Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.16.2021PN.9 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "budowie dojazdu pożarowego nr 86 w Leśnictwie Rozmarynów na działkach ewid. 7232, 7233, 7234/4, 7236/6, 7237/1, 7238/6 obręb Brzóstków, gmina Z - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4426 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.16.2021PN.9 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "budowie dojazdu pożarowego nr 86 w Leśnictwie Rozmarynów na działkach ewid. 7232, 7233, 7234/4, 7236/6, 7237/1, 7238/6 obręb Brzóstków, gmina Z

 

                     

                                                                                                                                      Żerków, dnia 19.10.2021 r.

RIGO.GOK-OŚ.6220.16.2021PN.9                                                                             

 

 

 

DECYZJA

 

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), w związku z art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Jarocin ul. Tadeusza Kościuszki 43, 63-200 Jarocin w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „budowie dojazdu pożarowego nr 86 w Leśnictwie Rozmarynów na działkach ewid. 7232, 7233, 7234/4, 7236/6, 7237/1, 7238/6 obręb Brzóstków, gmina Żerków”:

 

  1. Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko

 

oraz

 

  1. Określam warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
  1. Prace wykonawcze związane z realizacją przedsięwzięcia, w rejonie terenów wymagających ochrony przed hałasem, prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00.
  2. Wykorzystywane maszyny i pojazdy wyposażyć w sorbenty służące do niezwłocznego neutralizowania ewentualnych wycieków.
  3. Wycinkę ograniczyć do 12 sztuk drzew.
  4. Wycinkę drzew i krzewów przeprowadzić od 1 września do końca lutego.
  5. Miejsca składowania materiałów budowlanych i postoju ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu koron drzew.
  6. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego  prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom w      szczególności:

-        pnie drzew narażonych na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów,

-        nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m, ponad pierwotny poziom terenu,

-        podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem,

-        nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statykę drzewa.

  1. Na etapie prowadzenia prac ziemnych, minimum raz dziennie przed rozpoczęciem prac, kontrolować ewentualne wykopy i      zagłębienia, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce; taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidację zagłębień.
  1. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

 

 

UZASADNIENIE

W dniu 16.07.2021 r. został złożony wniosek przez Inwestora Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Jarocin ul. Tadeusza Kościuszki 43, 63-200 Jarocin o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „budowie dojazdu pożarowego nr 86 w Leśnictwie Rozmarynów na działkach ewid. 7232, 7233, 7234/4, 7236/6, 7237/1, 7238/6 obręb Brzóstków, gmina Żerków” zgodnie z myśl § 3 ust. 2 pkt 3 „Do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się również przedsięwzięcia: 3) nieosiągające progów określonych w ust. 1, jeżeli po zsumowaniu parametrów charakteryzujących przedsięwzięcie z parametrami planowanego, realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia tego samego rodzaju znajdującego się na terenie jednego zakładu lub obiektu osiągną progi określone w ust. 1.” w związku z § 3 ust. 1 pkt. 62 „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”. Zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany. 

Wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Karta informacyjna przedsięwzięcia dla planowanej inwestycji została sporządzona 06.07.2021 roku przez p. Rafała Miklasa.

Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie pismem nr ON-NS.9011.2.24.2021 z dnia 22.07.2021 r., (data wpływu 23.07.2021r.) wyraził opinię, że dla ww. przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu opinią nr PO.ZZŚ.2.435.246.2021.JS z dnia 26.07.2021  r. (data wpływu 27.07.2021 r.), nie stwierdza potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-II.4220.271.2021.AON.5 z dnia 30.09.2021 r. (data wpływu 30.09.2021 r.), wydał opinię, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu.

Po wnikliwej analizie wniosku Burmistrz Miasta i Gminy Żerków stwierdził, że zebrane materiały są wystarczające i biorąc pod uwagę opinie ww. organów opiniujących, odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W decyzji wzięto pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) i przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie polegać ma na budowie trzech odcinków dojazdu pożarowego nr 86 sumarycznej długości 567 m, zlokalizowanego na terenie leśnictwa Rozmarynów w Nadleśnictwie Jarocin. Zgodnie z treścią karty informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) przedsięwzięcie realizowane będzie na działkach o numerach ewidencyjnych: 7232, 7233, 7234/4, 7236/6, 7237/1, 7238/6 obręb Brzóstków, gmina Żerków, powiat jarociński, województwo wielkopolskie. Całkowita długość dojazdu pożarowego łącznie z odcinkami wykonanymi w 2012 r. wynosi ok. 1052 m. Przedsięwzięcie realizowane będzie w ciągu istniejącej drogi. Planowane przedsięwzięcie ma na celu uzyskanie całoroczne przejezdności drogi oraz doprowadzenie drogi leśnej do standardu drogi pożarowej. Droga przebiega przez teren leśny. W ramach inwestycji planuje się: wykonanie drogi o nawierzchni z kruszywa łamanego o szerokości 3,5 m wraz z mijankami o szerokości 3 m, wykonanie poboczy gruntowych drogi o szerokości 0,75 m, wykonanie zjazdów na drogi poprzeczne z kruszywa łamanego, wycinkę drzew, wykonanie koryta pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni wraz z profilowaniem, wykonanie objazdu pętlicowego o długości 79 m, umieszczenie rury przepustowej o długości 9 m i Ø 400 z PP. Po budowie droga charakteryzować się będzie następującymi parametrami technicznymi:

-        klasa drogi: droga leśna,

-        liczba mijanek: 4 szt. o długości 23 m.

Należy stwierdzić, iż eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz znaczącym negatywnym wpływem na bioróżnorodność. Podczas realizacji inwestycji wykorzystywane będą typowe dla tego rodzaju przedsięwzięć materiały budowlane i surowce m.in.: kruszywa, woda, paliwa. 

Mając na uwadze rodzaj i usytuowanie przedsięwzięcia stwierdzono, że realizacja inwestycji nie będzie negatywnie oddziaływać na: obszary wodno-błotne; inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych; obszary górskie; obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

Na postawie przedłożonej dokumentacji ustalono, że planowane przedsięwzięcie przebiega przez obszary leśne. Projektowana inwestycja będzie przebiegała głównie po śladzie istniejącej drogi. Mając na uwadze rodzaj i usytuowanie przedsięwzięcia stwierdzono, że realizacja inwestycji nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać obszary leśne.

Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie: poza obszarami wybrzeży i środowiskiem morskim; poza obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia; poza obszarami o dużej gęstości zaludnienia; poza obszarami przylegającymi do jezior; poza obszarami uzdrowisk i ochrony uzdrowiskowej.

Z uwagi na rodzaj, skalę oraz lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś należy stwierdzić, że przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej będzie ograniczone. Przedsięwzięcie nie zalicza się do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii przemysłowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138). Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, powodzi czy osuwisk. Przedsięwzięcie zostanie zaadaptowane do zmieniających się warunków klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych poprzez planowane rozwiązania konstrukcyjno-budowlane. Uwzględniając rodzaj i skalę przedsięwzięcia należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie wpłynie znacząco na postępujące zmiany klimatu na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja drogi oraz zastosowane materiały ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu.

Z uwagi na lokalizację przedsięwzięcia w znacznej odległości od granicy państwa należy wykluczyć jego ewentualne transgraniczne oddziaływanie na poszczególne elementy przyrodnicze.

W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy ooś uznano, że uciążliwości związane z realizacją przedsięwzięcia będą krótkookresowe i ustąpią po zakończeniu jego realizacji.

Stwierdzono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia będzie wiązała się z oddziaływaniem na klimat akustyczny, zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji. Na etapie prac wykonawczych spodziewać należy się krótkotrwałej i odwracalnej emisji hałasu do środowiska, której źródłem będzie praca urządzeń i pojazdów obsługujących budowę. Celem ograniczenia uciążliwości w tym zakresie nałożono warunek, aby prace wykonawcze w rejonie terenów podlegających ochronie akustycznej prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00. W porze dnia, z uwagi na znacznie większy poziom tła akustycznego, roboty ziemne i budowlane nie będą odczuwalne jako uciążliwe.

Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia źródłem emisji hałasu do środowiska będzie ruch pojazdów poruszających się po drodze. Zgodnie z treścią przedłożonej dokumentacji natężenie ruchu pojazdów na omawianej drodze wynosi kilka pojazdów na dobę (głównie z drewnem w okresie spoczynku wegetacji). Nie prognozuje się zwiększenia natężenia ruchu na drodze po jej budowie. Z uwagi na niewielkie natężenie ruchu stwierdzono, że na etapie eksploatacji, droga nie będzie źródłem znaczących uciążliwości akustycznych. Należy zatem uznać, że w kontekście eksploatacji inwestycji dotrzymane zostaną akustyczne standardy jakości środowiska określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112).

Po zapoznaniu się z treścią KIP oraz istniejącymi w rejonie zainwestowania uwarunkowaniami przestrzennymi ustalono, że w obszarze realizacji i oddziaływania przedsięwzięcia brak jest istniejących lub planowanych przedsięwzięć, z którymi przedmiotowe przedsięwzięcie mogłoby oddziaływać znacząco w sposób skumulowany.

Stwierdzono, że realizacja przedsięwzięcia wiązać się będzie z krótkotrwałą emisją substancji do powietrza. Emisja związana będzie z prowadzeniem robót ziemnych oraz z przemieszczaniem mas ziemnych. Źródłem emisji substancji do powietrza będą również procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na placu budowy. Wobec faktu, że emisje te będą miały charakter miejscowy i okresowy, a także ustaną po zakończeniu prac budowlanych uznano je za pomijalne. Mając na uwadze rodzaj planowanego przedsięwzięcia oraz funkcję jaką droga pełni w istniejącym układzie komunikacyjnym stwierdzono, że na etapie eksploatacji nie będzie ona istotnym źródłem emisji substancji do powietrza. W związku z powyższym stwierdzono, że realizacja przedsięwzięcia nie przyczyni się do znaczącego pogorszenia jakości powietrza w rejonie zainwestowania w porównaniu do stanu istniejącego.

Gospodarowanie odpadami w trakcie realizacji i eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na podstawie danych zawartych w przedłożonej dokumentacji ustalono, że na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą przede wszystkim prace budowlano-montażowe. W trakcie realizacji inwestycji będą powstawały m.in.: odpady z remontów i przebudowy dróg, gleba i ziemia, odpady z betonu oraz gruz betonowy, odpady materiałów i elementów budowlanych, odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej, wybrakowane wyroby. Wytwarzane odpady będą gromadzone selektywnie na wyznaczonym miejscu w przeznaczonych do tego celu zamkniętych kontenerach. W miarę możliwości odpady będą ponownie wykorzystane, bądź będą przekazywane podmiotom do ich dalszego zagospodarowania. Z uwagi na rodzaj planowanego przedsięwzięcia należy stwierdzić, iż na etapie eksploatacji inwestycja nie będzie znaczącym źródłem powstawania odpadów.

W przedłożonej dokumentacji przedstawiono planowane do zastosowania rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu ochronę środowiska gruntowo-wodnego na etapie budowy. Plac budowy zaopatrzony zostanie w przenośne sanitariaty dla osób pracujących podczas budowy drogi, obsługiwane przez uprawniony podmiot. Zgodnie z informacjami zawartymi w uzupełnieniu KIP nie przewiduje się tankowania i naprawy pojazdów na terenie inwestycji. Zgodnie z informacjami zawartymi w przedłożonej dokumentacji nie przewiduje się organizacji stałego miejsca postoju maszyn i pojazdów na terenie budowy. Nie planuje się utworzenia magazynu materiałów na terenie inwestycji. Materiały będą dowożone na bieżąco na poszczególne odcinki drogi. Zgodnie z treścią przedłożonej dokumentacji maszyny i pojazdy będą wyposażone w sorbenty do neutralizacji substancji ropopochodnych. Celem ochrony środowiska gruntowo-wodnego nałożono warunki, aby wykorzystywane maszyny i pojazdy wyposażyć w środki do neutralizacji substancji ropopochodnych.

Wody opadowe i roztopowe z nawierzchni drogi będą odprowadzane poprzez spadki podłużnei poprzeczne do rowów przydrożnych i na tereny leśne. W uzupełnieniu KIP wskazano, że rura przepustowa będzie wykorzystana do przeprowadzenia pod koroną drogi, wód opadowych odprowadzanych z korony drogi, zbieranych do rowu przydrożnego, a następnie do projektowanego dołu chłonnego.

Ustalono, że przedsięwzięcie będzie realizowane po śladzie istniejącej drogi. W związku z charakterem planowanego przedsięwzięcia stwierdzono, że inwestycja nie będzie stanowić dominanty krajobrazowej, a co za tym idzie, nie wpłynie znacząco negatywnie na walory krajobrazowe i sposób odbioru krajobrazu w rejonie zainwestowania, w porównaniu do stanu istniejącego.

Stwierdzono, że przedsięwzięcie nie narusza zapisów rozporządzenia Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 2 kwietnia 2014 r. w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Warty (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2014 poz. 2129), zmienionego rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 17 lipca 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Warty (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2017 poz. 5165).

Analiza dostępnych źródeł kartograficznych wykazała, że planowane przedsięwzięcie będzie znajdować się poza obszarem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych GZWP.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś, ustalono, że hydrograficznie działki inwestycyjne zlokalizowane są na obszarze dorzecza Odry, w regionie wodnym Warty, w granicach obszaru Jednolitej Części Wód Powierzchniowych: JCWP o kodzie PLRW60001918529 – Lutynia od Lubieszki do ujścia, a także w granicach Jednolitej Części Wód Podziemnych JCWPd o kodzie PLGW600061.

Stan JCWPd o kodzie PLGW600061 oceniono jako dobry pod względem ilościowym, jak i pod względem chemicznym. Ocenę ryzyka nieosiągnięcia dobrego stanu chemicznego i ilościowego określono jako „niezagrożona”. Cele środowiskowe dla JCWPd zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) to:

1) zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń;

2) zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu;

3) ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnianie równowagi między poborem, a zasilaniem tych wód, tak aby utrzymać ich dobry stan.

Zasoby JCWPd PLGW600061 podlegają ochronie z uwagi na ich wykorzystywanie do celów zaopatrzenia ludności w wodę do picia. Inwestycja nie znajduje się w strefie ochrony bezpośredniej ani pośredniej ujęć wody.

JCWP o kodzie PLRW60001918529 – Lutynia od Lubieszki do ujścia ma status naturalnej części wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. W analizowanej zlewni JCWP brak jest możliwości technicznych osiągnięcia założonych celów. Występuje w niej presja rolnicza. W programie działań zaplanowano wszystkie możliwe działania mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dla dobrego stanu. Ponadto w zlewni JCWP nie zidentyfikowano presji mogącej być przyczyną występujących przekroczeń wskaźników jakości. Konieczne jest dokonanie szczegółowego rozpoznania przyczyn w celu prawidłowego zaplanowania działań naprawczych. Z uwagi na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do 2027 r.

Z przedstawionej charakterystyki przedsięwzięcia nie wynikają presje mogące oddziaływać na stan części wód lub zagrażające osiągnięciu ustalonych dla nich celów środowiskowych, a zastosowane środki minimalizujące ewentualny negatywny wpływ na środowisko gruntowo – wodne zapewnią jego ochronę. Zatem, mając na względzie charakter i skalę oddziaływania oraz zastosowane rozwiązania i technologie przedsięwzięcia nie stwierdza się prawdopodobieństwa oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód w zakresie stwarzającym zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 poz. 1967).

Teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobrazu Szwajcaria Żerkowska, który nie ma obecnie obowiązujących zakazów oraz na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, który posiada obowiązujące zakazy. Najbliższymi obszarami Natura 2000, zlokalizowanymi w odległości ok. 5 km od przedsięwzięcia są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300053 oraz obszar specjalnej ochrony siedlisk Dolina Środkowej Warty PLB300002. Zgodnie z opracowaną przez Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży siecią korytarzy ekologicznych, inwestycja będzie prowadzona poza korytarzami ekologicznymi (Projekt korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000   w Polsce. Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża 2011).

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 Uchwały nr X  XXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 września 2013 r. w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego, poz. 5747) na terenie parku krajobrazowego obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy ooś. Zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098) zakazy, o których mowa w ust. 1-1b, nie dotyczą m.in. prowadzenia akcji ratowniczej oraz działań związanych z bezpieczeństwem powszechnym. Mając na uwadze art.  9. ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2021 r. poz. 1275) w celu zapewnienia powszechnej ochrony lasów właściciele lasów są obowiązani do kształtowania równowagi w ekosystemach leśnych, podnoszenia naturalnej odporności drzewostanów, a w szczególności do wykonywania zabiegów profilaktycznych i ochronnych zapobiegających powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarów. Zgodnie z art. 26 ust.1 ustawy o lasach, lasy stanowiące własność Skarbu Państwa są udostępniane dla ludności. W przedłożonej dokumentacji wskazano, iż zapewnienie bezpieczeństwa pożarowego gruntów Skarbu Państwa jest realizacją zachowania bezpieczeństwa powszechnego w zakresie niwelowania zagrożenia dla lasów powszechnie dostępnych, ludzi tam przebywających oraz okolicznych osad i nieruchomości przyległych. Mając na uwadze, iż przedmiotowa inwestycja dotyczy działań związanych z bezpieczeństwem powszechnym, należy stwierdzić, iż planowane przedsięwzięcie nie jest sprzeczne z obowiązującymi na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego zakazami. W KIP podano, iż w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanej drogi występuje siedlisko pomorski kwaśny las brzozowo-dębowy (9190). Planowany układ dojazdu przewiduje się po śladzie istniejących dróg leśnych. W tym miejscu nie jest planowana mijanka, lecz objazd pętlicowy łączący dwie istniejące drogi leśne. W KIP podano, że planowane przedsięwzięcie nie wchodzi w bezpośrednie kolizje z siedliskami Natura 2000 Lasy Żerkowsko – Czeszewskie PLH 300053, a przeznaczone do wycinki drzewa znajdują się w pasie drogi leśnej. Mając powyższe na uwadze, przedsięwzięcie nie będzie się wiązać ze zniszczeniem siedlisk przyrodniczych ani gatunków roślin i zwierząt będących przedmiotami ochrony ww. obszaru Natura 2000.

Zgodnie z informacjami zawartymi w KIP w ramach planowanego przedsięwzięcia przewidziano do wycinki 12 drzew na terenach leśnych o obwodach od 21 do 48 cm z gatunków: brzoza brodawkowata, dąb szypułkowy, sosna zwyczajna, czeremcha amerykańska. W przedłożonej dokumentacji wskazano, że drzewa przeznaczone do wycinki nie stanowią siedlisk zwierząt, grzybów  i roślin chronionych.

Usuwanie drzew z pasów drogowych powinno być rozwiązaniem ostatecznym i w szczególności dotyczyć drzew obumarłych, wiatrołomów lub drzew tzw. „wysokiego ryzyka”, tj. posiadających wady budowy istotne dla statyki drzewa. Decyzja o usunięciu drzew jest decyzją nieodwracalną w skutkach. Prawodawstwo krajowe podaje szereg przepisów mających na celu ochronę drzew oraz restrykcje przy ich wycinaniu. Zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098) zezwolenie na wycięcie drzew jest wyjątkiem od reguły zachowania drzew, które jako element przyrody podlegają ochronie prawnej. Zgodnie z powyższym, Wnioskodawca powinien dołożyć wszelkich starań celem ograniczenia planowanej wycinki do niezbędnego minimum i w miarę możliwości technicznych ograniczyć wycinkę tylko do jednej strony drogi.

W celu minimalizacji negatywnych oddziaływań, mając na uwadze ochronę miejsc lęgowych ptaków, jakimi są drzewa, nałożono warunek ich wycinki poza sezonem lęgowym ptaków, który w Wielkopolsce przypada średnio w okresie od 1 marca do 31 sierpnia.

Zgodnie z treścią przedłożonej dokumentacji w zasięgu planowanego przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania lęgów ptaków oraz nie stwierdzono śladów gniazdowania oraz dziupli dogodnych do gniazdowania ptaków. W przypadku natrafienia podczas wycinki na gatunki chronione lub miejsca lęgowe ptaków, prace należy przerwać do czasu uzyskania stosownego zezwolenia na odstępstwa od zakazów. Zezwolenie takie, na podstawie art. 56 ust. 1 i ust. 2 ustawy o ochronie przyrody może wydać Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska lub Regionalny Dyrektor.

Ze względu na to, że realizacja przedsięwzięcia może wymagać wykonania prac ziemnych, które mogą wpływać negatywnie na zwierzęta nałożono warunek, aby na etapie prowadzenia prac ziemnych, minimum raz dziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować ewentualne wykopy i zagłębienia a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce oraz, aby taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i likwidacją zagłębień.

W celu ochrony drzew znajdujących się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nałożono szereg warunków mających na celu ich zabezpieczenie przez mechanicznymi uszkodzeniami, czy naruszeniem statyki. Dodatkowo nałożono warunek chroniący florę, faunę i biotę grzybów występujących na drzewach przydrożnych polegający na takim zabezpieczaniu pni drzew, które zapewni zachowanie występujących w ich obrębie gatunków zwierząt, roślin i grzybów.

Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia oraz realizację zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedliska. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na  obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność oraz możliwość powiązania z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by jego realizacja i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska oznaczono, jak w sentencji.

 

 

POUCZENIE

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r., poz. 247 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

 

 

Załączono dowód opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej- wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa w kwocie 205 zł, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt. 2 oraz art. 5 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 ze zm.).

 

 

 

 

 

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś.>>>

 

Otrzymują:

 

  1. Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Jarocin ul. Tadeusza Kościuszki 43, 63-200 Jarocin;
  2. Tablica ogłoszeń –Urząd Miasta i Gminy Żerków ul. A. Mickiewicza 5,63-210 Żerków;
  3. Biuletyn Informacji publicznej na stronie Urzędu Miasta i Gminy Żerków;
  4. Strony postępowania wg. wykazu w aktach sprawy;
  5. a/a.

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w  Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79,60-529 Poznań;
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie, ul. Wąska 2, 63-200 Jarocin;
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu ul. Skarszewska 42A, 62-800 Kalisz.

Metryka

sporządzono
2021-10-19 przez Nowak Paulina
udostępniono
2021-10-19 00:00 przez Włoszczyk Zuzanna
zmodyfikowano
2021-10-19 11:42 przez Włoszczyk Zuzanna
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
103
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.