Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.13.2021PN.9 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na dz. nr 49/1, 50/4 w obrębie Żerniki-Kretków, gmina Żerków" z załącznikiem - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4414 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.13.2021PN.9 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na dz. nr 49/1, 50/4 w obrębie Żerniki-Kretków, gmina Żerków" z załącznikiem

 

                                                                                                                                      Żerków, dnia 07.10.2021 r.

RIGO.GOK-OŚ.6220.13.2021PN.9                                                                             

 

 

 

DECYZJA

 

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), w związku z art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora PCWO Energy Projekt Sp. z o.o. ul. Emilii Plater 53, 00-113 Warszawa w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na dz. nr 49/1, 50/4 w obrębie Żerniki-Kretków, gmina Żerków”:

 

  1. Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko

 

oraz

 

  1. Określam warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
  1. Pod elektrownię fotowoltaiczną o łącznej mocy do 12 MWp przeznaczyć do 6,00 ha powierzchni dz. nr 49/1, 50/4 w obrębie Żerniki-Kretków, gmina Żerków.
  2. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.
  3. Rów melioracyjny na dz. nr ewid. 49/1, 50/4, obręb Żerniki-Kretków, gmina Żerków wyłączyć spod zabudowy panelami słonecznymi i pozostawić bez ingerencji.
  4. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.
  5. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta      niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
  6. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.
  7. Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnej elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.
  8. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić w okresie od 1 do 15      sierpnia oraz od 1 listopada do 15 lutego.
  9. Nie stosować nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin.
  10. W porze nocnej nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia.
  11. Inwertery posadowić w odległości nie mniejszej niż 35 m od terenów chronionych akustycznie.
  12. Stacje transformatorowe posadowić w odległości nie mniejszej niż 85 m od terenów chronionych akustycznie.
  13. Transformatory umieścić w żelbetonowych budynkach  kontenerowych o szczelnej posadzce. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, każdy transformator wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.
  14. W przypadku konieczności mycia paneli fotowoltaicznych wykorzystywać do tego celu wodę zdemineralizowaną. Dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska, w przypadku silniejszych zabrudzeń.
  15. Wszelkie prace związane z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia oraz ruch pojazdów ograniczyć do pory dnia, tj. 6:00 –      22:00.
  16. Do realizacji przedmiotowej inwestycji stosować urządzenia i sprzęt budowalny sprawny technicznie, spełniający wymogi      dopuszczające go do użytku; rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu musi zapewnić ochronę środowiska gruntowo – wodnego przed zanieczyszczeniem;
  17. Plac budowy wyposażyć w odpowiednią ilość sorbentów, a ewentualne wycieki z maszyn budowlanych natychmiastowo neutralizować przy      ich użyciu; zanieczyszczony grunt przekazać do unieszkodliwienia  uprawnionym podmiotom;
  18. Naprawy wykorzystywanego sprzętu dokonywać w miejscach do tego przystosowanych;
  19. Na terenie inwestycji nie przechowywać paliw lub innych substancji mogących zanieczyścić wody powierzchniowe lub podziemne;
  20. Wszelkie prace ziemne wykonywać w sposób zapewniający ochronę gruntu i wód podziemnych przed zanieczyszczeniem;
  21. Prace związane z realizacją inwestycji należy prowadzić w sposób niepowodujący uszkodzenia urządzeń wodnych, a w przypadku wystąpienia kolizji projektowanej instalacji z urządzeniami drenarskimi wykonać ich przebudowę w celu zachowania ciągłości sieci;
  22. Ścieki bytowe powstające na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia, generowane przez pracowników prowadzących montaż farmy odprowadzać do przenośnych zbiorników bezodpływowych, a następnie zapewnić ich systematyczny wywóz przez uprawnione podmioty;
  23. Odpady należy magazynować w sposób selektywny, w pojemnikach lub kontenerach i sukcesywnie wywozić z placu budowy przez wyspecjalizowane podmioty;
  24. Wody opadowe i roztopowe z terenu nowoprojektowanej elektrowni odprowadzać w sposób niezorganizowany w grunt;
  25. Po zakończeniu robót budowlano – montażowych teren inwestycji należy uporządkować.

 

 

 

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE

W dniu 24.06.2021 r. został złożony wniosek przez Inwestora PCWO Energy Projekt Sp. z o.o. ul. Emilii Plater 53, 00-113 Warszawa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na dz. nr 49/1, 50/4 w obrębie Żerniki-Kretków, gmina Żerków” zgodnie z myśl § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: b) 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a - przy czym przez powierzchnię zabudowy rozumie się powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia w wyniku realizacji przedsięwzięcia”. Zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany. 

Wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Karta informacyjna przedsięwzięcia dla planowanej inwestycji została sporządzona 22.06.2021 roku przez p. Kingę Sowę i Klaudię Momot.

Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie pismem nr ON-NS.9011.2.20.2021 z dnia 14.07.2021 r., (data wpływu 15.07.2021r.) wyraził opinię, że dla ww. przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu opinią nr PO.ZZŚ.2.435.222.2021.JS z dnia 06.07.2021  r. (data wpływu 09.07.2021 r.), nie stwierdza potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-IV.4220.1100.2021.KJ.4 z dnia 31.08.2021 r. (data wpływu 01.09.2021 r.), wydał opinię, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu.

Po wnikliwej analizie wniosku Burmistrz Miasta i Gminy Żerków stwierdził, że zebrane materiały są wystarczające i biorąc pod uwagę opinie ww. organów opiniujących, odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W decyzji wzięto pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) i przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na montażu paneli fotowoltaicznych o mocy do 12 MWp na dz. nr 49/1, 50/4 w obrębie Żerniki-Kretków, gmina Żerków. Powierzchnia działek objętych wnioskiem wynosi ok. 6,7064 ha, a planowane przedsięwzięcie zajmie do 6,00 ha przedmiotowych działek. Powyższe zostało uwzględnione w warunkach niniejszej decyzji, bowiem określa skalę przedsięwzięcia i sposób zagospodarowania przedmiotowego terenu. Wnioskodawca przewiduje montaż do 30000 sztuk paneli. Projektuje się zastosowanie stalowej, wolnostojącej konstrukcji montażowej pod panele fotowoltaiczne, składającej się z ramy, pionowych i poziomych profili nośnych oraz elementów mocujących. Wszystkie elementy zostaną przytwierdzone do podłoża za pomocą pionowych pali. Wnioskodawca planuje zastosować również kontenerowe stacje transformatorowe w ilości do 12 sztuk, inwertery w ilości do 240 sztuk oraz elementy infrastruktury niezbędne do funkcjonowania inwestycji. Wysokość instalacji nie przekroczy 4 m. Teren farmy zostanie ogrodzony.

Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając fakt, iż elektrownia słoneczna w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska, odnosząc się do przepisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Jedynie na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.

 

Na działkach inwestycyjnych oraz na działce nr 39 znajdującej się w pobliżu przedsięwzięcia znajduje się zabudowa zagrodowa, teren podlegający ochronie akustycznej. Źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Inwestor zadeklarował, że wszelkie prace oraz ruch pojazdów zostaną ograniczone do pory dnia. Powyższe ujęto w warunkach niniejszej decyzji celem ograniczenia uciążliwości akustycznej. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Emitorami hałasu na etapie eksploatacji będą inwertery oraz transformatory umieszczone w kontenerowych stacjach transformatorowych. Z uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) wynika, że farma fotowoltaiczna nie będzie wyposażona w systemy mechanicznego chłodzenia paneli fotowoltaicznych. Poziom mocy akustycznej dźwięku dla transformatora zgodnie z kartą katalogową wyniesie 55 dB. Najbliższa stacja transformatorowa będzie zlokalizowana w odległości nie mniejszej niż 85 m od terenów chronionych akustycznie, dodatkowo stacje transformatorowe będą wykonane w żelbetonowej obudowie. Poziom mocy akustycznej inwertera nie przekroczy 68 dB (jeśli zostaną posadowione w systemie centralnym) oraz 55 dB w systemie rozproszonym. Inwestor deklaruje, że inwertery w systemie rozproszonym zostaną umieszczone w odległości nie mniejszej niż 35 m od najbliższych terenów podlegających ochronie akustycznej oraz że od ogrodzenia inwestycji w stronę jej środka, zachowany zostanie niezabudowany pas wielkości min. 3 m, tak by oddziaływanie nie wychodziło poza obszar terenu planowanej inwestycji. Ze względu na sąsiedztwo terenów chronionych akustycznie nałożono warunek aby inwertery posadowić w odległości nie mniejszej niż 35 m a stacje transformatorowe posadowić w odległości nie mniejszej niż 85 m od terenów chronionych akustycznie. Biorąc powyższe pod uwagę, w szczególności cechy i parametry przedsięwzięcia, przyjęte rozwiązania techniczne, posadowienie stacji transformatorowych w żelbetonowych kontenerach nie przewiduje się, aby realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia mogła wiązać się z przekroczeniami dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w przepisach szczegółowych.

Uwzględniając przyjęte rozwiązania techniczne, w tym napięcia infrastruktury energetycznej, nie przewiduje się, aby eksploatacja inwestycji mogła powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. poz. 2448).

W związku z przepisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138). Ponadto uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie atesty i certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co wpłynie na mitygację zmian klimatu.

Ustalono, że na działkach przeznaczonych pod planowane przedsięwzięcie nie znajdują się i nie są planowane inne przedsięwzięcia, które swym oddziaływaniem mogłyby skumulować się z potencjalnym oddziaływaniem planowanych farm fotowoltaicznych. Tego rodzaju przedsięwzięcia nie będą także znajdowały się w okolicy planowanego przedsięwzięcia. Biorąc pod uwagę powyższe, uwzględniając lokalizację, skalę i charakter przedsięwzięcia, złożoność oddziaływania oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie ze wskazanymi w niniejszej decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczących powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności ponadnormatywnego oddziaływania skumulowanego.

Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę. Instalacje fotowoltaiczne należą do obiektów bezobsługowych w związku z tym do ich prawidłowego funkcjonowania nie jest wymagane utworzenie zaplecza socjalnego wraz z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną. Na etapie realizacji przedsięwzięcia ścieki bytowe zgromadzone w przenośnych kabinach toaletowych zostaną odebrane przez odpowiednie firmy zewnętrzne. W KIP wskazano, że mycie paneli odbywać się będzie wyłącznie przy użyciu czystej wody pod ciśnieniem bez zastosowania jakichkolwiek substancji czyszczących, w tym detergentów, co zostało uwzględnione w warunkach niniejszej decyzji. Dopuszczono stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska, w przypadku silniejszych zabrudzeń. Wody opadowe i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne lecz będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu. W celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego planuje się posadowienie stacji transformatorowych typu kontenerowego. W razie konieczności zastosowania transformatorów olejowych, pod każdym transformatorem zostanie zamontowana szczelna misa, mogąca zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. Rozwiązania, ograniczające potencjalny negatywny wpływ na środowisko gruntowo-wodne, zostały zawarte w warunkach wskazanych w niniejszej decyzji. Dodatkowo wskazano, aby zapewnić wykonanie szczelnych posadzek w żelbetonowych kontenerach stacji transformatorowych.

Gospodarowanie odpadami na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą roboty ziemne oraz prace związane z montażem paneli. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Powstawać będą mogły jedynie odpady związane z konserwacją paneli, które będą na bieżąco zabierane przez służby dozoru technicznego. W przypadku likwidacji przedsięwzięcie wytwarzane będą głównie odpady powstające w związku z prowadzeniem prac rozbiórkowych. Z KIP wynika, że odpady powstające na poszczególnych etapach inwestycji będą przekazywane uprawnionym podmiotom do gospodarowania odpadami celem w pierwszej kolejności ich odzysku. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

Na podstawie analizy KIP stwierdzono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany w pobliżu obszarów wodno-błotnych oraz innych obszarów o płytkim zaleganiu wód podziemnych i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie znajduje się na terenie obszarów objętych ochroną, w tym stref ochronnych ujęć wód. Nie znajduje się również w granicy obszarów wybrzeży i środowiska morskiego, obszarów górskich. Przez teren inwestycji przebiega rów melioracyjny. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane także na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej oraz na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. Na podstawie danych zawartych w KIP nie stwierdzono, aby przedsięwzięcie realizowane było na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, ani nie przewiduje się ich przekroczenia w związku z realizacją i eksploatacją przedmiotowego przedsięwzięcia.

Analiza dostępnych źródeł kartograficznych wykazała, że planowane przedsięwzięcie będzie znajdować się poza obszarem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych GZWP.

Ustalono, że hydrograficznie działka inwestycyjna zlokalizowana jest na obszarze dorzecza Odry, w rejonie wodnym Warty, w granicach obszarów Jednolitej Części Wód Powierzchniowych: JCWP o kodach PLRW600019184999 – Prosna od Dopływu z Piątka Małego do ujścia i PLRW600017184994 Kanał Żernicki, a także w granicach Jednolitej Części Wód Podziemnych JCWPd o kodzie PLGW600081.

Stan JCWPd o kodzie PLGW600081 oceniono jako dobry pod względem ilościowym, jak i pod względem chemicznym. Ocenę ryzyka nieosiągnięcia dobrego stanu chemicznego i ilościowego określono jako „niezagrożona”. Cele środowiskowe dla JCWPd zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz.U. z 2016 poz. 1967) to zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń; zapobieganie pogarszaniu oraz poprawa ich stanu oraz ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnienie równowagi między poborem, a zasilaniem tych wód, tak aby utrzymać ich dobry stan.

Zasoby JCWPd PLGW600081 podlegają ochronie z uwagi na ich wykorzystywanie do celów zaopatrzenia ludności w wodę do picia. Inwestycja nie znajduje się w strefie ochrony bezpośredniej ani pośredniej ujęć wody.  

JCWP o kodzie PLRW600019184999 – Prosna od Dopływu z Piątka Małego do ujścia ma status naturalnej części wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. W analizowanej zlewni JCWP brak jest możliwości technicznych osiągniecia założonych celów. W zlewni nie zidentyfikowano presji mogącej być przyczyną występujących przekroczeń wskaźników jakości. Konieczne jest dokonanie szczegółowego rozpoznania przyczyn w celu prawidłowego zaplanowania działań naprawczych. Rozpoznanie przyczyn nieosiągnięcia dobrego stanu zapewni realizacja działań na poziomie krajowym: utworzenie krajowej bazy danych o zmianach hydromorfologicznych, opracowanie dobrych praktyk w zakresie robót hydrotechnicznych i prac utrzymaniowych wraz ustaleniem zasad ich wdrażania oraz opracowanie krajowego programu renaturalizacji wód powierzchniowych. Ze względu na brak możliwości technicznych termin osiągnięcia celu na rok 2021.

JCWP o kodzie PLRW600017184994 Kanał Żernicki ma status naturalnej części wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. Z przedstawionej charakterystyki przedsięwzięcia nie wynikają presje mogące oddziaływać na stan części wód lub zagrażające osiągnięciu ustalonych dla nich celów środowiskowych, a zastosowane środki minimalizujące ewentualny negatywny wpływ na środowisko gruntowo-wodne zapewniają jego ochronę.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie, przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków mających ograniczyć jego negatywne oddziaływanie nie stwierdza się prawdopodobieństwa oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód w zakresie stwarzającym zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, z przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 poz. 1967).

Stwierdzono, iż eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.

Na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz.1098). Najbliżej położonym obszarem zależnym od wód jest Żerkowsko – Czeszewski Park Krajobrazowy. Przedmiotem ochrony obszaru chronionego, dla którego utrzymanie lub poprawa stanu wód jest ważnym czynnikiem jego ochrony są różnorodność biologiczna, kompleks ekosystemów, siedliska gatunków. Zgodnie z Załącznikiem nr 2 do „Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 poz. 1967) celem środowiskowym dla przedmiotowego obszaru chronionego jest objęcie ścisłą ochroną wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniami. Projektowane przedsięwzięcie nie wpłynie na cele środowiskowe ww. obszaru zależnego od wód. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Ostoja Nadwarciańska PLH300009, oddalony o 4,9 km i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalony o 5,6 km od przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie ornym i pastwisku, a jego realizacja nie będzie się wiązać z wycinką drzew i krzewów. Przez teren inwestycji przebiega rów melioracyjny, potencjalne siedlisko płazów. Jak wskazał wnioskodawca pozostanie bez ingerencji, co uwzględniono w nałożonych w niniejszej decyzji warunkach. W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się grunty rolne, drogi, zabudowa mieszkaniowa oraz rzeka Prosna. Roślinność będzie wykaszana. W celu ochrony ptaków lęgowych oraz w związku z lokalizacją rowu melioracyjnego nałożono warunek koszenia terenu elektrowni na etapie eksploatacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca  do 31 lipca oraz poza okresem migracji płazów. Wiosenny okres migracji dla większości gatunków płazów w Polsce przypada przeciętnie od 15 lutego do końca maja, natomiast jesienny okres migracji przypada przeciętnie od 15 sierpnia do końca października. Ponadto z uwagi na lokalizację ww. rowu melioracyjnego w warunkach wskazano, aby na etapie eksploatacji nie stosować nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin. W celu ochrony rodzimej bioróżnorodności w niniejszym decyzji zawarto warunek nieużywania gatunków roślin obcego pochodzenia do obsiewu powierzchni biologicznie czynnych elektrowni. Wpisano również warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, roślinom zawiązywanie nasion, a także pozwoli ograniczyć zacienienie paneli słonecznych przez roślinność. Na etapie prowadzenia prac ziemnych w decyzji nałożono warunek regularnych kontroli wykopów i uwalniania uwiezionych w nich zwierząt. W celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom nałożono warunek montażu ogrodzenia ażurowego, bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a powierzchnią ziemi. W celu ograniczenia efektu olśnienia nałożono warunek pokrycia paneli słonecznych warstwą antyrefleksyjną co ograniczy negatywny wpływ na ptaki. Ze względu na minimalizację oddziaływania na ludzi i przyrodę ożywioną nałożono w decyzji warunek rezygnacji z ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej.  Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na gruncie ornym, brak konieczności wycinki drzew i krzewów oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie  wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by jego realizacja i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska oznaczono, jak w sentencji.

 

 

POUCZENIE

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r., poz. 247 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

 

 

Załączono dowód opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej- wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa w kwocie 205 zł, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt. 2 oraz art. 5 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 ze zm.).

 

 

 

 

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś.>>>

 

Otrzymują:

 

  1. PCWO Energy Projekt Sp. z o.o. ul. Św. Leonarda 7, 25-311 Kielce;
  2. Tablica ogłoszeń –Urząd Miasta i Gminy Żerków ul. A. Mickiewicza 5,63-210 Żerków;
  3. Biuletyn Informacji publicznej na stronie Urzędu Miasta i Gminy Żerków;
  4. Strony postępowania wg. wykazu w aktach sprawy;
  5. a/a.

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w  Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań;
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie, ul. Wąska 2, 63-200 Jarocin;
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni  w Kaliszu ul. Skarszewska 42A, 62-800 Kalisz.

Metryka

sporządzono
2021-10-07 przez Nowak Paulina
udostępniono
2021-10-07 00:00 przez Włoszczyk Zuzanna
zmodyfikowano
2021-10-07 08:26 przez Włoszczyk Zuzanna
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
104
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.