Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.21.2021PN.8 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce o nr ewidencyjnym 51/2, obręb Ludwinów - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4511 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.21.2021PN.8 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce o nr ewidencyjnym 51/2, obręb Ludwinów

                                                                                                                                      Żerków, dnia 15.12.2021 r.

RIGO.GOK-OŚ.6220.21.2021PN.8                                                                             

 

 

 

DECYZJA

 

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), w związku z art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora p. Henryka Karlińskiego Ludwinów 50, 63-210 Żerków, pełnomocnik Maria Mateja ul. Wyścigowa 56F pok. 26, 53-012 Wrocław w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce o nr ewidencyjnym 51/2, obręb Ludwinów, gmina Żerków”:

 

  1. Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko

 

oraz

 

  1. Określam warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
  1. W związku z realizacją przedsięwzięcia nie prowadzić wycinki drzew i krzewów.
  2. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.
  3. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.
  4. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta      niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
  5. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.
  6. Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnych elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.
  7. Koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni  prowadzić na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w okresie od 1-15      sierpnia oraz od 1 listopada do 15 lutego.
  8. Nie stosować nawozów sztucznych i chemicznych środków roślin.
  9. W porze nocnej nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia.
  10. Planowane przedsięwzięcie zrealizować bez ingerowania w przebieg istniejących rowów melioracyjnych, a w przypadku kolizji      elementów planowanej instalacji z urządzeniami drenarskimi prace inżynieryjne realizować w uzgodnieniu z zarządcą sieci melioracyjnej.
  11. Transformatory umieścić w kontenerach o szczelnych posadzkach. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, wyposażyć je w szczelne misy mogącą pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości      po ewentualnej akcji gaśniczej.
  12. W przypadku mycia paneli fotowoltaicznych stosować czystą wodę bez dodatku detergentów. Dopuszcza się stosowanie środków      biodegradowalnych obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń.
  13. Prace budowlane i ruch pojazdów ograniczyć do pory dnia  tj. godz. 6:00-22:00.
  14. Do realizacji przedmiotowej inwestycji stosować urządzenia i sprzęt budowlany sprawny technicznie, spełniający wymogi      dopuszczające go do użytku; rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu musi zapewnić ochronę środowiska gruntowo – wodnego przed zanieczyszczeniem.
  15. Plac budowy wyposażyć w odpowiednią ilość sorbentów, a ewentualne wycieki z maszyn budowlanych natychmiastowo neutralizować przy      ich użyciu; zanieczyszczony grunt przekazać do unieszkodliwienia uprawnionym podmiotom.
  16. Naprawy wykorzystywanego sprzętu dokonywać w miejscach do tego przystosowanych.
  17. Na trenie inwestycji nie przechowywać paliw lub innych substancji mogących zanieczyścić wody powierzchniowe lub podziemne.
  18. Wszelkie prace ziemne wykonywać w sposób zapewniający ochronę gruntu i wód podziemnych przed zanieczyszczeniem.
  19. Pod instalację fotowoltaiczną o mocy do 2 MW przeznaczyć do 3,0 ha na działce ewid. nr 51/2 obręb Ludwinów, gm. Żerków;
  20. W przypadku wystąpienia kolizji projektowanej instalacji z urządzeniami drenarskimi wykonać ich przebudowę w celu      zachowania ciągłości sieci.
  21. Ścieki bytowe powstające na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia, pochodzące od pracowników prowadzących montaż   farmy odprowadzać do przenośnych zbiorników bezodpływowych, a następnie zapewnić ich systematyczny wywóz przez uprawnione podmioty.
  22. Odpady należy magazynować w sposób selektywny, w pojemnikach lub kontenerach  i sukcesywnie wywozić z placu budowy przez wyspecjalizowane podmioty.
  23. Wody opadowe i roztopowe z terenu nowoprojektowanej elektrowni odprowadzać w sposób niezorganizowany w grunt.
  24. Po zakończeniu robót budowlano – montażowych teren inwestycji należy uporządkować.

 

 

 

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE

W dniu 11.10.2021 r. został złożony wniosek przez Inwestora ........................... pełnomocnik Maria Mateja ul. Wyścigowa 56F pok. 26, 53-012 Wrocław o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce o nr ewidencyjnym 51/2, obręb Ludwinów, gmina Żerków” zgodnie z myśl § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: b) 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a - przy czym przez powierzchnię zabudowy rozumie się powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia w wyniku realizacji przedsięwzięcia”. Zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany. 

Wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Karta informacyjna przedsięwzięcia dla planowanej inwestycji została sporządzona 08.10.2021 roku przez p. Marię Mataję.

Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie pismem nr ON-NS.9011.2.37.2021 z dnia 02.11.2021 r. (data wpływu 02.11.2021 r.) wyraził opinię, że dla ww. przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu opinią nr PO.ZZŚ.2.435.322.2021.JS z dnia 19.10.2021 r. (data wpływu 20.10.2021 r.), nie stwierdza potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-IV.4220.1706.2021.AR.2 z dnia 16.11.2021 r. (data wpływu 16.11.2021 r.) wydał opinię, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu. Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, Burmistrz Miasta i Gminy Żerków  na podstawie art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), poinformował strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebranymi w toku postępowania materiałami dla ww. przedsięwzięcia oraz o możliwości wypowiedzenia się co do złożonych materiałów w terminie 7 dni od dnia doręczenia wskazanej informacji. W określonym terminie żadna ze stron postępowania nie wniosła uwag ani wniosków.

Po wnikliwej analizie wniosku Burmistrz Miasta i Gminy Żerków stwierdził, że zebrane materiały są wystarczające i biorąc pod uwagę opinie ww. organów opiniujących, odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W decyzji wzięto pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) i przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie polegać na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 2 MW na działce nr ewid. 51/2, obręb Ludwinów, gmina Żerków o powierzchni 4,48 ha. W ramach realizacji przedsięwzięcia, Wnioskodawca przewiduje użycie modułów fotowoltaicznych zainstalowanych na stelażach wykonanych z kompozytów, aluminium lub ze stali. W celu wyeliminowania zacienienia modułów, między poszczególnymi rzędami zastosowany zostanie odstęp w granicach 5-12 m. Stelaże montowane będą za pomocą kotew wbitych w ziemię. Planuje się posadowienie do 6000 szt. modułów  z panelami oraz montaż max. 2 kontenerowych stacji transformatorowych. Wnioskodawca przewiduje montaż do 20 inwerterów jako standardowych jednostek centralnych lub  zastosowanie niestandardowych jednostek indywidualnych w ilości posadowionych modułów. Na terenie przedsięwzięcia Wnioskodawca planuje wyznaczenie dróg wewnętrznych o nawierzchni z kruszywa. Teren farmy zostanie ogrodzony i zostanie na nim zainstalowany system kontroli wizyjnej. Jak wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) przyłączenie farmy do sieci elektroenergetycznej odbędzie się za pomocą podłączenia do linii średniego napięcia przebiegającej przez teren inwestycji.

Elektrownia fotowoltaiczna w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska, odnosząc się do przepisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Jedynie na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.

Źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Prace budowlane oraz ruch pojazdów na etapie realizacji przedsięwzięcia będą prowadzone w porze dnia. Z uwagi na sąsiedztwo terenów podlegających ochronie akustycznej powyższe znalazło odzwierciedlenie w warunkach niniejszej decyzji. Na etapie eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia źródłem emisji hałasu będą inwertery oraz urządzenia elektryczne znajdujące się w stacjach transformatorowych. Z KIP wynika, że panele fotowoltaiczne i inwertery nie będą wymagały chłodzenia mechanicznego. Także w odniesieniu do stacji transformatorowych nie planuje się zastosowania wentylatorów. Biorąc powyższe pod uwagę, nie przewiduje się, aby realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia mogła wiązać się z przekroczeniami dopuszczalnych poziomów hałasu i pól elektromagnetycznych w środowisku, określonych w przepisach szczegółowych.

W związku z przepisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138). Ponadto uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie atesty i certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co wpłynie na mitygację zmian klimatu.

Ustalono, że dwie najbliżej położone i planowane do realizacji inne elektrownie słoneczne położone są w odległości ok. 1 km od inwestycji. Uwzględniając powyższe, biorąc pod uwagę charakter przedsięwzięcia, złożoność oddziaływania oraz realizację zgodnie z warunkami wskazanymi w niniejszej decyzji, nie przewiduje się znaczącego skumulowanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko.

Ustalono, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę. Instalacje fotowoltaiczne należą do obiektów bezobsługowych i w związku z tym do ich prawidłowego funkcjonowania nie jest wymagane utworzenie zaplecza socjalnego wraz z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną. Ścieki bytowe wytwarzane na etapie realizacji przedsięwzięcia gromadzone będą w przenośnych toaletach i przekazywane do dalszego zagospodarowania uprawnionym podmiotom. Wnioskodawca przewiduje zastosowanie modułów pokrytych powłoką hydrofobową umożliwiającą utrzymanie ich w czystości podczas opadów atmosferycznych. W przypadku konieczności awaryjnego czyszczenia powierzchni paneli wykorzystana ma być czysta woda ewentualnie z dodatkiem środków biodegradowalnych. Woda na ten cel dowożona będzie beczkowozami. Z KIP wynika, że wody opadowe i roztopowe będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu. Wnioskodawca wskazał w KIP, iż przewiduje zastosowanie transformatorów suchych (żywicznych) lub olejowych. W przypadku konieczności zastosowania transformatorów olejowych, zamontowane zostaną pod nimi szczelne misy olejowe mogące w przypadku awarii pomieścić cały olej znajdujący się w transformatorze. Przyjęte przez Wnioskodawcę rozwiązania ograniczające potencjalny negatywny wpływ na środowisko gruntowo-wodne zostały zawarte w warunkach wskazanych w niniejszej decyzji.

Ustalono, że gospodarowanie odpadami na etapie realizacji i eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą roboty ziemne oraz prace związane z montażem paneli. Wytwarzane będą głównie odpady budowlane. Zostaną wyznaczone miejsca magazynowania odpadów pozwalające na ich selektywne magazynowanie. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Powstawać będą jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli oraz ewentualnymi pracami remontowymi, które należy zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, które nie powinny być magazynowane na terenie elektrowni, tylko na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania. Na etapie ewentualnej likwidacji przedsięwzięcia Wnioskodawca wskazał, że wytwarzane w trakcie prac rozbiórkowych odpady przekazane będą zewnętrznym, wyspecjalizowanym firmom, posiadającym odpowiednie zezwolenia do ich dalszego zagospodarowania. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

Na podstawie KIP ustalono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany w pobliżu obszarów wodno-błotnych. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie znajduje się na terenie obszarów objętych ochroną, w tym stref ochronnych ujęć wód. Nie znajduje się również w granicy obszarów wybrzeży i środowiska morskiego, obszarów górskich, leśnych oraz przylegających do jezior. W otoczeniu przedsięwzięcia brak cieków i zbiorników wodnych, natomiast występują rowy melioracyjne. W związku z powyższym zobowiązano Wnioskodawcę, aby nie ingerował w przebieg istniejących rowów melioracyjnych, a w przypadku kolizji elementów planowanej instalacji z urządzeniami drenarskimi prace inżynieryjne realizował w uzgodnieniu z zarządcą sieci melioracyjnej. Z KIP nie wynika, że przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej oraz na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.

Analiza dostępnych źródeł kartograficznych wykazała, że planowane przedsięwzięcie znajduje się poza obszarem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych (GZWP).

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś, ustalono, że hydrograficznie działka inwestycyjna zlokalizowana jest na obszarze dorzecza Odry, w regionie wodnym Warty, w granicach obszaru Jednolitej Części Wód Powierzchniowych: JCWP o kodzie PLRW600016185274 – Dopływ z Ludwinowa, a także w granicach Jednolitej Części Wód Podziemnych JCWPd o kodzie PLGW600061.

Stan JCWPd o kodzie PLGW600061 oceniono jako dobry pod względem ilościowym, jak i pod względem chemicznym. Ocenę ryzyka nieosiągnięcia dobrego stanu chemicznego i ilościowego określono jako „niezagrożona”. Cele środowiskowe dla JCWPd zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) to zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń, zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu oraz ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnianie równowagi między poborem, a zasilaniem tych wód, tak aby utrzymać ich dobry stan.

Zasoby JCWPd PLGW600061 podlegają ochronie z uwagi na ich wykorzystywanie do celów zaopatrzenia ludności w wodę do picia. Inwestycja nie znajduje się w strefie ochrony bezpośredniej ani pośredniej ujęć wody.

JCWP o kodzie PLRW600016185274 – Dopływ z Ludwinowa ma status naturalnej część wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych.

Z przedstawionej charakterystyki przedsięwzięcia nie wynikają presje mogące oddziaływać na stan części wód lub zagrażające osiągnięciu ustalonych dla nich celów środowiskowych, a zastosowane środki minimalizujące ewentualny negatywny wpływ na środowisko gruntowo – wodne zapewnią jego ochronę. Zatem, mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz skalę oddziaływania przedsięwzięcia, przy założeniu realizacji określonych                        w sentencji warunków mających ograniczyć jego negatywne oddziaływanie nie stwierdza się prawdopodobieństwa oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód w zakresie stwarzającym zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 poz. 1967).

Stwierdzono, iż eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.

Stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098). Najbliżej położonym obszarem chronionym jest Żerkowsko-Czeszewski Park Krajobrazowy, oddalony o 0,35 km, a najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Ostoja Nadwarciańska PLH300009, oddalony o 7,7 km i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalone o 8,2 km od przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie ornym i jego realizacja, jak wskazał wnioskodawca, nie będzie się wiązać z wycinką drzew i krzewów. W związku z tym, iż wzdłuż granic działki rosną pojedyncze drzewa i krzewy, w celu ochrony istniejącej szaty roślinnej i krajobrazu nałożono w niniejszej decyzji warunek, aby w związku z realizacją przedsięwzięcia nie prowadzić wycinki drzew i krzewów. W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się grunty rolne, zadrzewienia śródpolne oraz rów melioracyjny przepływający wzdłuż południowo-zachodniej granicy działki. W KIP nie wskazano jednoznacznie sposobu zagospodarowania powierzchni elektrowni na etapie jej eksploatacji. Celem ochrony lokalnej bioróżnorodności nałożono warunek w przypadku obsiewu powierzchni biologicznie czynnej elektrowni nie wykorzystać roślin gatunków obcych. Aby ograniczyć powierzchniowy spływ biogenów i substancji chemicznych nałożono warunek, aby nie stosować nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin. W celu ochrony ptaków lęgowych oraz w związku z lokalizacją w pobliżu planowanego przedsięwzięcia rowu melioracyjnego, nałożono warunek koszenia roślinności na etapie eksploatacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca oraz warunek koszenia terenu elektrowni na etapie eksploatacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków krajobrazu rolniczego oraz poza okresem migracji płazów. Wiosenny okres migracji dla większości gatunków płazów w Polsce przypada przeciętnie od 15 lutego do końca maja, natomiast jesienny okres migracji przypada przeciętnie od 15 sierpnia do końca października. Nałożono także warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, roślinom zawiązywanie nasion, a także pozwoli ograniczyć zacienienie paneli słonecznych przez roślinność. W celu ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz w celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w niniejszej decyzji nałożono warunek regularnych kontroli wykopów, uwalniania uwięzionych w nich zwierząt oraz warunek wykonania ażurowego ogrodzenia bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem. Aby zmniejszyć efekt olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej, co ograniczy negatywne oddziaływanie na ptaki. W celu minimalizacji oddziaływania na ludzi i przyrodę ożywioną nałożono warunek rezygnacji z ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej. Dwie inne najbliżej położone i planowane do realizacji elektrowni słoneczne położone są w odległości ok. 1 km w kierunku południowo-wschodnim i południowo-zachodnim. Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na gruncie ornym oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na  obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by jego realizacja i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska oznaczono, jak w sentencji.

 

 

POUCZENIE

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r., poz. 247 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

 

 

Załączono dowód opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej- wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa w kwocie 205 zł i 17 zł, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt. 2 oraz art. 5 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 ze zm.).

 

 

 

 

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś.

 

Otrzymują:

 

  1. ........................................., pełnomocnik Maria Mateja ul. Wyścigowa 56F pok. 26, 53-012 Wrocław;
  2. Tablica ogłoszeń –Urząd Miasta i Gminy Żerków ul. A. Mickiewicza 5,63-210 Żerków;
  3. Biuletyn Informacji publicznej na stronie Urzędu Miasta i Gminy Żerków;
  4. Strony postępowania wg. wykazu w aktach sprawy;
  5. a/a.

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w  Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79,60-529 Poznań;
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie, ul. Wąska 2, 63-200 Jarocin;
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu ul. Skarszewska 42A, 62-800 Kalisz.

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do Decyzji nr RIGO.GOK-  OŚ.6220.21.2021PN.8                                                                              

z dnia 15.12.2021 r.

 

 

 

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

 

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działce o nr ewidencyjnym 51/2, obręb Ludwinów, gmina Żerków.

Powierzchnia działki nr ewidencyjny 51/2 wynosi 4,4800 ha i stanowi grunty orne klas bonitacyjnych RIVb, RV. Ponadto, część działki inwestycyjnej sklasyfikowana jest w ewidencji gruntów jako grunty pod rowami W. Obecnie teren, na którym planuje się realizację inwestycji jest wykorzystywany rolniczo. Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie nieruchomości stanowiącej działkę o nr ewidencyjnym 51/2 ark. mapy 2, obręb Ludwinów, gmina Żerków. Teren planowanej inwestycji nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Najbliższy budynek mieszkalny od planowanej inwestycji na działce nr ewidencyjny 51/2 znajduje się w odległości 370,0 m (działka nr ewidencyjny 117) natomiast najbliższy budynek gospodarczy znajduje się na działce nr ewidencyjny 117 w odległości 314,00 m. 

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie elektrowni słonecznej o mocy łącznej do                  2 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie użytkowanym rolniczo, na działce ewid. 51/2 obręb Ludwinów, gm. Żerków. Zgodnie z KIP panele usytuowane będą na powierzchni do 3 ha. Instalacja solarna składać się będzie z następujących, niezbędnych do funkcjonowania farmy fotowoltaicznej elementów: zespołu paneli fotowoltaicznych (do 6 000 szt.), stelaży stalowych, inwerterów, do dwóch kontenerowych stacji transformatorowych, przyłączy elektroenergetycznych, kablowych linii elektroenergetycznych niskiego, średniego                        i wysokiego napięcia, ogrodzenia oraz niezbędnej infrastruktury towarzyszącej. Na obszarze inwestycji nie projektuje się wykonania fundamentów pod konstrukcję paneli fotowoltaicznych. Ogniwa fotowoltaiczne zamontowane zostaną na skręcanym szkielecie stalowym bądź aluminiowym. Szkielety będą wbijane bezpośrednio w grunt. Po wykonaniu instalacji, w czasie eksploatacji elektrowni, teren biologicznie czynny zostanie zachowany. W ramach przedsięwzięcia planuje się również budowę drogi dojazdowej i placu manewrowego o nawierzchni utwardzonej, przepuszczalnej.

Teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098). Najbliżej położonym obszarem chronionym jest Żerkowsko-Czeszewski Park Krajobrazowy, oddalony o 0,35 km, a najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Ostoja Nadwarciańska PLH300009, oddalony o 7,7 km i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalone o 8,2 km od przedsięwzięcia.  

 

 

 

Metryka

sporządzono
2021-12-15 przez Nowak Paulina
udostępniono
2021-12-15 00:00 przez Włoszczyk Zuzanna
zmodyfikowano
2021-12-15 11:56 przez Włoszczyk Zuzanna
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
100
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.