Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Oś.6220.7.15.2019PN- Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia "Przebudowa drogi powiatowej nr 4190P Żerków - Raszewy - Komorze"" - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 3558 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

Oś.6220.7.15.2019PN- Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia "Przebudowa drogi powiatowej nr 4190P Żerków - Raszewy - Komorze""

Żerków, dnia 24.12.2019 r.

Oś.6220.7.15.2019PN

 

 

DECYZJA

 

o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018 r., poz. 2081 ze zm.), w związku z art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora Powiat Jarociński al. Niepodległości 10-12, 63-200 Jarocin pełnomocnik Tomasz Florkowski Firma Handlowo-Usługowa „GREK” S.C. Grzegorz Tomasz Florkowscy ul. Szubianki 15, 63-200 Jarocin w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Przebudowie drogi powiatowej nr 4190P Żerków – Raszewy – Komorze”:

I. Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko;

oraz

 II. Określam warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
1. Plac budowy oraz miejsca pracy i postoju sprzętu oraz maszyn, wyposażyć w sorbenty i biopreparaty neutralizujące wycieki paliw i płynów eksploatacyjnych;
2. Zanieczyszczony substancjami ropopochodnymi grunt należy wybrać i przekazać do neutralizacji uprawnionym podmiotom;
3. Prace budowlane prowadzić wyłącznie przy użyciu maszyn w pełni sprawnych oraz spełniających wymogi dopuszczające je do użytku;
4. Odpady niebezpieczne należy magazynować w miejscach utwardzonych, w sposób wykluczający przenikanie zanieczyszczeń do ziemi i wód np. w szczelnych i odpornych na działanie odpadów pojemnikach lub na uszczelnionym podłożu (np. folią PEHD/HDPE gr. min. 1,5 mm) w sposób zabezpieczający przed powstawaniem odcieków – w przypadku magazynowania odpadów masowych np. zanieczyszczonych mas ziemnych;
5. Przed rozpoczęciem prac w bezpośrednim sąsiedztwie cieków wodnych rozwiesić siatkę zabezpieczającą koryta rzek przed spadającym gruzem i materiałami budowlanym.
6. Wszystkie czynności związane z utrzymaniem we właściwym stanie środków transportowych  i załadowczych (w szczególności tankowanie, wymiana oleju oraz ewentualna naprawa sprzętu i innych pojazdów) należy wykonywać poza terenem przedsięwzięcia;
7. Wszelkie prace związane z wycinką drzew należy zlecić specjalistycznej firmie zajmującej się wycinką zieleni. Planowaną wycinkę drzew w ilości do 10 sztuk drzew (gatunek jesion, klon i lipa) o obwodzie pnia od 200 cm do 300 cm przeprowadzić od początku października do końca lutego tj. poza okresem lęgowym ptaków. W przypadku jednak konieczności usunięcia drzew w innym terminie, prace należy wykonać wyłącznie pod nadzorem przyrodniczym, gwarantującym m.in. udokumentowanie braku zasiedlonych miejsc lęgowych ptaków.

 III. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

UZASADNIENIE

W dniu 16.07.2019 r. został złożony wniosek przez Powiat Jarociński al. Niepodległości 10-12, 63-200 Jarocin pełnomocnik Tomasz Florkowski Firma Handlowo-Usługowa „GREK” S.C. Grzegorz Tomasz Florkowscy ul. Szubianki 15, 63-200 Jarocin o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na: „przebudowie drogi powiatowej nr 4190P Żerków – Raszewy – Komorze” zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839) tj. „Do przedsięwzięć, w przypadku których przed dniem wejścia w życie rozporządzenia wszczęto i nie zakończono przynajmniej jednego z postępowań w sprawie decyzji, zgłoszeń lub uchwał, o których mowa w art. 71 ust. 1 oraz art. 72 ust. 1-1b ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, stosuje się przepisy dotychczasowe” oraz § 3 ust. 2 pkt 2 tj. „polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile progi te zostały określone” w związku   § 3 ust. 1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016r., poz. 71), tj. „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31              i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”, zostało zaliczone do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany. 

Wniosek spełniał wymogi formalne określone przez przepisy kodeksu postępowania administracyjnego i ustawę  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Karta informacyjna przedsięwzięcia (KIP) dla planowanego przedsięwzięcia została sporządzona w lipcu 2019 roku przez p. Tomasza Florkowskiego z Firmy Handlowo-Usługowej „GREK” S.C. Grzegorz Tomasz Florkowscy ul. Szubianki 15, 63-200 Jarocin.

Wystąpiono do organów opiniujących z prośbą o opinię co do sporządzenia i ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko polegającego ww. planowanego przedsięwzięcia.

Wielkopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Poznaniu pismem nr DN.NS.9011.884.2019 z dnia 31.07.2019 r., które wpłynęło do tutejszego urzędu 02.08.2019 roku wyraził opinię, że dla ww. przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. 

Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny uzasadniając swoje stanowisko podkreślił że, teren inwestycji charakteryzuje się wysokim stopniem przekształcenia antropogenicznego, jednak realizacja inwestycji nie powinna wpłynąć negatywnie na środowisko w tym na zdrowie i życie ludzi. Ponadto, projektowane przedsięwzięcie i uzależnione z nim prace budowlane mogą stwarzać potencjalne zagrożenie dla poszczególnych komponentów środowiska związane m.in. z pracami budowlanymi, emisją zanieczyszczeń gazowych i pyłowych, emisją hałasu. Głównie nasilenie niekorzystnych działań nastąpi w fazie budowy.

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej – Wody Polskie w Poznaniu opinią nr PO.ZZŚ.2.435.1.171.2019.AN.JS z dnia 26.08.2019 r., które wpłynęło do tutejszego urzędu 26.08.2019 roku nie stwierdza potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-IV.4220.922.2019.KL.3 z dnia 04.09.2019 roku, które wpłynęło do tutejszego urzędu 04.09.2019 roku wydał opinię, że istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W dniu 16 września 2019 r. wpłynęło dodatkowe wyjaśnienie pełnomocnika Tomasza Florkowskiego, oraz 23.09.2019 r. uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia, które zostało wysłane 23.09.2019 r. pismem nr OŚ.6220.7.9.2019PN do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska                     w Poznaniu.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem WOO-IV.4240.1127.2019.AK.1 z dnia 10.10.2019 roku, które wpłynęło do tutejszego urzędu 14.10.2019 roku wydał opinię, że istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W toku postępowania zapewniono udział społeczeństwa, poprzez wydanie ogłoszenia o wszczęciu postępowania administracyjnego i wystąpienia do organów opiniujących oraz udostępnienie wniosku o wydanie decyzji wraz z załącznikami w siedzibie urzędu.

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków 25.10.2019 r. wydał postanowienie nr OŚ.6220.7.11.2019PN                      w którym stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o odziaływaniu na środowisko oraz zawiesił postępowanie postanowieniem z dnia 12.11.2019 r. (nr OŚ.6220.7.12.2019PN) do czasu przedłożenia raportu o odziaływaniu na środowisko.

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków 25.11.2019 r. wydał postanowienie nr OŚ.6220.7.13.2019PN                        o podjęciu zawieszonego postępowania w sprawie ww. decyzji oraz postanowienie nr OŚ.6220.7.14.2019PN uchylające postanowienie Burmistrza Miasta i Gminy Żerków o nr OŚ.6220.7.11.2019PN stwierdzające obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o odziaływaniu na środowisko.

Po ponownej wnikliwej analizie wniosku z jego uzupełnieniami Burmistrz Miasta i Gminy stwierdził, że zebrane materiały są wystarczające i biorąc pod uwagę opinie ww. organów opiniujących, podjął decyzję o odstąpieniu od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. To jest droga, która już istnieje i służy mieszkańcom nie tylko naszej gminy. W decyzji wzięto pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r.     o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018 r., poz. 2081 ze zm.) i przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jej realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie planowanego przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną,    w tym obszarów Natura 2000.

Na podstawie z art. 4 ust. 2 Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz  o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1712) Burmistrz Miasta i Gminy Żerków odstąpił od wydania postanowienia zwalniającego z obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie drogi powiatowej nr 4190P na odcinku Żerków – Raszewy – Komorze na długości łącznej wynoszącej około 8923,00 m, realizowane będzie wyłącznie w ramach istniejącego pasa drogowego. Z uwagi na realizację przedsięwzięcia na terenie już zainwestowanym, w granicach istniejącego pasa drogowego, w wyniku realizacji przedsięwzięcia nie nastąpi żadna znacząca zmiana w zakresie sposobu wykorzystywania terenu w stosunku do stanu istniejącego.

Nie zmieni się przebiegu istniejącej trasy w planie jak również przekroju drogi, który pozostanie jako jezdnia dwupasowa – dwukierunkowa, a projektowana niweleta nawierzchni jezdni na przebudowywanej drodze została podyktowana istniejącą niweletą, która zostanie podniesiona równolegle o grubość warstw wzmacniających. Istniejąca nawierzchnia drogi bitumiczna, mieszanka mineralno-asfaltowa o szerokości od 5,50 m do 7,50 m. Zgodnie z informacjami w KIP w ramach planowanego przedsięwzięcia projektuje się na całej długości wyrównanie krawędzi jezdni i poszerzenie do minimum 6,0 m. Z uwagi na istniejący drzewostan na odcinku od km 4+250 do km 6+300 projektuje się przesunięcie osi jezdni oraz wykonanie poszerzenia (prawa strona jezdni). Wykonanie poszerzeń polegać będzie na wykonaniu koryta pod poszerzenie na odpowiednią głębokość i szerokość wg przekrojów poprzecznych, następnie wzmocnienie podłoża poprzez ułożenie warstwy kruszywa stabilizowanego cementem o Rm=2,5 MPa grubości 15 cm. Podbudowę projektuje się z kruszywa łamanego 0-63 mm stabilizowanego mechanicznie grubości 20 cm. Istniejąca nawierzchnia jezdni zostanie sfrezowana, frezowanie profilujące o średniej grubości wynoszącej około 3 cm.

Na całości jezdni zostanie ułożona warstwa wyrównawcza z betonu asfaltowego AC 16W średniej grubości 4 cm, następnie siatka kompozytowa o sztywnych węzłach na podkładzie z włókniny kotwioną do warstwy wyrównawczej. Warstwa wiążąca wykonana zostanie z betonu asfaltowego AC 16W grubości 6 cm oraz warstwa ścieralna z betonu asfaltowego AC11S grubości 5 cm. Prace drogowe będą prowadzone przy ograniczonym, a przy robotach bitumicznych – wyłączonym ruchu drogowym. Roboty związane z ułożeniem poszczególnych warstw konstrukcji nawierzchni jezdni przewiduje się wykonać w sposób mechaniczny.

Ponadto projektuje się wykonanie nowych odcinków chodników, przy posesjach. Przebudowa istniejących polegać będzie na przełożeniu, uzupełnieniu nową kostką (20 %), w celu regulacji wysokości i dostosowaniu się do projektowanych rzędnych. Na całym odcinku projektuje się wykonanie zjazdów na posesje z betonowej kostki brukowej, kolorowej oraz na pola o nawierzchni bitumicznej. Przebudowa istniejącej kanalizacji deszczowej polegać będzie na wymianie kolektorów, przykanalików oraz studzienek odwadniających (wpustów ulicznych) oraz ewentualnie wykonanie kilku nowych.

Planowane  przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie drogi powiatowej nr 4190P Żerków – Raszewy – Komorze. Planowane przedsięwzięcie  jest położone w niżej przedstawionych działkach i obrębach:  

Lp.

Nr działki

Obręb

1.

738

Żerków

2.

739

Żerków

3.

712/2

Żerków

4.

727/2

Żerków

5.

137/1

Żółków

6.

122

Żółków

7.

136/1

Żółków

8.

134/1

Żółków

9.

134/6

Żółków

10.

120

Żółków

11.

24/1

Żółków

12.

25/1

Żółków

13.

15/1

Żółków

14.

16/1

Żółków

15.

17/1

Żółków

16.

19/1

Żółków

17.

20/1

Żółków

18.

21/1

Żółków

19.

33/5

Żółków

20.

34/4

Żółków

21.

34/1

Żółków

22.

35/1

Żółków

23.

36/1

Żółków

24.

10

Żółków

25.

297

Raszewy

26.

3

Raszewy

27.

25

Raszewy

28.

194

Raszewy

29.

73/4

Raszewy

30.

190

Raszewy

31.

191

Raszewy

32.

192

Raszewy

33.

42

Raszewy

34.

308

Raszewy

35.

193

Raszewy

36.

283/3

Raszewy

37.

282/1

Raszewy

38.

277/2

Raszewy

39.

277/4

Raszewy

40.

283/1

Raszewy

41.

283/4

Raszewy

42.

283/2

Raszewy

43.

250

Raszewy

44.

251/3

Raszewy

45.

238/3

Raszewy

46.

238/2

Raszewy

47.

249/1

Raszewy

48.

249/2

Raszewy

49.

239/1

Raszewy

50.

240/1

Raszewy

51.

248

Raszewy

52.

241/1

Raszewy

53.

261/1

Raszewy

54.

242/1

Raszewy

55.

262/1

Raszewy

56.

243/1

Raszewy

57

263/1

Raszewy

58.

50/1

Antonin- Przybysław

59.

68/2

Antonin- Przybysław

60.

57/2

Antonin- Przybysław

61.

60/2

Antonin- Przybysław

62.

371

Antonin- Przybysław

63.

61/1

Antonin- Przybysław

64.

62/1

Antonin- Przybysław

65.

71/4

Antonin- Przybysław

66.

68/6

Antonin- Przybysław

67.

68/4

Antonin- Przybysław

68.

72/2

Antonin- Przybysław

69.

74/7

Antonin- Przybysław

70.

75

Antonin- Przybysław

71.

72/2

Antonin- Przybysław

72.

89

Antonin- Przybysław

73.

83/2

Antonin- Przybysław

74.

24

Antonin- Przybysław

75.

378/3

Antonin- Przybysław

76.

378/2

Antonin- Przybysław

77.

378/1

Antonin- Przybysław

78.

24

Komorze

79.

40

Komorze

80.

27

Komorze

81.

102

Komorze

Nieruchomości na której planowane jest przedsięwzięcie jest wykorzystywana jako droga powiatowa.

Jednocześnie tut. organ ustalił, że na terenie planowanego przedsięwzięcia nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Przebudowywana droga powiatowa na odcinku Żerków – Raszewy – Komorze jest drogą przebiegającą głównie wśród gruntów ornych. Zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest na długości łącznej wynoszącej około 2400,00 m, co stanowi zaledwie około 27,00 % całej długości przebudowywanego odcinka drogi (w miejscowości Żerków – około 800,00 m, w miejscowości Raszewy – około 1200,00 oraz w miejscowości Przybysław – około 400,00) m.

Omawiana droga charakteryzuje się stosunkowo niewielkim natężeniem ruchu, a w związku z tym niewielkim poziomem emisji hałasu, można z całą pewnością stwierdzić, że zasięg oddziaływania przedsięwzięcia planowanego do realizacji zamknie się w granicach inwestycji.

Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, że na skutek realizacji przedsięwzięcia nastąpi poprawa płynności ruchu, co w konsekwencji przyczyni się do zmniejszenia emisji hałasu oraz polepszenia warunków akustycznych na terenach graniczących z inwestycją.

Na etapie prac budowlanych może nastąpić zwiększona emisja zanieczyszczeń, która będzie związana z prowadzonymi pracami budowlanymi tj. emisja niezorganizowana spalin z silników pojazdów  i maszyn budowlanych oraz pyleniem z dróg i powierzchni terenów objętych pracami ziemnymi. Celem zmniejszenia tych uciążliwości prace będą prowadzone tylko w porze dziennej. Uciążliwość ta będzie miała charakter krótkotrwały i ustanie natychmiast po zakończeniu prac budowlanych.          Z uwagi na realizację przedsięwzięcia na terenie już zainwestowanym, w granicach istniejącego pasa drogowego, biorąc w szczególności pod uwagę obecny sposób wykorzystania terenu i jego pokrycie, w wyniku realizacji przedsięwzięcia nie nastąpi żadna zmiana w zakresie oddziaływania całego obiektu na stan powietrza atmosferycznego w stosunku do stanu istniejącego.

Na etapie prac budowlanych nastąpi zwiększona emisja hałasu, która będzie związana z prowadzonymi pracami budowlanymi. Wzmożony hałas w trakcie robót drogowych będzie miał miejsce w trakcie pracy maszyn, urządzeń i samochodów – hałas powodowany przez nie będzie minimalizowany poprzez zastosowanie sprawdzonych, dobrze konserwowanych, posiadających właściwe atesty maszyn, urządzeń i samochodów. Celem zmniejszenia tych uciążliwości prace będą prowadzone tylko w porze dziennej. Uciążliwość ta będzie miała charakter krótkotrwały i ustanie natychmiast po zakończeniu prac budowlanych. Na skutek realizacji przedsięwzięcia nastąpi poprawa płynności ruchu, co w konsekwencji przyczyni się do zmniejszenia emisji hałasu oraz polepszenia warunków akustycznych na terenach graniczących z inwestycja.

Zgodnie z informacjami w KIP realizacja inwestycji nie zmieni sposobu wykorzystywania terenu, a na skutek jej realizacji nastąpi poprawa płynności ruchu, co w konsekwencji przyczyni się do zmniejszenia emisji spalin wydzielanych przez silniki poruszających się pojazdów, a także przyczyni się do zmniejszenia emisji hałasu oraz polepszenia warunków akustycznych na terenach graniczących z inwestycją.

Przebudowa drogi powiatowej to inwestycja, która obejmuje tereny już przekształcone w wyniku działalności człowieka i jej przebudowa nie będzie zmieniała krajobrazu, a ze względu na wykonanie poszerzenia jezdni poprawią się wartości architektoniczne terenu, dodatkowo poprawie ulegnie bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego; zmniejszy się również hałas wynikający dotychczas z ruchu po trudno przejezdnej nawierzchni, co wpłynie na wzrost bezpieczeństwa i poziomu życia okolicznych mieszkańców.

Z uwagi na realizację przedsięwzięcia na terenie już zainwestowanym, w granicach istniejącego pasa drogowego, biorąc w szczególności pod uwagę obecny sposób wykorzystania terenu i jego pokrycie, w wyniku realizacji przedsięwzięcia nie nastąpi żadna zmiana w zakresie oddziaływania całego obiektu na poszczególne komponenty środowiska w stosunku do stanu istniejącego.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia powstawać będą również niewielkie ilości ścieków socjalno-bytowych, pochodzące od pracowników wykonujących prace budowlane, wymagające właściwego zagospodarowania.

Z uwagi na zakres i charakter planowanego przedsięwzięcia, ścieki bytowe powstające na etapie realizacji inwestycji gromadzone będą w szczelnych zbiornikach typu TOI-TOI, a następnie w miarę potrzeb wywożone przez koncesjonowanego przewoźnika na pobliską oczyszczalnię ścieków.  

Natomiast na podstawie przedstawionej dokumentacji ustalono, że wody opadowe i roztopowe odprowadzane będą powierzchniowo poprzez rozsączanie do istniejących rowów przydrożnych oraz poprzez wpusty deszczowe, przykanaliki i kolektory deszczowe.

Stwierdzono, że przedsięwzięcie nie narusza zapisów rozporządzenia Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 2 kwietnia 2014 r. w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Warty (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2014 r., poz. 2129), zmienionego rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 17 lipca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Warty (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2017 r., poz. 5165).

Analiza dostępnych źródeł kartograficznych wykazała, że planowane przedsięwzięcie znajduje się częściowo na obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych (GZWP) nr 150 „Pradolina Warszawa Berlin”.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś, ustalono, że według charakterystyki Jednolitych Części Wód Podziemnych (JCWPd) planowana inwestycja znajduje się w granicach PLGW600061, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz chemicznym. Jest ona monitorowana, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych nie jest zagrożona. JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia, dostarczającą średnio powyżej 100 m3 wody na dobę.

Ponadto Planowana inwestycja przebiega przez obszar trzech zlewni Jednolitych Części Wód Powierzchniowych (JCWP):

-        JCWP o kodzie PLRW60001618512 – Odczepicha o statusie naturalna część wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych;

-        JCWP o kodzie PLRW60001918529 – Lutynia od Lubieszki do ujścia o statusie naturalna część wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. W analizowanej zlewni JCWP brak jest możliwości technicznych osiągnięcia założonych celów. Występuje w niej presja rolnicza. W programie działań zaplanowano wszystkie możliwe działania mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dla dobrego stanu. Ponadto w zlewni JCWP nie zidentyfikowano presji mogącej być przyczyną występujących przekroczeń wskaźników jakości. Konieczne jest dokonanie szczegółowego rozpoznania przyczyn w celu prawidłowego zaplanowania działań naprawczych. Z uwagi na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do 2027 r.;

-        JCWP o kodzie PLRW60002118519 – Warta od Prosny do Lutyni o statusie silnie zmieniona część wód, o złym stanie i ocenie ryzyka określonej jako zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. W zlewni nie zidentyfikowano presji mających wpływ na obniżoną ocenę stanu chemicznego. Konieczne jest dokonanie szczegółowego rozpoznania przyczyn w celu prawidłowego zaplanowania działań naprawczych. Wdrożenie działań będzie mogło nastąpić dopiero po ich rozpoznaniu, dlatego też przewiduje się możliwość wdrożenia zaplanowanych działań po 2021 r.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów  z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967).

W wyniku realizacji planowanego przedsięwzięcia będą powstawać typowe odpady budowlane, inne niż niebezpieczne i niebezpieczne, przede wszystkim gruz betonowy, odpady asfaltu oraz gleba i ziemia z prowadzonych wykopów. Wytwórcą ww. odpadów, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2019 r., poz. 701 ze zm.), będzie podmiot prowadzący prace budowlane, co znajdzie odzwierciedlenie w stosownej umowie na prowadzenie tych prac. Wszystkie obowiązki w zakresie gospodarowania wytworzonymi odpadami spoczywać będą zatem na wykonawcy przedmiotowej inwestycji.

Wszystkie powstające na etapie przebudowy drogi odpady nie będą magazynowane na terenie przedmiotowych nieruchomości, lecz będą na bieżąco zagospodarowywane zgodnie z przepisami ustawy o odpadach.

Z analizy przekazanej dokumentacji wynika, że na trasie modernizowanej drogi zlokalizowane są dwa cieki naturalne Lutynia i Odczepicha. Na podstawie informacji przedstawionych w uzupełnieniu do KIP ustalono, że w ramach projektowanego przedsięwzięcia nie będzie przebudowywany obiekt mostowy na rzece Lutynia oraz przepust na cieku Odczepicha. W celu zabezpieczenia koryt ww. rzek w trakcie prowadzenia prac w sąsiedztwie przedmiotowych cieków Inwestor planuje montaż, na długości około 5 m po obu stronach poszczególnych cieków, siatek zabezpieczających przed wpadaniem materiałów i odpadów.

W przedłożonej dokumentacji przedstawiono następujące rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu ochronę środowiska gruntowo-wodnego na etapie realizacji przedsięwzięcia: prace budowlane prowadzone będą wyłącznie przy użyciu maszyn w pełni sprawnych oraz spełniających wymogi dopuszczające je do użytku, miejsca przechowywania surowców i materiałów do budowy zabezpieczone zostanie materiałami izolacyjnymi, plac budowy wyposażony zostanie w przenośne toalety, wszystkie czynności związane z utrzymaniem we właściwym stanie środków transportowych i załadowczych (w szczególności tankowanie, wymiana oleju oraz ewentualna naprawa sprzętu i innych pojazdów) wykonywane będą poza terenem przedsięwzięcia.

Zgodnie z powyższym nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne.

Na podstawie KIP stwierdzono, że teren planowanego przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany w pobliżu obszarów wodno-błotnych i innych obszarów o płytkim zaleganiu wód podziemnych i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych oraz stref ochrony ujęcia wody.

Zgodnie z KIP zasięg przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego nie obejmuje również w strefie bezpośredniego oddziaływania jakichkolwiek zabytków chronionych, na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 30 października 2018 r. poz. 2067 z późn. zm.). Zgodnie z rejestrem zabytków nieruchomych na terytorium powiatu jarocińskiego, prowadzonym przez Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, w najbliższym sąsiedztwie planowanej przebudowy drogi powiatowej nie występują obiekty chronione.

Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o znaczeniu historycznym, archeologicznym oraz obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.

Teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na terenie obszaru chronionego krajobrazu „Szwajcaria Żerkowska”, który nie ma obowiązujących zakazów oraz na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, który ma obowiązujące zakazy. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Ostoja Nadwarciańska PLH300009, oddalony o 0,2 km i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalony o 0,7 km od przedsięwzięcia.

W związku z planowaną inwestycją, w celu bezpieczeństwa ruchu kołowego i zachowania skrajni, niezbędna jest wycinka łącznie do 10 sztuk drzew (gatunek jesion, klon i lipa) o obwodzie pnia od 200 cm do 300 cm. Wszelkie prace związane z wycinką drzew należy zlecić specjalistycznej firmie zajmującej się wycinką zieleni, co w pełni zagwarantuje, że w przypadku stwierdzenia podczas prac jakichkolwiek gatunków chronionych lub miejsc lęgowych ptaków, prace zostaną przerwane do czasu uzyskania stosownego zezwolenia na odstępstwa od zakazów. Wycinkę drzew przeprowadzić od początku października do końca lutego tj. poza okresem lęgowym ptaków. W przypadku jednak konieczności usunięcia drzew w innym terminie, prace należy wykonać wyłącznie pod nadzorem przyrodniczym, gwarantującym m.in. udokumentowanie braku zasiedlonych miejsc lęgowych ptaków. Celem rekompensaty strat w środowisku wzdłuż pasa drogowego należy nasadzić drzewa w stosunku 1:3 za każde wycięte drzewo, tj. w ilości łącznie 30 sztuk drzew rodzimych gatunków liściastych.

Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia na terenach już zainwestowanym, w granicach istniejącego pasa drogowego oraz realizację zgodnie z wpisanymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin, grzybów i zwierząt oraz ich siedlisk, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, ani pogorszenia integralności obszarów Natura 2000 lub powiązania z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na ciągłość korytarzy ekologicznych i funkcję ekosystemu.

Przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

W związku z wypełnieniem przez Wnioskodawcę wszystkich wymogów formalnych do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając wymogi w zakresie ochrony środowiska organ rozpatrzył przedmiotową sprawę w oparciu o załączone materiały oraz uzyskane opinie, Wielkopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Regionalnego  Zarządu Gospodarki Wodnej – Wody Polskie w Poznaniu. Planowane przedsięwzięcie powinno zostać zaprojektowane w taki sposób, by jego realizacja i eksploatacja zminimalizowała negatywne oddziaływanie na środowisko.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska oznaczono, jak w sentencji.

 

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec tut. organu. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Żerków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018r., poz. 2081 ze zm.). Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja  o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali przed upływem 6 lat, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia zawarte w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia na podstawie informacji na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

   

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś.

Otrzymują:

 

  1. Powiat Jarociński al. Niepodległości 10-12, 63-200 Jarocin, pełnomocnik Tomasz Florkowski Firma Handlowo-Usługowa „GREK” S.C. Grzegorz, Tomasz Florkowscy ul. Szubianki 15, 63-200 Jarocin;
  2. Sołtys wsi Żółków Teresa Bożejewicz Żółków  17, 63-210 Żerków- do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń);
  3. Sołtys wsi Raszewy Matuszak Mariola Raszewy 29, 63-210 Żerków- do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń);
  4. Sołtys Wsi Przybysław Gałązka Roman Antonin 14, 63-210 Żerków- do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń);
  5. Sołtys wsi Komorze Przybysławskie Szlachetka Andrzej Komorze Przybysławskie 29, 63-210 Żerków- do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń);
  6. A/a.

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w  Poznaniu, ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79,

 60-529 Poznań;

  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie, ul. Wąska 2, 63-200 Jarocin;
  2. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej Wody Polskie w Poznaniu ul. Chlebowa 4/8, 61-003 Poznań.

 

Opublikowano:

  1. Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Żerków;
  2. Tablica ogłoszeń Urzędu Gminy Żerków.

                                                                                           Załącznik nr 1 do Decyzji nr Oś.6220.7.15.2019PN

                                                                                                                                                                  z dnia 24.12.2019r.

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

 

Planowane przedsięwzięcie będzie polegać na przebudowie drogi powiatowej nr 4190P na odcinku Żerków – Raszewy – Komorze na długości łącznej wynoszącej około 8923,00 m, realizowane będzie wyłącznie w ramach istniejącego pasa drogowego. Z uwagi na realizację przedsięwzięcia na terenie już zainwestowanym, w granicach istniejącego pasa drogowego, w wyniku realizacji przedsięwzięcia nie nastąpi żadna znacząca zmiana w zakresie sposobu wykorzystywania terenu w stosunku do stanu istniejącego.

Nieruchomości na której planowane jest przedsięwzięcie jest wykorzystywana jako droga powiatowa.

Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Z KIP wynika, że przebudowywana droga powiatowa nr 4190P na odcinku Żerków – Raszewy – Komorze polegająca na wykonaniu na całej długości wyrównania krawędzi jezdni i poszerzenia do minimum 6,0 m, graniczy głównie z terenami upraw rolnych po obu stronach drogi i stosunkowo niewielkimi fragmentami z obszarami zabudowanymi (zabudowa jednorodzinna).

Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie drogi powiatowej nr 4190P na odcinku Żerków – Raszewy – Komorze. Nie zmieni się przebiegu istniejącej trasy w planie jak również przekroju drogi, który pozostanie jako jezdnia dwupasowa – dwukierunkowa. Ponadto projektuje się wykonanie nowych odcinków chodników, przy posesjach. Przebudowa istniejących polegać będzie na przełożeniu, uzupełnieniu nową kostką (20 %), w celu regulacji wysokości i dostosowaniu się do projektowanych rzędnych. Na całym odcinku projektuje się wykonanie zjazdów na posesje z betonowej kostki brukowej, kolorowej oraz na pola o nawierzchni bitumicznej. Przebudowa istniejącej kanalizacji deszczowej polegać będzie na wymianie kolektorów, przykanalików oraz studzienek odwadniających (wpustów ulicznych) oraz ewentualnie wykonanie kilku nowych.

Teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na terenie obszaru chronionego krajobrazu „Szwajcaria Żerkowska”, który nie ma obowiązujących zakazów oraz na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, który ma obowiązujące zakazy. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Ostoja Nadwarciańska PLH300009, oddalony o 0,2 km i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalony o 0,7 km od przedsięwzięcia.

Burmistrz Miasta i Gminy Żerków

Michał Surma

Metryka

sporządzono
2019-12-24 przez Nowak Paulina
udostępniono
2019-12-24 00:00 przez Ewa Graczyk
zmodyfikowano
2019-12-24 11:42 przez Graczyk Ewa
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
164
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.