Zaświadczenie o stanie cywilnym
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2018, poz. 2224 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. z 2015, po.z 194)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2018, poz. 2096 ze zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2018, poz. 1044 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. z 2007, poz. 1330)
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010, Nr 208, poz. 1375)
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz. U. z 2017, poz. 570 ze zm.)
Wydział
Wniosek można złożyć w następującej formie:
1) osobiście w urzędzie stanu cywilnego w Żerkowie
2) za pośrednictwem elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP jeżeli posiadasz podpis elektroniczny lub profil zaufany ePUAP
Wymagane dokumenty
- Zaświadczenia o stanie cywilnym wydawane jest wyłącznie osobie, której dotyczy
- Nie jest możliwe działanie przez pełnomocnika
- Wniosek można złożyć do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego, na formularzu określonym w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego
- Zaświadczenie o stanie cywilnym ważne jest przez okres 6 miesięcy od daty jego sporządzenia
Opłaty
Wysokość opłaty wynosi 38 zł.
Opłatę uiszcza się na rachunek Urzędu Miasta i Gminy Żerków
- nr 45 1020 2212 0000 5402 0027 6931
- Opłatę można uiścić w kasie urzędu.
W tytule przelewu należy podać rodzaj dokumentu, za który została uiszczona opłata skarbowa oraz kogo ten dokument dotyczy
- Jeżeli płatności została dokonana w formie elektronicznej, wydrukowany dowód wpłaty powinien być opatrzony klauzulą, że jest to dokument wygenerowany elektronicznie i nie wymaga podpisu ani stempla bankowego.
- Jeżeli natomiast potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej nie zawiera wspomnianej wyżej klauzuli, wtedy dowód wpłaty powinien być podpisany i opieczętowany przez instytucję, za pośrednictwem, której dokonałeś przelewu. Dowód wpłaty w takiej formie w oryginale wraz z wnioskiem należy przesłać na adres urzędu.
Termin
Akty stanu cywilnego na podstawie, których otrzymano zaświadczenie muszą znajdować się w rejestrze elektronicznym (Baza Usług Stanu Cywilnego). Jeśli ich tam nie ma, muszą zostać do niego przeniesione. Wtedy zaświadczenie zostaje wydane:
- niezwłocznie po złożeniu wniosku, jeżeli akty znajdują się w rejestrze elektronicznym,
- do 7 dni roboczych od złożenia wniosku - jeśli wniosek wpłynął do urzędu stanu cywilnego, w którym są dane akty stanu cywilnego w formie papierowej,
- do 10 dni roboczych od złożenia wniosku - jeśli wniosek wpłynął do urzędu stanu cywilnego, w którym nie ma danych aktów stanu cywilnego w formie papierowej.