Oś.6220.7.11.2019.PN Postanowienie stwierdzające obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raport o oddziaływaniu na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 419
Burmistrz Miasta i Gminy
w Żerkowie
Żerków, dnia 25.10.2019 r.
OŚ. 6220.7.11.2019.PN
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018r., poz. 2096 ze zm.), w związku z art. 59 ust. 1 pkt 2, art. 63 ust. 1 i 4, art. 65 ust. 2 i 3, art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018 r., poz. 2081 ze zm.), a także na podstawie § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839) oraz § 3 ust. 2 pkt 2 w związku § 3 ust. 1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016r., poz. 71), po rozparzeniu wniosku złożonego w dniu 16.07.2019 r. przez inwestora Powiat Jarociński al. Niepodległości 10-12, 63-200 Jarocin pełnomocnik Tomasz Florkowski Firma Handlowo-Usługowa „GREK” S.C. Grzegorz Tomasz Florkowscy ul. Szubianki 15, 63-200 Jarocin, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie drogi powiatowej nr 4190P Żerków – Raszewy – Komorze” oraz po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wody Polskie w Poznaniu
postanawiam
I. stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzić raport o oddziaływaniu na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 4190P Żerków – Raszewy – Komorze”. Po przeanalizowaniu załączonej do pisma informacji o planowanej inwestycji stwierdzono, że projektowane przedsięwzięcie może znacząco wpływać na środowisko i zasadne jest sporządzenie raportu w zakresie określonym w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018r., poz.2081 ze zm.).
II. określić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który powinien zostać sporządzony zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a ponadto winien zawierać szczegółową analizę podanych niżej zagadnień:
1. Opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:
a) charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania, w tym w odniesieniu do obszarów szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne,
b) główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,
c) przewidywane rodzaje i ilości emisji, w tym odpadów, wynikające z fazy realizacji i eksploatacji lub użytkowania planowanego przedsięwzięcia,
d) informacje o różnorodności biologicznej, wykorzystywaniu zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi,
e) informacje o zapotrzebowaniu na energię i jej zużyciu,
f) informacje o pracach rozbiórkowych dotyczących przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
g) ocenione w oparciu o wiedzę naukową ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyko związane ze zmianą klimatu;
2. Opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym:
a) elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz korytarzy ekologicznych w rozumieniu tej ustawy,
b) właściwości hydromorfologicznych, fizykochemicznych, biologicznych i chemicznych wód;
3. Wyniki inwentaryzacji przyrodniczej, przez którą rozumie się zbiór badań terenowych przeprowadzonych na potrzeby scharakteryzowania elementów środowiska przyrodniczego, jeżeli została przeprowadzona, wraz z opisem zastosowanej metodyki; wyniki inwentaryzacji przyrodniczej wraz z opisem metodyki stanowią załącznik do raportu;
4. Inne dane, na podstawie których dokonano opisu elementów przyrodniczych;
5. Opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
6. Opis krajobrazu, w którym dane przedsięwzięcie ma być zlokalizowane;
7. Informacje na temat powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych, zrealizowanych lub planowanych, dla których wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem;
8. Opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia, uwzględniający dostępne informacje o środowisku oraz wiedzę naukową;
9. Opis wariantów uwzględniający szczególne cechy przedsięwzięcia lub jego oddziaływania, w tym:
a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,
b) racjonalnego wariantu najkorzystniejszego dla środowiska- wraz z uzasadnieniem ich wyboru;
10. Określenie przewidywanego oddziaływania analizowanych wariantów na środowisko, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej i katastrofy naturalnej i budowlanej, na klimat, w tym emisje gazów cieplarnianych i oddziaływania istotne z punktu widzenia dostosowania do zmian klimatu, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko, a w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej, także wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego;
11. Porównanie oddziaływań analizowanych wariantów na:
a) ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze,
b) powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, i krajobraz,
c) dobra materialne,
d) zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,
e) formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszarów Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych,
f) elementy wymienione w art. 68 ust. 2 pkt 2 lit. b, jeżeli zostały uwzględnione w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub jeżeli są wymagane przez właściwy organ,
g) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-f;
12. Uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w pkt 6 i 6a;
13. Opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z:
a) istnienia przedsięwzięcia,
b) wykorzystywania zasobów środowiska,
c) emisji;
14. Opis przewidywanych działań mających na celu unikanie, zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych, wraz z oceną ich skuteczności odpowiednio na etapach realizacji, eksploatacji, użytkowania lub likwidacji przedsięwzięcia;
15. Jeżeli planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji, porównanie proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska;
16. Odniesienie się do celów środowiskowych wynikających z dokumentów strategicznych istotnych z punktu widzenia realizacji przedsięwzięcia;
17. Uzasadnienie spełnienia warunków, o których mowa w art. 68 pkt 1, 3 i 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, jeżeli przedsięwzięcie wpływa na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ust. 1 tej ustawy;
18. Wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania, o którym mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich; nie dotyczy to przedsięwzięć polegających na budowie lub przebudowie drogi oraz przedsięwzięć polegających na budowie lub przebudowie linii kolejowej lub lotniska użytku publicznego;
19. Przedstawienie zagadnień w formie graficznej;
20. Przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
21. Analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;
22. Przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego realizacji i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych, oraz informacje o dostępnych wynikach innego monitoringu, które mogą mieć znaczenie dla ustalenia obowiązków w tym zakresie;
23. Wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport;
24. Streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu;
25. Datę sporządzenia raportu, imię, nazwisko i podpis autora, a w przypadku gdy wykonawcą raportu jest zespół autorów - imię, nazwisko i podpis kierującego tym zespołem oraz imiona, nazwiska i podpisy członków zespołu autorów;
26. Oświadczenie autora, a w przypadku gdy wykonawcą raportu jest zespół autorów - kierującego tym zespołem, o spełnieniu wymagań, o których mowa w art. 74a ust. 2, stanowiące załącznik do raportu;
27. Źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu;
28. Z zakresu ochrony przed hałasem:
1. Określenie zagospodarowania i przeznaczenia terenu zgodnie z art. 113 i 115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Rejony występowania terenów wymagających ochrony akustycznej zaznaczyć na mapie i wyróżnić ze względu na uwarunkowania akustyczne;
2) Określenie parametrów eksploatacyjnych i technologicznych przedsięwzięcia mających wpływ na wielkość emisji hałasu, w roku oddania inwestycji do użytkowania oraz na dalsze lata prognozy, takich jak: natężenie, struktura i prędkość ruchu z podziałem na porę dzienną (od godz. 6.00 do godz. do 22.00) i nocną (od godz. 22.00 do godz. 6.00), rodzaj nawierzchni, niweleta drogi;
3) Określenie wartości poziomów hałasu na granicy najbliższych terenów wymagających ochrony przed hałasem zlokalizowanych wzdłuż przedsięwzięcia oraz przed elewacją budynków mieszkalnych i budynków o innej funkcji chronionej;
4) Określenie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w postaci izolinii poziomu dźwięku odpowiadających dopuszczalnym poziomom hałasu, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, zróżnicowanych ze względu na rodzaj terenu, przed i po zastosowaniu ewentualnych zabezpieczeń, na rozpatrywany, najdalszy rok prognozy, na mapach w skali odpowiadającej szczegółowości poruszanych zagadnień;
5) Dołączenie pełnych wydruków komputerowych zawierających dane wejściowe do programu modelującego rozprzestrzenianie się hałasu w środowisku;
6) W przypadku wystąpienia przekroczeń akustycznych standardów jakości środowiska określenie środków organizacyjnych, technicznych lub technologicznych ograniczających emisję hałasu co najmniej do poziomów dopuszczalnych (np. w przypadku barier ograniczających emisję hałasu, należy podać informacje na temat: długości i wysokości oraz ich konstrukcji, rodzaju materiału z jakiego zostaną wykonane, a także skuteczności obniżania hałasu);
7) Dokonanie analizy oddziaływania skumulowanego inwestycji z innymi planowanymi i istniejącymi przedsięwzięciami w ramach tego samego źródła hałasu (drogi). Wyniki przedstawić w punktach imisji, określając poziom hałasu od przedmiotowego przedsięwzięcia, poziom hałasu od planowanych i istniejących przedsięwzięć oraz poziom hałasu od wszystkich przedsięwzięć;
29. Z zakresu ochrony przyrody i bioróżnorodności:
1) Wskazanie liczby drzew i krzewów przeznaczonych do wycinki, ich gatunku i wymiarów z podziałem na planowaną wycinkę w terenach leśnych i poza lasami,
2) Przedstawienie informacji na temat występowania na danym terenie oraz w jego sąsiedztwie chronionych gatunków roślin, w tym mchów, zwierząt, w tym owadów saproksylicznych i grzybów, w tym porostów wraz z podaniem źródła danych. Należy także wskazać te z drzew i krzewów przeznaczonych do wycinki na których występują dziuple i gniazda ptaków,
3) Przedstawienie wpływu przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze i krajobraz oraz propozycji zastosowania środków ograniczających ewentualny negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze oraz krajobraz obszaru chronionego krajobrazu „Szwajcaria Żerkowska” i Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego na etapie realizacji i eksploatacji inwestycji. Przewidywane działania powinny być dostosowane do poszczególnych grup chronionych organizmów i powinny je chronić przed zniszczeniem, np. ptaków mogących się gnieździć na drzewach przeznaczonych do wycinki, płazów itp.,
4) Odniesienie się do obowiązujących zakazów na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego,
5) Odniesienie się do celów dla których utworzono obszar chronionego krajobrazu „Szwajcaria Żerkowska” oraz Żerkowsko-Czeszewski Park Krajobrazowy,
6) Opisanie i dokonanie oceny wpływu przedsięwzięcia na etapie realizacji i eksploatacji na lokalne korytarze migracyjne zwierząt, w tym korytarze migracyjne płazów,
7) Przedstawienie propozycji nasadzeń rekompensacyjnych, w tym liczby, gatunku i miejsca planowanych nasadzeń,
8) Dokonanie oceny wpływu planowanego przedsięwzięcia na bioróżnorodność i wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie wpłynie na utratę różnorodności gatunków, w tym gatunków chronionych na mocy przepisów dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej oraz czy wpłynie na bogactwo gatunków lub skład gatunkowy siedlisk na badanym obszarze,
30. Z zakresu ochrony klimatu wyjaśnienie, w jaki sposób przedsięwzięcie może wpłynąć na zmiany klimatu i czy przewidziano rozwiązania łagodzące te zmiany oraz dokonanie oceny odporności przedsięwzięcia na przewidywane zmiany klimatu, tj. wyjaśnienie czy przedsięwzięcie będzie przystosowane do postępujących zmian klimatu uwzględniając elementy związane z klęskami żywiołowymi np. silne wiatry, susza, pożary, fale upałów i mrozów, powodzie, nawalne deszcze i burze, intensywne opady śniegu i opisanie działań minimalizujących.
UZASADNIENIE
W dniu 16.07.2019 r. do Urzędu Miasta i Gminy w Żerkowie wpłynął wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 4190P Żerków – Raszewy – Komorze.
Projektowane przedsięwzięcie:
polegać będzie na przebudowie drogi powiatowej nr 4190P na odcinku Żerków – Raszewy – Komorze na długości łącznej wynoszącej około 8923,00 m, realizowane będzie wyłącznie w ramach istniejącego pasa drogowego. Z uwagi na realizację przedsięwzięcia na terenie już zainwestowanym, w granicach istniejącego pasa drogowego, w wyniku realizacji przedsięwzięcia nie nastąpi żadna znacząca zmiana w zakresie sposobu wykorzystywania terenu w stosunku do stanu istniejącego. W związku z planowaną inwestycją, w celu bezpieczeństwa ruchu kołowego i zachowania skrajni, niezbędna jest wycinka łącznie 10 sztuk drzew (gatunek jesion, klon i lipa) o obwodzie pnia od 200 cm do 300 cm. Nie zmienia się przebiegu istniejącej trasy w planie jak również przekroju drogi, który pozostanie jako jezdnia dwupasowa – dwukierunkowa, a projektowana niweleta nawierzchni jezdni na przebudowywanej drodze została podyktowana istniejącą niweletą, która zostanie podniesiona równolegle o grubość warstw wzmacniających. Istniejąca nawierzchnia drogi bitumiczna, mieszanka mineralno-asfaltowa o szerokości od 5,50 m do 7,50 m. W ramach przedsięwzięcia projektuje się na całej długości wyrównanie krawędzi jezdni i poszerzenie do minimum 6,0 m. Z uwagi na istniejący drzewostan na odcinku od km 4+250 do km 6+300 projektuje się przesunięcie osi jezdni oraz wykonanie poszerzenia (prawa strona jezdni). Ponadto projektuje się wykonanie nowych odcinków chodników, przy posesjach. Przebudowa istniejących polegać będzie na przełożeniu, uzupełnieniu nową kostką (20 %), w celu regulacji wysokości i dostosowaniu się do projektowanych rzędnych. Na całym odcinku projektuje się wykonanie zjazdów na posesje z betonowej kostki brukowej, kolorowej oraz na pola o nawierzchni bitumicznej. Przebudowa istniejącej kanalizacji deszczowej polegać będzie na wymianie kolektorów, przykanalików oraz studzienek odwadniających (wpustów ulicznych) oraz ewentualnie wykonanie kilku nowych.
Przebudowywana droga powiatowa na odcinku Żerków – Raszewy – Komorze jest drogą przebiegającą głównie wśród gruntów ornych. Zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest na długości łącznej wynoszącej około 2400,00 m, co stanowi zaledwie około 27,00 % całej długości przebudowywanego odcinka drogi (w miejscowości Żerków – około 800,00 m, w miejscowości Raszewy – około 1200,00 oraz w miejscowości Przybysław – około 400,00) m.
Działki wzdłuż planowanej przebudowy drogi znajdują się w obrębie Żerków, Żółków, Raszewy, Przybysław, Komorze Przybysławskie.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie drogi powiatowej nr 4190P Żerków – Raszewy – Komorze. Planowane przedsięwzięcie jest w niżej przedstawionych działkach i obrębach:
Lp. |
Nr działki |
Obręb |
1. |
738 |
Żerków |
2. |
739 |
Żerków |
3. |
712/2 |
Żerków |
4. |
727/2 |
Żerków |
5. |
137/1 |
Żółków |
6. |
122 |
Żółków |
7. |
136/1 |
Żółków |
8. |
134/1 |
Żółków |
9. |
134/6 |
Żółków |
10. |
120 |
Żółków |
11. |
24/1 |
Żółków |
12. |
25/1 |
Żółków |
13. |
15/1 |
Żółków |
14. |
16/1 |
Żółków |
15. |
17/1 |
Żółków |
16. |
19/1 |
Żółków |
17. |
20/1 |
Żółków |
18. |
21/1 |
Żółków |
19. |
33/5 |
Żółków |
20. |
34/4 |
Żółków |
21. |
34/1 |
Żółków |
22. |
35/1 |
Żółków |
23. |
36/1 |
Żółków |
24. |
10 |
Żółków |
25. |
297 |
Raszewy |
26. |
3 |
Raszewy |
27. |
25 |
Raszewy |
28. |
194 |
Raszewy |
29. |
73/4 |
Raszewy |
30. |
190 |
Raszewy |
31. |
191 |
Raszewy |
32. |
192 |
Raszewy |
33. |
42 |
Raszewy |
34. |
308 |
Raszewy |
35. |
193 |
Raszewy |
36. |
283/3 |
Raszewy |
37. |
282/1 |
Raszewy |
38. |
277/2 |
Raszewy |
39. |
277/4 |
Raszewy |
40. |
283/1 |
Raszewy |
41. |
283/4 |
Raszewy |
42. |
283/2 |
Raszewy |
43. |
250 |
Raszewy |
44. |
251/3 |
Raszewy |
45. |
238/3 |
Raszewy |
46. |
238/2 |
Raszewy |
47. |
249/1 |
Raszewy |
48. |
249/2 |
Raszewy |
49. |
239/1 |
Raszewy |
50. |
240/1 |
Raszewy |
51. |
248 |
Raszewy |
52. |
241/1 |
Raszewy |
53. |
261/1 |
Raszewy |
54. |
242/1 |
Raszewy |
55. |
262/1 |
Raszewy |
56. |
243/1 |
Raszewy |
57 |
263/1 |
Raszewy |
58. |
50/1 |
Antonin- Przybysław |
59. |
68/2 |
Antonin- Przybysław |
60. |
57/2 |
Antonin- Przybysław |
61. |
60/2 |
Antonin- Przybysław |
62. |
371 |
Antonin- Przybysław |
63. |
61/1 |
Antonin- Przybysław |
64. |
62/1 |
Antonin- Przybysław |
65. |
71/4 |
Antonin- Przybysław |
66. |
68/6 |
Antonin- Przybysław |
67. |
68/4 |
Antonin- Przybysław |
68. |
72/2 |
Antonin- Przybysław |
69. |
74/7 |
Antonin- Przybysław |
70. |
75 |
Antonin- Przybysław |
71. |
72/2 |
Antonin- Przybysław |
72. |
89 |
Antonin- Przybysław |
73. |
83/2 |
Antonin- Przybysław |
74. |
24 |
Antonin- Przybysław |
75. |
378/3 |
Antonin- Przybysław |
76. |
378/2 |
Antonin- Przybysław |
77. |
378/1 |
Antonin- Przybysław |
78. |
24 |
Komorze |
79. |
40 |
Komorze |
80. |
27 |
Komorze |
81. |
102 |
Komorze |
Nieruchomości na której planowane jest przedsięwzięcie jest wykorzystywana jako droga powiatowa.
Jednocześnie tut. organ ustalił, że na terenie planowanego przedsięwzięcia nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie złożonego wniosku, a w szczególności zgodnie z treścią dołączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia sporządzonej przez Tomasza Florkowskiego Firma Handlowo-Usługowa „GREK” S.C. Grzegorz Tomasz Florkowscy ul. Szubianki 15, 63-200 Jarocin, należało stwierdzić, że wnioskowana inwestycja zgodna jest z § 3 ust. 2 pkt 2 w związku § 3 ust. 1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko stanowi przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem znak: OŚ.6220.7.4.2019PN z dnia 22.07.2019 r. zawiadomił strony poprzez obwieszczenie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wnioskowanego przedsięwzięcia informując o możliwości zapoznania się z aktami sprawy.
W toku prowadzonego postępowania, na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przekazując w załączeniu wniosek o wydanie decyzji wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia, mapą, wypisem z rejestru gruntów, zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych (płyta cd) oraz pełnomocnictwo. Burmistrz Miasta i Gminy Żerków wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jarocinie, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej Wody Polskie w Poznaniu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia.
W toku prowadzonego postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, dnia 23.07.2019r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło zawiadomienie, że wniosek został przekazany do rozpatrzenia Wielkopolskiemu Państwowemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Sanitarnemu. W toku prowadzonego postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, dnia 02.08.2019r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło opinia sanitarna znak: DN.NS.9011.884.2019 z dnia 31.07.2019r., w której Wielkopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Poznaniu wyraża opinię, że dla w/w przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny uzasadniając swoje stanowisko podkreślił że, teren inwestycji charakteryzuje się wysokim stopniem przekształcenia antropogenicznego, jednak realizacja inwestycji nie powinna wpłynąć negatywnie na środowisko w tym na zdrowie i życie ludzi. Ponadto, projektowane przedsięwzięcie i uzależnione z nim prace budowlane mogą stwarzać potencjalne zagrożenie dla poszczególnych komponentów środowiska związane m.in. z pracami budowlanymi, emisją zanieczyszczeń gazowych i pyłowych, emisją hałasu. Głównie nasilenie niekorzystnych działań nastąpi w fazie budowy.
Dnia 07.08.2019 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło wezwanie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 07.08.2019r., do złożenia wyjaśnień znak: WOO-IV.4220.922.2019.KL.2 oraz wezwanie do Wnioskodawcy o uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia znak: WOO-IV.4220.922.2019.KL.2.
Dnia 08.08.2019 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło wezwanie Inwestora do złożenia wyjaśnień Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wody Polskie w Poznaniu z dnia 06.08.2019 r. znak sprawy PO.ZZŚ.2.435.1.171.2019.AN, oraz informacja, że wydanie opinii w przedmiotowej sprawie nastąpi w terminie 14 dni od otrzymania wyjaśnień.
W dniu 12.08.2019 r. Burmistrz Miasta i Gminy Żerków wezwał Inwestora do złożenia wyjaśnień do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wody Polskie w Poznaniu.
Burmistrz Miasta i Gminy Żerków pismem z dnia 13.08.2019 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu w sprawie wyjaśnień w sprawie wydania opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny odziaływania na środowisko.
W dniu 19.08.2019 r. wypłynęło od Pełnomocnika Inwestora uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia do treści wezwania Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wody Polskie w Poznaniu z dnia 06.08.2019 r. Tego samego dnia ww. uzupełnienie zostało wysłane do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Kaliszu.
Dnia 28.08.2019 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęła opinia Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu z dnia 26.08.2019r., znak:PO.ZZŚ.2.435.1.171.2019.AN.JS w którym tamtejszy Organ wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz wskazania na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków i wymagań.
Dnia 04.09.2019 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 04.09.2019 r., znak: WOO-IV.4220.922.2019.KL.3, w którym tamtejszy Organ postanowił wyrazić opinię, że dla ww. przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i określenia zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko.
W dniu 16.09.2019 r. Organ powiadomił Wnioskodawcę i Strony postępowania (poprzez obwieszczenie) o załatwienia sprawy w terminie późniejszym tj. do dnia 11.10.2019 r.
W dniu 23.09.2019 r. wypłynęło od Pełnomocnika Inwestora uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia i tego samego dnia Organ wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o wydanie ponownej opinii w zakresie potrzeby i zakresu opracowania raportu oddziaływania na środowisko ww. inwestycji.
W dniu 10.10.2019 r. Organ powiadomił Wnioskodawcę i Strony postępowania (poprzez obwieszczenie) o załatwienia sprawy w terminie późniejszym tj. do dnia 12.11.2019 r.
Dnia 14.10.2019 r. do Urzędu Miasta i Gminy Żerków wpłynęło postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 10.10.2019 r., znak: WOO-IV.4240.1127.2019.AK.1, w którym tamtejszy Organ postanowił wyrazić opinię, że dla ww. przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i określenia zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko.
W związku z powyższym Burmistrz Miasta i Gminy Żerków uznał za konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i określił zakres raportu, który winien w całości uwzględniać wymogi art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, winien zawierać szczegółową analizę zagadnień wskazanych w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w osnowie.
POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie przysługuje stronom zażalenie za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu w terminie 7 dni od dnia jego odbioru.
Otrzymują:
- Powiat Jarociński al. Niepodległości 10-12, 63-200 Jarocin, pełnomocnik Tomasz Florkowski Firma Handlowo-Usługowa „GREK” S.C. Grzegorz, Tomasz Florkowscy ul. Szubianki 15, 63-200 Jarocin;
- Sołtys wsi Żółków Teresa Bożejewicz Żółków 17, 63-210 Żerków- do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń);
- Sołtys wsi Raszewy Matuszak Mariola Raszewy 29, 63-210 Żerków- do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń);
- Sołtys Wsi Przybysław Gałązka Roman Antonin 14, 63-210 Żerków- do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń);
- Sołtys wsi Komorze Przybysławskie Szlachetka Andrzej Komorze Przybysławskie 29, 63-210 Żerków- do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń);
- A/a.
Do wiadomości:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu;
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Jarocinie;
- Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej Wody Polskie w Poznaniu.
Opublikowano:
- Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Żerków;
- Tablica ogłoszeń Urzędu Gminy Żerków.