Zgłoszenie zgonu
Podstawa prawna
- art. 92-95 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2018, poz. 2224 ze zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2018, poz. 1044 ze zm.)
- art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t.j. Dz. U. z 2018, poz. 912 ze zm.)
Wydział
Zgon rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce zgonu albo miejsce znalezienia zwłok.
Wymagane dokumenty
Zgłoszenia zgonu należy dokonać w ciągu 3 dni od daty sporządzenia karty zgonu. Jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej, zgłoszenia zgonu musisz dokonać się w ciągu 24 godzin od zgonu.
Aby dokonać zgłoszenia zgonu trzeba posiadać:
1. Kartę zgonu wystawioną przez lekarza
2. Dowód osobisty osoby zmarłej.
Należy pamiętać aby zgłaszając zgon mieć ze sobą ważny dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport).
Opłaty
Sporządzenie aktu zgonu jest wolne od opłat.
Termin
Akt zgonu sporządzany jest niezwłocznie.
Zgłoszenie zgonu dokumentuje się w formie protokołu, który należy podpisać jako osoba zgłaszająca zgon wraz z kierownikiem/zastępcą kierownika urzędu stanu cywilnego. Na podstawie protokołu sporządzany jest w Bazie Usług Stanu Cywilnego akt zgonu, z którego otrzymuje się jeden odpis skrócony aktu zgonu.