Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.
x
Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie
»   obsługa      »   wyszukiwanie zaawansowane
Znajdujesz się w: strona główna  / MENU GŁÓWNE  / Procedury  / Sprawy obywatelskie (dowód osob., zameldowanie)
    powiadom znajomego   drukuj stronę   wersja podstawowa       A- A A+
 Sprawy obywatelskie (dowód osob., zameldowanie) Sprawy obywatelskie (dowód osob., zameldowanie)


Wymeldowanie lub uchylenie zameldowania (wymeldowania) w drodze decyzji administracyjne

podstawa prawna
  • ustawa z  24.09.2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2016 r., poz. 657 ze zm.);
  • ustawa z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 ze zm.).
wydział

Urząd Miasta i Gminy Żerków, pokój nr 2

wymagane dokumenty

Każdy polski obywatel, który opuszcza swoje miejsce pobytu stałego musi wymeldować się najpóźniej w dniu, w którym wyprowadza się z miejsca dotychczasowego zameldowania na pobyt stały. Podobnie jest w przypadku wyprowadzki z miejsca pobytu czasowego - jeżeli osoba wyprowadzi się przed upływem zadeklarowanego terminu pobytu, musi ten fakt zgłosić w urzędzie.

Jeżeli jednak, pomimo wyprowadzki osoba nie wymeldowała się z pobytu stałego lub czasowego, z wnioskiem o wymeldowanie może wystąpić ten, kto jest właścicielem danego mieszkania czy domu, lub posiada inny dokument potwierdzający jego prawo do lokalu lub nieruchomości (np. najem, przydział itp.).

Jeśli natomiast, dana osoba pomimo zameldowania nie mieszkała i nie mieszka nadal pod wskazanym adresem, wtedy ten kto posiada uprawnienie do danego lokalu może wystąpić z wnioskiem o uchylenie (anulowanie) niewłaściwego zameldowania.

Na podstawie wniosku urząd podejmie postępowanie administracyjne, które zakończone zostanie wydaniem odpowiedniej decyzji.

Wniosek o wymeldowanie lub uchylenie zameldowania (wymeldowania) można złożyć gdy:

  • posiadamy uprawnienie do domu lub mieszkania i wiemy, że osoba która z niego się wyprowadziła nadal jest w nim zameldowana - wtedy należy złożyć wniosek o wymeldowanie;
  • lub pomimo zameldowania nigdy nie mieszkała pod danym adresem - wtedy należy złożyć wniosek o uchylenie zameldowania;
  • w przypadku, gdy bezpodstawnie wymeldowano osobę z danego miejsca pobytu - wtedy należy złożyć wniosek o uchylenie wymeldowania.

We wniosku należy podać swoje dane teleadresowe, dane osoby, która ma być wymeldowana lub której meldunek ma zostać uchylony, a także możliwie jak najpełniej należy opisać, kiedy i w jakich okolicznościach ta osoba wyprowadziła się (lub wskaż z czego wynika bezprawność dokonanego zameldowania/wymeldowania). Jeśli znamy aktualny adres lub numer telefonu tej osoby dobrze jest go podać we wniosku. Pomoże to szybciej nawiązać kontakt z osobą, która ma zostać wymeldowana, co może przyspieszyć zakończenie sprawy.

 

Do wniosku trzeba załączyć następujące dokumenty:

  • kserokopię dokumentów, które potwierdzają prawo do lokalu (np. umowa najmu, wypis z księgi wieczystej, sentencja wyroku rozwodowego, wyrok orzekający eksmisję, lub  inny dokument);
  • potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł za wydanie decyzji;
  • pełnomocnictwo - w przypadku, gdy nie można osobiście brać udziału w prowadzonym postępowaniu administracyjnym i do reprezentowania nas wyznaczamy pełnomocnika;

potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł za dokument potwierdzający udzielone przez Nas pełnomocnictwo (od pełnomocnictwa udzielnego przez Nas każdej wskazanej osobie). W przypadku, kiedy będzie to ojciec, matka, brat, siostra, babcia, dziadek, mąż, lub żona, nie musisz za to płacić. Jeżeli przyjdzie inna osoba pełnomocnictwo kosztuje 17 zł.

 

opłaty
  • opłata skarbowa 10 zł od decyzji administracyjnej;
  • opłata skarbowa 17 zł od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (od pełnomocnictwa udzielonego przez Nas każdej osobie), gdy będzie reprezentował Nas pełnomocnik niebędący Naszą najbliższą rodziną.

Opłaty te możesz wnieść:

  • kartą płatniczą lub gotówką w kasie Urzędu
  • na konto Urzędu Miasta i Gminy Żerków nr 45 1020 2212 0000 5402 0027 6931
termin

Po złożeniu wniosku, zostanie on sprawdzony. Jeśli nie będzie kompletny, Pracownik skontaktuje się z osobą składającą wniosek i wskaże, co trzeba uzupełnić.

Gdy wniosek będzie już kompletny, przeprowadzone będzie szczegółowe postępowanie wyjaśniające. W trakcie tego postępowania m.in. zostaną przesłuchane jego strony tj. osoba składająca wniosek oraz osoba, która ma być wymeldowana z danego mieszkania. Mogą być również przesłuchani świadkowie w celu potwierdzenia, że osoba, która ma być wymeldowana nie mieszka już pod danym adresem, a także przeprowadzone oględziny lokalu.

Wydanie decyzji administracyjnej następuje w terminie do 2 miesięcy od daty złożenia wymaganych dokumentów. W przypadku skomplikowanego postępowania termin może ulec przedłużeniu, o czym urząd zawiadomi zawiadamia strony pisemnie.

tryb odwołania

Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Wojewody Wielkopolskiego w Poznaniu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żerków.

inne


data wytworzenia2013-01-01
data udostępnienia2013-01-17
sporządzone przez
opublikowane przezEwa Graczyk
ilość odwiedzin32
rejestr zmianzobacz »
Urząd Miasta i Gminy w Żerkowie, Adama Mickiewicza 5, 63-210 Żerków, tel.: +48 62 740 30 24, fax: +48 62 740 36 27, sekretariat@zerkow.pl, www.zerkow.pl
Przydatne informacje
Prawo
Nasz urząd
»  Kontakt
»  BIP
Władze
»  Sejm
»  Senat
»  Premier
Poprawny XHTML 1.0 Transitional Poprawny arkusz CSS Poprawne kodowanie UTF-8
projekt i hosting INTERmedi@