Początek strony
Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+6
Przejdź do mapy serwisu Alt+8
Menu wysuwane
Herb podmiotu Biuletyn Informacji Publicznej Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
Menu góra
Strona startowa Wykaz danych o ochronie środowiska Informacje o ochronie środowska
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Opinia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska- dotyczy "Przebudowa drogi powiatowej nr 4190P Żerków - Raszewy - Komorze" - Informacje o ochronie środowska, menu 1235, artykuł 3455 - BIP - Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie”

Zabezpieczenie przed robotami.
Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

P ) # @ % R F 3 - 0 A w s f d A P # @ :

Pola oznaczone są wymagane.

Treść główna

Informacje o ochronie środowska

Opinia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska- dotyczy "Przebudowa drogi powiatowej nr 4190P Żerków - Raszewy - Komorze"

REGIONALNY DYREKTOR OCHRONY ŚRODOWISKA                                                                                                 Poznań, 04.09.2019

               w Poznaniu

WOO-IV.4220.922.2019.KL.3

Wójt Gminy Żerków

ul. A. Mickiewicza 5

63-210 Żerków

 

OPINIA

Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, a także art. 66 i 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018 r. poz. 2081, z późn. zm.), dalej ustawy ooś,

postanawiam wyrazić opinię,

że dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 4190P Żerków – Raszewy – Komorze, gmina Żerków, istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

Raport o oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy ooś, a w szczególności zawierać analizę podanych niżej zagadnień:

  1.  1.  Z zakresu ochrony przed hałasem:

1)  Określenie zagospodarowania i przeznaczenia terenu zgodnie z art. 113 i 115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Rejony występowania terenów wymagających ochrony akustycznej zaznaczyć na mapie i wyróżnić ze względu na uwarunkowania akustyczne.

2)  Określenie parametrów eksploatacyjnych i technologicznych przedsięwzięcia mających wpływ na wielkość emisji hałasu, w roku oddania inwestycji do użytkowania oraz na dalsze lata prognozy, takich jak: natężenie, struktura i prędkość ruchu z podziałem na porę dzienną (od godz. 6.00 do godz. do 22.00) i nocną (od godz. 22.00 do godz. 6.00), rodzaj nawierzchni, niweleta drogi.

3)  Określenie wartości poziomów hałasu na granicy najbliższych terenów wymagających ochrony przed hałasem zlokalizowanych wzdłuż przedsięwzięcia oraz przed elewacją budynków mieszkalnych i budynków o innej funkcji chronionej.

4)  Określenie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w postaci izolinii poziomu dźwięku odpowiadających dopuszczalnym poziomom hałasu, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, zróżnicowanych ze względu na rodzaj terenu, przed i po zastosowaniu ewentualnych zabezpieczeń, na rozpatrywany, najdalszy rok prognozy, na mapach w skali odpowiadającej szczegółowości poruszanych zagadnień.

5)  Dołączenie pełnych wydruków komputerowych zawierających dane wejściowe do programu modelującego rozprzestrzenianie się hałasu w środowisku.

6)  W przypadku wystąpienia przekroczeń akustycznych standardów jakości środowiska określenie środków organizacyjnych, technicznych lub technologicznych ograniczających emisję hałasu co najmniej do poziomów dopuszczalnych (np. w przypadku barier ograniczających emisję hałasu, należy podać informacje na temat: długości i wysokości oraz ich konstrukcji, rodzaju materiału z jakiego zostaną wykonane, a także skuteczności obniżania hałasu).

7)  Dokonanie analizy oddziaływania skumulowanego inwestycji z innymi planowanymi i istniejącymi przedsięwzięciami w ramach tego samego źródła hałasu (drogi). Wyniki przedstawić w punktach imisji, określając poziom hałasu od przedmiotowego przedsięwzięcia, poziom hałasu od planowanych i istniejących przedsięwzięć oraz poziom hałasu od wszystkich przedsięwzięć.

  1.  2.  Z zakresu ochrony przyrody i bioróżnorodności:

1)    Wskazanie liczby drzew i krzewów przeznaczonych do wycinki, ich gatunku i wymiarów z podziałem na planowaną wycinkę w terenach leśnych i poza lasami.

2)    Przedstawienie informacji na temat występowania na danym terenie oraz w jego sąsiedztwie chronionych gatunków roślin, w tym mchów, zwierząt, w tym owadów saproksylicznych i grzybów, w tym porostów wraz z podaniem źródła danych. Należy także wskazać te z drzew i krzewów przeznaczonych do wycinki na których występują dziuple i gniazda ptaków.

3)    Przedstawienie wpływu przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze i krajobraz oraz propozycji zastosowania środków ograniczających ewentualny negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze oraz krajobraz obszaru chronionego krajobrazu „Szwajcaria Żerkowska” i Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego na etapie realizacji i eksploatacji inwestycji. Przewidywane działania powinny być dostosowane do poszczególnych grup chronionych organizmów i powinny je chronić przed zniszczeniem, np. ptaków mogących się gnieździć na drzewach przeznaczonych do wycinki, płazów itp.

4)    Odniesienie się do obowiązujących zakazów na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego.

5)    Odniesienie się do celów celów dla których utworzono obszar chronionego krajobrazu „Szwajcaria Żerkowska” oraz Żerkowsko-Czeszewski Park Krajobrazowy.

6)    Opisanie i dokonanie oceny wpływu przedsięwzięcia na etapie realizacji i eksploatacji na lokalne korytarze migracyjne zwierząt, w tym korytarze migracyjne płazów.

7)    Przedstawienie propozycji nasadzeń rekompensacyjnych, w tym liczby, gatunku i miejsca planowanych nasadzeń.

8)    Dokonanie oceny wpływu planowanego przedsięwzięcia na bioróżnorodność i wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie wpłynie na utratę różnorodności gatunków, w tym gatunków chronionych na mocy przepisów dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej oraz czy wpłynie na bogactwo gatunków lub skład gatunkowy siedlisk na badanym obszarze.

  1.  3.   Z zakresu ochrony klimatu wyjaśnienie, w jaki sposób przedsięwzięcie może wpłynąć na zmiany klimatu i czy przewidziano rozwiązania łagodzące te zmiany oraz dokonanie oceny odporności przedsięwzięcia na przewidywane zmiany klimatu, tj. wyjaśnienie czy przedsięwzięcie będzie przystosowane do postępujących zmian klimatu uwzględniając elementy związane z klęskami żywiołowymi np. silne wiatry, susza, pożary, fale upałów i mrozów, powodzie, nawalne deszcze i burze, intensywne opady śniegu i opisanie działań minimalizujących.

 

24 lipca 2019 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu wpłynęło wystąpienie Wójta Gminy Żerków z 22 lipca 2019 r., znak: OŚ.6220.7.1.2019PN w sprawie wyrażenia opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Do wystąpienia dołączono kopię wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz kartę informacyjną przedsięwzięcia, dalej k.i.p. W toku prowadzonego postępowania wyjaśniającego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu pismem z 7 sierpnia 2019 r., znak: WOO-IV.4220.922.2019.KL.2 zwrócił się do Wójta Gminy Żerków o podanie numerów działek ewidencyjnych wraz obrębami, na których realizowane będzie przedsięwzięcie. Jednocześnie wyjaśniono, że wśród działek wymienionych w dołączonych do wystąpienia wypisach z ewidencji gruntów znajduje się działka o numerze ewid. 60/2 obręb Antonin-Przybysław oznaczona symbolem Tk (tereny kolejowe). Ponadto pismem z 7 sierpnia 2019 r., znak: WOO-IV.4220.922.2019.KL.1 wezwano pełnomocnika wnioskodawcy o uzupełnienie k.i.p. 13 sierpnia 2019 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu wpłynęły wyjaśnienia w sprawie przesłane przez Wójta Gminy Żerków, natomiast 20 sierpnia 2019 r. wpłynęły uzupełnienia do k.i.p. przesłane przez pełnomocnika wnioskodawcy.          

Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust. 1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71), zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.

Ustalając, czy dla planowanego przedsięwzięcia potrzebne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu uwzględnił wymagania, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, zbadał rodzaj, skalę, cechy przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, wielkość emisji, powiązania z innymi przedsięwzięciami, różnorodność biologiczną, usytuowanie względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000 oraz wykorzystanie zasobów naturalnych, a także uciążliwości jakie wystąpią w związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy ooś, na podstawie przedłożonej k.i.p. ustalono, że planowane przedsięwzięcie obejmuje przebudowę drogi powiatowej nr 4190P Żerków – Raszewy – Komorze w gminie Żerków. W k.i.p. podano, że prace budowlane będą prowadzone na odcinku wynoszącym około 8923 m. Przedmiotowa droga jest i będzie posiadała jezdnię dwupasową – dwukierunkową, a projektowana niweleta nawierzchni jezdni na przebudowywanej drodze została podyktowana istniejącą niweletą, która zostanie podniesiona równolegle o grubość warstw wzmacniających. Z k.i.p. wynika, że istniejąca szerokość jezdni jest zmienna i wynosi od 5,50 m do 7,50 m. W ramach planowanego przedsięwzięcia projektuje się na całym analizowanym odcinku drogi wyrównanie krawędzi jezdni i poszerzenie do minimum 6,0 m. Z uwagi na istniejący drzewostan na odcinku od km 4+250 do km 6+300 projektuje się przesunięcie osi jezdni oraz wykonanie poszerzenia (prawa strona jezdni). Ponadto projektuje się wykonanie nowych odcinków chodników, przy posesjach. Przebudowa istniejącej kanalizacji deszczowej polegać będzie na wymianie kolektorów, przykanalików oraz studzienek odwadniających oraz ewentualnie wykonanie kilku nowych.

Z uzupełnienia do k.i.p. wynika, że natężenie ruchu pojazdów osobowych wynosi obecnie 1200 pojazdów/dobę oraz 500 pojazdów ciężarowych/dobę. Po zrealizowaniu planowanego przedsięwzięcia szacuje się wzrost liczby pojazdów poruszających się po analizowanym odcinku drogi o około 20 %. Pomimo wezwania Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu pełnomocnika wnioskodawcy w treści uzupełnienia do k.i.p. nie określono granicy terenów wymagających ochrony przed hałasem oraz nie wskazano rodzaju tego terenu, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Ponadto nie określono prognozowanych wartości poziomów hałasu na granicy najbliższych terenów wymagających ochrony przed hałasem zlokalizowanych wzdłuż przedsięwzięcia. W uzupełnieniu do k.i.p. wyjaśniono jedynie, że przedmiotowa droga powiatowa charakteryzuje się stosunkowo niskim natężeniem ruchu pojazdów, a wyniku realizacji przedsięwzięcia nastąpi poprawa płynności ruchu co w konsekwencji wpłynie na zmniejszenie emisji hałasu do środowiska. W opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu powyższe założenie jest niewystarczające dla uzasadnienia braku negatywnego oddziaływania przedmiotowej drogi na warunki akustyczne w jej otoczeniu tym bardziej, iż z danych przedstawionych przez pełnomocnika wnioskodawcy wynika, że natężenie ruchu pojazdów na przedmiotowej droga charakteryzuje się dużym udziałem pojazdów ciężkich.

W sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia występują tereny wymagające ochrony akustycznej wyznaczone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Po przeanalizowaniu danych zawartych w k.i.p. i jej uzupełnieniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu stwierdził, że po realizacji planowanego przedsięwzięcia w kształcie i zakresie przedstawionym w przedłożonej dokumentacji na terenach chronionych akustycznie istnieje możliwość zaistnienia przekroczeń dopuszczalnego poziomu hałasu.  Negatywne oddziaływanie będzie miało charakter ciągły, przy czym poziom emisji hałasu w ciągu doby będzie się zmieniał. Spodziewać się można także zmian poziomu emisji hałasu w większej skali czasowej (miesięcy i lat), związanych ze zmianą warunków eksploatacji. Wobec powyższych zagrożeń związanych z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia uznano za konieczne przeprowadzenie szczegółowej oceny oddziaływania na środowisko w zakresie emisji hałasu. Dokładna analiza parametrów eksploatacyjnych i technologicznych, warunków środowiskowych i terenowych pozwoli na określenie wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko. W przypadku braków skutecznych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych zapewniających standardy jakości środowiska, rozważona powinna być konieczność wprowadzenia obszaru ograniczonego użytkowania, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.).

Mając na uwadze powyższe, w opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Aczkolwiek ostateczną decyzję, czy konieczne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko podejmuje organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, tj., Wójt Gminy Żerków w opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli na określenie warunków realizacji przedsięwzięcia, które zapewnią dotrzymanie standardów jakości środowiska.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na terenie obszaru chronionego krajobrazu „Szwajcaria Żerkowska”, który nie ma obowiązujących zakazów oraz na terenie Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, który ma obowiązujące zakazy. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Ostoja Nadwarciańska PLH300009, oddalony o 0,2 km i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalony o 0,7 km od przedsięwzięcia. Realizacja przedsięwzięcia będzie związana z wycinką 10 drzew z gatunków: jesion, klon i lipa o obwodach 200-300 cm. W raporcie o oddziaływaniu na środowisko konieczne będzie opisanie szaty roślinnej oraz przedstawienie informacji na temat występowania na danym terenie oraz w jego sąsiedztwie chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt, w tym lokalnych tras migracyjnych płazów wraz z podaniem źródła danych. Ponadto w raporcie należy przedstawić wpływ przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze i krajobraz obszaru chronionego krajobrazu „Szwajcaria Żerkowska” i Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego oraz propozycje zastosowania środków ograniczających ewentualny negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze oraz krajobraz na etapie realizacji i eksploatacji inwestycji. Należy także ocenić wpływ planowanego przedsięwzięcia na bioróżnorodność, korytarze ekologiczne i wyjaśnić, czy przedsięwzięcie wpłynie na utratę różnorodności gatunków, w tym gatunków chronionych na mocy przepisów dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej oraz czy wpłynie na bogactwo gatunków lub skład gatunkowy siedlisk na badanym obszarze.

Raport o oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy ooś. Ustalając zakres raportu wskazano, że powinien on zawierać szczegółową i wnikliwą analizę aspektów związanych z emisją hałasu, w tym oddziaływania skumulowanego, zmianami klimatu oraz wpływem na przyrodę i bioróżnorodność.

 

z up. Regionalnego Dyrektora

Ochrony Środowiska w Poznaniu

 

 

Grażyna Smolibowska – Hruszka

Naczelnik Wydziału

Ocen Oddziaływania na Środowisko

 

Otrzymują:

  1. Adresat (ePUAP) – z prośbą o poinformowanie pozostałych stron postępowania o niniejszej opinii
  2. aa

 

Do wiadomości:

p. Tomasz Florkowski – pełnomocnik wnioskodawcy: Powiatu Jarocińskiego, Al. Niepodległości 10 63-200 Jarocin

Metryka

sporządzono
2019-09-17 przez
udostępniono
2019-09-17 00:00 przez Ewa Graczyk
zmodyfikowano
2019-09-17 11:45 przez Graczyk Ewa
zmiany w dokumencie
ilość odwiedzin
155
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.