Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.8.2021PN.10 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działkach o nr ewidencyjnych 323 i 324 obręb Ludwino - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4379 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.8.2021PN.10 Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działkach o nr ewidencyjnych 323 i 324 obręb Ludwino

 

                                                                                                                                      Żerków, dnia 25.08.2021 r.

 

RIGO.GOK-OŚ.6220.8.2021PN.10                                                                             

 

 

 

 

 

DECYZJA

 

 

 

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

 

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), w związku z art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora Powerbell Engineering Sp. z o.o. ul. Magnoliowa 2, 55-040 Tyniec Mały, pełnomocnik Maria Mateja ul. Wyścigowa 56F, 53-012 Wrocław w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działkach o nr ewidencyjnych 323 i 324 obręb Ludwinów, gmina Żerków”:

 

 

 

  1. Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko

 

 

 

oraz

 

 

 

  1. Określam warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:

 

  1. Pod elektrownię fotowoltaiczną o mocy do 2 MW      przeznaczyć do 2,5 ha powierzchni działek ewidencyjnych nr 323 i 324,      obręb Ludwinów;
  2. Wszelkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00 – 22.00;
  3. Na terenie farmy zainstalować do 16 sztuk rozmieszczonych równomiernie inwerterów. Inwertery zlokalizować w odległości nie mniejszej niż 100 m od terenów chronionych akustycznie;
  4. Na terenie farmy fotowoltaicznej zainstalować do 2 transformatorów. Transformatory zlokalizować w odległości nie mniejszej      niż 100 m od terenów chronionych akustycznie;
  5. Wzdłuż całej granicy działek ewid. nr 323 i 324, obręb Ludwinów z działką ewid. nr 217, obręb Lisew wprowadzić zieleń      osłonowo-izolacyjną. Do tego celu nie wykorzystywać obcych gatunków roślin;
  6. Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnych farmy fotowoltaicznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia;
  7. Nie stosować ciągłego oświetlenia terenu farmy fotowoltaicznej i jej ogrodzenia w porze nocnej;
  8. Do mycia paneli fotowoltaicznych stosować czystą wodę. Dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych, obojętnych dla      środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń;
  9. Zastosować panele o powierzchni antyrefleksyjnej;
  10. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi;
  11. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem;
  12. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta      niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Kontrolę przeprowadzić także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów;
  13. Na etapie eksploatacji elektrowni fotowoltaicznej koszenie roślinności pokrywającej jej teren prowadzić w okresie od 1 do 15      sierpnia oraz od 1 listopada do 15 lutego, tj. poza okresem lęgowym ptaków i poza okresami migracji płazów;
  14. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia nie stosować chemicznych środków ochrony roślin i nawozów sztucznych;
  15. Transformatory umieścić w prefabrykowanych, betonowych budynkach lub stalowych kontenerach ze szczelną posadzką. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, wyposażyć je w szczelne misy mogące pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej;
  16. Do realizacji przedmiotowej inwestycji stosować urządzenia i sprzęt budowalny sprawny technicznie, spełniający wymogi      dopuszczające go do użytku; rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu musi zapewnić ochronę środowiska gruntowo – wodnego przed zanieczyszczeniem;
  17. Plac budowy wyposażyć w odpowiednią ilość sorbentów, a ewentualne wycieki z maszyn budowlanych natychmiastowo neutralizować przy ich użyciu; zanieczyszczony grunt przekazać do unieszkodliwienia uprawnionym podmiotom;
  18. Naprawy wykorzystywanego sprzętu dokonywać w miejscach do tego przystosowanych;
  19. Na terenie inwestycji nie przechowywać paliw lub innych substancji mogących zanieczyścić wody powierzchniowe lub podziemne;
  20. Wszelkie prace ziemne wykonywać w sposób zapewniający ochronę gruntu i wód podziemnych przed zanieczyszczeniem;
  21. Prace związane z realizacją inwestycji należy prowadzić w sposób niepowodujący uszkodzeń urządzeń wodnych, a w przypadku występowania kolizji projektowanej instalacji  z urządzeniami drenarskimi wykonać ich przebudowę w celu zachowania      ciągłości sieci;
  22. Ścieki bytowe powstające na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia, generowane przez pracowników prowadzących montaż farmy odprowadzać do przenośnych zbiorników bezodpływowych, a następnie zapewnić ich systematyczny wywóz przez uprawnione podmioty;
  23. Odpady należy magazynować w sposób selektywny, w pojemnikach lub kontenerach i sukcesywnie wywozić z placu budowy przez wyspecjalizowane podmioty;
  24. Wody opadowe i roztopowe z terenu nowoprojektowanej elektrowni odprowadzać w sposób niezorganizowany w grunt;
  25. Po zakończeniu robót budowlano – montażowych teren inwestycji należy uporządkować.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE

 

W dniu 26.04.2021 r. został złożony wniosek przez Inwestora Powerbell Engineering Sp. z o.o. ul. Magnoliowa 2, 55-040 Tyniec Mały, pełnomocnik Maria Mateja ul. Wyścigowa 56F, 53-012 Wrocław o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na działkach o nr ewidencyjnych 323 i 324 obręb Ludwinów, gmina Żerków” zgodnie z myśl § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: a) 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy”. Zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany. 

 

Wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Karta informacyjna przedsięwzięcia dla planowanej inwestycji została sporządzona 15.04.2021 roku przez p. Marię Mateję.

 

Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

 

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie pismem nr ON-NS.9011.2.15.2021 z dnia 19.05.2021 r. (data wpływu 20.05.2021 r.) wyraził opinię, że dla ww. przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

 

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu opinią nr PO.ZZŚ.2.435.133.2021.JS z dnia 18.05.2021 r. (data wpływu 20.05.2021 r.), nie stwierdza potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-IV.4220.752.2021.WR.4  z dnia 19.07.2021 r. (data wpływu 20.07.2021 r.), wydał opinię, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

 

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu.

 

Po wnikliwej analizie wniosku Burmistrz Miasta i Gminy Żerków stwierdził, że zebrane materiały  są wystarczające i biorąc pod uwagę opinie ww. organów opiniujących, odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W decyzji wzięto pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) i przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

 

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 2 MW na działkach ewid. nr 323 i 324, obręb Ludwinów, gmina Żerków. Elektrownia będzie obejmowała do 6 000 sztuk paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej 400–700 Wp,  inwertery- do 16 szt., do 2 prefabrykowanych, kontenerowych stacji transformatorowych, drogi wewnętrzne, system monitoringu, okablowanie oraz ogrodzenie. Wnioskodawca zakłada możliwość realizacji przedsięwzięcia dwoma etapami, każdy o mocy do 1 MW. Powierzchnia przeznaczona pod przedsięwzięcie wynosi do 2,5 ha, natomiast powierzchnia działek ewidencyjnych objętych wnioskiem 2,8 ha. Powyższe uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji, gdyż określa ono skalę przedsięwzięcia i sposób zagospodarowania terenu.

 

Elektrownia słoneczna w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Jedynie na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.

 

Ustalono, że źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Wszelkie prace oraz ruch pojazdów zostaną ograniczone do pory dnia, co wpisano w warunkach niniejszej decyzji. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Na etapie funkcjonowania farmy fotowoltaicznej głównym źródłem hałasu będzie maksymalnie 16 inwerterów oraz maksymalnie 2 transformatory posadowione w prefabrykowanych, kontenerowych stacjach transformatorowych. W uzupełnieniu karty informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) Wnioskodawca zadeklarował równomierne rozmieszczenie inwerterów na terenie całej farmy fotowoltaicznej oraz ich lokalizację w odległości nie mniejszej niż 100 m od terenów chronionych akustycznie; tę samą odległość zadeklarował dla transformatorów. Powyższe uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji, gdyż to gwarantuje brak przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Ponadto uwzględniając przyjęte rozwiązania techniczne, w tym napięcia infrastruktury energetycznej, nie przewiduje się, aby eksploatacja inwestycji mogła powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. 2019 r., poz. 2448).

 

Ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo zabudowy mieszkaniowej Wnioskodawca w uzupełnieniu KIP zaproponował wprowadzenie zieleni osłonowo-izolacyjnej wzdłuż całej granicy działek ewid. nr 323 i 324 z działką ewid. nr 217, obręb Lisew. Dla ochrony rodzimej bioróżnorodności zobowiązano Wnioskodawcę do niestosowania do tego celu obcych gatunków roślin.

 

Ponadto ze względu na minimalizację oddziaływania na ludzi i przyrodę ożywioną nałożono w decyzji warunek rezygnacji z ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej.

 

Jak ustalono na podstawie KIP oraz dokumentów będących w posiadaniu tutejszego organu najbliższa planowana elektrownia fotowoltaiczna znajduje się w odległości 670 m od przedsięwzięcia, a kolejna w odległości pond 2 km. Uwzględniając ich lokalizację na gruntach rolnych oraz rodzaj, skalę, charakter analizowanego przedsięwzięcia, złożoność oddziaływania oraz realizację zgodnie ze wskazanymi w niniejszej decyzji warunkami, nie przewiduje się wystąpienia znaczących powiązań ani ponadnormatywnego kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.

 

W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. poz. 138). Ponadto uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co może wpłynąć pozytywnie na zmiany klimatu.

 

Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym. Woda deszczowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. W uzupełnieniu KIP Wnioskodawca przewidział mycie paneli wodą z dodatkiem środków biodegradowalnych, uwzględniono to w warunkach niniejszej decyzji dopuszczając możliwość stosowania biodegradowalnych, obojętnych dla środowiska środków chemicznych w przypadku wystąpienia poważniejszych zabrudzeń. Na etapie budowy, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego planuje się z korzystać z przetransportowanych na teren inwestycji przenośnych toalet. Ponadto dla ochrony środowiska wodno-gruntowego zobowiązano inwestora do umieszczenia transformatorów w prefabrykowanych, betonowych budynkach lub stalowych kontenerach ze szczelną posadzką oraz – w przypadku zamontowania transformatora olejowego – do wyposażenia go w szczelną misę, mogącą zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

 

Gospodarowanie odpadami na etapie realizacji i eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych.

 

Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą roboty ziemne oraz prace związane z montażem paneli. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Wytwarzane będą jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli, które będą na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie. Na etapie likwidacji powstające odpady zostaną przekazane podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia w tym zakresie. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

 

Teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, leśnego oraz obszarach przylegających do jezior. Mając na względzie sąsiedztwo rowu melioracyjnego stanowiącego wschodnią granicę przedsięwzięcia zobowiązano Wnioskodawcę do niestosowania nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin na etapie funkcjonowania farmy fotowoltaicznej.

 

Na podstawie  KIP ustalono, że przedsięwzięcie nie zostanie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne, a także na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.

 

Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.

 

Analiza dostępnych źródeł kartograficznych wykazała, że planowane przedsięwzięcie będzie znajdować się poza obszarem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych GZWP.

 

Ustalono, że hydrograficznie działka inwestycyjna zlokalizowana jest na obszarze dorzecza Odry, w rejonie wodnym Warty, w granicach obszaru Jednolitej Części Wód Powierzchniowych: JCWP o kodzie PLRW60001918529 – Lutynia od Lubieszki do ujścia, a także w granicach Jednolitej Cześci Wód Podziemnych JCWPd o kodzie PLGW600061.

 

Stan JCWPd o kodzie PLGW600061 oceniono jako dobry pod względem ilościowym, jak i pod względem chemicznym. Ocenę ryzyka nieosiągnięcia dobrego stanu chemicznego i ilościowego określono jako „niezagrożona”. Cele środowiskowe dla JCWPd zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz.U. z 2016 poz. 1967) to zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń; zapobieganie pogarszaniu oraz poprawa ich stanu oraz ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnienie równowagi między poborem, a zasilaniem tych wód, tak aby utrzymać ich dobry stan.

 

Zasoby JCWPd PLGW600061 podlegają ochronie z uwagi na ich wykorzystywanie do celów zaopatrzenia ludności w wodę do picia. Inwestycja nie znajduje się w strefie ochrony bezpośredniej ani pośredniej ujęć wody.  

 

JCWP o kodzie PLRW60001918529 – Lutynia od Lubieszki do ujścia ma status naturalnej części wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych.  W analizowanej zlewni JCWP brak jest możliwości technicznych osiągniecia założonych celów. Występuje w niej presja rolnicza. W programie działań zaplanowano wszystkie możliwe działania mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dla dobrego stanu. Ponadto w zlewni JCWP nie zidentyfikowano presji mogącej być przyczyną występujących przekroczeń wskaźników jakości. Konieczne jest dokonanie szczegółowego rozpoznania przyczyn w celu prawidłowego zaplanowania działań naprawczych. Z uwagi na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do 2027 r.

 

Z przedstawionej charakterystyki przedsięwzięcia nie wynikają presje mogące oddziaływać na stan części wód lub zagrażające osiągnięciu ustalonych dla nich celów środowiskowych, a zastosowane środki minimalizujące ewentualny negatywny wpływ na środowisko gruntowo-wodne zapewnią jego ochronę.

 

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz skalę oddziaływania przedsięwzięcia, przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków mających ograniczyć jego negatywne oddziaływanie nie stwierdza się prawdopodobieństwa oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód w zakresie stwarzającym zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, z przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 poz. 1967).

 

Stwierdzono, że przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, w obrębie którego obowiązują zakazy ustanowione uchwałą Nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 września 2013 r. w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Wielk. poz. 5747, z późn. zm.), zwaną dalej uchwałą sejmiku. Wprowadzony w § 4 ust. 1 pkt 1 uchwały sejmiku zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie na mocy § 4 ust. 4 uchwały sejmiku, zgodnie z którym „Zakazy o których mowa w ust. 1 pkt. 1, pkt. 4–7 nie dotyczą części Parku oznaczonej jako „obszar nr 1A”, „obszar nr 1B” oraz „obszar nr 1C”. Farma fotowoltaiczna zlokalizowana jest na terenie obszaru nr 1C. Biorąc powyższe pod uwagę w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania także art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098), zgodnie z którym zakaz, realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko nie dotyczy realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko nie jest obowiązkowe i przeprowadzona procedura oceny oddziaływania na środowisko wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyrodę i krajobraz parku krajobrazowego.

 

Tutejszy organ wziął także pod uwagę § 4 ust. 1 pkt 7 uchwały sejmiku, zgodnie z którym na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego zakazuje się budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od:

 

a) linii brzegów rzek, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych,

 

b) zasięgu lustra wody w sztucznych zbiornikach wodnych usytuowanych na wodach płynących przy normalnym poziomie piętrzenia określonym w pozwoleniu wodnoprawnym, o którym mowa w art. 122 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne, – z wyjątkiem obiektów służących turystyce wodnej, gospodarce wodnej lub rybackiej.

 

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych oraz sztucznych zbiorników wodnych usytuowanych na wodach płynących, jego wschodnią granicę stanowi rów melioracyjny. Uwzględniając powyższe analizowanych zakaz nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie.

 

Analizowana farma fotowoltaiczna zlokalizowana jest także na terenie obszaru chronionego krajobrazu Szwajcaria-Żerkowska, w obrębie którego nie obowiązują zakazy.

 

Przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza korytarzami ekologicznymi i obszarami Natura 2000. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002 oraz obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Ostoja Nadwarciańska PLH300009, oddalone o ok. 8,2 km.

 

Planowana elektrownia fotowoltaiczna zlokalizowana jest na użytkowanych rolniczo gruntach ornych, na których nie występują drzewa i krzewy. W jej otoczeniu występują grunty rolne oraz zabudowa miejscowości Lisew. Południową granicę stanowi droga, wschodnią rów melioracyjny.

 

Zgodnie z uzupełnieniem KIP Wnioskodawca planuje obsianie terenu elektrowni rodzimymi gatunkami traw lub koniczyny. Mając na względzie ochronę rodzimej bioróżnorodności zobowiązano go do niewykorzystywania do tego celu gatunków obcego pochodzenia.

 

Ponadto Wnioskodawca planuje koszenie terenu farmy fotowoltaicznej, dlatego dla ochrony ptaków lęgowych zobowiązano go do koszenia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca oraz warunek koszenia poza sezonem migracji płazów, który dla większości gatunków płazów w Polsce przypada przeciętnie od 15 lutego do końca maja (migracja wiosenna) oraz od 15 sierpnia do końca października (migracja jesienna). Dodatkowo dla ochrony tej grupy zwierząt zobowiązano Wnioskodawcę do niestosowania podczas eksploatacji farmy fotowoltaicznej nawozów sztucznych  i chemicznych środków ochrony roślin.

 

Określono także warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, a roślinom zawiązywanie nasion. Dla ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz w celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom na etapie eksploatacji przedsięwzięcia nałożono warunek regularnych kontroli wykopów, uwalniania uwięzionych w nich zwierząt oraz warunek wykonania ażurowego ogrodzenia bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem. Aby zmniejszyć efekt olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej, co ograniczy negatywne oddziaływanie na ptaki.

 

Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia na gruncie ornym, brak konieczności wycinki drzew i krzewów oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w niniejszej decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą m.in. jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie niekorzystnie na korytarze ekologiczne.

 

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

 

W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by jego realizacja  i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.

 

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska oznaczono, jak w sentencji.

 

 

 

 

 

POUCZENIE

 

 

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r., poz. 247 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

 

Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

 

 

 

 

 

Załączono dowód opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej- wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa w kwocie 205 zł i 17 zł, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt. 2 oraz art. 5 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 ze zm.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki:

 

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś.>>>

 

 

 

Otrzymują:

 

 

 

  1. Powerbell Engineering Sp. z o.o. ul. Magnoliowa 2, 55-040 Tyniec Mały, pełnomocnik Maria Mateja ul. Wyścigowa 56F, 53-012 Wrocław;
  2. Tablica ogłoszeń –Urząd Miasta i Gminy Żerków ul. A. Mickiewicza 5,63-210 Żerków;
  3. Biuletyn Informacji publicznej na stronie Urzędu Miasta i Gminy Żerków;
  4. Strony postępowania wg. wykazu w aktach sprawy;
  5. a/a.

 

 

 

Do wiadomości:

 

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w  Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79,

 

60-529 Poznań;

 

  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie, ul. Wąska 2, 63-200 Jarocin;
  2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu ul. Skarszewska 42A, 62-800 Kalisz.

 

Metryka

sporządzono
2021-08-25 przez Nowak Paulina
udostępniono
2021-08-25 00:00 przez Włoszczyk Zuzanna
zmodyfikowano
2021-08-25 13:02 przez Włoszczyk Zuzanna
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
113
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.