Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.18.2020.PN.10 - Postanowienie stwierdzające obowiązek przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko. - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4499 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.18.2020.PN.10 - Postanowienie stwierdzające obowiązek przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Burmistrz Miasta i Gminy

           w  Żerkowie

Żerków, dnia 06.12.2021 r.

 

 

 

 

RIGO.GOK-OŚ.6220.18.2021.PN.10

 

 

 

POSTANOWIENIE

 

       Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021r., poz. 735 ze zm.), w związku z art. 59 ust. 1 pkt 2, art. 63 ust. 1 i 4, art. 65 ust. 2 i 3, art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), a także na podstawie § 3 ust. 2 pkt 2 w związku § 3 ust. 1 pkt 104  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), po rozparzeniu wniosku złożonego w dniu 21.09.2021 r. przez  Inwestora .........................................................w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Rozbudowie gospodarstwa rolnego w miejscowości Szczonów, na dz. o nr ewid. 155 arkusz mapy nr 1 obręb Pogorzelica – Szczonów” oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu

 

postanawiam

 

I. stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzić raport o oddziaływaniu na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego rozbudowie gospodarstwa rolnego w miejscowości Szczonów, na dz. o nr ewid. 155 arkusz mapy nr 1 obręb Pogorzelica – Szczonów. Po przeanalizowaniu załączonej do pisma informacji o planowanej inwestycji stwierdzono, że projektowane przedsięwzięcie może znacząco wpływać na środowisko  i zasadne jest sporządzenie raportu w zakresie określonym w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r., poz.247 ze zm.).

II. określić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który powinien zostać sporządzony zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku  i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a ponadto winien zawierać szczegółową analizę podanych niżej zagadnień:

1. Opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:

a) charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania, w tym w odniesieniu do obszarów szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne,

b) główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,

c) przewidywane rodzaje i ilości emisji, w tym odpadów, wynikające z fazy realizacji i eksploatacji lub użytkowania planowanego przedsięwzięcia,

d) informacje o różnorodności biologicznej, wykorzystywaniu zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi,

e) informacje o zapotrzebowaniu na energię i jej zużyciu,

f) informacje o pracach rozbiórkowych dotyczących przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,

g) ocenione w oparciu o wiedzę naukową ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyko związane ze zmianą klimatu;

2. Opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym:

a) elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz korytarzy ekologicznych w rozumieniu tej ustawy,

b) właściwości hydromorfologicznych, fizykochemicznych, biologicznych i chemicznych wód;

3. Wyniki inwentaryzacji przyrodniczej, przez którą rozumie się zbiór badań terenowych przeprowadzonych na potrzeby scharakteryzowania elementów środowiska przyrodniczego, jeżeli została przeprowadzona, wraz z opisem zastosowanej metodyki; wyniki inwentaryzacji przyrodniczej wraz z opisem metodyki stanowią załącznik do raportu.

4. Inne dane, na podstawie których dokonano opisu elementów przyrodniczych.

5. Opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

6. Opis krajobrazu, w którym dane przedsięwzięcie ma być zlokalizowane.

7. Informacje na temat powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych, zrealizowanych lub planowanych, dla których wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

8. Opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia, uwzględniający dostępne informacje o środowisku oraz wiedzę naukową.

9. Opis wariantów uwzględniający szczególne cechy przedsięwzięcia lub jego oddziaływania, w tym:

a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,

b) racjonalnego wariantu najkorzystniejszego dla środowiska- wraz z uzasadnieniem ich wyboru.

10. Określenie przewidywanego oddziaływania analizowanych wariantów na środowisko, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej i katastrofy naturalnej i budowlanej, na klimat, w tym emisje gazów cieplarnianych i oddziaływania istotne z punktu widzenia dostosowania do zmian klimatu, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko, a w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej, także wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

11. Porównanie oddziaływań analizowanych wariantów na:

a) ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze,

b) powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, i krajobraz,

c) dobra materialne,

d) zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,

e) formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszarów Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych,

f) elementy wymienione w art. 68 ust. 2 pkt 2 lit. b, jeżeli zostały uwzględnione w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub jeżeli są wymagane przez właściwy organ,

g) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-f.

12. Uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w pkt 6 i 6a.

13. Opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z:

a) istnienia przedsięwzięcia,

b) wykorzystywania zasobów środowiska,

c) emisji.

14. Opis przewidywanych działań mających na celu unikanie, zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych, wraz z oceną ich skuteczności odpowiednio na etapach realizacji, eksploatacji, użytkowania lub likwidacji przedsięwzięcia.

15. Jeżeli planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji, porównanie proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.

16. Odniesienie się do celów środowiskowych wynikających z dokumentów strategicznych istotnych z punktu widzenia realizacji przedsięwzięcia.

17. Uzasadnienie spełnienia warunków, o których mowa w art. 68 pkt 1, 3 i 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, jeżeli przedsięwzięcie wpływa na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ust. 1 tej ustawy.

18. Wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania, o którym mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich; nie dotyczy to przedsięwzięć polegających na budowie lub przebudowie drogi oraz przedsięwzięć polegających na budowie lub przebudowie linii kolejowej lub lotniska użytku publicznego.

19. Przedstawienie zagadnień w formie graficznej.

20. Przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotow i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

21. Analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem.

22. Przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego realizacji i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych, oraz informacje o dostępnych wynikach innego monitoringu, które mogą mieć znaczenie dla ustalenia obowiązków w tym zakresie.

23. Wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport.

24. Streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu.

25. Datę sporządzenia raportu, imię, nazwisko i podpis autora, a w przypadku gdy wykonawcą raportu jest zespół autorów - imię, nazwisko i podpis kierującego tym zespołem oraz imiona, nazwiska i podpisy członków zespołu autorów.

26. Oświadczenie autora, a w przypadku gdy wykonawcą raportu jest zespół autorów - kierującego tym zespołem, o spełnieniu wymagań, o których mowa w art. 74a ust. 2, stanowiące załącznik do raportu.

27. Źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.

28. Z zakresu ochrony przyrody i bioróżnorodności:

1. Przedstawienie analizy zgodności realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia z zapisami uchwały Nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 września 2013 r. w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Wlkp. poz. 5747, z późn. zm.).

2. Odniesienie się do celów, dla których powołano Żerkowsko-Czeszewski Park Krajobrazowy.

3. Odniesienie się do zakazów obowiązujących na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego.

4. Przedstawienie aktualnych informacji na temat występowania na danym terenie oraz w jego sąsiedztwie chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów wraz z podaniem źródła danych, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków, płazów i nietoperzy.

5. Określenie, przeanalizowanie oraz dokonanie oceny bezpośredniego i pośredniego wpływu przedsięwzięcia na przyrodę i krajobraz Parku Krajobrazowego.

6. Przedstawienie środków ograniczających negatywny wpływ przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze oraz krajobraz Parku Krajobrazowego na etapie realizacji i eksploatacji inwestycji.

7. Dokonanie oceny wpływu planowanego przedsięwzięcia na bioróżnorodność i wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie wpłynie na utratę różnorodności gatunków, w tym gatunków chronionych na mocy przepisów dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej oraz czy wpłynie na bogactwo gatunków lub skład gatunkowy siedlisk na badanym obszarze.

29. Wskazanie wszystkich obiektów, instalacji i urządzeń istniejących i planowanych do budowy w ramach realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, wraz z podaniem ich parametrów technicznych i technologicznych (m.in. opisem systemu utrzymania zwierząt, długości cyklu, sposobów karmienia i pojenia zwierząt), a także wskazaniem maksymalnej możliwej obsady inwentarza, która będzie mogła przebywać na terenie całego gospodarstwa w jednym momencie, w każdym z budynków osobno.

30. Przedstawienie bilansu poszczególnych powierzchni na terenie planowanego przedsięwzięcia, w szczególności wskazanie wielkości powierzchni zabudowy, wielkości powierzchni terenów utwardzonych i biologicznie czynnych.

31. Przedstawienie czytelnego załącznika graficznego obrazującego elementy infrastruktury wymienione w pkt 29, ze wskazaniem na wymiary poszczególnych istniejących i planowanych obiektów.

32. Z zakresu ochrony środowiska gruntowo-wodnego:

1. Podanie przewidywanego źródła i szacowanej ilości wody (uwzględniającej maksymalną obsadę zwierząt) z rozgraniczeniem celów na jakie będzie ona pobierana (porządkowe, pojenie zwierząt, p.poż. i inne).

2. Wskazać wszystkie rodzaje ścieków oraz określić ilości powstających ścieków i sposobu ich zagospodarowania oraz określić ilości wód opadowych i roztopowych z powierzchni utwardzonych (z określeniem wielkości tych powierzchni), sposobu odprowadzania wód opadowych i roztopowych z terenów planowanej inwestycji i ocenę oddziaływania tych wód na ich odbiorniki.

3. Opisanie sposobu czyszczenia i dezynfekcji obiektów inwentarskich (wskazanie środków chemicznych używanych do czyszczenia i załączenie ich karty charakterystyk), określenie ilości powstających w ten sposób ścieków oraz sposobu ich zagospodarowania.

4. Przedstawienie ilości i sposobów magazynowania oraz dalszego zagospodarowania odchodów zwierzęcych wraz z parametrami technicznymi obiektów przeznaczonych do ich przechowywania (z obliczeniami w zakresie ich wymiarowania pod kątem zapewnienia wymaganej pojemności).

5. Wskazanie sposobu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego przed przedostawaniem się zanieczyszczeń z terenu gospodarstwa w trakcie realizacji inwestycji.

6. Przedstawienie opisu usytuowania przedsięwzięcia względem cieków, wód powierzchniowych, zlewni oraz  zbiorników wodnych i ujęć wód podziemnych.

33. Z zakresu ochrony klimatu wyjaśnienie, w jaki sposób przedsięwzięcie może wpłynąć na zmiany klimatu i czy przewidziano rozwiązania łagodzące te zmiany, a także dokonanie oceny odporności przedsięwzięcia na przewidywane zmiany klimatu, tj. wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie będzie przystosowane do postępujących zmian klimatu uwzględniając elementy związane z klęskami żywiołowymi np. silne wiatry, suszę, pożary, fale upałów i mrozów, powodzie, nawalne deszcze i burze, intensywne opady śniegu i proszę opisać ewentualne działania minimalizujące.

34. Ustalenie rodzaju oddziaływania planowanego przedsięwzięcia, jego skali oraz skutków na konkretne, zidentyfikowane na terenie JCWP przedmioty ochrony obszarów chronionych od wód zależnych, które wyszczególnione zostały w Planie Gospodarowania Wodami na Obszarze Dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967).

W raporcie należy przedstawić konkretne przedmioty ochrony obszaru chronionego zależnego od wód (ustalone dla Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego) oraz określone dla niego cele środowiskowe i na tej podstawie dokonać szczegółowej oceny wpływu planowanej inwestycji na te przedmioty.

Analizę potencjalnych oddziaływań i ich skutki środowiskowe należy przedstawić w formie opisowej wraz z merytorycznym uzasadnieniem i odpowiednimi wnioskami wynikającymi z tej analizy. W przypadku stwierdzenia braku znaczących oddziaływań na cele środowiskowe, informację taką należy odpowiednio uzasadnić.

35. Ustalenie zgodności planowanej inwestycji z celami ochrony oraz zakazami obowiązującymi na obszarze Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego w granicy którego usytuowane zostanie ww. przedsięwzięcie, ze wskazaniem konkretnych rozwiązań ograniczających negatywny wpływ inwestycji na krajobraz.

36. Wskazanie lokalizacji ww. inwestycji w odniesieniu do jednolitych części wód powierzchniowych  i podziemnych (z przypisaniem im właściwego kodu i nazwy) wraz ze szczegółowym uzasadnieniem jej ewentualnego wpływu bądź jego braku (na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji) na możliwość nieosiągnięcia celów środowiskowych określonych dla tych wód w Planie Gospodarowania Wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) oraz w art. 56, 57  i 59 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 624 ze zm.).

W raporcie należy dokonać szczegółowej analizy wpływu poszczególnych etapów inwestycji na cele środowiskowe określone dla każdej jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) i jednolitej części wód podziemnych (JCWPd), występującej na tym terenie (a z ustaleń tut. Organu wynika, że na obszarze inwestycyjnym występują dwie JCWP i dwie JCWPd) i przywołując konkretne rozwiązania techniczne podjęte przez Inwestora uzasadnić czy realizacja zamierzenia może zagrażać osiągnięciu celów środowiskowych, czy też nie.

37. Określenie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia (na etapie jego realizacji, eksploatacji i likwidacji) na środowisko gruntowo - wodne ze wskazaniem konkretnych rozwiązań chroniących je przed ewentualnym zanieczyszczeniem, w tym celu należy:

1. Opisać usytuowanie przedsięwzięcia względem cieków powierzchniowych oraz wód podziemnych, w szczególności wziąć pod uwagę ścisły kontakt hydrauliczny wód powierzchniowych z wodami podziemnymi.

2. Przedstawić usytuowanie projektowanego przedsięwzięcia w stosunku do najbliżej zlokalizowanych ujęć wód podziemnych wraz z ich strefami ochronnymi.

3. Opisać możliwy wpływ przedsięwzięcia na wszystkie komponenty środowiska hydrogeologicznego oraz przedstawić rozwiązania mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu planowanej inwestycji.

4. Dokładnie opisać sposób postępowania z wodami opadowymi i roztopowymi po realizacji planowanego przedsięwzięcia.

5. Opis rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie uciążliwościom związanym z wywozem i rozprowadzaniem nawozów naturalnych (gnojowicy) na okolicznych polach wraz ze szczegółowym opisem miejsca ich odbioru, sprzętu używanego do ich transportu oraz określenia sposobu ich dozowania.

 

 

UZASADNIENIE

W dniu 21.09.2021 r.  do Urzędu Miasta i Gminy w Żerkowie wpłynął wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie gospodarstwa rolnego w miejscowości Szczonów, na dz. o nr ewid. 155 arkusz mapy nr 1 obręb Pogorzelica – Szczonów.

Projektowane przedsięwzięcie:

polegać będzie na rozbudowie gospodarstwa rolnego w miejscowości Szczonów, na działce nr 155, ark. mapy 1, obręb Pogorzelica-Szczonów. W gospodarstwie rolnym, w 2 budynkach inwentarskich prowadzona jest hodowla bydła mlecznego i opasowego. Obecnie obsada wynosi 144,1 DJP, to jest: 63 krowy, 11 jałówek od ½ do 1 roku, 74 cielęta, 43 opasy o masie powyżej 300 kg oraz 79 opasów    o masie do 300 kg. Zakłada się zmianę profilu gospodarstwa z ukierunkowaniem na hodowlę krów mlecznych i cykliczną odbudowy stada. W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia Inwestor planuje: zmienić grupę oraz warunki hodowli zwierząt utrzymywanych w budynku obory nr 1, w której hodowane są aktualnie krowy mleczne (na uwięzi), po przeprowadzeniu prac montażowych w budynku utrzymywane będą grupowo bez uwięzi wolnostanowiskowo bez wydzielonych stanowisk na ściółce jałówki i cielęta, a także rozbudować i przebudować budynek obory nr 2, w którym utrzymywane są opasy i jałówki (grupowo bez uwięzi wolnostanowiskowo bez wydzielonych stanowisk na ściółce), po rozbudowie i przebudowie w budynku utrzymywane będą bez uwięzi wolnostanowiskowo z wydzielonymi legowiskami na ściółce krowy mleczne, budynek rozbudowany zostanie również o pomieszczenia socjalne oraz dojarnię i magazyn mleka. Obsada po rozbudowie wynosić będzie 203,45 DJP, to jest: 130 krów, 59 jałówek powyżej 1 roku, 68 jałówek od ½ do 1 roku oraz 39 cieląt.

Jednocześnie tut. organ ustalił, że na terenie planowanego przedsięwzięcia nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Ustalono, że na przedmiotowej działce zlokalizowana jest studnia głębinowa o głębokości 12,0 m p.p.t. do poboru wód podziemnych z utworów czwartorzędowych na potrzeby gospodarstwa rolnego (chów bydła) oraz do nawadniania upraw. Zasoby eksploatacyjne wynoszą Qe = 1,2 m3/h, wydajność eksploatacyjna wynosi Qe = 9,9 m3/h przy depresji Sc = 0,06 m i Sw = 0,03 m oraz o obszarze zasobowym o powierzchni F = 0,05 km2. Wnioskodawca posiada pozwolenie wodnoprawne na wykonanie urządzenia wodnego służącego do poboru wód czwartorzędowych oraz usługę wodną obejmującą pobór wód poziemnych. Zaopatrzenie w wodę realizowane będzie z istniejącego ujęcia podziemnego (na potrzeby pojenia zwierząt). W przypadku możliwości wystąpienia zwiększonego poboru wody ponad ilość określoną w decyzji, woda zostanie doprowadzona z ujęcia gminnego.

Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt. 2 lit e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod planowane przedsięwzięcie zlokalizowany jest na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, który ma obowiązujące zakazy oraz obszaru chronionego krajobrazu o nazwie Szwajcaria Żerkowska, dla którego nie ma obowiązujących zakazów. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie Wspólnoty Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300053 oddalony o ok. 500 m od gospodarstwa oraz mający znaczenie Wspólnoty Ostoja Nadwarciańska PLH300009 i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalone o ok. 800 m od gospodarstwa.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 Uchwały Nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 września 2013 r. w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Wlkp. poz. 5747, z późn. zm.) na terenie Parku obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie z § 4 ust. 2 wyżej wymienionej Uchwały zakazy, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin oraz decyzji o warunkach zabudowy obowiązujących w dniu wejścia w życie niniejszej uchwały. Z pisma Burmistrza Miasta i Gminy Żerków z 28.10.2021 r., znak: RIGO.GOK-OŚ.6220.18.2021.PN.-7 wynika, że w dniu wejścia w życie wyżej wymienionej uchwały Nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego dla terenu planowanego przedsięwzięcia nie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz oraz nie zostały wydane żadne decyzje o warunkach zabudowy. Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że nie ma odstępstw od zakazu wskazanego w § 4 ust. 1 pkt 1 Uchwały Nr XXXVII/730/13.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098), zakaz o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko nie jest obowiązkowe i procedura oceny oddziaływania na środowisko wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyrodę i krajobraz parku krajobrazowego.

Uwzględniając rodzaj, skalę i charakter przedsięwzięcia w niniejszym postanowieniu wskazano na szczegółową i wnikliwą analizę aspektów związanych z celami dla których powołano Żerkowsko-Czeszewski Park Krajobrazowy, aktualnymi informacjami na temat występowania na danym terenie oraz w jego sąsiedztwie chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów wraz z podaniem źródła danych, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków, płazów i nietoperzy, wpływem przedsięwzięcia na ptaki lęgowe i migracyjne, płazy i duże ssaki wraz z uwzględnieniem oddziaływania skumulowanego, bezpośrednim i pośrednim wpływem przedsięwzięcia na przyrodę i krajobraz, środkami ograniczającymi negatywny wpływ przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze oraz krajobraz Parku Krajobrazowego na etapie realizacji i eksploatacji inwestycji. Mając na uwadze zapisy uchwały w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, w szczególności należy poddać analizie i uzasadnić brak sprzeczności z pozostałymi zakazami obowiązującymi na terenie Parku.

Wskazano na konieczność przedstawienia wszystkich obiektów, instalacji i urządzeń planowanych do budowy w ramach realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, wraz z podaniem ich parametrów technicznych i technologicznych. Dokładna analiza parametrów eksploatacyjnych i technologicznych przedsięwzięcia oraz warunków środowiskowych i terenowych pozwoli na określenie skutecznych metod zabezpieczenia środowiska przed negatywnym wpływem przedsięwzięcia.

Przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko gruntowo-wodne umożliwi zweryfikowanie, czy planowane do zastosowania przez Wnioskodawcę rozwiązania w zakresie zagospodarowania powstających w związku z realizacją przedsięwzięcia ścieków i odchodów zwierzęcych będą bezpieczne dla środowiska wodnego i gruntowo-wodnego. Analiza raportu o oddziaływaniu na środowisko wykaże, czy przedsięwzięcie spełniać będzie wymagania prawne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej oraz gospodarki odchodami zwierzęcymi.

Raport o oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy ooś. Uwzględniając rodzaj, skalę i charakter przedsięwzięcia wskazano na szczegółową i wnikliwą analizę aspektów związanych z ochroną przyrody i bioróżnorodnością, a także oddziaływaniem na krajobraz i ochroną środowiska gruntowo-wodnego. Wskazano również na konieczność określenia wpływu inwestycji na zmiany klimatu i adaptacji do postępujących zmian klimatu.

Mając na uwadze fakt, że realizacja i eksploatacja planowanej inwestycji może nieść za sobą ryzyko zanieczyszczenia gruntu i wód podziemnych, dlatego raport powinien wskazywać usytuowanie przedsięwzięcia względem zlewni i jednolitych części wód oraz identyfikować konkretne cele środowiskowe określone dla jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych, na terenie których będzie realizowane. Powinien też określać, czy i w jaki sposób inwestycja będzie oddziaływać na te cele. W opracowywanej dokumentacji należy przedstawić oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na każdym jego etapie (tj. realizacji, eksploatacji i likwidacji) na środowisko gruntowo – wodne i podać konkretne rozwiązania chroniące je przed ewentualnym zanieczyszczeniem.

Dokładna analiza parametrów eksploatacyjnych i technologicznych dokonana w oparciu o szczegółowe uwarunkowania środowiskowe i terenowe pozwoli na określenie skutecznych warunków, mających na celu zabezpieczenie środowiska przed negatywnym wpływem ww. inwestycji. Przeprowadzenie oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko pozwoli również na weryfikację skuteczności rozwiązań projektowych i organizacyjnych mających na celu ograniczenie wpływu zamierzenia inwestycyjnego na środowisko zarówno na etapie jego realizacji, eksploatacji jak i likwidacji.

Informacje zawarte w raporcie powinny zostać opracowane stosownie do stanu współczesnej wiedzy i uwzględniać obecnie obowiązujące przepisy prawa, natomiast poszczególne zagadnienia określone w zakresie raportu należy przedstawić w sposób czytelny, poparty stosownymi analizami oraz załącznikami kartograficznymi i graficznymi.

Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia sporządzonej przez Buchwald Projekty Budowlane Grzegorz Buchwald Grzegorz Buchwald ul. E. Estkowskiego 23, 63-200 Jarocin, należało stwierdzić, że  wnioskowana inwestycja zgodna jest z  § 3 ust. 2 pkt 2 w związku § 3 ust. 1 pkt 104  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839).

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem znak: RIGO.GOK-OŚ.6220.18.2021.PN.6 z dnia 11.10.2021 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wnioskowanego przedsięwzięcia informując o możliwości zapoznania się z aktami sprawy.

W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,  przekazując w załączeniu wniosek o wydanie decyzji wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia, mapą, wypisem z rejestru gruntów, zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych (płyta cd). Burmistrz Miasta i Gminy Żerków wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia.

W toku prowadzonego postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, dnia 26.10.2021 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło pismo znak: ON.NS.9011.2.36.2021 z dnia 26.10.2021r., w której Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie poinformował, że nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Dnia 27.10.2021 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło wezwanie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 27.10.2021r., na które zostało przekazana odpowiedz pismem nr  RIGO.GOK-OŚ.6220.18.2021.PN.7 z dnia 28.10.2021 r. 

Dnia 03.11.2021 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło Postanowienie Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu znak: PO.ZZŚ.2.435.335.2021.JS w którym stwierdza, że dla ww. przedsięwzięcia stwierdza potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko oraz określa zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

 Dnia 15.11.2021 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 12.11.2021 r., znak: WOO-IV.4220.1690.2021.GD.2, w którym tamtejszy Organ postanowił wyrazić opinię, że dla ww. przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i określenia zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko.

W dniu 17.11.2021 r. Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem znak: RIGO.GOK-OŚ.6220.18.2021.PN.8 z dnia 17.11.2021 r. zawiadomił Strony postepowania o wydanych opiniach.

W dniu 17.11.2021 r. Organ pismem znak: RIGO.GOK-OŚ.6220.18.2021.PN.9 powiadomił Wnioskodawcę i Strony postępowania o załatwienia sprawy  w terminie późniejszym tj. do dnia 17.12.2021 r.

W związku z powyższym Burmistrz Miasta i Gminy Żerków uznał za konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i określił zakres raportu, który winien w całości uwzględniać wymogi art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, winien zawierać szczegółową analizę zagadnień wskazanych w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu.

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w osnowie.

  

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronom zażalenie za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu w terminie 7 dni od dnia jego odbioru.

 

Otrzymują:

 

  1. .......................................................................................................................................................
  2. Sołtys wsi Szczonów Halina Nowak Szczonów 27, 63-210 Żerków- do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń);
  3. a/a.

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu;
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie;
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu.

Opublikowano:

  1. Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Żerków;
  2. Tablica ogłoszeń Urzędu Gminy Żerków.

Metryka

sporządzono
2021-12-06 przez Nowak Paulina
udostępniono
2021-12-06 00:00 przez Graczyk Ewa
zmodyfikowano
2021-12-06 14:07 przez Graczyk Ewa
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
108
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.