Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.3.2021PN.10_Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "Wierceniu otworu studziennego wykonanego w celu zaopatrzenia w wodę o głębokości ~125,0 m oraz wykonaniu urządzania wodnego o zdolności poboru w - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4311 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.3.2021PN.10_Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: "Wierceniu otworu studziennego wykonanego w celu zaopatrzenia w wodę o głębokości ~125,0 m oraz wykonaniu urządzania wodnego o zdolności poboru w

                                                                                                                                      Żerków, dnia 12.07.2021 r.

RIGO.GOK-OŚ.6220.3.2021PN.10                                                                             

 

 

 

DECYZJA

 

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), w związku z art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora Gminy Żerków, ul. Adama Mickiewicza 5, 63-210 Żerków w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Wierceniu otworu studziennego wykonanego w celu zaopatrzenia w wodę o głębokości ~125,0 m oraz wykonaniu urządzania wodnego o zdolności poboru wody z wydajnością Q eksp. = 30 m3/h na terenie nieruchomości stanowiącej działkę nr ewid. 597/4 ark. mapy 3, obręb Stęgosz ”:

 

  1. Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko

 

oraz

 

  1. Określam warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
  2. Plac wiertniczy oraz jego zaplecze wyposażyć w środki do neutralizacji substancji ropopochodnych.
  3. Zaplecze placu wiertniczego zabezpieczyć przed możliwością zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego.
  4. Studnię nr 3 eksploatować nie przekraczając maksymalnego godzinowego poboru wody na poziomie Qhmax = 30 m3/h w ramach ustalonych zasobów eksploatacyjnych dla ujęcia.
  5. W okresie zwiększonego zapotrzebowania dopuszcza się zespołową pracę dwóch studni z łączną wydajnością Q= 45 m3/h.
  6. Wszystkie czynności związane z utrzymaniem we właściwym stanie środków transportowyci załadowczych (w szczególności tankowanie, wymiana oleju oraz ewentualna naprawa sprzętu i innych pojazdów) należy wykonywać poza terenem inwestycyjnym.
  7. Miejsca pracy oraz postoju sprzętu i maszyn wyposażyć w sorbenty i biopreparaty neutralizujące wycieki paliw i płynów      eksploatacyjnych, właściwe w zakresie ilości i rodzaju potencjalnego zagrożenia mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych.
  8. Zanieczyszczony substancjami ropopochodnymi grunt należy wybrać i przekazać upoważnionym do neutralizacji podmiotom.
  9. Wiercenia prowadzić wyłącznie przy użyciu maszyn w pełni sprawnych oraz spełniających wymogi dopuszczające je do użytku.
  10. W czasie wiercenia otworu hydrogeologicznego należy      prowadzić stały monitoring stanu technicznego wykorzystywanych maszyn i sprzętu.
  11. Teren pod wiertnicą zabezpieczyć nieprzepuszczalnym materiałem (np. folią PEHD/HDPE o grubości min. 1,5 mm).
  12. Eksploatacje projektowanej i istniejących studni z ujęcia wód podziemnych z utworów neogeńskich – mioceńskich w miejscowości Pawłowice prowadzić naprzemiennie wydajnością 30 m3/h, a wyłącznie w okresie zwiększonego zapotrzebowania na wodę w układzie zespołowym (po dwie studnie) z maksymalnym łącznym wydatkiem 45 m3/h, w ramach ustalonych i zatwierdzonych dla ujęcia zasobów eksploatacyjnych.

 

 

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE

W dniu 07.04.2021 r.  r. został złożony wniosek przez Inwestora Gminę Żerków ul. A. Mickiewicza 5, 63-210 Żerków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Wierceniu otworu studziennego wykonanego w celu zaopatrzenia w wodę o głębokości ~125,0 m oraz wykonaniu urządzania wodnego o zdolności poboru wody z wydajnością Q eksp. = 30 m3/h na terenie nieruchomości stanowiącej działkę nr ewid. 597/4 ark. mapy 3 obręb Stęgosz” zgodnie z myśl § 3 ust. 1 pkt 73, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. „urządzenia lub zespoły urządzeń umożliwiające pobór wód podziemnych lub sztuczne systemy zasilania wód podziemnych, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 37, o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 10 m3 na godzinę” oraz § 3, ust. 1, pkt 43 lit. b  „wiercenia wykonywane w celu zaopatrzenia w wodę, z wyłączeniem wykonywania ujęć wód podziemnych o głębokości mniejszej niż 100 m”. Zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany. 

Wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Karta informacyjna przedsięwzięcia dla planowanej inwestycji została sporządzona w marcu 2021 roku przez p. Krzysztofa Wesołowskiego.

Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie pismem nr ON-NS.9011.2.11.2021 z dnia 23.04.2021 r., (data wpływu 26.04.2021r.) poinformował, że nie jest organem właściwym do wydania opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu opinią nr PO.ZZŚ.2.435.109.2021.JS z dnia 21.04.2021  r. (data wpływu 23.04.2021 r.), nie stwierdza potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-II.4220.130.2021.KW.6 z dnia 18.06.2021 r. (data wpływu 18.06.2021 r.), wydał opinię, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu.

Po wnikliwej analizie wniosku, Burmistrz Miasta i Gminy Żerków stwierdził, że zebrane materiały  są wystarczające i biorąc pod uwagę opinie ww. organów opiniujących, odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W decyzji wzięto pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz  o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) i przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie polega na wykonaniu urządzenia wodnego służącego do poboru wód podziemnych na poziomie Qhmax = 30 m3/h na działce o numerze ewidencyjnym 597/4 obręb Stęgosz, gmina Żerków. Teren planowanej inwestycji położony jest w granicach działki wykorzystywanej wyłącznie na potrzeby działalności komunalnego ujęcia wód podziemnych w miejscowości Pawłowice. Analiza karty informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) wykazała, że w celu ujęcia do eksploatacji neogeńskiego poziomu wodonośnego wykonany zostanie odwiert o zakładanej głębokości do 125 m p.p.t. (przewiduje się, że strop warstwy wodonośnej zostanie osiągnięty na głębokości ok. 103 m p.p.t.). Zgodnie z zapisami KIP, planowany odwiert zostanie wykonany na podstawie projektu robót geologicznych z wykorzystaniem metody obrotowo-udarowej bez użycia płuczki w osłonie z czterech kolumn rur stalowych. Po zafiltrowaniu otworu wolna przestrzeń zostanie wypełniona obsypką filtracyjną dostosowaną do granulacji napotkanej warstwy wodonośnej. W celu uszczelnienia przestrzeni zarurowanej zostanie wykorzystany korek z mleczka iłowego. Po odwierceniu otwór hydrogeologiczny zostanie wyposażony w pompę umożliwiającą pobór wody oraz w obudowę studzienną.

Analiza dokumentacji wykazała, że w celu zaopatrzenia ludności w wodę przez ujęcie w Pawłowicach należy wykonać nowy otwór nr 3, ujmujący mioceński poziom wodonośny. Praca studni nr 3 będzie prowadzona z wydajnością Q = 30 m3/h w ramach zasobów eksploatacyjnych ujęcia w Pawłowicach. Zasoby te zostaną zaktualizowane w dokumentacji hydrogeologicznej, która zostanie sporządzona po wykonaniu otworu. Ponadto odniesiono się do „Dokumentacji hydrogeologicznej Regionu Poznańskiego Dorzecza Warty zawierającego ustalenie zasobów odnawialnych i dyspozycyjnych wód podziemnych z utworów czwartorzędowych i trzeciorzędowych” z 1999 r. oraz „Dokumentacji hydrogeologicznej ustalającej zasoby dyspozycyjne wód podziemnych z obszaru bilansowego zlewni Warty od ujścia Lutyni do Kanału Mosińskiego z Lutynią włącznie" z 2017 r., na podstawie których wykazano, że w planowanej do ujęcia warstwie wodonośnej znajdują się wystarczające zasoby dyspozycyjne dla projektowanej studni.

Zgodnie z informacji zawartymi w KIP, przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami Głównych Zbiorników Wód Podziemnych. Studnia zlokalizowana jest na terenie przykrytym niewielką warstwą czwartorzędowych piasków, podścielonych warstwami glin zwałowych zakończonych niewielkim przewarstwieniem kolejnych piasków. Poniżej rozpoczynają się osady neogenu reprezentowane przez naprzemianległe warstwy iłów, węgle brunatnego i piasku pylastego. Osady te podścielają piaski drobnoziarniste, które planuje się ująć do eksploatacji w interwale głębokości 104-117 m p.p.t. Ze względu na planowany sposób eksploatacji ujęcia w postaci naprzemiennej pracy poszczególnych studni z wydajnością Q = 30 m3/h, z założeniem pracy zespołowej dwóch studni z łączną wydajnością Q = 45 m3/h wyłącznie w okresie zwiększonego zapotrzebowania, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania na zasoby dyspozycyjne poziomu mioceńskiego w rejonie zainwestowania. Z uwagi na fakt, że taki sposób użytkowania ujęcia został przeanalizowany w KIP. pod kątem wpływu na lokalne zasoby wód podziemnych, znalazł on swoje odzwierciedlenie w warunku wpisanym w niniejszym decyzji jako gwarant braku znaczącego wpływu eksploatacji studni na ujętą warstwę wodonośną w zakresie pogorszenia jej parametrów jakościowych i ilościowych.

W KIP przeprowadzono analizę oddziaływania planowanej studni na inne studnie. Analiza wykazała, że w zasięgu teoretycznego leja depresji wynoszącego R = 200,0 m, wyznaczonego dla poboru Qhmax = 30 m3/h przy depresji sc = 10,0 m nie znajdują się inne, czynne, nie należące do ujęcia w Pawłowicach studnie eksploatujące ten sam poziom wodonośny, stanowiące własność innych podmiotów i właścicieli prywatnych. Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i lokalizację przedmiotowego przedsięwzięcia, w odniesieniu do zapisów art. 63 ust 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś, nie przewiduje się powiązań, ani kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami. 

W przedłożonej dokumentacji przedstawiono planowane do zastosowania rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu ochronę środowiska gruntowo-wodnego na etapie wiercenia otworu. Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. g ustawy ooś stwierdzono, że ze względu na skalę, rodzaj i charakter przedsięwzięcia, nie będzie ono negatywnie wpływać na lokalne warunki gruntowo-wodne. W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem sformułowano warunek, aby plac wiertniczy oraz jego zaplecze wyposażyć w środki do neutralizacji substancji ropopochodnych, zaś prace wiertnicze prowadzić na zabezpieczonym przed zanieczyszczeniem podłożu. Odwiercony otwór hydrogeologiczny po uzbrojeniu w pompę zostanie wyposażony w szczelną zabudowę, co uniemożliwi migrację wraz z wodami opadowymi zanieczyszczeń z powierzchni ziemi do jego wnętrza. Na podstawie zgromadzonych materiałów stwierdzono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie wpłynie znacząco negatywnie zarówno na stan wód powierzchniowych, jak i podziemnych.

Odwiercone otwory hydrogeologiczne po uzbrojeniu w pompę zostaną zabezpieczone w sposób uniemożliwiający migrację wraz z wodami opadowymi zanieczyszczeń z powierzchni ziemi do ich wnętrza poprzez wyposażenie w szczelną obudowę. Na podstawie zgromadzonych materiałów ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie wpłynie znacząco negatywnie zarówno na stan ilościowy, jak i jakościowy wód powierzchniowych i podziemnych. Ustalono, że planowane przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych i obszarach objętych ochroną. Planowane studnie zostaną wykonane na terenie komunalnego ujęcia wód podziemnych, dla którego wyznaczono strefę ochrony bezpośredniej. Ponadto, przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Nie będzie także zlokalizowane na obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, obszarach górskich i leśnych, a także na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. Nie przewiduje się ponadto przekroczenia standardów jakości środowiska na przedmiotowym obszarze w związku z realizacją przedsięwzięcia.

Ustalono, że na etapie realizacji przedsięwzięcia będą powstawać odpady związane z charakterem prowadzonych prac wiertniczych, tj.: urobek wiertniczy, odpady opakowaniowe oraz odpady komunalne. Odpady powstające na etapie realizacji inwestycji będą segregowane i magazynowane w szczelnych pojemnikach i zapewniony zostanie ich regularny odbiór przez uprawnione podmioty. Ścieki bytowe pracowników ujęte zostanę w przenośne sanitariaty regularnie opróżniane przez uprawniony podmiot. Etap eksploatacji studni nie będzie się wiązał z wytwarzaniem odpadów. Pompowana woda będzie uzdatniania w istniejącej na terenie ujęcia stacji uzdatniania wody w celu odżelaziania i odmanganiania poprzez filtrację. Zgodnie z uzupełnieniem KIP w związku z pracą stacji powstaje 560 m3 ścieków z płukania filtrów na kwartał, które odprowadzane są do zbiornika wód popłucznych w celu sklarowania, a następnie do pobliskiego rowu melioracyjnego stanowiącego dopływ rzeki Lutyni. Według przedstawionych informacji odprowadzane ścieki popłuczne nie stanowią zagrożenia dla jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Nie przewiduje się zwiększenia ilości ścieków powstających na stacji uzdatniania wody w związku z realizacją przedsięwzięcia.

Stwierdzono, że w wyniku realizacji inwestycji nie zwiększy się poziom hałasu w środowisku, a co za tym idzie nie zostaną przekroczone akustyczne standardy jakości środowiska. Ponadto, nie przewiduje się wpływu przedsięwzięcia na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. W związku z realizacją inwestycji nie planuje się zainstalowania urządzeń emitujących zanieczyszczenia powietrza oraz pola elektromagnetyczne. Jedynie na etapie realizacji mogą się pojawić okresowe uciążliwości, które jednak ustąpią po zakończeniu prac budowlano-montażowych.

Z uwagi na rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś należy stwierdzić, że przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej będzie ograniczone. Przedsięwzięcie nie zalicza się do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii przemysłowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138). Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, powodzi czy osuwisk. Z uwagi na charakter i lokalizację przedsięwzięcia (pod ziemią) nie przewiduje się jego wpływu na zmiany klimatu, ani wpływu postępujących zmian klimatu na to przedsięwzięcie.

Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś należy stwierdzić, iż eksploatacja przedsięwzięcia będzie się wiązała z wykorzystaniem zasobów naturalnych w postaci wody podziemnej. W wyniku realizacji i eksploatacji inwestycji nie będzie dochodzić do znaczącego negatywnego wpływu na bioróżnorodność.

Stwierdzono, że przedsięwzięcie nie narusza zapisów rozporządzenia Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 2 kwietnia 2014 r. w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Warty (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2014 r., poz. 2129), zmienionego rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 17 lipca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Warty (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2017 r., poz. 5165).

Analiza dostępnych źródeł kartograficznych wykazała, że planowane przedsięwzięcie będzie znajdować się poza obszarem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych GZWP.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś, ustalono, że hydrograficznie przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze dorzecza Odry, w regionie wodnym Warty, w granicach obszaru Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW60001918529 – Lutynia od Lubieszki do ujścia, a także w granicach Jednolitej Części Wód Podziemnych JCWPd o kodzie PLGW600061.

Stan JCWPd o kodzie PLGW600061 oceniono jako dobry pod względem ilościowym, jak i pod względem chemicznym. Ocenę ryzyka nieosiągnięcia dobrego stanu chemicznego i ilościowego określono jako „niezagrożona”. Cele środowiskowe dla JCWPd zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) to:

1) zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń;

2) zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu;

3) ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnianie równowagi między poborem, a zasilaniem tych wód, tak aby utrzymać ich dobry stan.

Zasoby JCWPd PLGW600061 podlegają ochronie z uwagi na ich wykorzystywanie do celów zaopatrzenia ludności w wodę do picia. Inwestycja nie znajduje się w strefie ochrony bezpośredniej ani pośredniej ujęć wody. JCWP o kodzie PLRW60001918529 – Lutynia od Lubieszki do ujścia o statusie naturalna część wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. W analizowanej zlewni JCWP brak jest możliwości technicznych osiągnięcia założonych celów. Występuje w niej presja rolnicza. W programie działań zaplanowano wszystkie możliwe działania mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dla dobrego stanu. Ponadto w zlewni JCWP nie zidentyfikowano presji mogącej być przyczyną występujących przekroczeń wskaźników jakości. Konieczne jest dokonanie szczegółowego rozpoznania przyczyn w celu prawidłowego zaplanowania działań naprawczych. Z uwagi na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do 2027 r.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967).

Teren przeznaczony pod planowane przedsięwzięcie zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobrazu o nazwie Szwajcaria Żerkowska, który obecnie nie ma obowiązujących zakazów oraz na obszarze Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, który ma obowiązujące zakazy. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt. 1 Uchwały nr XXXVII/730/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 30 września 2013 r. w sprawie utworzenia Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego (Dz.Urz.Woj.Wiel. z 2013 r., poz. 5747), zmienionego Uchwałą nr XXIX/754/17 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 27 marca 2017 r. na terenie parku krajobrazowego obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

Przedmiotem ochrony obszaru chronionego tj. Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowy, dla którego utrzymanie lub poprawa stanu wód jest ważnym czynnikiem jego ochrony, są różnorodność biologiczna oraz kompleksy ekosystemów i siedliska gatunków. Zgodnie z Załącznikiem nr 2 do „Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 poz. 1967) celem środowiskowym dla przedmiotowego obszaru chronionego jest objęcie ścisłą ochroną wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniami. Projektowane przedsięwzięcie nie wpłynie na cele środowiskowe ww. obszaru zależnego od wód.

Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300053 i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalone o ok 7,0 km od przedsięwzięcia.

Na podstawie analizy dokumentacji ustalono, że ze względu na bardzo małą powierzchnię zajętą pod planowane przedsięwzięcie, nie będzie ono miało znaczącego wpływu na szatę roślinną oraz zmniejszenie powierzchni biologicznie czynnej. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie pokrytym roślinnością trawiastą oraz drzewami w południowej części działki, ale jego realizacja nie będzie się wiązała z wycinką drzew i krzewów. Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia, na gruncie przekształconym już pod użytkowanie ujęcia wód podziemnych oraz brak konieczności wycinki drzew, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na  obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedlisk, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie  wpłynie na ciągłość korytarzy ekologicznych i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność oraz możliwość powiązania z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by jego realizacja i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska oznaczono, jak w sentencji.

 

 

 

 

 

POUCZENIE

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r., poz. 247 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

 

 

Zwolniono z opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej- wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, na podstawie art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 ze zm.).

 

 

 

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś.

 

Otrzymują:

 

  1. Gmina Żerków, ul. Adama Mickiewicza 5, 63-210 Żerków;
  2. Strony postępowania wg. wykazu w aktach sprawy;
  3. a/a.

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w  Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań;
  2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu ul. Skarszewska 42A,62-800 Kalisz.

Metryka

sporządzono
2021-07-12 przez Nowak Paulina
udostępniono
2021-07-12 00:00 przez Włoszczyk Zuzanna
zmodyfikowano
2021-07-12 14:38 przez Włoszczyk Zuzanna
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
108
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.