Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.12.2020.PN.16_Postanowienie stwierdzające obowiązek przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4467 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.12.2020.PN.16_Postanowienie stwierdzające obowiązek przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko

Burmistrz Miasta i Gminy

           w  Żerkowie

Żerków, dnia 02.11.2021 r.

 

 

 

 

RIGO.GOK-OŚ.6220.12.2021.PN.16

 

 

 

POSTANOWIENIE

 

       Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021r., poz. 735 ze zm.), w związku z art. 59 ust. 1 pkt 2, art. 63 ust. 1 i 4, art. 65 ust. 2 i 3, art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 89 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), po rozparzeniu wniosku złożonego w dniu 23.06.2021 r. przez  inwestora Patryka Zaworskiego Szczonów 9, 63-210 Żerków w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Nawadnianie upraw warzywnych na powierzchni ogółem 5,76 ha przy zastosowaniu deszczowni szpulowej, na działkach nr 19/1 i 20, pobór wody do nawadniania z działki nr 24 obręb Pogorzelica-Szczonów” oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kole

 

postanawiam

 

I. stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzić raport o oddziaływaniu na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na nawadnianiu upraw warzywnych na powierzchni ogółem 5,76 ha przy zastosowaniu deszczowni szpulowej, na działkach nr 19/1 i 20, pobór wody do nawadniania z działki nr 24 obręb Pogorzelica-Szczonów. Po przeanalizowaniu załączonej do pisma informacji o planowanej inwestycji stwierdzono, że projektowane przedsięwzięcie może znacząco wpływać na środowisko  i zasadne jest sporządzenie raportu w zakresie określonym w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r., poz.247 ze zm.).

II. określić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który powinien zostać sporządzony zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku  i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a ponadto winien zawierać szczegółową analizę podanych niżej zagadnień:

1. Opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:

a) charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania, w tym w odniesieniu do obszarów szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne,

b) główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,

c) przewidywane rodzaje i ilości emisji, w tym odpadów, wynikające z fazy realizacji i eksploatacji lub użytkowania planowanego przedsięwzięcia,

d) informacje o różnorodności biologicznej, wykorzystywaniu zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi,

e) informacje o zapotrzebowaniu na energię i jej zużyciu,

f) informacje o pracach rozbiórkowych dotyczących przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,

g) ocenione w oparciu o wiedzę naukową ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyko związane ze zmianą klimatu;

2. Opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym:

a) elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz korytarzy ekologicznych w rozumieniu tej ustawy,

b) właściwości hydromorfologicznych, fizykochemicznych, biologicznych i chemicznych wód;

3. Wyniki inwentaryzacji przyrodniczej, przez którą rozumie się zbiór badań terenowych przeprowadzonych na potrzeby scharakteryzowania elementów środowiska przyrodniczego, jeżeli została przeprowadzona, wraz z opisem zastosowanej metodyki; wyniki inwentaryzacji przyrodniczej wraz z opisem metodyki stanowią załącznik do raportu;

4. Inne dane, na podstawie których dokonano opisu elementów przyrodniczych;

5. Opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

6. Opis krajobrazu, w którym dane przedsięwzięcie ma być zlokalizowane;

7. Informacje na temat powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych, zrealizowanych lub planowanych, dla których wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem;

8. Opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia, uwzględniający dostępne informacje o środowisku oraz wiedzę naukową;

9. Opis wariantów uwzględniający szczególne cechy przedsięwzięcia lub jego oddziaływania, w tym:

a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,

b) racjonalnego wariantu najkorzystniejszego dla środowiska- wraz z uzasadnieniem ich wyboru;

10. Określenie przewidywanego oddziaływania analizowanych wariantów na środowisko, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej i katastrofy naturalnej i budowlanej, na klimat, w tym emisje gazów cieplarnianych i oddziaływania istotne z punktu widzenia dostosowania do zmian klimatu, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko, a w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej, także wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego;

11. Porównanie oddziaływań analizowanych wariantów na:

a) ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze,

b) powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, i krajobraz,

c) dobra materialne,

d) zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,

e) formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszarów Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych,

f) elementy wymienione w art. 68 ust. 2 pkt 2 lit. b, jeżeli zostały uwzględnione w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub jeżeli są wymagane przez właściwy organ,

g) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-f;

12. Uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w pkt 6 i 6a;

13. Opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z:

a) istnienia przedsięwzięcia,

b) wykorzystywania zasobów środowiska,

c) emisji;

14. Opis przewidywanych działań mających na celu unikanie, zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych, wraz z oceną ich skuteczności odpowiednio na etapach realizacji, eksploatacji, użytkowania lub likwidacji przedsięwzięcia;

15. Jeżeli planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji, porównanie proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska;

16. Odniesienie się do celów środowiskowych wynikających z dokumentów strategicznych istotnych z punktu widzenia realizacji przedsięwzięcia;

17. Uzasadnienie spełnienia warunków, o których mowa w art. 68 pkt 1, 3 i 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, jeżeli przedsięwzięcie wpływa na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ust. 1 tej ustawy;

18. Wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania, o którym mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich; nie dotyczy to przedsięwzięć polegających na budowie lub przebudowie drogi oraz przedsięwzięć polegających na budowie lub przebudowie linii kolejowej lub lotniska użytku publicznego;

19. Przedstawienie zagadnień w formie graficznej;

20. Przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;

21. Analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;

22. Przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego realizacji i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych, oraz informacje o dostępnych wynikach innego monitoringu, które mogą mieć znaczenie dla ustalenia obowiązków w tym zakresie;

23. Wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport;

24. Streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu;

25. Datę sporządzenia raportu, imię, nazwisko i podpis autora, a w przypadku gdy wykonawcą raportu jest zespół autorów - imię, nazwisko i podpis kierującego tym zespołem oraz imiona, nazwiska i podpisy członków zespołu autorów;

26. Oświadczenie autora, a w przypadku gdy wykonawcą raportu jest zespół autorów - kierującego tym zespołem, o spełnieniu wymagań, o których mowa w art. 74a ust. 2, stanowiące załącznik do raportu;

27. Źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu;

28. Z zakresu ochrony przyrody i bioróżnorodności:

  1. Przedstawienie informacji na temat obecnego zagospodarowania terenu przeznaczonego pod planowane przedsięwzięcie.
  2. Przedstawienie informacji na temat występowania na danym terenie oraz w jego sąsiedztwie siedlisk przyrodniczych, chronionych, rzadkich i zagrożonych wyginięciem gatunków roślin, zwierząt i grzybów, w tym lokalnych szlaków migracyjnych płazów i ssaków wraz z podaniem źródła danych.
  3. Przedstawienie wpływu przedsięwzięcia na wszystkie siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, które są przedmiotami ochrony obszaru Natura Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300053, a w szczególności dokonanie oceny wpływu przedsięwzięcia na siedlisko 3150 oraz na kumaka nizinnego.
  4. Przedstawienie wpływu przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze i krajobraz oraz przedstawienie propozycji zastosowania środków ograniczających potencjalny negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze oraz krajobraz na etapie realizacji i eksploatacji inwestycji. W szczególności należy odnieść się do wpływu na gatunki ptaków, ryb, płazów oraz ich siedliska.
  5. Odniesienie się do wszystkich zakazów obowiązujących na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, w szczególności do zakazu zawartego w § 4 ust. 1 pkt. 6 uchwały nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 września 2013 r. w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego (Dz.Urz.Woj.Wiel. z 2013 r., poz. 5747). W raporcie należy także wykazać, że przedmiotowe przedsięwzięcie służy racjonalnej gospodarce rolnej.
  6. Szczegółowe przedstawienie działań minimalizujących wpływ przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze i krajobraz.
  7. Dokonanie oceny wpływu planowanego przedsięwzięcia na bioróżnorodność i wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie wpłynie na utratę różnorodności gatunków, w tym gatunków chronionych na mocy przepisów dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej oraz czy wpłynie na ciągłość korytarzy ekologicznych, bogactwo gatunków lub skład gatunkowy siedlisk na badanym obszarze.

29. Z zakresu ochrony klimatu należy wyjaśnić, w jaki sposób przedsięwzięcie może wpłynąć na zmiany klimatu i czy przewidziano rozwiązania łagodzące te zmiany, proszę także ocenić odporność przedsięwzięcia na przewidywane zmiany klimatu, tj. wyjaśnić czy przedsięwzięcie będzie przystosowane do postępujących zmian klimatu uwzględniając elementy związane z klęskami żywiołowymi np. silne wiatry, susza, pożary, fale upałów i mrozów, powodzie, nawalne deszcze  i burze, intensywne opady śniegu i proszę opisać działania minimalizujące.

 

 

UZASADNIENIE

W dniu 23.06.2021 r.  do Urzędu Miasta i Gminy w Żerkowie wpłynął wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na nawadnianiu upraw warzywnych na powierzchni ogółem 5,76 ha przy zastosowaniu deszczowni szpulowej, na działkach nr 19/1 i 20, pobór wody do nawadniania z działki nr 24 obręb Pogorzelica-Szczonów.

Projektowane przedsięwzięcie:

polegać będzie na nawadnianiu upraw polowych na powierzchni ogółem 5,76 ha, przy zastosowaniu deszczowni szpulowej. Nawadnianie obejmować będzie uprawy polowe uprawiane na działkach nr 19/1 i 20 obręb ewidencyjny Pogorzelica-Szczonów, gmina Żerków. Woda do nawadniania upraw polowych pobierana będzie z działki nr 24 na wysokości działki 20 obręb Pogorzelica-Szczonów, w miejscu oznaczonym na mapie ewid. jako nieużytek a fatycznie jest to starorzecze – fragment byłego koryta rzeki Warty odcięty od obecnego koryta rzeki tworząc urządzenie zbiornik-staw wypełniony wodą. Sezon upraw warzyw w gruncie trwa przeciętnie od kwietnia do września. Nawadnianie uzależnione jest całkowicie od cyklu produkcyjnego oraz rodzaju uprawianych roślin/warzyw, nie powoduje zatem stałego rocznego poboru wody. Nawadnianie polegać będzie na deszczowaniu przemiennie upraw: ziemniaki, cebula, kukurydza lub inne uprawy na w/w działkach Wnioskodawcy. Sposób pomiaru ilości wody pobranej do deszczowania: wodomierz śrubowy o średnicy Ø 80 mm. Urządzenie pomiarowe zostanie zamontowane na rurociągu tłocznym przy agregacie pompowym. Pobór wody z istniejącego urządzenia wodnego w obrębie działki nr 24 na wysokości działki 20 obręb Pogorzelica-Szczonów za pomocą układu ssącego, składającego się z rury do deszczowania: stalowej ocynkowanej dł. 3 m średnicy 120 mm, rury półelastycznej PCV 3m, średnicy 120 mm i kosza ssawnego z zaworem zwrotnym. Do pompowania wody użyta będzie pompownia ciągnikowa. Pompownie przeznaczone są do współpracy z odpowiednio mocnym ciągnikiem rolniczym wyposażonym w TUZ i WOM 540 obr/min (1000 obr/min).

Nieruchomość na której planowane jest przedsięwzięcie jest wykorzystywana rolniczo.

Jednocześnie tut. organ ustalił, że na terenie planowanego przedsięwzięcia nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod planowane  przedsięwzięcie zlokalizowany jest na: obszarze chronionego krajobrazu o nazwie Szwajcaria Żerkowska, który obecnie nie ma obowiązujących zakazów, obszarze Natura 2000 mającym znaczenie dla Wspólnoty Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300053 oraz terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego. Ponadto starorzecze, z którego pobierana będzie woda do nawodnień pól, w części znajduje się na obszarze specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) wskazano, że przedsięwzięcie nie będzie się wiązać z wycinką drzew. Starorzecze to posiada nazwę własną „Okole”.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt. 1 Uchwały nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 września 2013 r. w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego (Dz.Urz.Woj.Wiel. z 2013 r., poz. 5747) na terenie ww. parku obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Ponadto zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 6 ww. uchwały na terenie parku obowiązuje zakaz dokonywania zmian stosunków wodnych, jeżeli zmiany te nie służą ochronie przyrody lub racjonalnej gospodarce rolnej, leśnej, wodnej lub rybackiej. Zgodnie   z § 4 ust. 2 uchwały, cyt.: zakazy, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin oraz decyzji o warunkach zabudowy obowiązujących w dniu wejścia w życie niniejszej uchwały. Z informacji posiadanych przez Burmistrza Miasta i Gminy Żerków nie wynika, aby w dniu wejścia w życie uchwały obowiązywał na analizowanym terenie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098) zakaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko nie jest obowiązkowe i przeprowadzona procedura oceny oddziaływania na środowisko wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyrodę i krajobraz parku krajobrazowego. Ponadto z analizy przedłożonej dokumentacji nie można jednoznacznie wykazać czy naruszony zostanie zakaz wskazany w § 4 ust. 1 pkt 6 ww. Uchwały zakazujący dokonywania zmian stosunków wodnych. Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia będzie możliwa jeżeli przedłożony raport o oddziaływaniu na środowisko jednoznacznie wykaże, że pobór wód ze starorzecza do nawodnień gruntów rolnych będzie służył racjonalnej gospodarce rolnej. Analiza przedłożonej dokumentacji nie wykazała, aby planowane przedsięwzięcie naruszało inne zakazy obowiązujące na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego.

W KIP nie odniesiono się do wpływu przedsięwzięcia na przedmioty ochrony obszaru Natura 2000 Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300053. Jednym z przedmiotów ochrony tego obszaru jest siedlisko 3150 Starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne ze zbiorowiskami z Nymphaeion, Potamion. W związku z tym, że nie można wykluczyć wpływu przedsięwzięcia na zmianę stosunków wodnych w starorzeczu „Okole”, nie można także wykluczyć znaczącego, negatywnego wpływu przedsięwzięcia na to siedlisko przyrodnicze. Obniżenie poziomu wody w starorzeczu może spowodować większe zarastanie tego zbiornika przez roślinność szuwarową, co w dłuższej perspektywie czasowej może zagrozić trwałości tego siedliska. Ponadto nie można wykluczyć, że zbiornik ten jest siedliskiem kumaka nizinnego będącego również przedmiotem ochrony obszaru Natura 2000 Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300053. Zatem nie można wykluczyć negatywnego wpływu przedsięwzięcia na ten gatunek, zwłaszcza w okresie jego rozrodu.

W niniejszym postanowieniu z uwagi na charakter przedsięwzięcia wskazano, aby w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko przedstawić informacje na temat występowania na terenie przeznaczonym pod inwestycję oraz w jej sąsiedztwie siedlisk przyrodniczych, chronionych, rzadkich i zagrożonych wyginięciem gatunków roślin, zwierząt i grzybów, w tym lokalnych szlaków migracyjnych płazów i ssaków wraz z podaniem źródła danych. Zwrócono również uwagę na konieczność przedstawienia wpływu przedsięwzięcia na wszystkie siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, które są przedmiotami ochrony obszaru Natura Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300053, a w szczególności dokonania oceny wpływu przedsięwzięcia na siedlisko 3150 oraz na kumaka nizinnego. Za zasadne uznano również przedstawienie wpływu przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze i krajobraz oraz przedstawienie propozycji zastosowania środków ograniczających potencjalny negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze oraz krajobraz na etapie realizacji i eksploatacji inwestycji. W szczególności należy odnieść się do wpływu na gatunki ptaków, ryb, płazów oraz ich siedliska. Biorąc pod uwagę lokalizację przedsięwzięcia na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego zwrócono uwagę na konieczność odniesienia się do wszystkich zakazów obowiązujących na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, w szczególności zwrócono uwagę na zakaz wymieniony w § 4 ust. 1 pkt. 6 uchwały w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego. Zobowiązano również wnioskodawcę do wykazania w raporcie o oddziaływaniu na środowisko, że przedmiotowe przedsięwzięcie będzie służyło racjonalnej gospodarce rolnej. Ponadto uwzględniono zasadność szczegółowego przedstawienia działań minimalizujących wpływ przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze i krajobraz oraz dokonania oceny wpływu planowanego przedsięwzięcia na bioróżnorodność i wyjaśnienia, czy przedsięwzięcie wpłynie na utratę różnorodności gatunków, w tym gatunków chronionych na mocy przepisów dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej oraz czy wpłynie na ciągłość korytarzy ekologicznych, bogactwo gatunków lub skład gatunkowy siedlisk na badanym obszarze. Analiza raportu o oddziaływaniu na środowisko przedstawiającego w sposób szczegółowy charakterystykę przedsięwzięcia umożliwi rzetelne określenie jego wpływu na środowisko.

Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia sporządzonej przez Barbarę Nizio ul. Kościuszki 34/4, 62-300 Września, należało stwierdzić, że  wnioskowana inwestycja zgodna jest z  § 3 ust. 1 pkt 89 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839).

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem znak: RIGO.GOK-OŚ.6220.12.2021.PN.6 z dnia 06.07.2021 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wnioskowanego przedsięwzięcia informując o możliwości zapoznania się z aktami sprawy.

W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,  przekazując w załączeniu wniosek o wydanie decyzji wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia, mapą, wypisem z rejestru gruntów, zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych (płyta cd). Burmistrz Miasta i Gminy Żerków wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kole o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia.

W toku prowadzonego postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, dnia 15.07.2021 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło pismo znak: ON.NS.9011.2.21.2021 z dnia 14.07.2021r., w której Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie poinformował, że nie jest organem właściwym do wydania opinii w tej sprawie.

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem z dnia 20.07.2021 r. znak RIGO.GOK-OŚ.6220.12.2021.PN.7 poinformował Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, że na działkach nr ewidencyjny nr 19/1, 20 i 24 w obrębie Pogorzelica - Szczonów nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Dnia 23.07.2021 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło wezwanie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 22.07.2021r., do Burmistrza Miasta i Gminy Zerków, na które zostało przekazana odpowiedz pismem nr  RIGO.GOK-OŚ.6220.12.2021.PN.8 z dnia 26.07.2021 r.  

Dnia 23.07.2021 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło wezwanie Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kole do złożenia wyjaśnień z dnia 22.07.2021 r. znak sprawy PO.ZZŚ.3.435.296.2021.PP.1, oraz informacja, że wydanie opinii w przedmiotowej sprawie nastąpi w terminie 14 dni  od otrzymania wyjaśnień.

W dniu 26.07.2021 r. Burmistrz Miasta i Gminy Żerków wezwał Inwestora do złożenia wyjaśnień do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kole.

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem z dnia 11.08.2021 r. wysłał dodatkowe wyjaśnienia do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kole, które wpłynęło do tut. Urzędu.

W dniu 20.08.2021 r. Organ powiadomił Wnioskodawcę i Strony postępowania o załatwienia sprawy  w terminie późniejszym tj. do dnia 30.09.2021 r.

Dnia 30.08.2021 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło wezwanie Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kole do złożenia wyjaśnień z dnia 27.08.2021 r. znak sprawy PO.ZZŚ.3.435.296.2020.PP.2, oraz informacja, że wydanie opinii w przedmiotowej sprawie nastąpi w terminie 14 dni  od otrzymania wyjaśnień.

W dniu 31.08.2021 r. Burmistrz Miasta i Gminy Żerków wezwał Inwestora do złożenia wyjaśnień do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kole.

Dnia 13.09.2021 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 09.09.2021 r., znak: WOO-IV.4220.1145.2021.AK.4, w którym tamtejszy Organ postanowił wyrazić opinię, że dla ww. przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i określenia zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko.

W dniu 13.09.2021 r. wpłynęło do Urzędu Miasta i Gminy Żerków  pismo od Inwestora z prośbą o przedłużenie terminu odpowiedzi na wezwanie z dnia 31.08.2021 r.

W dniu 14.09.2021 r. Burmistrz Miasta i Gminy Żerków poinformował Inwestora o przesunięciu terminu odpowiedzi na wezwanie oraz o postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W dniu 23.09.2021 r. wpłynęło pismo z Zespołu Parków Krajobrazowych w sprawie odmowy wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia.

W dniu 28.09.2021 r. wpłynęła odpowiedz Inwestora, którą Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem z dnia 29.09.2021 r. wysłał do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kole.

W dniu 29.09.2021 r. Organ powiadomił Wnioskodawcę i Strony postępowania o załatwienia sprawy  w terminie późniejszym tj. do dnia 05.11.2021 r.

W dniu 20.10.2021 r.  pismo Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kole w którym poinformował o braku w przedmiotowej sprawie podstaw do wydania przez Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kole opinii na podstawie art. 64. Ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.).

W związku z powyższym Burmistrz Miasta i Gminy Żerków uznał za konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i określił zakres raportu, który winien w całości uwzględniać wymogi art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, winien zawierać szczegółową analizę zagadnień wskazanych w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu.

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w osnowie.

 

 

POUCZENIE

 

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronom zażalenie za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu w terminie 7 dni od dnia jego odbioru.

 

Otrzymują:

 

Patryk Zaworski Szczonów 9, 63-210 Żerków;

 

  1. Sołtys wsi Szczonów Halina Nowak Szczonów 27, 63-210 Żerków- do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń)

 

Do wiadomości:

 

 

 

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu;
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie;
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kole.

 

 

Opublikowano:

 

 

  1. Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Żerków;
  2. Tablica ogłoszeń Urzędu Gminy Żerków.

 

Metryka

sporządzono
2021-11-02 przez Nowak Paulina
udostępniono
2021-11-02 00:00 przez Włoszczyk Zuzanna
zmodyfikowano
2021-11-02 12:15 przez Włoszczyk Zuzanna
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
108
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.