Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „RIGO.GOK-Oś.6220.5.2020MA.7- Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 3864 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

RIGO.GOK-Oś.6220.5.2020MA.7- Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia

 

                     

                                                                                                                                      Żerków, dnia 14.08.2020 r.

RIGO.GOK-Oś.6220.5.2020MA.7

 

 

 

DECYZJA

 

o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283), w związku z art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora Pana Michała Domagały Chrzan ul. Żerkowska 21, 63-210 Żerków w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „na budowie obory dla bydła opasowego o obsadzie do 66,6 DJP zlokalizowanej w miejscowości Chrzan, gm. Żerków, na terenie nieruchomości stanowiącej działkę nr ewid. 313 ark. mapy 2 obręb Chrzan”:

I.          Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko; 

oraz

 II.          Określam warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:

1. Z chwilą zrealizowania przedsięwzięcia zaprzestać hodowlę zwierząt w istniejących  budynkach inwentarskich nr 1 i nr 2.

2. Zaprojektować budynek inwentarski o łącznej powierzchni kojców do 237,92 m2 i utrzymywać w systemie bezściółkowym nie więcej niż 60 szt. bydła opasowego do 1 roku i 50 szt. bydła opasowego powyżej 1 roku, tj. 66,6 DJP.

3. Na terenie gospodarstwa utrzymywać łącznie nie więcej niż 66,6 DJP bydła.

4.Gnojowicę magazynować w szczelnym, podziemnym zbiorniku o pojemności co najmniej 680 m3, odpornym na korozję i jej agresywne działanie.

5.Powstające na terenie gospodarstwa nawozy naturalne wykorzystywać na własnych gruntach rolnych i przekazywać innym podmiotom na podstawie przepisów szczegółowych.

6.Mycie pomieszczeń inwentarskich prowadzić wyłącznie wodą. Ciecz z procesu mycia odprowadzać do zbiornika na gnojowicę i zagospodarowywać z nawozami naturalnymi.

7.Dezynfekcję prowadzić poprzez zamgławianie, bez generowania ścieków z tego procesu.

8.Nie ogrzewać planowanego budynku inwentarskiego.

9.Zaprojektować i wykonać wentylację grawitacyjną zapewniając utrzymanie wewnątrz budynku inwentarskiego odpowiedniej temperatury oraz wilgotności.

10.Na terenie gospodarstwa rolnego stosować żywienie o niskiej zawartości białka surowego i fosforu całkowitego.

11.Przeładunek pasz do silosu prowadzić w sposób hermetyczny, na rurę odpowietrzającą zakładać filtr workowy.

12.Na terenie gospodarstwa stosować preparaty ograniczające emisję odorów.

13.Zwierzęta padłe i ubite z konieczności magazynować w szczelnym pojemniku pod zadaszeniem, a następnie na bieżąco przekazywać podmiotom zewnętrznym zgodnie z przepisami szczegółowymi.

14.Ruch pojazdów po terenie gospodarstwa ograniczyć do pory dziennej, tj. 6.00-22.00.

15.Prace budowalne prowadzić wyłącznie przy użyciu maszyn w pełni sprawnych oraz spełniających wymogi dopuszczające je do użytku;

16.Wszystkie czynności związane z utrzymaniem we właściwym stanie środków transportowych i załadowczych należy wykonywać poza terenem przedsięwzięcia;

17.Plac budowy oraz miejsca pracy i postoju sprzętu oraz maszyn, wyposażyć w sorbenty i biopreparaty neutralizujące wycieki paliw i płynów eksploatacyjnych;

18.Zanieczyszczony substancjami ropopochodnymi grunt należy wylać i przekazać do neutralizacji uprawnionym podmiotom;

19.Na terenie gospodarstwa utrzymywać maksymalnie 66,6 DJP;

20.W projektowanym budynku utrzymywać bydło o maksymalnej obsadzie 66,6 DJP;

21.Wodę na potrzeby sanitarne oraz produkcyjne przedsięwzięcia pobierać z gminnej sieci wodociągowej;

22.Wody opadowe i roztopowe z powierzchni dachowych budynków oraz utwardzonych placów odprowadzane będą powierzchniowo bez oczyszczania do gruntu na tereny zielone (biologicznie czynne) w granicach działki inwestycyjnej będącej u własności inwestora;

23.Wytworzoną na terenie gospodarstwa gnojowicę gromadzić w kanałach gnojowych o pojemności minimum 680m3, umożliwiających jej przechowywanie przez okres 6 miesięcy;

24.Powstałe na terenie gospodarstwa nawozy naturalne zagospodarowywać na własnych gruntach rolnych oraz przekazywać innym podmiotom, na podstawie przepisów szczegółowych.  

 

 III. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE

 

     W dniu 03.06.2020 r. został złożony wniosek przez Inwestora Pana Michała Domagały Chrzan ul. Żerkowska 21, 63-210 Żerków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na: na budowie obory dla bydła opasowego o obsadzie do 66,6 DJP wraz z infrastrukturą towarzyszącą zlokalizowanej w miejscowości Chrzan, gm. Żerków, na terenie nieruchomości stanowiącej działkę nr ewid. 313 ark. mapy 2 obręb Chrzan zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 103 lit. a i b, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) tj. „chów lub hodowla zwierząt, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 51, w liczbie nie mniejszej niż 40 dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza (DJP), jeżeli działalność ta prowadzona będzie:

a) w odległości mniejszej niż 100 m od następujących terenów w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, nie uwzględniając nieruchomości gospodarstwa, na którego terenie chów lub hodowla będą prowadzone: mieszkaniowych; innych zabudowanych z wyłączeniem cmentarzy i grzebowisk dla zwierząt; zurbanizowanych niezabudowanych; rekreacyjno-wypoczynkowych z wyłączeniem kurhanów, pomników przyrody oraz terenów zieleni nieurządzonej niezaliczonej do lasów oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych,

b) na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy”, zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany. 

Wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Karta informacyjna przedsięwzięcia dla planowanego przedsięwzięcia została sporządzona w maju 2020 roku przez Usługi projektowe EKO-INWEST inż. Marzena Kaźmierczak ul. Karłowicza 9/36, 62-510 Konin.

Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie pismem nr ON.NS.9011.2.2.2020 z dnia 25.06.2020r., które wpłynęło do tutejszego urzędu 25.06.2020 roku wyraził opinię, że dla ww. przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. 

Państwowe Gospodarstwo Wodne – Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Kaliszu opinią nr PO.ZZŚ.2.435.184.2020.JS z dnia 22.06.2020 r., które wpłynęło do tutejszego urzędu 25.06.2020 roku nie stwierdza potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-IV.4220.794.2020.WB.3 z dnia 27.07.2020r., które wpłynęło do tutejszego urzędu 27.07.2020 roku wydał opinię, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu.

Po wnikliwej analizie wniosku Burmistrz Miasta i Gminy stwierdził, że zebrane materiały są wystarczające i biorąc pod uwagę opinie ww. organów, odstąpił od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W decyzji wzięto pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283 ze zm.) i przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

      Planowane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na terenie działki o nr 313, obręb Chrzan, gmina Żerków. Powierzchnia terenu objętego wnioskiem wynosi 0,44 ha. Działka ta stanowi gospodarstwo rolne Wnioskodawcy, gdzie obecnie jest już prowadzona hodowla zwierząt. Na terenie gospodarstwa znajduje się budynek mieszkalny, budynek magazynowy na sprzęt rolniczy, budynek magazynowy na opał, garaż, budynek inwentarski dla trzody chlewnej, magazyn paszowy, budynek inwentarski dla bydła, budynek magazynowy, magazyn pasz, budynek kotłowni i garaż, budynki garażowe, budynek obory nr 1, budynek obory nr 2 oraz płyta obornikowa o powierzchni 48 m2 ze zbiornikiem na gnojówkę o pojemności 36 m3. W istniejących budynkach inwentarskich utrzymywanych jest łącznie 27,2 DJP bydła. W ramach planowanego przedsięwzięcia przewiduje się budowę nowego budynku inwentarskiego - obory dla bydła opasowego, wykonanie podrusztowego zbiornika na gnojowicę o pojemności 680,0 m3 oraz posadowienie jednego silosu paszowego o pojemności ok. 20 ton. W wyniku realizacji przedsięwzięcia zlikwidowana zostanie hodowla bydła w istniejącym budynku inwentarskim nr 1, a cała obsada bydła z budynku inwentarskiego nr 2 (16,2 DJP) zostanie przeniesiona do projektowanego budynku inwentarskiego. W planowanym do budowy budynku inwentarskim 60 szt. bydła opasowego do 1 roku i 50 szt. bydła opasowego powyżej 1 roku będzie utrzymywanych w systemie bezściółkowym na rusztach. Maksymalna możliwa obsada zwierząt na terenie przedmiotowego gospodarstwa po realizacji przedsięwzięcia wyniesie do 66,6 DJP bydła i dla tej liczby i tego rodzaju zwierząt dokonano analizy oddziaływania na środowisko. Powierzchnia kojców w planowanym do budowy budynku inwentarskim będzie wynosić 237,92 m2, na którą będzie się składać 5 kojców grupowych (4 szt. po 24,49 m2 i 1 szt. 21 m2) dla 50 szt. bydła opasowego powyżej 1 roku i 5 kojców grupowych (4 szt. po 24,49 m2 i 1 szt. 21 m2) dla 60 szt. bydła opasowego do 1 roku. Ponadto budynek będzie wyposażony w izolatkę i pomieszczenie paszowe o powierzchni ok. 21 m2 każda. Na podstawie przyjętej w przedłożonej dokumentacji wielkości powierzchni kojców planowanego budynku oraz maksymalnej liczby utrzymywanych w nich zwierząt oszacowano, że wymiary powierzchni kojców, na której będą utrzymywane zwierzęta będą spełniały wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2010 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania gatunków zwierząt gospodarskich innych niż te, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz. U. 2019 r. poz. 1966). Założenia co do wielkości powierzchni kojców planowanego obiektu oraz maksymalnej możliwej obsady zwierząt w planowanym budynku znalazły odzwierciedlenie w warunkach realizacji wskazanych w przedmiotowej opinii.

Zgodnie z rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie określenia w regionie wodnym Warty wód powierzchniowych i podziemnych wrażliwych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz obszaru szczególnie narażonego, z którego odpływ azotu ze źródeł rolniczych do tych wód należy ograniczyć (Dz. Urz. Woj. Wlkp. poz. 1638) oraz rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu z dnia 1 lutego 2017 r. w sprawie określenia w regionie wodnym Środkowej Odry wód powierzchniowych i podziemnych wrażliwych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz obszaru szczególnie narażonego, z którego odpływ azotu ze źródeł rolniczych do tych wód należy ograniczyć (Dz. Urz. Woj. Wlkp. poz. 1153) cały region wodny Warty oraz cały region wodny Środkowej Odry zostały określone jako obszar szczególnie narażony na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych, z którego odpływ azotu ze źródeł rolniczych do wód należy ograniczyć. Ponadto, zgodnie z art. 104 ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2020 r., poz. 310 z późn. zm.) na obszarze całego państwa wdraża się program działań w celu zmniejszenia zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobiegania dalszemu zanieczyszczeniu. Na podstawie art. 107 ustawy Prawo wodne wszystkie podmioty prowadzące produkcję rolną obowiązane są stosować zapisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie przyjęcia „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu” (Dz. U. z 2020 r. poz. 243). Tak więc, przechowywanie nawozów naturalnych i nawożenie gruntów musi być zgodne z zasadami, które są w tym Programie określone.

Stwierdzono, że przedsięwzięcie nie narusza zapisów rozporządzenia Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 2 kwietnia 2014 r. w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Warty (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2014 r., poz. 2129), zmienionego rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 17 lipca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Warty (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2017 r., poz. 5165).

Analiza dostępnych źródeł kartograficznych wykazała, że planowane przedsięwzięcie będzie znajdować się poza obszarem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych GZWP.

Według charakterystyki Jednolitych Części Wód Podziemnych (JCWPd) planowana inwestycja znajduje się w granicach PLGW600061, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz chemicznym. Jest ona monitorowana, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych nie jest zagrożona. JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia, dostarczającą średnio powyżej 100 m3 wody na dobę. Ponadto inwestycja leży na terenie obszaru Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW600016185269 - Lubieszka o statusie naturalna część wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWP przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego do roku 2027 ze względu na brak możliwości technicznych. W zlewni JCWP występuje presja rolnicza. W programie działań zaplanowano wszystkie możliwe działania mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dla dobrego stanu.

 W wyniku utrzymywania zwierząt w systemie bezściółkowym na terenie gospodarstwa powstawać będzie gnojowica, która magazynowana będzie w zbiorniku znajdującym się pod rusztami planowanego budynku o pojemności 680,0 m3. W KIP przedstawiono ilości powstających na terenie gospodarstwa nawóz naturalnych z których wynika, że pojemność zbiornika na gnojowicę pozwoli na magazynowanie powstającego nawozu naturalnego przez okres wskazany w przepisach szczegółowych tj. przez 6 m-cy. Wnioskodawca odniósł się do wymagań wynikających z „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu”. Wnioskodawca nie posiada wystarczającej powierzchni gruntów rolnych, na których mógłby zagospodarowywać wyprodukowane w gospodarstwie odchody zwierzęce z zapewnieniem dawki 170 kg azotu w czystym składniku na 1 ha użytków rolnych, zgodnie z art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne. W związku z powyższym część nawozów naturalnych Wnioskodawca będzie zagospodarowywać na gruntach własnych z zachowaniem dawki nie większej niż 170 kg azotu w czystym składniku na 1 ha użytków rolnych, a część będzie przekazywać innym rolnikom na podstawie przepisów szczegółowych. Planowane rozwiązania w zakresie przechowywania i gospodarowania powstających na terenie gospodarstwa odchodów znalazły odzwierciedlenie w warunkach niniejszej decyzji.

Z treści zgromadzonych materiałów wynika, że woda pobierana będzie z wodociągu gminnego na cele socjalno-sanitarne, porządkowe oraz pojenia zwierząt. W KIP wynika, że w planowanym do budowy budynku inwentarskim nie będzie wydzielonego pomieszczenia socjalnego. Ścieki bytowe powstające w budynku mieszkalnym są i będą nadal odprowadzane do istniejącej kanalizacji sanitarnej. Planowany budynek obory będzie myty za pomocą myjki wysokociśnieniowej z użyciem czystej wody. Powstająca ciecz z tego procesu będzie gromadzona w zbiorniku na gnojowicę i razem z nią zagospodarowywana jako nawóz naturalny na gruntach rolnych. Następnie obiekt będzie dezynfekowany poprzez zamgławianie, a następnie będzie dokonywane bielenie ścian. Przyjęte rozwiązania w zakresie mycia oraz dezynfekcji projektowanego budynku, zostały uwzględnione w warunkach niniejszej decyzji jako rozwiązania ukierunkowane na ochronę środowiska gruntowo-wodnego. Wody opadowe i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne lecz będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu, do której Wnioskodawca posiada tytuł prawny.

Z danych zawartych w KIP wynika, że wytworzone na terenie przedsięwzięcia odpady będą magazynowane w specjalnie do tego celu przystosowanych oznaczonych pojemnikach, posiadających szczelne zamknięcie, ustawionych na szczelnym, utwardzonym podłożu. Padłe zwierzęta odbierane będą przez wyspecjalizowany podmiot w dniu dokonania zgłoszenia, nie dłużej jednak niż w ciągu 24 godzin. Do czasu przyjazdu specjalistycznej firmy, padłe zwierzęta magazynowane będą w kontenerze na upadki, zabezpieczonym przed dostępem osób trzecich i zwierząt. Biorąc pod uwagę powyższe, w tym planowane rozwiązania organizacyjne i techniczne w zakresie gospodarowania nawozami naturalnymi i sztukami padłymi oraz planowany sposób postępowania z odpadami oraz przyjęty sposób czyszczenia budynku inwentarskiego, nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

Ustalono, że teren planowanego przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych oraz obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, na obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskich oraz obszarach przylegających do jezior. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o znaczeniu historycznym, kulturowym oraz archeologicznym, nie będzie zlokalizowane na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Przy uwzględnieniu realizacji przedsięwzięcia zgodnie ze wskazanymi w decyzji warunkami nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska w związku z realizacją przedsięwzięcia.

 Eksploatacja przedmiotowego gospodarstwa będzie wiązała się z emisją substancji do powietrza, w szczególności substancji zapachowo czynnych. Głównymi źródłami emisji będą procesy chowu zwierząt. W KIP Wnioskodawca wskazał, że będzie stosował dodatki do paszy, wody oraz gnojowicy, a także odpowiednio dobrany program żywieniowy z niższymi zawartościami białka surowego i fosforu całkowitego, celem ograniczenia emisji odorów. W KIP wskazano, że planowany budynek inwentarski nie będzie ogrzewany. Źródłami emisji niezorganizowanej będą silniki pojazdów poruszających się po terenie przedmiotowej inwestycji. Z uwagi na stosunkowo niewielkie natężenie ruchu pojazdów, emisje z nimi związane będą pomijalnie niskie. Na terenie gospodarstwa będzie posadowiony jeden silos paszowy, gdzie napełnianie silosu będzie się odbywało pneumatycznie z paszowozu. Ponadto wskazano, że przed załadunkiem silosu na rurę odpowietrzającą będzie zakładany filtr workowy. Powyższe rozwiązania ukierunkowane na ograniczenie emisji substancji do powietrza zostały uwzględnione w warunkach wpisanych w niniejszej decyzji. Mając na względzie powyższe rozwiązania, skalę przedsięwzięcia, lokalizację oraz zastosowanie grawitacyjnego systemu wentylacji, nie przewiduje się ponadnormatywnej emisji zanieczyszczeń do powietrza. Z uwagi na założenia przyjęte w KIP oraz w celu ograniczenia emisji substancji odoroczynnych z terenu inwestycji, w niniejszej opinii zobowiązano Wnioskodawcę, aby w budynku wykonany został sprawny system wentylacji, który pozwoli na utrzymywanie odpowiedniej temperatury i wilgotności w budynku. Przedmiotowe przedsięwzięcie zrealizowane zostanie w otoczeniu zabudowy zagrodowej, drogi, zakładu produkcyjnego oraz linii kolejowej. Najbliższy teren chroniony akustycznie na którym znajduje się zabudowa jednorodzinna znajduje się w odległości ok. 14 m od działki objętej wnioskiem po drugiej stronie ulicy. Głównymi źródłami emisji hałasu będą procesy chowu zwierząt oraz pojazdy poruszające się po terenie gospodarstwa. Z treści KIP wynika, że ruch pojazdów po terenie gospodarstwa będzie niewielki i będzie odbywać się wyłącznie w porze dziennej. Powyższe znalazło odzwierciedlenie w warunkach wskazanych w niniejszej decyzji. Biorąc pod uwagę zastosowane rozwiązania dotyczące sposobu i technologii chowu zwierząt, brak wentylacji mechanicznej, jak również wykonanie przedmiotowego przedsięwzięcia z zachowaniem warunków niniejszej decyzji nie przewiduje się przekroczenia akustycznych standardów jakości środowiska na terenach objętych ochroną akustyczną określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112).

Planowane przedsięwzięcie nie należy do zakładów o dużym ani zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii wskazanych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. (Dz. U. poz. 138) w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi przepisami ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej w trakcie jego eksploatacji będzie ograniczone. Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, powodzi czy osuwisk. Z uwagi na stosowanie odpowiedniej wentylacji, utrzymywanie czystości w budynku inwentarskim oraz stosowanie preparatów ograniczające emisję substancji odorowych, należy uznać, że planowane zabiegi ograniczą emisje substancji do powietrza, a tym samym zminimalizują wpływ przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Oddziaływanie przedsięwzięcia na klimat na etapie jego realizacji będzie czasowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych. Przyjęte rozwiązania techniczne i technologiczne, w tym konstrukcja budynku oraz zastosowane materiały i sprawnie działający system wentylacji ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na postępujące zmiany klimatu. Planowane rozwiązania techniczne i technologiczne, w szczególności ukierunkowane na ograniczenie emisji substancji do powietrza wpłyną na łagodzenie zmian klimatu na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia.

Eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz znaczącym negatywnym wpływem na bioróżnorodność.

Teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobrazu „Szwajcaria Żerkowska, który nie ma obowiązujących zakazów. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300009, oddalony o 2,3 km oraz obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalony o 2,8 km od przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na terenie istniejącego gospodarstwa rolnego, a jego realizacja nie będzie się wiązać z wycinką drzew lub krzewów. Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia w terenie przekształconym antropogenicznie oraz brak konieczności wycinki drzew i krzewów, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na  obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin, grzybów i zwierząt oraz ich siedlisk, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności obszarów Natura 2000 lub powiązania z innymi obszarami. Ponadto, z uwagi na położenie w krajobrazie rolniczym w otoczeniu obszarów wiejskich, przedmiotowe przedsięwzięcie nie wpłynie na krajobraz, nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie będzie wpływać na ciągłość korytarzy ekologicznych i funkcję ekosystemu.

Przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Regionalnego  Zarządu Gospodarki Wodnej – Wody Polskie w Poznaniu. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by jego realizacja i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska oznaczono, jak w sentencji.

 

POUCZENIE

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018r., poz. 2081). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

 

 

Załączono dowód opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej- wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w kwocie 205 zł   na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a  oraz art. 5 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2018r. poz. 1044)

   

 

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś.

 

Otrzymują:

 

  1. Michał Domagała Chrzan ul. Żerkowska 21, 63-210 Żerków;
  2. Strony postępowania (poprzez obwieszczenie na tablicy ogłoszeń UMiG w Żerkowie, BIP, Sołectwo Chrzan –Tablica ogłoszeń);
  3. a/a.

 

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w  Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79,

 60-529 Poznań;

  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie, ul. Wąska 2, 63-200 Jarocin;
  2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Kaliszu, ul. Kolegialna 4, 62-800 Kalisz.

 

 

 

 

 

       Załącznik nr 1 do Decyzji nr Oś.6220.5.2020MA7

                                                                                                                                                                  z dnia 14.08.2020r.

 

 

 

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

 

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na  budowie obory dla bydła opasowego o obsadzie do 66,6 DJP zlokalizowanej w miejscowości Chrzan, gm. Żerków, na terenie nieruchomości stanowiącej działkę nr ewid. 313 ark. mapy 2 obręb Chrzan.

Powierzchnia całej działki wynosi 0,4400 ha i stanowi grunty orne i grunty rolne zabudowane  klas bonitacyjnych RV i Br-RV. Obecnie teren, na którym planuje się realizację inwestycji prowadzone jest gospodarstwo rolne. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na terenie istniejącego gospodarstwa rolnego, Teren planowanej inwestycji nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie obory o powierzchni zabudowy wynoszącej do 237,92 m2, w której bydło opasowe o obsadzie do 66,6 DJP utrzymywane będzie w systemie bezściółkowym (na rusztach). W chwili obecnej na terenie gospodarstwa rolnego utrzymywane jest bydło o obsadzie wynoszącej 27,2 DJP. W wyniku realizacji przedsięwzięcia zlikwidowany zostanie chów bydła w dwóch istniejących obiektach inwentarskich i prowadzony będzie wyłącznie w projektowanej oborze, zatem maksymalna obsada gospodarstwa wyniesie 66,6 DJP bydła opasowego i dla tej liczby zwierząt dokonano analizy oddziaływania na środowisko. Bydło utrzymywane będzie w systemie bez uwięzi wolnostanowiskowo, bez wydzielonych legowisk i ściółki. W wyniku powyższej hodowli powstawać będzie gnojowica w ilości 680 m3/rok.  Wnioskodawca w KIP wskazał, że obora wyposażona będzie w podrusztowy zbiornik na gnojowicę o pojemności minimum 680,00 m3 co pozwoli na jej przetrzymywanie przez okres, w którym nie jest możliwe rolnicze wykorzystanie.

Teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na obszarze chronionego krajobrazu „Szwajcaria Żerkowska, który nie ma obowiązujących zakazów. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Lasy Żerkowsko-Czeszewskie PLH300009, oddalony o 2,3 km oraz obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalony o 2,8 km od przedsięwzięcia.

 

 

 

Metryka

sporządzono
2020-08-14 przez Arndt Monika
udostępniono
2020-08-14 00:00 przez Ewa Graczyk
zmodyfikowano
2020-08-14 10:24 przez Graczyk Ewa
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
148
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.