia przedsięwzięcia,

b) wykorzystywania zasobów środowiska,

c) emisji.

14. Opis przewidywanych działań mających na celu unikanie, zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych, wraz z oceną ich skuteczności odpowiednio na etapach realizacji, eksploatacji, użytkowania lub likwidacji przedsięwzięcia.

15. Jeżeli planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji, porównanie proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.

16. Odniesienie się do celów środowiskowych wynikających z dokumentów strategicznych istotnych z punktu widzenia realizacji przedsięwzięcia.

17. Uzasadnienie spełnienia warunków, o których mowa w art. 68 pkt 1, 3 i 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, jeżeli przedsięwzięcie wpływa na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ust. 1 tej ustawy.

18. Wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania, o którym mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich; nie dotyczy to przedsięwzięć polegających na budowie lub przebudowie drogi oraz przedsięwzięć polegających na budowie lub przebudowie linii kolejowej lub lotniska użytku publicznego.

19. Przedstawienie zagadnień w formie graficznej.

20. Przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

21. Analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem.

22. Przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego realizacji i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych, oraz informacje o dostępnych wynikach innego monitoringu, które mogą mieć znaczenie dla ustalenia obowiązków w tym zakresie.

23. Wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport.

24. Streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu.

25. Datę sporządzenia raportu, imię, nazwisko i podpis autora, a w przypadku gdy wykonawcą raportu jest zespół autorów - imię, nazwisko i podpis kierującego tym zespołem oraz imiona, nazwiska i podpisy członków zespołu autorów.

26. Oświadczenie autora, a w przypadku gdy wykonawcą raportu jest zespół autorów - kierującego tym zespołem, o spełnieniu wymagań, o których mowa w art. 74a ust. 2, stanowiące załącznik do raportu.

27. Źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.

28. Z zakresu ochrony przyrody i bioróżnorodności:

1. Przedstawienie rzetelnego opisu szaty roślinnej terenu przedsięwzięcia. Należy także wskazać stwierdzone chronione, rzadkie lub zagrożone wyginięciem gatunki roślin, zwierząt i grzybów.

2. Przedstawienie analizy wpływu przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze i krajobraz Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego.

3. Odniesienie się do wszystkich zakazów obowiązujących na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego.

4. Odniesienie się do celów, dla których powołano Żerkowsko-Czeszewski Park Krajobrazowy wynikających z ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz szczególnych celów ochrony w Żerkowsko-Czeszewskim Parku Krajobrazowym.

5. Odniesienie się do celów dla których utworzono obszar chronionego krajobrazu „Szwajcaria Żerkowska”.

6. Przedstawienie wpływu przedsięwzięcia na krajobraz, w tym na jego elementy mające znaczenie kulturowe, historyczne lub archeologiczne z wskazaniem źródła tych informacji.

7. Przedstawienie propozycji zastosowania środków ograniczających potencjalny negatywny wpływ przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze i krajobraz na etapie realizacji i eksploatacji inwestycji

8. Ocenienie wpływu planowanego przedsięwzięcia na bioróżnorodność i wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie wpłynie na utratę różnorodności gatunków, w tym gatunków chronionych na mocy przepisów dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej oraz czy wpłynie na bogactwo gatunków lub skład gatunkowy siedlisk na badanym obszarze.

29. Z zakresu ochrony klimatu wyjaśnienie, w jaki sposób przedsięwzięcie może wpłynąć na zmiany klimatu i czy przewidziano rozwiązania łagodzące te zmiany, a także dokonanie oceny odporności przedsięwzięcia na przewidywane zmiany klimatu, tj. wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie będzie przystosowane do postępujących zmian klimatu uwzględniając elementy związane z klęskami żywiołowymi np. silne wiatry, suszę, pożary, fale upałów i mrozów, powodzie, nawalne deszcze i burze, intensywne opady śniegu i proszę opisać ewentualne działania minimalizujące.

34. Ustalenie rodzaju oddziaływania planowanego przedsięwzięcia, jego skali oraz skutków na konkretne, zidentyfikowane na terenie JCWP przedmioty ochrony obszarów chronionych od wód zależnych, które wyszczególnione zostały w Planie Gospodarowania Wodami na Obszarze Dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967).

W raporcie należy przedstawić konkretne przedmioty ochrony obszaru chronionego zależnego od wód (ustalone dla Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego) oraz określone dla niego cele środowiskowe i na tej podstawie dokonać szczegółowej oceny wpływu planowanej inwestycji na te przedmioty.

Analizę potencjalnych oddziaływań i ich skutki środowiskowe należy przedstawić w formie opisowej wraz z merytorycznym uzasadnieniem i odpowiednimi wnioskami wynikającymi z tej analizy. W przypadku stwierdzenia braku znaczących oddziaływań na cele środowiskowe, informację taką należy odpowiednio uzasadnić.

35. Ustalenie zgodności planowanej inwestycji z celami ochrony oraz zakazami obowiązującymi na obszarze Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego w granicy którego usytuowane zostanie ww. przedsięwzięcie, ze wskazaniem konkretnych rozwiązań ograniczających negatywny wpływ inwestycji na krajobraz.

36. Wskazanie lokalizacji ww. inwestycji w odniesieniu do jednolitych części wód powierzchniowych  i podziemnych (z przypisaniem im właściwego kodu i nazwy) wraz ze szczegółowym uzasadnieniem jej ewentualnego wpływu bądź jego braku (na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji) na możliwość nieosiągnięcia celów środowiskowych określonych dla tych wód w Planie Gospodarowania Wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) oraz w art. 56, 57 i 59 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 2233).

W raporcie należy dokonać szczegółowej analizy wpływu poszczególnych etapów inwestycji na cele środowiskowe określone dla każdej jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) i jednolitej części wód podziemnych (JCWPd), występującej na tym terenie (a z ustaleń tut. Organu wynika, że na obszarze inwestycyjnym występują dwie JCWP i dwie JCWPd) i przywołując konkretne rozwiązania techniczne podjęte przez Inwestora uzasadnić czy realizacja zamierzenia może zagrażać osiągnięciu celów środowiskowych, czy też nie.

37. Określenie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia (na etapie jego realizacji, eksploatacji i likwidacji) na środowisko gruntowo - wodne ze wskazaniem konkretnych rozwiązań chroniących je przed ewentualnym zanieczyszczeniem, w tym celu należy:

− podać źródło zaopatrzenia inwestycji w wodę oraz przewidywaną wielkość zapotrzebowania na wodę (w m3/dobę) z rozgraniczeniem na cele, na które będzie ona pobierana;

− opisać sposoby zabezpieczenia środowiska gruntowo – wodnego w trakcie realizacji inwestycji;

− opisać usytuowanie przedsięwzięcia względem cieków powierzchniowych oraz wód podziemnych, w szczególności wziąć pod uwagę ścisły kontakt hydrauliczny wód powierzchniowych z wodami podziemnymi;

− przedstawić usytuowanie projektowanego przedsięwzięcia w stosunku do najbliżej zlokalizowanych ujęć wód podziemnych wraz z ich strefami ochronnymi;

− opisać możliwy wpływ przedsięwzięcia na wszystkie komponenty środowiska hydrogeologicznego oraz przedstawić rozwiązania mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu planowanej inwestycji;

− wskazać wszystkie rodzaje ścieków, które będą powstawać na terenie przedsięwzięcia, ich ilości (w m3/rok) oraz przedstawić sposób ich odprowadzania;

− dokładnie opisać sposób postępowania z wodami opadowymi i roztopowymi po realizacji planowanego przedsięwzięcia.

 

 

UZASADNIENIE

W dniu 24.11.2021 r.  do Urzędu Miasta i Gminy w Żerkowie wpłynął wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie 18 budynków mieszkalnych jednorodzinnych w miejscowości Bieździadów, gmina Żerków, na terenie nieruchomości stanowiącej działkę nr ewid. 498/1 ark. mapy 1 obręb Bieździadów.

Projektowane przedsięwzięcie:

polegać będzie na budowie 18 budynków mieszkalnych jednorodzinnych w miejscowości Bieździadów, gmina Żerków, na terenie nieruchomości stanowiącej działkę nr ewid. 498/1 ark. mapy 1 obręb Bieździadów. Przewiduje się realizację budynków z garażami w bryle wraz z wykonaniem niezbędnych utwardzeń i dróg wewnętrznych. Łączna powierzchnia terenu, który ulegnie przekształceniu w wyniku realizacji inwestycji wynosić będzie 21 930,00 m2, w tym: powierzchnia zabudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych – 3 600,00 m2, powierzchnia utwardzenia – 4 344,00 m2 oraz powierzchnia biologicznie czynna – 13 986,00 m2. Projektowane budynki będą budynkami o powierzchni zabudowy wynoszącej max. 200,00 m2 oraz powierzchni użytkowej wynoszącej max. 300,00 m2. Planowane budynki będą posiadały max. 2 kondygnacje nadziemne, z dachami dwu lub wielospadowymi, z możliwością zastosowania dachów płaskich. Technologia budowy tradycyjna, ławy fundamentowe żelbetowe, ściany fundamentowe z bloczków betonowych, ściany murowane z elementami żelbetowymi, dach więźba tradycyjna drewniana lub stropodachy płaskie o konstrukcji żelbetowej (prefabrykowanej), ocieplenie budynków styropianem lub wełną.

Teren przeznaczony pod przedsięwzięcia zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobrazu o nazwie Szwajcaria Żerkowska, który obecnie nie ma obowiązujących zakazów oraz na obszarze Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, który ma obowiązujące zakazy. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300053 i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalone o 4,5 km od przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie ornym i jego realizacja nie będzie się wiązać z wycinką drzew i krzewów. W odległości co najmniej 100 m od granic działki brak cieków i zbiorników wodnych. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt. 1 Uchwały nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 września 2013 r. w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego (Dz.Urz.Woj.Wiel. z 2013 r., poz. 5747), zmienionego Uchwałą nr XXIX/754/17 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 27 marca 2017 r. na terenie parku krajobrazowego obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

W dniu wejścia w życie ww. uchwały nie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098, z późn. zm.), cyt.: „zakaz o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko nie jest obowiązkowe i procedura oceny oddziaływania na środowisko wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyrodę i krajobraz parku krajobrazowego”. Raport oddziaływania na środowisko powinien zawierać obecny opis zagospodarowania przestrzennego, opis szaty roślinnej, a także informacje o stwierdzonych chronionych, rzadkich lub zagrożonych wyginięciem gatunkach roślin, zwierząt, w tym ptaków lęgowych i grzybów, w tym porostów. Raport także powinien zawierać opis wpływu przedsięwzięcia na poszczególne elementy środowiska przyrodniczego i krajobraz Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, a także przewidziane działania minimalizujące negatywny wpływ przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze. W raporcie należy także odnieść się do wszystkich zakazów obowiązujących na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego oraz odnieść się do celów tworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego wynikającego z ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz szczególnych celów ochrony w Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, a także do celów dla których wyznaczono obszar chronionego krajobrazu „Szwajcaria Żerkowska”.

Z uwagi, iż na ww. obszarach chronionych występują przedmioty ochrony zależne od wód, w raporcie należy przedstawić szczegółową analizę wpływu planowanej inwestycji na te przedmioty. Należy też wskazać konkretne rozwiązania ograniczające negatywny wpływ inwestycji na krajobraz.

Mając na uwadze fakt, że realizacja i eksploatacja planowanej inwestycji może nieść za sobą ryzyko zanieczyszczenia gruntu i wód podziemnych, dlatego raport powinien wskazywać usytuowanie przedsięwzięcia względem zlewni i jednolitych części wód oraz identyfikować konkretne cele środowiskowe określone dla jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych, na terenie których będzie realizowane. Powinien też określać, czy i w jaki sposób inwestycja będzie oddziaływać na te cele. W opracowywanej dokumentacji należy przedstawić oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na każdym jego etapie (tj. realizacji, eksploatacji i likwidacji) na środowisko gruntowo – wodne i podać konkretne rozwiązania chroniące je przed ewentualnym zanieczyszczeniem.

Dokładna analiza parametrów projektowanego przedsięwzięcia dokonana w oparciu o szczegółowe uwarunkowania środowiskowe i terenowe pozwoli na określenie skutecznych warunków, mających na celu zabezpieczenie środowiska przed negatywnym wpływem ww. inwestycji. Przeprowadzenie oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko pozwoli również na weryfikację skuteczności rozwiązań projektowych i organizacyjnych mających na celu ograniczenie wpływu zamierzenia inwestycyjnego na środowisko zarówno na etapie jego realizacji, eksploatacji jak i likwidacji.

Zatem raport powinien zostać wykonany zgodnie z art. 66 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko i powinien dodatkowo zawierać szczegółowe informacje w zakresie aspektów przedstawionych w pkt 28 – 37 sentencji niniejszego postanowienia.

Informacje zawarte w raporcie powinny zostać opracowane stosownie do stanu współczesnej wiedzy i uwzględniać obecnie obowiązujące przepisy prawa, natomiast poszczególne zagadnienia określone w zakresie raportu należy przedstawić w sposób czytelny, poparty stosownymi analizami oraz załącznikami kartograficznymi i graficznymi.

Mając na uwadze powyższe, w celu szczegółowego rozpoznania zakresu i jednoznacznego określenia oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, stwierdza się potrzebę opracowania raportu oddziaływania w zakresie przedstawionym w sentencji.

Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia sporządzonej przez IKS PROJEKT ul. Opłotki 6, 63-200 Jarocin, należało stwierdzić, że  wnioskowana inwestycja zgodna jest z  § 3 ust. 1 pkt 55 lit. b) tiret pierwsze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839).

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem znak: RIGO.GOK-OŚ.6220.27.2021.PN.5 z dnia 29.11.2021 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wnioskowanego przedsięwzięcia informując o możliwości zapoznania się z aktami sprawy.

W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,  przekazując w załączeniu wniosek o wydanie decyzji wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia, mapą, wypisem z rejestru gruntów, zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych (płyta cd). Burmistrz Miasta i Gminy Żerków wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia.

Dnia 03.12.2021 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło wezwanie Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu do uzyskania od Inwestora i złożenia dodatkowych wyjaśnień z dnia 02.12.2021 r. znak sprawy PO.ZZŚ.3.435.393.2021.JS, oraz informacja, że wydanie opinii w przedmiotowej sprawie nastąpi w terminie 14 dni  od otrzymania wyjaśnień.

W dniu 07.12.2021 r. Burmistrz Miasta i Gminy Żerków wezwał Inwestora do złożenia wyjaśnień do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu.

Dnia 10.12.2021 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło wezwanie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 10.12.2021r., na które zostało przekazana odpowiedz pismem nr  RIGO.GOK-OŚ.6220.27.2021.PN.7 z dnia 14.12.2021 r. 

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem z dnia 14.12.2021 r. wysłał dodatkowe wyjaśnienia do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu, które wpłynęło do tut. Urzędu 14.12.2021 r.

W toku prowadzonego postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, dnia 17.12.2021 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło pismo znak: ON.NS.9011.2.48.2021 z dnia 17.12.2021r., w której Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie poinformował, że nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Dnia 20.12.2021 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło Postanowienie Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu znak: PO.ZZŚ.2.435.393.2021.JS w którym stwierdza, że dla ww. przedsięwzięcia stwierdza potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko oraz określa zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Dnia 22.12.2021 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 22.12.2021 r., znak: WOO-I.4220.73.2021.ES.2, w którym tamtejszy Organ postanowił wyrazić opinię, że dla ww. przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i określenia zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko.

W dniu 24.12.2021 r. Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem znak: RIGO.GOK-OŚ.6220.27.2021.PN.9 z dnia 24.12.2021 r. zawiadomił Strony postepowania o wydanych opiniach.

W związku z powyższym Burmistrz Miasta i Gminy Żerków uznał za konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i określił zakres raportu, który winien w całości uwzględniać wymogi art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, winien zawierać szczegółową analizę zagadnień wskazanych w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu.

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w osnowie.

 

 

 

POUCZENIE

 

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronom zażalenie za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu w terminie 7 dni od dnia jego odbioru.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

 

  1. ......................................, 63-210 Żerków;
  2. Sołtys wsi Bieździadów Katarzyna Siemiątkowska Bieździadów 19,63-210 Żerków- do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń);
  3. a/a.

 

 

 

Do wiadomości:

 

 

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu;
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie;
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu.

 

 

 

Opublikowano:

 

  1. Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Żerków;
  2. Tablica ogłoszeń Urzędu Gminy Żerków.

Metryka

sporządzono
2022-01-13 przez Nowak Paulina
udostępniono
2022-01-13 00:00 przez Włoszczyk Zuzanna
zmodyfikowano
2022-01-13 12:15 przez Włoszczyk Zuzanna
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
109
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.