Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-OŚ.6220.2.2021PN.8_Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: Rozbudowie istniejącej napowietrznej linii WN 110 kV relacji Gizałki-Jarocin Wschód" z załącznikiem - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 4267 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-OŚ.6220.2.2021PN.8_Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: Rozbudowie istniejącej napowietrznej linii WN 110 kV relacji Gizałki-Jarocin Wschód" z załącznikiem

                     

                                                                                                                                      Żerków, dnia 22.06.2021 r.

RIGO.GOK-OŚ.6220.2.2021PN.8                                                                             

 

 

 

DECYZJA

 

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.), w związku z art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora ENERGA-Operator SA ul. Marynarki Polskiej 130, 80-557 Gdańsk, Pełnomocnik Rafał Więcek ENERGA Invest Sp. z o.o. ul. Arkońska 6, 80-387 Gdańsk w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa istniejącej napowietrznej linii WN 110 kV relacji Gizałki-Jarocin Wschód”:

 

  1. Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko

 

oraz

 

  1. Określam warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
  1. Prace wykonawcze prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00.
  2. Zaplecze budowy zabezpieczyć przed możliwością zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego.
  3. Przy wykonywaniu robót ziemnych, warstwę urodzajną ziemi gromadzić w pryzmach poza obszarem prowadzonych robót; masy ziemne powstające w trakcie realizacji przedsięwzięcia w miarę możliwości wykorzystać ponownie, pod warunkiem, że nie przekraczają standardów jakości gleby i ziemi określonych w przepisach szczegółowych.
  4. Plac budowy wyposażyć w sorbenty neutralizujące ewentualne wycieki substancji zanieczyszczających do gruntu.
  5. Gospodarkę odpadami prowadzić w sposób wykluczający  możliwość negatywnego oddziaływania odpadów na środowisko m.in. poprzez właściwe ich magazynowanie, w miarę możliwości ponowne użycie lub przekazywanie w pierwszej kolejności do odzysku.
  6. Po zakończeniu budowy, teren realizacji przedsięwzięcia przywrócić do stanu pierwotnego poprzez nadanie lub przywrócenie mu      wartości użytkowych.
  7. Nie wycinać drzew i krzewów w związku z realizacją przedsięwzięcia. 
  8. Miejsca składowania materiałów budowlanych i postoju ciężkiego sprzętu wyznaczyć poza obrysem rzutu koron drzew.
  9. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego  prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom w      szczególności:

- pnie drzew narażonych na uszkodzenia na czas budowy właściwie zabezpieczyć uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów,

- nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m, ponad pierwotny poziom terenu,

- podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem  i przemarzaniem,

- nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statykę drzewa.

  1. Na etapie prowadzenia prac ziemnych, minimum raz dziennie przed ich rozpoczęciem kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce; taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.

 

 

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE

W dniu 15.03.2021 r.  został złożony wniosek przez Inwestora ENERGA-Operator SA ul. Marynarki Polskiej 130, 80-557 Gdańsk, Pełnomocnik Rafał Więcek ENERGA Invest Sp. z o.o. ul. Arkońska 6, 80-387 Gdańsk o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „rozbudowie istniejącej napowietrznej linii WN 110 kV relacji Gizałki-Jarocin Wschód” zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), tj. „polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile zostały one określone; w przypadku gdy jest to druga lub kolejna rozbudowa, przebudowa lub montaż, sumowaniu podlegają parametry tej rozbudowy, przebudowy lub montażu z poprzednimi rozbudowami, przebudowami lub montażami, o ile nie zostały one objęte decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach”, w związku z § 3 ust. 1 pkt 7 „napowietrzne linie elektroenergetyczne o napięciu znamionowym nie mniejszym niż 110kV inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 6”. Zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany. 

Wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Karta informacyjna przedsięwzięcia dla planowanej inwestycji została sporządzona 23.02.2021 roku przez p. Gabrielę Misterkiewicz-Pietrzak.

Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

Wielkopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Poznaniu pismem nr DN-NS.9011.435.2021 z dnia 08.04.2021 r., (data wpływu 12.04.2021r.) wyraził opinię, że dla ww. przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, co argumentował następująco:

- nie powinny zostać przekroczone dopuszczalne wartości pola elektromagnetycznego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 17 grudnia 2019 roku w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. 2019 r., poz.2448);

- nie powinny zostać przekroczone dopuszczalne wartości hałasu określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. 2014, poz. 112);

- przedsięwzięcie nie będzie emitowało zanieczyszczeń w postaci gazów lub pyłów do powietrza,

- planowane zamierzenie będzie stanowiło obiekt bez stałej obsługi. Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie zatem wiązać się z powstawaniem ścieków.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu opinią nr PO.ZZŚ.2.435.83.2021.AN z dnia 07.04.2021  r. (data wpływu 08.04.2021 r.), nie stwierdza potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-II.4220.90.2021.JS.5                 z dnia 25.05.2021 r., wydał opinię, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu.

Po wnikliwej analizie wniosku Burmistrz Miasta i Gminy Żerków stwierdził, że zebrane materiały są wystarczające i biorąc pod uwagę opinie ww. organów opiniujących, odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W decyzji wzięto pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz  o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) i przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na rozbudowie istniejącej napowietrznej linii WN 110 kV relacji Gizałki-Jarocin Wschód poprzez budowę po nowej trasie odczepu do GPZ Ludwinów. Odczep linii do GPZ Ludwinów będzie przebiegał od projektowanego słupa nr 20 linii WN 110 kV relacji Gizałki-Jarocin Wschód. Inwestor planuje zlikwidować istniejący odczep i zbudować po nowej trasie odczep od słupa nr 20. Zasadniczym elementem każdej linii elektroenergetycznej są przewody wiodące prąd. W linii napowietrznej są one mocowane do konstrukcji wsporczych (słupów) za pomocą izolatorów. Słupy linii napowietrznej przeznaczone są do podtrzymywania przewodów i/lub przejmowania siły ich naciągów. W wyniku realizacji inwestycji zajęta zostanie powierzchnia pod słupy, które posadowione zostaną na gotowych płytach fundamentowych. Nowy odczep będzie miał trasę krótszą od obecnego. Na długości ok. 111 m planuje się zastosować przewód typu AFLs10-310 mm2. Przedsięwzięcie zlokalizowane jest na działkach o numerach ewidencyjnych: 616/1, 614/4, 614/9 obręb Ludwinów, gm. Żerków, pow. jarociński. Szerokość pasa technologicznego wyniesie 11 m od osi linii. Ilość torów linii – jeden, układ przewodów pionowy/trójkątny. Na słupach zawieszone zostaną przewody robocze aluminiowo-stalowe. Minimalna odległość przewodów fazowych od ziemi wyniesie min. 6,85 m. 

Realizacja planowanego przedsięwzięcia będzie wiązała się z oddziaływaniem na klimat akustyczny, zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji. Na etapie prac wykonawczych spodziewać należy się krótkotrwałej i odwracalnej emisji hałasu do środowiska, której źródłem będzie praca urządzeń i pojazdów obsługujących budowę. Zgodnie z deklaracją Wnioskodawcy, w trakcie przerw w pracy maszyny i urządzenia będą wyłączane. Celem ograniczenia uciążliwości hałasowych na etapie realizacji przedsięwzięcia nałożono warunek, aby prace wykonawcze prowadzić wyłącznie w porze dnia, rozumianej jako przedział czasu od godziny 6:00 do godziny 22:00. W porze dnia, z uwagi na znacznie większy poziom tła akustycznego, roboty ziemne i budowlane nie będą odczuwalne jako uciążliwe.

Uwzględniając art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy ooś stwierdzono, że uciążliwości związane z realizacją przedsięwzięcia będą krótkookresowe i ustąpią po zakończeniu jego realizacji.

Na podstawie przedstawionych dokumentów ustalono, że w sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia znajdują się obszary wykorzystywane rolniczo oraz teren zabudowy mieszkaniowej podlegające ochronie akustycznej od instalacji zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Jak wynika z pisma Burmistrza Miasta i Gminy Żerków z 19 marca 2021 r., najbliższe tereny zabudowy mieszkaniowej położone są od linii elektroenergetycznej w odległości ok. 63,50 m. Z licznych badań poziomu hałasu wokół linii 110 kV wynika, że poziom hałasu generowany przez te instalacje nie przekracza, na granicy pasa technologicznego, nawet w najgorszych warunkach pogodowych wartości 35 dB. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, dla linii elektroenergetycznych najmniejsza dopuszczalna wartość poziomu hałasu w porze dnia wynosi 50 dB, a w porze nocnej 45 dB, co oznacza, że w wyniku eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, nie będzie dochodzić do przekroczeń dopuszczalnego poziomu hałasu.

Dopuszczalne wartości określone dla miejsc dostępnych dla ludności zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. poz. 2448), wynoszą 10 kV/m dla składowej elektrycznej i 60 A/m dla składowej magnetycznej. Natomiast dopuszczalne poziomy pola elektromagnetycznego dla terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową wynoszą: 1 kV/m dla składowej elektrycznego i 60 A/m dla składowej magnetycznej. Jak wynika z przedłożonej dokumentacji, w otoczeniu planowanej linii napowietrznej natężenie pola dla składowej elektrycznej, na wysokości 2,0 m n.p.t., w najbardziej niekorzystnych warunkach pracy instalacji nie przekroczy w żadnym miejscu wartości 10 kV/m. Natomiast natężenie pola dla składowej magnetycznej do wysokości 2,0 m n.p.t. nie przekroczy w żadnym miejscu wartości 60 A/m. Zasięgi oddziaływania natężenia pola dla składowej elektrycznej 1 kV/m nie powinny przekroczyć granicy pasa technologicznego, który pozbawiony jest zabudowy mieszkaniowej. Powyższe oznacza że dla przedmiotowego przedsięwzięcia zachowane zostaną standardy jakości środowiska w zakresie pól elektromagnetycznych.

Ze względu na rodzaj i skalę przedsięwzięcia, nie przewiduje się jej istotnego wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania na etapie eksploatacji. Na etapie realizacji przedsięwzięcia może nastąpić niewielka emisja substancji do powietrza (faza prowadzenia prac budowlanych). Będzie ona związana z powstawaniem pyłów, w związku z prowadzeniem robót ziemnych. Ponadto źródłem emisji substancji do powietrza będą także procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na budowie. Z uwagi jednak na fakt, że emisje te będą miały charakter miejscowy i okresowy oraz ustaną po zakończeniu prac budowlanych, należy je uznać za pomijalne.

Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i lokalizację przedmiotowego przedsięwzięcia oraz przeprowadzoną analizę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w odniesieniu do zapisów art. 63 ust 1 pkt 1 lit. b i pkt 3 lit. f ustawy ooś ustalono, że nie przewiduje się znaczących powiązań przedmiotowego przedsięwzięcia z innymi, istniejącymi i planowanymi przedsięwzięciami.

Na podstawie przedstawionych dokumentów ustalono, że gospodarowanie odpadami w związku z realizacją i eksploatacją przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Odpowiedni sposób gospodarowania, selektywnego magazynowania odpadów, w miarę możliwości ponownego ich użycia lub przekazywanie w pierwszej kolejności do odzysku przyczyni się do minimalizacji ilości odpadów trafiających do unieszkodliwiania m.in. poprzez składowanie. Odpady niebezpieczne należy magazynować w zamkniętych pojemnikach, w wyznaczonych miejscach, odpowiednio oznakowanych i zabezpieczonych przed dostępem osób postronnych. Masy ziemne powstające w trakcie realizacji przedsięwzięcia należy wykorzystać w miarę możliwości ponownie, np. do zagospodarowania terenów zielonych, do zasypania wykopów po zdemontowanych fundamentach, do uzupełnienia braków przy nowych fundamentach, o ile nie przekraczają standardów jakości gleby i ziemi określonych w przepisach szczegółowych.

Stwierdzono, że niekorzystny wpływ na środowisko gruntowo-wodne będzie wynikał z konieczności przeprowadzenia prac ziemnych związanych z posadowieniem słupów (wykonanie wykopów) i poruszaniem się sprzętu budowlanego. Biorąc pod uwagę lokalne uwarunkowania miejscami można spodziewać się podwyższonego poziomu wód gruntowych i w konsekwencji konieczności wykonania odwodnienia wykopu. Jak wynika z dokumentacji, planuje się fundamentowanie w postaci gotowych elementów np. płyt fundamentowych lub podobnych rozwiązań w zależności od warunków gruntowych. Ponadto, planuje się wykorzystać gotowy słup kratowy linii 110 kV jednotorowej. Ziemia z wykopów pod fundamenty może być gromadzona na placu budowy i wykorzystana do zasypania wykopów lub rozplantowana w miejscu realizacji inwestycji. Ewentualne, krótkotrwałe, tymczasowe odwodnienie nie powinno spowodować zmiany stosunków wodnych. W trakcie prowadzenia prac budowlano-montażowych, do transportu powinny być wykorzystywane istniejące ciągi komunikacyjne. W celu zminimalizowania wpływu realizacji przedsięwzięcia na grunty zobowiązano Wnioskodawcę do przywrócenia terenu realizacji przedsięwzięcia po zakończeniu budowy do stanu pierwotnego, między innymi poprzez nadanie lub przywrócenie mu wartości użytkowych, np. przez właściwe ukształtowanie terenu.

W ramach prowadzonych prac zostanie wykorzystany sprzęt sprawny technicznie. Zaplecze budowy zostanie zabezpieczone przed możliwością zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego. W celu zagospodarowania powstałych nieczystości ciekłych o charakterze ścieków bytowych, wytwarzanych przez pracowników budowy, zaplecze budowy wyposażone zostanie w bezodpływowe zbiorniki sanitarne objęte serwisem podmiotów posiadających stosowne uprawnienia w zakresie ich wynajmu i kompleksowej obsługi. Zapewni to właściwe zagospodarowanie powstających na tym etapie nieczystości, wykluczając potencjalne ryzyko ich oddziaływania na środowisko wodne i gruntowo-wodne. Odpowiednia jakość parku maszynowego i środków transportu zagwarantuje, że na etapie realizacji przedsięwzięcia nie dojdzie do zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego. W celu zminimalizowania potencjalnego zagrożenia w decyzji nałożono warunek, aby plac budowy wyposażyć w sorbenty neutralizujące ewentualne wycieki substancji zanieczyszczających do gruntu.

Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie powodować powstawania ścieków przemysłowych, ani opadowych, nie powstaną też inne zagrożenia dla jakości wód powierzchniowych lub podziemnych. Z uwagi na charakter przedsięwzięcia na etapie jego eksploatacji nie będą wytwarzane ścieki przemysłowe, które wymagałyby odpowiedniego zagospodarowania.

Uwzględniając skalę, rodzaj i charakter przedsięwzięcia, a także ww. działania stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie będzie negatywnie wpływać na lokalne warunki gruntowo-wodne.

Należy stwierdzić, że przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej będzie ograniczone. Przedsięwzięcie nie zalicza się do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii przemysłowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138). Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności                  w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, osuwisk.

Planowane przedsięwzięcie będzie oddziaływać na klimat, ale tylko na etapie realizacji. Na tym etapie wystąpi emisja dwutlenku węgla w wyniku spalania paliw w silnikach pojazdów i maszyn wykorzystywanych na etapie prowadzenia robót. Wielkość emisji zależeć będzie od ilości sprzętu zaangażowanego do prac i ich parametrów. Emisja ta będzie stosunkowo niewielka i krótkotrwała,                a więc oddziaływanie etapu budowy na klimat będzie pomijalne.

Teren przedsięwzięcia nie będzie zlokalizowany: na obszarach wodno-błotnych; w strefach ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych; na obszarach wybrzeży   i środowiska morskiego; na obszarach górskich oraz obszarach przylegających do jezior; na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne lub kulturowe; na obszarach przylegających do uzdrowisk i obszarach ochrony uzdrowiskowej; na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

Stwierdzono, że przedsięwzięcie nie narusza zapisów rozporządzenia Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 2 kwietnia 2014 r. w sprawie warunków korzystania              z wód regionu wodnego Warty (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2014 r., poz. 2129), zmienionego rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 17 lipca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Warty (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2017 r., poz. 5165).

Analiza dostępnych źródeł kartograficznych wykazała, że planowane przedsięwzięcie będzie znajdować się poza obszarem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych GZWP.

Ustalono, że według charakterystyki Jednolitych Części Wód Podziemnych (JCWPd) planowana inwestycja znajduje się w granicach PLGW600061, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz chemicznym. Jest ona monitorowana, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych nie jest zagrożona. JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia, dostarczającą średnio powyżej 100 m3 wody na dobę. Ponadto inwestycja leży na terenie obszaru Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW600016185274 – Dopływ z Ludwinowa o statusie naturalna część wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa                 w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 poz. 1967).

Biorąc pod uwagę rodzaj przedsięwzięcia należy uznać, iż jego realizacja i eksploatacja nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.

Teren inwestycji zlokalizowany jest poza obszarami objętymi ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 poz.55 z późn. zm.). Najbliżej położonym obszarem zależnym od wód jest Żerkowsko – Czeszewski Park Krajobrazowy. Przedmiotem ochrony ww. obszaru zależnego od wód jest różnorodność biologiczna, kompleks ekosystemów, siedliska gatunków. W szczególności: rzeki, starorzecza, torfowiska niskie, rzeki włosienicznikowe, zmiennowilgotne łąki trzęślicowe, łąki selernicowe, łęgi, grąd niski, flora i fauna ekosystemów wodno – błotnych. Zgodnie z Załącznikiem nr 2 do „Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 poz. 1967) celem środowiskowym dla przedmiotowego obszaru chronionego jest objęcie ścisłą ochroną wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniem. Projektowane przedsięwzięcie nie wpłynie na cele środowiskowe ww. obszaru zależnego od wód. Najbliższym obszarem Natura 2000, położonym ok. 8,53 km od przedsięwzięcia jest obszar specjalnej ochrony siedlisk Ostoja Nadwarciańska  PLH300009. Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami ważnymi dla ptaków wyznaczonymi na podstawie opracowania przygotowanego przez Przemysława Wylegałę, Stanisława Kuźniaka oraz Pawła T. Dolatę „Obszary ważne dla ptaków w okresie gniazdowania oraz migracji na terenie województwa wielkopolskiego” zleconego przez Wielkopolskie Biuro Planowania Przestrzennego (Poznań 2008). Ponadto, instalacja położona jest poza korytarzami ekologicznymi wyznaczonymi w opracowaniu: Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., Górny M., Kurek R.T., Ślusarczyk R. Projekt korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce. Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża 2011”.

Z uzupełnienia dokumentacji wynika, że na planowanych do demontażu konstrukcjach wsporczych nie znajdują się gniazda ptaków. Słupy do demontażu nie są miejscem gnieżdżenia się ptaków. W przedstawionej dokumentacji wskazano, że w związku z inwestycją nie planuje się wycinki drzew i krzewów. Z przedłożonej dokumentacji wynika, że na terenie przeznaczonym pod planowane przedsięwzięcie nie występują porosty, mszaki, gatunki roślin, grzybów i zwierząt podlegających ochronie prawnej. Obszar przeznaczony pod inwestycję stanowią grunty rolne. Uwzględniając powyższe i mając na uwadze ważną rolę drzew zarówno dla lokalnego ekosystemy i klimatu,  jak i z uwagi na wartości kulturowe, krajobrazowe nałożono warunek nie dokonywania wycinki w ramach realizacji niniejszego przedsięwzięcia.

W celu ochrony drzew nieprzeznaczonych do wycinki nałożono szereg warunków mających na celu ich zabezpieczenie przez mechanicznymi uszkodzeniami, naruszeniem statyki. Dodatkowo nałożono warunek chroniący florę, faunę i biotę grzybów występujących na drzewach polegający na takim zabezpieczaniu pni drzew, które zapewni zachowanie występujących w ich obrębie gatunków zwierząt, roślin i grzybów. Nałożono także warunek wyznaczenia miejsc składowania materiałów budowlanych i postoju ciężkiego sprzętu poza obrysem rzutu koron drzew.

W celu ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych nałożono warunek regularnych kontroli wykopów i uwalniania uwięzionych w nich zwierząt. Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia oraz realizację inwestycji zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze,  w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie Wielkopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by jego realizacja i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska oznaczono, jak w sentencji.

 

 

POUCZENIE

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r., poz. 247 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach.  

 

 

Załączono dowód opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej- wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa w kwocie 205 zł i 17 zł, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt. 2 oraz art. 5 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 ze zm.).

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś.

 

 

Otrzymują:

 

 

  1. ENERGA-Operator SA ul. Marynarki Polskiej 130, 80-557 Gdańsk, Pełnomocnik Rafał Więcek  ENERGA Invest Sp. z o.o. ul. Arkońska 6, 80-387 Gdańsk;
  2. Strony postępowania wg. wykazu w aktach sprawy;
  3. a/a.

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w  Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79,

60-529 Poznań;

  1. Wielkopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Poznaniu ul. Noskowskiego 23, 61-705 Poznań;
  2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kaliszu ul. Skarszewska 42A, 62-800 Kalisz.

 

Metryka

sporządzono
2021-06-22 przez Nowak Paulina
udostępniono
2021-06-22 00:00 przez Włoszczyk Zuzanna
zmodyfikowano
2021-06-23 08:41 przez Włoszczyk Zuzanna
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
133
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.