Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.17.2021PN.8 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr ewidencyjny 107 w obrębie Lubinia Mała, gmina Żerków" z załącznikiem - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4422 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.17.2021PN.8 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr ewidencyjny 107 w obrębie Lubinia Mała, gmina Żerków" z załącznikiem

 

                     

                                                                                                                                      Żerków, dnia 12.10.2021 r.

RIGO.GOK-OŚ.6220.17.2021PN.8                                                                             

 

 

 

DECYZJA

 

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), w związku z art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora PCWO Energy Projekt Sp. z o.o. ul. Emilii Plater 53, 00-113 Warszawa w sprawie wydania decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr. ewidencyjny 107 w obrębie Lubinia Mała, gmina Żerków ”:

 

  1. Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko

 

oraz

 

  1. Określam warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
  1. Pod elektrownię fotowoltaiczną o łącznej mocy do 8 MW przeznaczyć do 4 ha powierzchni w południowo-wschodniej części działki nr ew. 107 w obrębie Lubinia Mała, gmina Żerków.
  2. Wszelkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia oraz ruch pojazdów prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00      – 22.00.
  3. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.
  4. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.
  5. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.
  6. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta      niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
  7. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić w okresie od 1      sierpnia do końca lutego.
  8. Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnych elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.
  9. W porze nocnej nie prowadzić oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w sposób ciągły.
  10. W przypadku mycia paneli fotowoltaicznych stosować czystą wodę bez dodatku detergentów. Dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń.
  11. Zlokalizować do 8 sztuk stacji transformatorowych umieszczonych      w prefabrykowanych kontenerach ze szczelną posadzką. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, każdy transformator wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej      akcji gaśniczej.
  12. Zorganizować plac budowy i jego zaplecze oraz drogi dojazdowe z uwzględnieniem zasady

minimalizacji zajęcia terenu i przekształcenia jego powierzchni.

  1. Do realizacji przedmiotowej inwestycji stosować urządzenia i sprzęt budowlany sprawny technicznie, spełniający wymogi      dopuszczające go do użytku, rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu musi zapewnić ochronę środowiska gruntowo – wodnego przed zanieczyszczeniem.
  2. Plac budowy wyposażyć w odpowiednią ilość sorbentów, a ewentualne wycieki z maszyn budowlanych natychmiastowo neutralizować przy      ich użyciu; zanieczyszczony grunt przekazać do unieszkodliwienia uprawnionym podmiotom.
  3. Naprawy wykorzystywanego sprzętu dokonywać w miejscach do tego przystosowanych.
  4. Na trenie inwestycji nie przechowywać paliw lub innych substancji mogących zanieczyścić wody powierzchniowe lub podziemne.
  5. Wszelkie prace ziemne wykonywać w sposób zapewniający ochronę gruntu i wód podziemnych przed zanieczyszczeniem.
  6. W przypadku występowania na terenie inwestycji urządzeń wodnych (np. sieci drenarskich, rowów melioracyjnych) prace związane z realizacją inwestycji należy prowadzić w sposób niepowodujący ich uszkodzenia i naruszenia struktury; montaż paneli i innych obiektów przeprowadzać w taki sposób, aby żadne urządzenia i      pojazdy nie przemieszczały się po terenie urządzeń wodnych.
  7. Ścieki bytowe powstające na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia, generowane przez pracowników prowadzących montaż elektrowni odprowadzać do przenośnych zbiorników bezodpływowych, a      następnie zapewnić ich systematyczny wywóz przez uprawnione podmioty.
  8. Odpady należy magazynować w sposób selektywny, w pojemnikach lub kontenerach i sukcesywnie wywozić z placu budowy przez wyspecjalizowane podmioty.
  9. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych należy wyposażyć je w misy o pojemności pozwalającej pomieścić cały wyciek oleju, zabezpieczając tym samym środowisko gruntowo – wodne przed zanieczyszczeniem.
  10. Wody opadowe i roztopowe z terenu nowoprojektowanej elektrowni odprowadzać w sposób niezorganizowany w grunt.
  11. Po zakończeniu robót budowlano – montażowych teren inwestycji należy uporządkować.

 

 

 

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE

W dniu 30.07.2021 r. został złożony wniosek przez Inwestora PCWO Energy Projekt Sp. z o.o. ul. Emilii Plater 53, 00-113 Warszawa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr. ewidencyjny 107 w obrębie Lubinia Mała, gmina Żerków” zgodnie z myśl § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: b) 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a - przy czym przez powierzchnię zabudowy rozumie się powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia w wyniku realizacji przedsięwzięcia”. Zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany. 

Wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Karta informacyjna przedsięwzięcia dla planowanej inwestycji została sporządzona 28.07.2021 roku przez p. Magdalenę Chojnacką i Jakuba Grudzińskiego.

Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie pismem nr ON-NS.9011.2.31.2021 z dnia 07.09.2021 r., (data wpływu 07.09.2021r.) wyraził opinię, że dla ww. przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu opinią nr PO.ZZŚ.2.435.287.2021.AN z dnia 26.08.2021  r. (data wpływu 01.09.2021 r.), nie stwierdza potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-IV.4220.1420.2021.SK.1 z dnia 08.09.2021 r. (data wpływu 09.09.2021 r.), wydał opinię, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu.

Po wnikliwej analizie wniosku Burmistrz Miasta i Gminy Żerków stwierdził, że zebrane materiały są wystarczające i biorąc pod uwagę opinie ww. organów opiniujących, odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W decyzji wzięto pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) i przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie polegać na budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr ewidencyjny 107 w obrębie Lubinia Mała, gmina Żerków. Łączna powierzchnia działki wynosi 17,86 ha, natomiast planowane przedsięwzięcie zajmie południowo-wschodnią jej część, obejmując obszar do 4 ha. Powyższe zostało uwzględnione w warunkach niniejszej decyzji, bowiem określa skalę przedsięwzięcia i sposób zagospodarowania przedmiotowego terenu. Wnioskodawca przewiduje użycie na farmie fotowoltaicznej do 20 000 szt. paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy do 8 MWp. Panele zostaną posadowione na tzw. stołach fotowoltaicznych, które stanowić będą stalowe, ocynkowane konstrukcje i elementy montażowe. Wnioskodawca planuje zainstalowanie do 160 sztuk inwerterów oraz posadowienie do 8 szt. prefabrykowanych stacji transformatorowych w postaci kontenerów, wyposażonych w transformator, rozdzielnicę potrzeb własnych, układ kontroli zdalnej, monitoring i wentylację.

Nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, należy stwierdzić, że elektrownia słoneczna w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.

W oparciu o kartę informacyjną przedsięwzięcia (KIP) ustalono, że źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Wszelkie prace oraz ruch pojazdów zostaną ograniczone do pory dnia, co wpisano w warunkach niniejszej decyzji. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Analiza KIP wykazała, iż głównym emitorem hałasu na etapie eksploatacji będą inwertery oraz transformatory posadowione w prefabrykowanych stacjach kontenerowych. Inwertery zostaną rozmieszczone w sposób zapewniający brak uciążliwości akustycznych poza granicami inwestycji – w systemie rozproszonym uniemożliwiającym akumulację hałasu z oddalonych od siebie inwerterów bądź w systemie centralnym, gdy zostaną one umieszczone w stacji kontenerowej, co również ograniczy propagację hałasu. Z obliczeń przedstawionych w KIP wynika, że w odległości 10 m od stacji transformatorowej poziom hałasu wyniesie 40 dB, z kolei w odległości 10 m od pracującego inwertera poziom hałasu nie przekroczy 38 dB. Założenia co do liczby stacji transformatorowych wpisano w warunkach niniejszej decyzji, gdyż było to podstawą analizy oddziaływania na klimat akustyczny. Biorąc powyższe pod uwagę, w szczególności rodzaj i parametry przedsięwzięcia, jego stosunkowo niewielką skalę oraz przyjęte rozwiązania techniczne, posadowienie stacji transformatorowych w prefabrykowanym kontenerze, jak również przyjęcie systemu rozmieszczenia inwerterów zapewniającego ograniczenie propagacji nadmiernego hałasu, nie przewiduje się, aby realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia mogła wiązać się z przekroczeniami dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, określonych w przepisach szczegółowych.

Uwzględniając przyjęte rozwiązania techniczne, w tym napięcia infrastruktury energetycznej, nie przewiduje się, aby eksploatacja inwestycji mogła powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. poz. 2448).

Z KIP wynika, że na działce objętej wnioskiem, nie ustalono dodatkowych przedsięwzięć, które swym oddziaływaniem mogłyby skumulować się z potencjalnym oddziaływaniem planowanej farmy fotowoltaicznej. Tego rodzaju przedsięwzięcia nie będą znajdowały się również w okolicy przedmiotowej farmy fotowoltaicznej. Biorąc pod uwagę rodzaj przedsięwzięcia, jego niewielką skalę i realizację zgodnie z warunkami wskazanymi w niniejszej decyzji nie przewiduje się powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności oddziaływania skumulowanego prowadzącego do przekroczenia standardów jakości środowiska.

W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. poz. 138). Ponadto uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych w tym przypadku nie występuje. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego ani na obszarach zagrożonych ryzykiem występowania pożarów lub ruchami masowymi. Instalacja jest również przystosowana do typowych warunków pogodowych występujących w miejscu realizacji inwestycji oraz nie wpływa znacząco na prawdopodobieństwo ich wystąpienia. Jednocześnie może być ona wrażliwa na nieprzewidywane warunki atmosferyczne. Aby ochronić inwestycję przed takimi czynnikami, planuje się wykonanie niezbędnych obliczeń do projektu wykonawczego, wyposażenie przedsięwzięcia w instalację odgromową i przeciwprzepięciową, zastosowanie urządzeń i materiałów spełniających normy, wyposażenie w system monitorowania i ostrzegania oraz prowadzenie bieżącego nadzoru.

Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym. Woda opadowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. W KIP wskazano, że czyszczenie paneli fotowoltaicznych odbywać się będzie przy użyciu czystej wody pod ciśnieniem, bez stosowania detergentów czy innych substancji czyszczących. Zostało to uwzględnione w warunkach niniejszej decyzji. Dopuszczono stosowanie do mycia paneli środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń, co wynika z dostępniej tut. organowi praktyki. W wyniku tego procesu nie będą powstawały ścieki przemysłowe. W celu ochrony środowiska wodno-gruntowego zobowiązano Wnioskodawcę do umieszczenia transformatorów w prefabrykowanych stacjach kontenerowych ze szczelną posadzką oraz w przypadku zamontowania transformatorów olejowych – do wyposażenia ich  w szczelną misę, mogącą zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. Rozwiązania ograniczające potencjalne zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego w wyniku eksploatacji przedsięwzięcia zawarto w warunkach niniejszej decyzji.

Gospodarowanie odpadami na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą roboty ziemne oraz prace związane z montażem paneli. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Wytwarzane będą jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli, które będą na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie. Na etapie ewentualnej likwidacji przedsięwzięcia wytwarzane w trakcie prac rozbiórkowych odpady m.in. budowlane oraz panele fotowoltaiczne i stacje transformatorowe przekazane będą zewnętrznym, wyspecjalizowanym firmom, posiadającym odpowiednie zezwolenia do ich dalszego zagospodarowania. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

Teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, leśnego oraz obszarach przylegających do jezior. W granicach działki ewidencyjnej, na której znajduje się przedmiotowe przedsięwzięcie, lecz poza granicami inwestycji, w części północno-zachodniej oraz południowo-zachodniej, znajdują się lasy. Działka nr ew. 107 obręb Lubinia Mała graniczy również  z lasem od strony północnej i zachodniej. Ponadto przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Ponadto inwestycja nie będzie zlokalizowana na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.

Stwierdzono, że przedsięwzięcie nie narusza zapisów rozporządzenia Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 2 kwietnia 2014 r. w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Warty (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2014 r., poz. 2129), zmienionego rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 17 lipca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Warty (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2017 r., poz. 5165).

Analiza dostępnych źródeł kartograficznych wykazała, że planowane przedsięwzięcie będzie znajdować się poza obszarem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych GZWP.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś, ustalono, że według charakterystyki Jednolitych Części Wód Podziemnych (JCWPd) planowana inwestycja znajduje się w granicach PLGW600061, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz chemicznym. Jest ona monitorowana,  a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych nie jest zagrożona. JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia, dostarczającą średnio powyżej 100 m3 wody na dobę Ponadto inwestycja leży na terenie obszaru dwóch Jednolitych Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW600016185274 – Dopływ z Ludwinowa o statusie naturalna część wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych oraz PLRW60001618528 – Lubianka o statusie naturalna część wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWP PLRW60001618528 przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego do roku 2027 ze względu na brak możliwości technicznych. W zlewni JCWP występuje presja rolnicza. W programie działań zaplanowano wszystkie możliwe działania mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dla dobrego stanu. Z uwagi jednak na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do roku 2027.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz skalę oddziaływania przedsięwzięcia, przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków mających ograniczyć jego negatywne oddziaływanie nie stwierdza się prawdopodobieństwa oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód w zakresie stwarzającym zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 poz. 1967).

Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.

Na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098). Najbliżej położonym obszarem zależnym od wód jest Żerkowsko – Czeszewski Park Krajobrazowy. Przedmiotem ochrony ww. obszaru zależnego od wód jest różnorodność biologiczna, kompleks ekosystemów, siedliska gatunków, w szczególności: rzeki, starorzecza, torfowiska niskie, rzeki włosienicznikowe, zmiennowilgotne łąki trzęślicowe, łąki selernicowe, łęgi, grąd niski, flora i fauna ekosystemów wodno – błotnych. Zgodnie z Załącznikiem nr 2 do „Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 poz. 1967) celem środowiskowym dla przedmiotowego obszaru chronionego jest objęcie ścisłą ochroną wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniem. Projektowane przedsięwzięcie nie wpłynie na cele środowiskowe ww. obszaru zależnego od wód. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Ostoja Nadwarciańska PLH300009 oddalony o 11,5 km od przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w południowej części działki, na gruncie ornym i jego realizacja nie będzie się wiązać z wycinką drzew i krzewów. W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się grunty rolne, zabudowa zagrodowa, las oraz rzeka Lubianka przepływająca w odległości 0,13 km. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia teren farmy porośnięty będzie roślinnością trawiastą, która będzie wykaszana i pozostawiana do naturalnego rozkładu lub będzie usuwana. W celu ochrony lokalnej bioróżnorodności nałożono warunek aby w przypadku obsiewu powierzchni biologicznie czynnej elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia. W celu ochrony ptaków lęgowych nałożono warunek koszenia terenu elektrowni na etapie eksploatacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca  do 31 lipca. Nałożono także warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, roślinom zawiązywanie nasion, a także pozwoli ograniczyć zacienienie paneli słonecznych przez roślinność. Połączenie elektrowni z ogólnokrajową siecią energetyczną wykonane zostanie jako kablowe podziemne. W celu ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz w celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom na etapie eksploatacji przedsięwzięcia nałożono warunek regularnych kontroli wykopów, uwalniania uwięzionych w nich zwierząt oraz warunek wykonania ażurowego ogrodzenia bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem. Aby zmniejszyć efekt olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej, co ograniczy negatywne oddziaływanie na ptaki. W celu ograniczenia wpływu przedsięwzięcia na krajobraz stacja transformatorowa i ogrodzenie pomalowane zostaną w kolorach szarości lub zieleni. W celu minimalizacji oddziaływania na ludzi i przyrodę ożywioną nałożono w decyzji warunek rezygnacji z ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej.

Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na gruncie ornym, brak konieczności wycinki drzew i krzewów oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na  obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie  wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by jego realizacja i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska oznaczono, jak w sentencji.

 

 

POUCZENIE

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r., poz. 247 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

 

 

Załączono dowód opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej- wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa w kwocie 205 zł, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt. 2 oraz art. 5 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 ze zm.).

 

 

 

 

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś.>>>

 

Otrzymują:

 

  1. PCWO Energy Projekt Sp. z o.o. ul. Św. Leonarda 7, 25-311 Kielce;
  2. Tablica ogłoszeń –Urząd Miasta i Gminy Żerków ul. A. Mickiewicza 5,63-210 Żerków;
  3. Biuletyn Informacji publicznej na stronie Urzędu Miasta i Gminy Żerków;
  4. Strony postępowania wg. wykazu w aktach sprawy;
  5. a/a.

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w  Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań;
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie, ul. Wąska 2, 63-200 Jarocin;
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu ul. Skarszewska 42A, 62-800 Kalisz.

Metryka

sporządzono
2021-10-12 przez Nowak Paulina
udostępniono
2021-10-12 00:00 przez Włoszczyk Zuzanna
zmodyfikowano
2021-10-12 12:59 przez Włoszczyk Zuzanna
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
106
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.